Saab 9-5. Skillnad mellan BSR och Nordic Uhr?

uniraver
25 juli 2006 · 5 Inlägg

Jag har stora funderingar kring Skillnaden mellan 'BSR Steg 1' och 'Nordic Uhrs Steg 2' Trimm.

Nordics Steg 2
280hk 420Nm
• Mjukvara
• 2,5" Sportavgassystem med ett ovalt 4" eller dubbelt 3" slutrör
• 3,5 bar Bränsleregulator
- Pris: 16 400:- sek

BSR Steg 1
274Hp 434Nm
• PPC Tuning System
- Pris: 7 900:- sek

Skillnaden
Är alltså 6hk för 8500.
1416kr per hästkraft för de sista 6 då dvs.

Varför borde eller borde man inte välja BSR eller Nordic?
Någon anledning till att slänga ut 8500 för de sista 6hk?

Gizmojohan
25 juli 2006 · 3 295 Inlägg

du kan ju inte jämföra ett steg 2 trim med ett steg 1..  de sista 6 hk får du genom att byta avgassystem.. det behöver du ju för eller senare ändå när du har tröttnat på effekten du har och vill trimma vidare smile

dusty Living in the fastlane
25 juli 2006 · 2 616 Inlägg

är det inte bättre att jämnföra steg 1 mot steg 1? smile

9-5 AERO M-06
25 juli 2006 · 231 Inlägg

dusty skrev:
är det inte bättre att jämnföra steg 1 mot steg 1? smile

Nordic verkar inte erbjuda steg 1 till 9-5:an... http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=6

Nästa BSR steg =3... http://www.bsrab.se/products/n359/t831/

Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (25 juli 2006)

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
dusty Living in the fastlane
25 juli 2006 · 2 616 Inlägg

vi har steg 1 på våran saab 95

sorry såg att man kunde ha steg 1 till våran har en 99a

Senast redigerat av dusty (25 juli 2006)

uniraver
25 juli 2006 · 5 Inlägg

Så det går inte att jämföra då dvs..
Men jag behöver inte vara orolig för att BSR packar på min bil något skit som den inte borde klara av då? Nordic sätter på en bränsleregulator med (vad det nu kan vara för något), alltså inte bara avgas system.

Just när det gäller biltrimmning är jag vad många skulle kalla en newb, eller nybörjare.
Så jag har inte jätte koll på detta området.

I min värld finns tyvär bara hästkrafter och prislappar, ännu.

dusty Living in the fastlane
25 juli 2006 · 2 616 Inlägg

uniraver skrev:
Så det går inte att jämföra då dvs..
Men jag behöver inte vara orolig för att BSR packar på min bil något skit som den inte borde klara av då? Nordic sätter på en bränsleregulator med (vad det nu kan vara för något), alltså inte bara avgas system.

bsr är det bästa du kan hitta

peternb84
25 juli 2006 · 199 Inlägg

Av Nordic får du ju skönare ljud i bilen med på grund av avgassystemet

jonTe
26 juli 2006 · 5 710 Inlägg

Ujj detta är svårt.....

Tittar man på "stegen" rent tekniskt så är min lekmannmässiga bedömning att Nordic ligger lite mer "safe" med sin kralligare hårdvara.
3½-bars regulatorn (som ser till att motorn kan få mer bränsle) och avgassystemet som ger något lägre mottryck gör det möjligt att på ett säkrare sätt plocka ut den angivna effekten och kanske under en längre tid eller under svårare förhållanden.

Tittar man på vridmomentet ser man oxo att BSR har en högre siffra vilket betyder att de "fläskar på" mer i mellanregistret vilket kan vara trevligt men oxo ge den uppfattningen att bilen "tar slut" på högre varv.

Pratar man priser får man ha i tanken att Nordic kör med rostfria system (tror det är Ferritta) vilket inte är helt billigt, dessutom är monteringen av detta inkluderat i priset.
Vill man komma billigare undan och köpa ett icke rostfritt system och montera det själv men fortfarande köra deras programvara kan jag inte tänka mig att det är några som helst problem.

Valet av firma är ditt men att surfa runt lite o skaffa dig en egen uppfattning som du redan gjort är bra men ring gärna o prata med de oxo för att "känna efter" lite.
Väg in servicen och hur långt det är till firman, blir det strul kan det vara bra att du inte behöver ta dig 110 mil för att få hjälp.
Nordic o BSR hade du ju redan hittat men det finns några andra aktörer på marknaden:

http://www.maptun.com
http://www.sqr.se/
http://www.speedparts.se/ 

....är ett par till kända SAAB trimmarna.
Ett besök på STCS forum är oxo att rekommendera, där kan du läsa  om trimfirmor tills du kräx wink.

Lycka till!

MVH Jonas
..............
uniraver
26 juli 2006 · 5 Inlägg

Tack jonTe.
Gillade ditt svar skarpt smile

Martin 9-3 Fisketokig
26 juli 2006 · 2 997 Inlägg

Sitter lite i samma sits själv när det ska chippas.

Maptun har jag bara hört gott om men själv inne på BSR men där har man hört lite missnöje. Nordic Uhr ser jag många som lämnat in till men inte fått nån större uppfattning av dem vilket borde vara positivt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
danne1978
26 juli 2006 · 13 Inlägg

Om ni har hört talas om powerchip.se så vet ni kanske att Jörg inte trimmar saab men jag har fått höra att han ska om en vecka åka på kurs och lära sig om saab så efter sommaren så blir det dags. Jag har ingen erfarenhet av just dom, men en hel del grabbar på mitt jobb har använt honom och är skitnöjda med grymma priser. Kolla sidan.

chrizz Administratör
26 juli 2006 · 11 790 Inlägg

Jag har kört Nordic steg 2 och "steg 2.5" i ca 8000 mil nu med min 9-3:a

Är fortfarande lika nöjd nu som när jag skaffade det. Inga problem what so ever...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hamilton
26 juli 2006 · 8 873 Inlägg

danne1978 skrev:
Om ni har hört talas om powerchip.se så vet ni kanske att Jörg inte trimmar saab men jag har fått höra att han ska om en vecka åka på kurs och lära sig om saab så efter sommaren så blir det dags. Jag har ingen erfarenhet av just dom, men en hel del grabbar på mitt jobb har använt honom och är skitnöjda med grymma priser. Kolla sidan.

Han ska lära sig SAAB på 1 vecka??? ojoj låter lovande *NOT*

Ta då hellre Nordic Uhr, tror dom *bara* pysslat med SAAB i 30år....

Fotograf på tierpidag.se
EyeLighter
26 juli 2006 · 381 Inlägg

nordic lämnar livstids garanti på sinna saker. Däremot så lämnar ex maptun inga garantier alls. Vilket dom sa till mig när ja ringde dom. Ja kollade på steg 4 till min 9-3a. Men sen så valde ja att ja ska sälja den i stället å köpa en annan bil. Men Nordic verkar vara riktigt bra. Mkt trevliga att snacka med bra service osv

KarlNilsson Örebroare i exil
26 juli 2006 · 970 Inlägg

Trodde nordics garantier bara gällde på nyare bilar med få mil på mätaren?

Hej FRA!
-Ncs-
27 juli 2006 · 321 Inlägg

Jag har haft och göra med flertalet kända "saab tunare" som näms av andra i den här tråden. Och av min erfarenhet så måste jag rekomendera Nordic Uhr, starkt dessutom. All personal är übertrevlig och mycket kompetent, det är det 1:a man som kund vill veta, det 2:a är att resultatet av jobbet som utförs blir bra, vilket det blir hos dom.

Men känner du dej tveksam så ring runt å lyssna med firmorna, se vad dom har att erbjuda helt enkelt. Kan bli svårt att få en uppfattning när det är så spridda skurar kring svaren i tråden, så du är den enda som kan avgöra.... men nu vet du iaf vart ja lägger min röst smile

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!
Stoffe Verkmästare
28 juli 2006 · 97 Inlägg

Tyvärr kan man inte jämföra effektsiffrorna du skrev rakt av. Nordic och BSR mäter på olika sätt. Generellt brukar de som provat både Nordic och BSR (eller jämfört vid race) konstatera att Nordicbilen är snabbare trots färre hästar uppgivet.
Jag har själv provat båda tillverkarna i en ng900 -95. Skillnaden var enligt mig enorm. BSR hade ett effektregister som jag upplevde som mycket tråkigt. Dålig respons i botten för att i mellanregistret skicka på rejält vrid (ketchupaktigt) och sen avta lika snabbt i takt med att varvet ökade.
Nordicprogrammet däremot svarade snabbare på gasen och motorn upplevdes mer alert. Inte alls samma ketchupaktiga effektkurva utan med jämnt, kraftfullt drag från botten till topp.

Sedan dess har jag haft Nordic i mina 2 senare bilar och har ingen som helst tanke på att byta. De har varit mycket lyhörda för mina önskemål om ändringar och alltid svarat på alla dumma frågor.
9-5:an jag hade innan monterades St1 i direkt vid inköp (gick grymt bra alltså, spöade t o m en Aero) för att sedan uppgradera programvaran i takt med att jag fick råd att byta hårdvara. Först St3, sedan en liten ökning vi kan kalla St3+ och slutligen ett St4 som jobbades fram utifrån den speciella hårdvara jag valt, trots att de redan hade ett färdigt koncept för St4 på hyllan.
Alltså bilen specialmappades både på väg och i bromsbänk och resultatet blev mycket bra. Saknar fortfarande den underbara körglädjen i den bilen. Motorn drog som djuret redan från låga varv, helt utan toppar eller dippar. Grymt rapp, men ändå så snäll att inte sambon klagade.

Jag skulle aldrig lämna min Saab någon annanstans än hos Nordic enligt min erfarenhet.

hydromatics
28 juli 2006 · 41 Inlägg

Man ska nog inte stirra sig blind på hästkrafterna, det är nog mer vridet som är intressant, alltså Newtons. Många gör misstaget att plussa på Hk beroende på vad de byter på sina bilar; t ex: Öppet luftfilter +5 Hk,racekat +10 och då tror de flesta att det är bara att plussa på...men icke. Men men det låter väl coolt när man har 15 Hk mer än polarn eller något smile I don't care

mpts76
3 augusti 2006 · 12 Inlägg

Helt ärligt oavsett kund bemötande enligt många tester utav mig själv /oss Mp Trim & Styling
Så gör Maptun den bästa programvaran(obs enligt oss har jämfört ca 6 saab 9-5 av olika karaktärer)
Kört med  speedparts/bsr   nordic och chipcenter o maptun
Men Maptuns programvara har faktikst varit grymmast
Men som sagt jag håller helt med
det gör vi själva Man ska sätta kunden som nummer 1 och lyssna o vara trevlig
Mvh Magnus Pettersson
Mp Trim & Styling

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang