M+S däck under vintern?

careau
8 mars 2011 · 1 624 Inlägg

Hej, jag har precis slängt på mina sommardäck och precis fått reda på att det kommer snö och kyla till veckan.

Var nere vid bilen och såg betäckningen "M+S".

Kan jag fortfarnde köra med dem då?

Seriösa svar tack.

MVH

Bompeman
8 mars 2011 · 679 Inlägg

careau skrev:
Hej, jag har precis slängt på mina sommardäck och precis fått reda på att det kommer snö och kyla till veckan.

Var nere vid bilen och såg betäckningen "M+S".

Kan jag fortfarnde köra med dem då?

Seriösa svar tack.

MVH

Står för Mud and snow, Så ja du kan köra med dom

careau
8 mars 2011 · 1 624 Inlägg

Jo det vet jag, men ifall att bara smile

Dubs I got Dubs!
8 mars 2011 · 2 423 Inlägg

Inga problem, men anpassa hastigheten efter väglaget.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Andromeda Rumpmas
8 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Nästan bara att tuta och köra, glöm inte att kravet på mönsterdjup är 3 mm på vinterdäck på det mest slitna stället bara, och kör jävulskt försiktigt, men se till att ha lite fart i backarna och undvik att stanna i korsningar så ska det gå bra smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
twin_cam Smålänning
8 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Jag skulle kolla upp så att dom verkligen är godkända...

Kanske står för mud and sand som finns i USA...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
schnauz
8 mars 2011 · 1 758 Inlägg

"M+S" är en DOT-märkning för USA. Behöver som twin_cam säger inte betyda att däcken är framtagna för vinterkörning. Många grovmönstrade terrängdäck har "M+S"-märkning också.
För att de ska vara godkända som vinterdäck i sverige ska de ha en liten märkning som ser ut som en alptopp med en snöflinga brevid.

Finns en lista med godkända däck här:
http://www.stro.se/winter/vinter101001.pdf

FordRSC Los geht's, Schumacher
8 mars 2011 · 1 510 Inlägg

Nu hänger jag inte med lol Du tog av dina vinterdäck och slängde på ett nytt par vinterdäck igen? roll
Då du skriver att det står M+S så dem. Varför inte köpa riktiga sommardäck istället? big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
careau
8 mars 2011 · 1 624 Inlägg

Köpte dem sommardäcken, men verkar som det är åretruntdäck, eller?

Forshem
8 mars 2011 · 231 Inlägg

careau skrev:
Köpte dem sommardäcken, men verkar som det är åretruntdäck, eller?

Kolla stro länken över, M+S betyder absolut inte att dom är godkända vinterdäck.

HenkeTIC
8 mars 2011 · 888 Inlägg

Ska dom va godkända som vinterdäck ska dom va märkta med snöflinga eller alptopp inte M+S.

gamlingen
8 mars 2011 · 5 198 Inlägg

Godkända vinterdäck
Vinterdäck definieras enligt Vägverket som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow.
Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Då det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över av tillverkaren godkända däck för vinterkörning. Du kan även få information från din däckfackhandlare.



källa :http://www.ntf.se/konsument/dack/default.asp?RecID=22394

Senast redigerat av gamlingen (8 mars 2011)

careau
8 mars 2011 · 1 624 Inlägg

Så nu får jag helt plötsligt inte köra med mina M+S däck den sista månaden?

careau
8 mars 2011 · 1 624 Inlägg

Ge mig ett 100% säkert svar.

gamlingen
8 mars 2011 · 5 198 Inlägg

om det är mudd and snow så är det väl vinterdäck,annars är det väl bara ringa tussebatong å fråga,,

Aerodynamik ...
8 mars 2011 · 7 120 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Ska dom va godkända som vinterdäck ska dom va märkta med snöflinga eller alptopp inte M+S.

What he said ^^^^

Står M+S på mina sommardäck men dem får jag INTE köra med på vintern

gamlingen
8 mars 2011 · 5 198 Inlägg

Aerodynamik skrev:

HenkeTIC skrev:
Ska dom va godkända som vinterdäck ska dom va märkta med snöflinga eller alptopp inte M+S.

What he said ^^^^

Står M+S på mina sommardäck men dem får jag INTE köra med på vintern

jag går efter det som står på länken jag postade vad andra gör är helt upp till dom..

edit: sommardäck heter ju inte modd ans snow,,,

Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara
•särskilt framtagna för vinterkörning och
•märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

enl transportstyrelsens hemsida,, står inget om nån alptopp eller snöflinga

Senast redigerat av gamlingen (8 mars 2011)

Andromeda Rumpmas
8 mars 2011 · 3 860 Inlägg

careau skrev:
Ge mig ett 100% säkert svar.

Men ingen här har väl sett dina däck? Gör som folk föreslagit och kolla om det finns med på den länkade listan, eller kolla på däcket efter snöflinga eller alptopp.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
gamlingen
8 mars 2011 · 5 198 Inlägg

ja det är ju ingen här som kan je 100% svar

Forshem
8 mars 2011 · 231 Inlägg

careau skrev:
Ge mig ett 100% säkert svar.

Men alltså ta de från början o kolla på dina däck, har du en snöflinga/alptopp nånstans märkt på däcket?
sedan tar du o kollar på denna länken om du hittar dina däck där, är dom inte där så är dom inte godkända.
http://www.stro.se/winter/vinter101001.pdf

Hänger du med? M+S betyder inte vinterdäck eller nått i den stilen heller utan bara en helt efterbliven märkning. Där har du ett 110% säkert svar.

Vi tar de långsamt en gång till: Kolla länken först, åk till en BRA däckverkstad som är seriösa (euromaster,däckarna what ever) o säg att du är tveksam på om det är vinterdäck i värsta fall om du inte hittar dina däck på stro länken o inte litar på oss som säger att M+S inte betyder vintergodkända

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang