En bra första bil!

Henkoow
2 mars 2011 · 4 Inlägg

Tjabba!
Nu är det så att jag ska skaffa en bil! big_smile
Jag har länge velat ha en Volvo S40 men tvekar på att det är en bra första bil eftersom, vissa säger att man ska börja med en lite äldre och billigare bil (exempel volvo 2/7/940).

Vill bara höra med er på forumet vad ni tycker och tänker om en bra första bil.
tack på förhand!
MvH Henke! smile

sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
2 mars 2011 · 350 Inlägg

En bra förstabil är en Mercedes Benz! ..Mercedes Benz ä bra i alla lägen! tongue

----------------Våga Vägra Volvo----------------
IceEyes Varningar: För många..
2 mars 2011 · 2 552 Inlägg

Jag ser inget tungt argument till att välja en gammal bil som 240/740 före en nyare. S40 är för övrigt en trevlig bil med bra vägkänsla, finfin komfort och mycket hög säkerhet smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Andreas17
2 mars 2011 · 68 Inlägg

Allt beror ju på vad man är ute efter:-)  vissa föredrar mindre andra större.   Är själv inne och tittar efter bland annat S40 S70 850

Men tror du är inne på en ganska bra linje. Delar till Volvo finns det mycket av och kostar inte en förmögenhet. Började just med 700-serien för att jag gillar enkelheten och bakhjulsdrivet var ett måste på vintern.

Alla märken har sina för och nackdelar, hör runt lite och lyssna vad folk säger, samt skriver i tråden. Men i slutändan är det bara du som vet vad du gillar:-)

Lycka till

Senast redigerat av Andreas17 (2 mars 2011)

Audi A4 "S-Line Quattro" (2008)
Rquired Allmänt envis
2 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Strunt i sådant skitsnack, det finns inga direkta nackdelar med en förstabil som inte är ett gammalt vrak. En modern, finare eller dyrare (Använd vilket du vill) bil är bekvämare och framför allt säkrare; Det är det sista som är så viktigt med en nybliven förare bakom ratten!

Köp en S40 om det är en sådan du vill ha, de är inte så mycket dyrare än 740/940 och mer bil för pengarna eftersom ovanstående tenderar att vara överprisade eftersom de är eftertraktade. Och med risk för att få din drömbil att framstå i dålig dager, ta en titt på 850/S70 med. S40 känns lite som den billiga japanska bil den byggde på, du får mer Volvokänsla i en "riktig" Volvo och dessutom femman under huven. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sir_x
3 mars 2011 · 945 Inlägg

Måhända att S40 känns billigare och mindre påkostad än en del andra bilar. Men jag är inte speciellt imponerad av 850 heller.
S40 är en bra förstabil, helt klart!

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Fillefilmjolk
3 mars 2011 · 156 Inlägg

Min första bil va en s40, så tänkte ge dig lite feedback av egen erfarenhet. Och de e feedback o inte volvo propaganda wink
Vet inte vilken årsmodell du siktar in dig på, men själv har ja 1998 fas1 dvs. första karrosen med mycket problem under, enligt det många säger. Min bil har dock fungerat rätt problem fritt under de 2 år, 3000 mil i Stockholm ja haft den, och i Stockholm e det mycket start/stop, köer, salt o annat skit, så det tär hårt på äldre bilar tongue Enda felet ja haft är olje lampan som tändes, som endast visade sig vara en trasig olje givare, och detta eftersom att på fas 1 e det samma givare som sitter i Volvo 850 (rätta mig om ja har fel, de va ett tag sen de hände) och denna byttes ut mot en ny i Volvo s40 fas 2, ”I guess” har den i min bil nu i alla fall.
Tycker att som första bil får du mycket kvalitet för pengarna, lite beroende på vilken utrustning du får me bilen så klart. Själv har ja halvläder, elhissar fram/bak, klimatanläggning, farthållare, och färd dator som ger än:

-    Extra tripp mätare
-    Medel hastighet
-    Vatten temp
-    Ytter temp
-    Ungefärlig körsträcka på återstående bränsle (Helt okey, brukar stämma)
-    Medel bränsleförbrukning
-    Bränsle förbrukning (Hur mycket den drar just nu)

Färd dator kanske inte e det mäst behövliga i en första bil, men en kul grej o kolla på när man har tråkit tongue

Jag har haft tur med min antar ja. Ska du köpa fas1 får du räkna med oväntade problem. Om du nu gör det, var noga med att kolla efter rost, speciellt runt grillens fram o baksida samt framför och bakom hjulhusen, dvs typ under trösklarna. Bromsa hårt och känn efter vibrationer i skivorna. Bromsoken gillar också att rosta. Om den har dragkrok, kolla så den inte stegrar. Men annars e de ju Volvo så om du regelbundet byter olja kommer den ju gå hur långt som helst wink  (om du nu inte köper 1,8 GDI, e ingen volvo motor) Men antar att du kommer sikta på T4 eller 2,0T tongue
Men egentligen bygger de här bara på min erfarenhet av bilen, så ta det inte för att alla rostar tongue
Tycker i alla fall att du gör ett bra val me o köpa Volvo. Delar e billiga och dom håller länge, men sikta på en nyare än fas 1 wink

Lycka Till!

PS. Kolla in min om du vill se styling med låg budjet.

crille_86 Fartdåre =)
3 mars 2011 · 147 Inlägg

Ska man ha en billig bil som är sportig och inte strular så hade jag nog valt en japanare. Kolla dock noga efter rost, och behandla gärna med rostskydd innan man kör i salt. Av dom japanska så håller Toyota bäst kvalité tycker jag, men dom har också dyrast reservdelar av dom.

Mvh Christian

Edit: Jag själv hade nog valt en Nissan Primera GT 97-99 istället för en S40, dom är ungefär lika stora, men GTn har bättre väghållning och 150hk, och kamkedja! SR20DE heter den motorn.

Senast redigerat av crille_86 (3 mars 2011)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
Henkoow
3 mars 2011 · 4 Inlägg

Okej! tack för tipsen gott folk big_smile Hör av mig om jag hittar något intressant smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang