Rengöra vevhusventilationen på b230fk?

Swec
5 mars 2011 · 153 Inlägg

Tja.

Som topic. hur gör man? vad är det som ska rengöras/bytas ut?

Några packningar som behöver bytas?
Eller bättre att bygga om till öppen?

//Martin

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 mars 2011 · 3 180 Inlägg

gör rent vevhusburken/byt ut den, sitter på blocket

gör rent/ byt ut slangen mellan burken och insuget.

bättre med stängd vevhusvent än öppen enligt mig, men använd gärna en catchtank som fångar upp lite av all skit/olja som följer med.

Senast redigerat av NITROUS (5 mars 2011)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Swec
5 mars 2011 · 153 Inlägg

NITROUS skrev:
gör rent vevhusburken/byt ut den, sitter på blocket

gör rent/ byt ut slangen mellan burken och insuget.

bättre med stängd vevhusvent än öppen enligt mig, men använd gärna en catchtank som fångar upp lite av all skit/olja som följer med.

Behöver man lyfta väck insuget för att komma åt den? eller det är ju lite trångt annars.
Märkte förövrigt att den lilla slangen mellan burken och insuget hade gått sönder så de blir en ny där.

om man ska bygga en catchtank hur skulle man isf bygge den och placera var? något krav på att den sitter högt/lågt etc?

Min slang från burken som går till insuget till turbon är förövrigt spräck den med så behöver leta upp en beggad där eller köpa ny om de inte kostar fläsk.


Hjälper mig en bit på vägen smile

pukan2
5 mars 2011 · 3 182 Inlägg

vevhusburken sitter med 2st skruvar går enkelt att få bort utan att demontera insug eller nått överhuvudtaget. bort med skiten gör rent med nåt medel samt tryckluft eller köp en ny på volvo. alla andra slangar du nämner köp dom nya med kostar inte mycket på volvo.

Swec
5 mars 2011 · 153 Inlägg

pukan2 skrev:
vevhusburken sitter med 2st skruvar går enkelt att få bort utan att demontera insug eller nått överhuvudtaget. bort med skiten gör rent med nåt medel samt tryckluft eller köp en ny på volvo. alla andra slangar du nämner köp dom nya med kostar inte mycket på volvo.

Det var ju gött att man inte behöver lyfta det då smile Antar dock att det är lite trångt att byta?

Ska kolla upp vad nya slangar kostar!

tack tack

pukan2
5 mars 2011 · 3 182 Inlägg

Swec skrev:

pukan2 skrev:
vevhusburken sitter med 2st skruvar går enkelt att få bort utan att demontera insug eller nått överhuvudtaget. bort med skiten gör rent med nåt medel samt tryckluft eller köp en ny på volvo. alla andra slangar du nämner köp dom nya med kostar inte mycket på volvo.

Det var ju gött att man inte behöver lyfta det då smile Antar dock att det är lite trångt att byta?

Ska kolla upp vad nya slangar kostar!

tack tack

inte så trångt att få bort, bultarna sitter lätt till eller relativt lätt. 2st med 10as hylsa och några förlängare och en ledad längst ner.

Swec
6 mars 2011 · 153 Inlägg

pukan2 skrev:

Swec skrev:

pukan2 skrev:
vevhusburken sitter med 2st skruvar går enkelt att få bort utan att demontera insug eller nått överhuvudtaget. bort med skiten gör rent med nåt medel samt tryckluft eller köp en ny på volvo. alla andra slangar du nämner köp dom nya med kostar inte mycket på volvo.

Det var ju gött att man inte behöver lyfta det då smile Antar dock att det är lite trångt att byta?

Ska kolla upp vad nya slangar kostar!

tack tack

inte så trångt att få bort, bultarna sitter lätt till eller relativt lätt. 2st med 10as hylsa och några förlängare och en ledad längst ner.

Lossat de nu. Dock är det 12ans hylsa som gäller tongue  undrade varför jag inte fick dit nyckeln först.
Fick även reda på att man ska vara försiktig så att man inte får med sig slagen som går ner i tråget med sig upp. annars blir det att riva tråget så den hamnar på rätt plats sedan.

pukan2
6 mars 2011 · 3 182 Inlägg

Swec skrev:

pukan2 skrev:

Swec skrev:

Det var ju gött att man inte behöver lyfta det då smile Antar dock att det är lite trångt att byta?

Ska kolla upp vad nya slangar kostar!

tack tack

inte så trångt att få bort, bultarna sitter lätt till eller relativt lätt. 2st med 10as hylsa och några förlängare och en ledad längst ner.

Lossat de nu. Dock är det 12ans hylsa som gäller tongue  undrade varför jag inte fick dit nyckeln först.
Fick även reda på att man ska vara försiktig så att man inte får med sig slagen som går ner i tråget med sig upp. annars blir det att riva tråget så den hamnar på rätt plats sedan.

oki det har aldrig hänt mig när jag lossat den burken. fan va helt säker på att det va en 10ans hylsa.

Swec
6 mars 2011 · 153 Inlägg

http://i.imgur.com/fjmjp.jpg

Vevhusventilationsburken/oljefällan och dess 4 skruvar och fästbläck
2st 12or (håller burken på plats) och 2 st 10or håller i kabelstammen som smiter förbi.

http://i.imgur.com/uM0by.jpg
Antar att det är olja o evt lite fukt?

Har försökt spola igenom skiten med Diesel och så men jag tycker inte att det är något som lossnar? Förövrigt ser alla Tryckslangar ut så här mm.

Man behöver inte lossa insuget för att få väck den! bara lossa slangarna till den försiktigt och sen insugets sland och evt några kablar som är lite i vägen när man ska  ta ur den.

Senast redigerat av Swec (11 mars 2011)

mikkep
10 mars 2011 · 147 Inlägg

Gjorde rent min här om dagen så gott jag kunde, såg lika dant ut i min, dock förgreningen under 2 innersta cyllindrarna så går det en smal slang till insuget som det bubblar i? kolla den vita kopplingen. samt mina slangar fick jag verkligen ta en mejsel och skarpa bort, det var avlagringar så jag trodde slangen var smallare invändigt än vad den var!

BrajjAxx 040 RedLine
10 mars 2011 · 1 219 Inlägg

Kul med bilder! Slangen sitter ashårt ner i blocket, så tro mig, den får du inte upp wink

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Swec
11 mars 2011 · 153 Inlägg

Tack för svaren!

Fick inhandla en ny slang från oljefällan till insuget på turbon pga att den var spräckt.
Fick även inhandla lite vanlig slang till den lilla slangen som går till insuget.

Nu tystnade det där surret som man haft i bilen.
Spolade igenom alla tryckslangar och IC med väldigt varmt vatten och lite Yes diskmedel och rörde runt så gott det gick med en diskborste.

Vattnet var ju kolmörkt såg inte 2cm ner ens big_smile
Fick även jag skrapa en del i burken och i Y kopplingen vid burken då det var i princip täppt där vid.

Sen monterades det ihop och se så fint bilen går nu smile

EDIT: Bjuder på två bilder.

http://i.imgur.com/0jlXT.jpg
Burken monterad
2 st 12or i blocket och 2 st 10or som håller en kabel.

http://i.imgur.com/PWJgG.jpg
Så ser det ut under burken. även slangen som man kan hålla emot när man lossar den.

Senast redigerat av Swec (11 mars 2011)

Dagge88
7 juli 2011 · 629 Inlägg

Ursäkta den lilla bumpen, men måste fråga, sitter den alltså bara i 4 bult? och man behöver inte låtsa något annat etc..
Tänkte så inte något släpper i blocket som inte ska släppas på när man drar upp den!

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Swec
8 juli 2011 · 153 Inlägg

Den sitter bara med 2 skruv i blocket och sen med två skruv som håller den lilla plåtbiten kabelstammen som smiterförbi (940 97 ltt) Det kan vara bra att hålla lite på fläppen på slangen som går ner i blocket när man lyfter den. Annars är det bara att lossa slangarna på ovansida och lirka ut den. OBS. Slangen/röret längsmed ventilkåpan brukar vara väldigt skört.

Jag lossade ingenting mer än något kontaktstycke som var i vägen för att komma åt ordentligt.

Dagge88
9 juli 2011 · 629 Inlägg

Tackar, plockade bort vevhus ventilationen och rengjorde den igår, dock var den inte så skitigt, så tror att oljan runt den beror på packningarna!

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Fernicus Kejsare
8 februari 2016 · 547 Inlägg

Bumpar lite då jag undrar hur man får loss den lilla "klockan" som sitter ivägen för den vänstra skruven till vevhusventen? Det verkade vara så plättlätt enligt beskrivningarna att ta bort vevhusburken men på min bil (B230FK -95) sitter det en grej som ser ut som en tryckklocka alldeles intill, ifrån vilken ett stålrör går bak till grenröret och ett mindre stålrör går upp och fäster uppe på insuget. Har vikt undan insuget for easy access men mackapären verkar fästa i fästblecket till burken sad

EDIT: lösningen var våld. Mycket våld.

Senast redigerat av Fernicus (10 februari 2016)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang