Dämpare fram låter konstigt efter fjäderbyte. 9-3 aero -06 (bild)

snabeln
7 mars 2011 · 84 Inlägg

Byte mina fjädrar fram i slutet på december.
Nu har det börjat låta när jag kör över gupp, typ liknande ljud dom när man gnider mot skinn.
Sen känns även bilen lägre än innan då den tar i fronten ibland.
Kollat fjädrarna och dom är hela iaf.
Kan det bero på fjäderbytet och vad kan det vara?

Edit: 13cm är det från fronten till asfalt, är inte det lite? kändes högre förut.
En dålig bild tagen med mobil i mörker:)
http://www.ladda-upp.com/bilder/49679/d-C3-A4ck

Senast redigerat av snabeln (7 mars 2011)

Asimo
7 mars 2011 · 21 Inlägg

Hej!
Är du säker på att ljudet kommer framifrån? Brukar kunna vara de övre länkarmarna bak annars som låter så (Bananstagen). Sätte du dit gummiskydden som ska sitta på det understa varvet på fjädrarna?
Är det orginalfjädrar eller fjädrar köpta på reservdelsfirma?
Finns nämligen en uppsjö olika SAAB-fjädrar beroende på vilken motor och vilken utrustning man har.
Reservdelsfirmorna kör ofta med en fjäder som ligger någonstans mitt i mellan alla.
Skulle alltså kunna betyda att du fått för mjuka (lägre) fjädrar än du ska ha, Aeron är ju rätt tung fram, för V6 kom väl -06?

Senast redigerat av skidakarn (7 mars 2011)

Nissan Skyline "ECR33" (1994)
Kia Optima "TF" (2013)
snabeln
7 mars 2011 · 84 Inlägg

skidakarn skrev:
Hej!
Är du säker på att ljudet kommer framifrån? Brukar kunna vara de övre länkarmarna bak annars som låter så (Bananstagen). Sätte du dit gummiskydden som ska sitta på det understa varvet på fjädrarna?
Är det orginalfjädrar eller fjädrar köpta på reservdelsfirma?
Finns nämligen en uppsjö olika SAAB-fjädrar beroende på vilken motor och vilken utrustning man har.
Reservdelsfirmorna kör ofta med en fjäder som ligger någonstans mitt i mellan alla.
Skulle alltså kunna betyda att du fått för mjuka (lägre) fjädrar än du ska ha, Aeron är ju rätt tung fram, för V6 kom väl -06?

Bytte inte själv utan en mekonomen verkstad bytte. borde väl vara rätt då? Annars menar du att dämparna tagig stryk för att fjädrarna varit för mjuka?
Det kommer framifrån det hörs tydligt när jag kör över gupp.
Stämmer är v6an jag har.

Edit: 13cm är det från fronten till asfalt, är inte det lite? kändes högre förut.
En dålig bild tagen med mobil i mörker:)
http://www.ladda-upp.com/bilder/49679/d-C3-A4ck

Senast redigerat av snabeln (7 mars 2011)

Asimo
7 mars 2011 · 21 Inlägg

Tror inte dämparna tagit stryk av lite för mjuka fjädrar, så länge de inte slagit i bott.
Frågan är om det kanske saknas gummiskydd på fjädrarna och att det är det som låter, när fjädrarna rör sig i sätet? (stål mot stål).
Det följer inte med några sådana när man köper på Mekonomen, jag har jobbat där. Och de gamla sitter påklämmda på fjädrarna så de följde nog med ner i skrotbingen.
Men det brukar som sagt inte bli gnirk-ljud i framvagnen på 9-3 vid gupp, om det inte är när det svänger för då kan det vara fjäderbenslagringarna. Bytes de? Brukar alltid byta dem, oavsett, när det ändå är isär då det är ganska vanligt med oljud i dem.
Om du inte hittar felet själv kan jag rekommendera att ringa till närmaste auktoriserade SAAB-verkstad och fråga.
Det är svårt nog att hålla koll på allt som gäller ett märke, så att vara "expert" på alla märken ser jag som omöjligt.
Sedan när man vet exakt vad som är fel och vad som ska/bör bytas tycker jag inte det spelar någon roll vem som gör arbetet då själva skruvandet inte skiljer sig så mycket från bil till bil.

Svårt att se utifrån den bilden hur låg den är, men så länge det är orginal dimension på däcken på bilden så tycker jag att det kanske saknas lite luft i hjulhusen. Men det är bättre att jämnföra med en annan bil. Det kanske finns någon bra bild här på Garaget?

Senast redigerat av skidakarn (7 mars 2011)

Nissan Skyline "ECR33" (1994)
Kia Optima "TF" (2013)
Asimo
7 mars 2011 · 21 Inlägg

Skriver ner en liten lista på vad det kan vara som låter fram:

Mest troligt:
Något med fjädern
Fjäderbenslagringar
Torra kränghämmarbussningar

Mindre troligt, men man vet aldrig:
Dämpare
Dammskydd som rör sig på stötdämparkolven
Någon bussning i länkarmarna
Någon motorkudde som rör sig när det guppar

Finns mer grejer, men det var det jag kom på nu.

Nissan Skyline "ECR33" (1994)
Kia Optima "TF" (2013)
snabeln
7 mars 2011 · 84 Inlägg

skidakarn skrev:
Tror inte dämparna tagit stryk av lite för mjuka fjädrar, så länge de inte slagit i bott.
Frågan är om det kanske saknas gummiskydd på fjädrarna och att det är det som låter, när fjädrarna rör sig i sätet? (stål mot stål).
Det följer inte med några sådana när man köper på Mekonomen, jag har jobbat där. Och de gamla sitter påklämmda på fjädrarna så de följde nog med ner i skrotbingen.
Men det brukar som sagt inte bli gnirk-ljud i framvagnen på 9-3 vid gupp, om det inte är när det svänger för då kan det vara fjäderbenslagringarna. Bytes de? Brukar alltid byta dem, oavsett, när det ändå är isär då det är ganska vanligt med oljud i dem.
Om du inte hittar felet själv kan jag rekommendera att ringa till närmaste auktoriserade SAAB-verkstad och fråga.
Det är svårt nog att hålla koll på allt som gäller ett märke, så att vara "expert" på alla märken ser jag som omöjligt.
Sedan när man vet exakt vad som är fel och vad som ska/bör bytas tycker jag inte det spelar någon roll vem som gör arbetet då själva skruvandet inte skiljer sig så mycket från bil till bil.

Svårt att se utifrån den bilden hur låg den är, men så länge det är orginal dimension på däcken på bilden så tycker jag att det kanske saknas lite luft i hjulhusen. Men det är bättre att jämnföra med en annan bil. Det kanske finns någon bra bild här på Garaget?

Tackar, skall lossa däcken efter jobbet imorgon och kolla lite. 17" orginal på vintern (bild) 18" på sommaren.

snabeln
23 maj 2011 · 84 Inlägg

Enligt Mekonomen är det rätt fjädrar, men kolla denna bilden,nu med somamrdäck. Visst tusan ser den låg ut? http://forumbilder.se/show.aspx?iid=583201170528P38ca
Skall lämna in den och byta bussningar nu iaf.

Asimo
23 maj 2011 · 21 Inlägg

Kollade bilden, svårt att säga om den är lägre än orginal, inte mycket isåfall.
Vilka bussningar är det du ska byta? Nyfiken:)

Nissan Skyline "ECR33" (1994)
Kia Optima "TF" (2013)
snabeln
25 maj 2011 · 84 Inlägg

Asimo skrev:
Kollade bilden, svårt att säga om den är lägre än orginal, inte mycket isåfall.
Vilka bussningar är det du ska byta? Nyfiken:)

Krängningshämmarbussningar och stag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang