Rostskydd och dämpmatta

evilaudio
2 mars 2011 · 16 195 Inlägg

M_icke_ skrev:

evilaudio skrev:

ZvenZZon skrev:

jag har testat dom flesta dämpmattorna på marknaden
bl.a.
silent coat
stp silver, guld
b2
m1
dynamat

jag måste säga sanningen här, den bästa är dynamat, efter den kommer b2, jävligt tätt därpå är det stp guld o m1 som kommer.
dom mattorna jag har sämst erfarenhet av är silent coat, den är svårjobbad, dämpar inget, och för små ark (vet inte om de går att köpa större)
för att vara lite rättvis kan jag väll säga att stp silvern inte är extre,t ,ycket bättre, men den är

prisvärdare än sc.

dynamat är enligt mig bara löjligt dyrt me tanke på hur de dämpar,   testa de för inte så länge sen å blev inte ett dugg impad.

Vi körde med Dynamat Xtreme i taket på robins bil och det är utan tvekan den bästa mattan jag använt. Den är både sjukt lättarbetad och dämpar grymt bra!

å den kostar?


ja körde med nån tunn modell av dynamat å ja tycker dämpa riktigt dåligt me tanke på priset.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
AULARENSET
2 mars 2011 ·

M_icke_ skrev:

ChriZtoffer skrev:

big-jepp skrev:

kostar den så mycket mer då?
http://www.blocket.se/alvsborg/STP_Silv … 18&w=3

den ligger på 1000 lappen och sc på 800, ingn MONSTER skillnad?

Konstigt att dom angett olika priser, här kostar den lika som SC. smile Lägger man på 500kr så får man guldmattan som jag är lite sugen på att prova.

Guldmattan är helt underbar! Den rekommenderar jag starkt! Framförallt till större ytor som tak eller liknande..

Du får gärna känna o klämma lite på min bil sen, där ligger det SC bagaget och B2 och STP Guld i taket. Ska även dämpa dörrarna med guld-mattan sen är de tänkt!

micces bil är faktiskt ett bra exempel på hur scmattan e, jag PERSONLIGEN tycker att den dämpar skit...

AULARENSET
2 mars 2011 ·

evilaudio skrev:

M_icke_ skrev:

evilaudio skrev:

dynamat är enligt mig bara löjligt dyrt me tanke på hur de dämpar,   testa de för inte så länge sen å blev inte ett dugg impad.

Vi körde med Dynamat Xtreme i taket på robins bil och det är utan tvekan den bästa mattan jag använt. Den är både sjukt lättarbetad och dämpar grymt bra!

å den kostar?


ja körde med nån tunn modell av dynamat å ja tycker dämpa riktigt dåligt me tanke på priset.

mitt atk är som sten, tror den ligger på typ 2000, o de räckte till 2 lager i mitt tak:)

evilaudio
2 mars 2011 · 16 195 Inlägg

ZvenZZon skrev:

evilaudio skrev:

M_icke_ skrev:

Vi körde med Dynamat Xtreme i taket på robins bil och det är utan tvekan den bästa mattan jag använt. Den är både sjukt lättarbetad och dämpar grymt bra!

å den kostar?


ja körde med nån tunn modell av dynamat å ja tycker dämpa riktigt dåligt me tanke på priset.

mitt atk är som sten, tror den ligger på typ 2000, o de räckte till 2 lager i mitt tak:)

vi dämpade 2 dörrar men nån tunn modell av DM å ja märke ingen större skillnade på plåten efter att vi dämpat.


den bästa dämpmatta ja testat e STP 4mm "BOMB"..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
M_icke_
2 mars 2011 · 3 466 Inlägg

evilaudio skrev:

ZvenZZon skrev:

evilaudio skrev:

å den kostar?


ja körde med nån tunn modell av dynamat å ja tycker dämpa riktigt dåligt me tanke på priset.

mitt atk är som sten, tror den ligger på typ 2000, o de räckte till 2 lager i mitt tak:)

vi dämpade 2 dörrar men nån tunn modell av DM å ja märke ingen större skillnade på plåten efter att vi dämpat.


den bästa dämpmatta ja testat e STP 4mm "BOMB"..

Ja om vi ska snacka om vilken dämpmatta som är bäst som i prisvärdast av dom jag har testat så är det helt klart STP Gold. Tycker överlag att STP har många mattor som är riktigt bra och lika billiga som SC.

En matta jag är grymt sugen på o testa är Csab-mattan som kan vara en stark konkurrent..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
michieff ljudfantast
3 mars 2011 · 1 372 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Låter bra de! smile Ska bara komma på vart jag kan göra av mer dämpmatta, har ju kvar ca 36 ark SilentCoat nu som ska in i bilen, sen så tror jag att det är fullt, om man inte ska dit med lite i skuffen då. Men nu över till filmklippet som jag lovade tidigare, ska testa ladda upp den på nytt i morgon med bättre kvalité, youtube ville inte riktigt nu...

[video]http://www.garaget.org/video/101127[/video]

Tack för denna Christoffer, jag hoppas att alla vi andra som har billjudsbyggen som en sidohobby och som inte tävlar seriöst kan filtrera ut vad dessa entusiaster menar och vad som räcker för oss. Utan en referens som denna blir man ju tokig av alla subjektiva utsagor om vad som "är bäst". Hoppas på att videodokumentationen kan fortsätta i framtiden, och att vi alla kan bidra med liknande videor.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Jag är inte annat än en glad amatöt när det kommer till dämpmattor, jag dämpar på och hoppas att det blir bra helt enkelt. smile Tånkte försöka slänga ihop en till liten filmsnutt ikväll om hur jag gör när jag dämpar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
12VoltSverige
3 mars 2011 · 198 Inlägg

evilaudio skrev:
dynamat är enligt mig bara löjligt dyrt me tanke på hur de dämpar,   testa de för inte så länge sen å blev inte ett dugg impad.

En liten parentes bara.

Sent 2010 blev 12 Volt Sverige AB (Alpine, MTX m.m.) svensk generalimportör av Dynamat. Tidigare har det varit lite...flummigt, både på den svenska marknaden och runt om i Europa. Visst är Dynamat troligtvis det dyraste fabrikatet på marknaden, av självklara anledningar (jag kastar inga pajer på de andra fabrikaten, det sköter ni bra själva), men som ni säkert har märkt, eller kommer märka, så är priserna rejält sänkta, som exempel kostade en bulkförpackning Dynamat Xtreme (9st ark á 45x81cm) tidigare runt 5000:-, nu ligger det rekommenderade priset på 2795:-


/Johan, 12 Volt Sverige AB

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden
Piwe
3 mars 2011 · 120 Inlägg

Jag använde mig av Stinger Matta i min bil och ble sjukt nöjd, dock så kostar den det dubbla mot SC men resultat blev grymt.

Hitta även en liten video på en installation smile
http://www.youtube.com/watch?v=D0kSfr4xvp0

//Piwe

Alpinabiturbo Kulan
3 mars 2011 · 1 435 Inlägg

Intressant tråd, helt klart smile Kommer inhandla in ny bil när som.. får se vad det blir för matta i den sen.. Lutar åt STP gold nu.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (3 mars 2011)

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
M_Forsgren
15 april 2011 · 107 Inlägg

Vilken j*vla cirkus det var på denna tråd. Att det ska vara så svårt att inse att folk har olika osikter. Allt började med en simpel fråga. Varför inte bara ge SITT EGET svar och låta resten vara. Nej då, då är det en massa företagare som ska strida inne på tråden oxå.

Jag var ute efter olika alternativ på dämpmattor och vart man köpte dom. Fick reda på det efter mycket letande i denna tråd.

Mitt val blir STP Gold då jag PERSONLIGEN tror att den är mest prisvärd. Det fortsätter lite på uttrycket "Man får vad man betalar för". Har testat en massa billiga saker som bara har varit rent värdelösa.

Jag nöjer mig här och tackar för den info jag fått från denna tråd.

Tack för mig

michieff ljudfantast
15 april 2011 · 1 372 Inlägg

Håller med dig, jag köpte själv STP Silver för 800 kr/4kvm vilket jag tyckte var enormt prisvärt för en så fin matta, men klart Gold är snäppet vassare wink

M_Forsgren
15 april 2011 · 107 Inlägg

michieff skrev:
Håller med dig, jag köpte själv STP Silver för 800 kr/4kvm vilket jag tyckte var enormt prisvärt för en så fin matta, men klart Gold är snäppet vassare wink

Dämpade den bra? Har lite knapert ekonomiskt. Köper gärna billigare men som funkar bättre än biltema.

Tokken Team dBakuten
16 april 2011 · 3 453 Inlägg

Izzo skrev:

michieff skrev:
Håller med dig, jag köpte själv STP Silver för 800 kr/4kvm vilket jag tyckte var enormt prisvärt för en så fin matta, men klart Gold är snäppet vassare wink

Dämpade den bra? Har lite knapert ekonomiskt. Köper gärna billigare men som funkar bättre än biltema.

Kan rekommendera Silent Coat också, fungerar nästan identiskt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
michieff ljudfantast
16 april 2011 · 1 372 Inlägg

Izzo skrev:

michieff skrev:
Håller med dig, jag köpte själv STP Silver för 800 kr/4kvm vilket jag tyckte var enormt prisvärt för en så fin matta, men klart Gold är snäppet vassare wink

Dämpade den bra? Har lite knapert ekonomiskt. Köper gärna billigare men som funkar bättre än biltema.

För mina krav dämpade den riktigt bra. Jag personligen tycker den är vassare än Silent Coat men de ligger mycket mycket nära

Glesmark
12 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Gammal tråd, men jag kör på!
Jag tänkte dämpa min SUV, en bil från 2013, pga vägljud och buller. Den är OK i nuläget, men man vill ju alltid åka ännu tystare och skönare.
Om inte alla vet hur en suv ser ut så är kupen uppbyggd som på en kombibil, dvs helt öppen.

Jag köpte hem 9 kvadrat och det lär ju räcka för ett lager i varje dörr, sen vet jag inte vart resten av dämpningen gör mest nytta.
I vilken ordning av dämpandet tycker ni man slipper mest vägljud och buller?

Typ att dörrarna släpper genom mest väsen och att det därför minskar mest om man dämpar dessa, sen kommer taket på 2a plats, bagaget på 3e osv, hoppas att ni förstår frågan.

Takplåten känns tunn, regnet gör sig påmint när man kör på svenska "autobahn", som amatör utan kunskap i ämnet skulle jag lägga resterande matta där, rätt eller fel får ni avgöra.

Jag kollade en demo-video när dom dämpat en spann och släpper ner en plåtbit, kontra en spann som inte är dämpad, skillnaden är slående.
Kan jag förvänta mig denna kontrast i bilen mellan nuvarande odämpad bil, och när man dämpat 4 dörrar + tak?

Eller är någon annan del lämpligare att använda resterande mattta till utöver dörrarna? (fråga på fråga, jag vet) big_smile

Zzoink
12 februari 2015 · 1 229 Inlägg

Glesmark skrev:
Gammal tråd, men jag kör på!
Jag tänkte dämpa min SUV, en bil från 2013, pga vägljud och buller. Den är OK i nuläget, men man vill ju alltid åka ännu tystare och skönare.
Om inte alla vet hur en suv ser ut så är kupen uppbyggd som på en kombibil, dvs helt öppen.

Jag köpte hem 9 kvadrat och det lär ju räcka för ett lager i varje dörr, sen vet jag inte vart resten av dämpningen gör mest nytta.
I vilken ordning av dämpandet tycker ni man slipper mest vägljud och buller?

Typ att dörrarna släpper genom mest väsen och att det därför minskar mest om man dämpar dessa, sen kommer taket på 2a plats, bagaget på 3e osv, hoppas att ni förstår frågan.

Takplåten känns tunn, regnet gör sig påmint när man kör på svenska "autobahn", som amatör utan kunskap i ämnet skulle jag lägga resterande matta där, rätt eller fel får ni avgöra.

Jag kollade en demo-video när dom dämpat en spann och släpper ner en plåtbit, kontra en spann som inte är dämpad, skillnaden är slående.
Kan jag förvänta mig denna kontrast i bilen mellan nuvarande odämpad bil, och när man dämpat 4 dörrar + tak?

Eller är någon annan del lämpligare att använda resterande mattta till utöver dörrarna? (fråga på fråga, jag vet) big_smile

det där med resonansen som uppstår i dämpad/odämpad hink kan du nog inte direkt jämföra med en bil, jag tänker som så att släpper du en plåtbit på ditt biltak så ekar det ju inte direkt i hela bilen.. jag skulle nog snarare jämföra 2st hinkar där en är dämpad med ett lager och den andra med 2 lager smile

för bilen är ju redan lite dämpad med innertak och paneler! resten av frågorna kan jag inte svara på riktigt men dörrar och golv tror jag gör mycket, sen torpedväggen är nog en stor bov men man kommer ju tyvärr inte åt där för instrumentbrädan.

Senast redigerat av Zzoink (12 februari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang