Hur tror ni framtiden ser ut för bilar?

hablam
10 mars 2011 · 136 Inlägg

jag tror på vätgas och el. man håller ju på redan idag att forska fram nån slinga i vägen som skapar nått magnetfält. av detta kan då batteriet laddas upp i bilen bara av att du kör på vägen samtidigt som det blir ofarligt för oss levande att gå på vägen.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Scorn89 Archmage of the entire universe
10 mars 2011 · 281 Inlägg

Masquerade skrev:

CruiZin skrev:

Scorn89 skrev:
har du nån fakta eller länk på detta? jobbar med världshandel och globalisering i skolan. vore intressant att läsa om.

För 3 år sedan när jag gick i skolan så kom det en kille och pratade om detta, minns ej hans namn. Han och ett gäng hade byggt en elbil, det var den och tekniken runt den som hade pratade om egentligen. Sen nämnde han att han visste en kille i USA som hade uppfunnit en bil som gick på vatten. Hans idé hade blivit uppköpt har jag för mig. Han berättade även om personer som uppfunnit liknande grejjer, som inte velat sälja. Dom hade försvunnit "mystiskt" tydligen.

Hittade nån länk här när jag sökte lite på google; http://www.waterpoweredcar.com/
Inte hunnit titta riktigt på det än för jag är på jobbet, men du kanske kan hitta något intressant där wink

Det vanliga med andra ord; Någon (som av en händelse minns jag inte vem) hörde något av någon som hade hört något av en vän till en bekant som hört något av någon som hade en kusin som hade sagt något som denne kusin hade hört.

Löjligt värre. Om man skall sträcka sig till att snacka om mörkläggning så känns det betydligt mer realistiskt att "The Man" ljuger om oljeresurserna och/eller växthuseffekten för att kunna trissa upp priserna genom skatter. "When you hear hoofbeats behind you, don't expect to see a zebra".

low_and_loud skrev:

Malheus skrev:
Förjävlig design är mer än troligt

ja den har dom ju kommit långt med redan kollabara bakljusen baken på peugeot 206 sw ser ju inte klokt ut

Ser man det från den ljusa sidan så lär bilar aldrig bli så fula som de var på 80-talet. smile

vad man väljer att tro på är upp till var och en. personligen har jag svårt för sånna här konspirationsteorier. dock brukar mycket av det rätt intressant att läsa vilket det var i det här fallet. dock lite väl långsökt med mord och försvinnanden av uppfinnare.

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.
Saab 900 GL "Stål-Ulla" (1983)
D_Ohlsson
10 mars 2011 · 487 Inlägg

Masquerade skrev:

CruiZin skrev:

Scorn89 skrev:

har du nån fakta eller länk på detta? jobbar med världshandel och globalisering i skolan. vore intressant att läsa om.

För 3 år sedan när jag gick i skolan så kom det en kille och pratade om detta, minns ej hans namn. Han och ett gäng hade byggt en elbil, det var den och tekniken runt den som hade pratade om egentligen. Sen nämnde han att han visste en kille i USA som hade uppfunnit en bil som gick på vatten. Hans idé hade blivit uppköpt har jag för mig. Han berättade även om personer som uppfunnit liknande grejjer, som inte velat sälja. Dom hade försvunnit "mystiskt" tydligen.

Hittade nån länk här när jag sökte lite på google; http://www.waterpoweredcar.com/
Inte hunnit titta riktigt på det än för jag är på jobbet, men du kanske kan hitta något intressant där wink

Det vanliga med andra ord; Någon (som av en händelse minns jag inte vem) hörde något av någon som hade hört något av en vän till en bekant som hört något av någon som hade en kusin som hade sagt något som denne kusin hade hört.

Löjligt värre. Om man skall sträcka sig till att snacka om mörkläggning så känns det betydligt mer realistiskt att "The Man" ljuger om oljeresurserna och/eller växthuseffekten för att kunna trissa upp priserna genom skatter. "When you hear hoofbeats behind you, don't expect to see a zebra".

low_and_loud skrev:

Malheus skrev:
Förjävlig design är mer än troligt

ja den har dom ju kommit långt med redan kollabara bakljusen baken på peugeot 206 sw ser ju inte klokt ut

Ser man det från den ljusa sidan så lär bilar aldrig bli så fula som de var på 80-talet. smile

Bra talat, ligger sanning i det du säger!

Nissan 200sx s13 "Gcorporation" (1992)
BMW 635 CSi "M70B50 V12" (1983)
BMW 635CSi E24 "Burgundrot" (1984)
SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2011 · 7 247 Inlägg

jag tror att vägas kommer regera ... om ett par år ser vi lika många elbilar som vanliga på gatorna.

på grund utav detta ska jag köpa en saab 2 takt och köra runt med ! eller ja .. hade kunnat tänka mig el bil som brukis men tycker då att bensin priset ska sjunka då efterfrågan sjunker

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2011 · 7 247 Inlägg

Felplacerad skrev:

mange_240 skrev:
väl fungerande alkolås som standard vore en bra grej.

Det tycker jag verkligen inte. Då kan man lika gärna få lämna pisseprov innan startmotorn ska snurra.

ett alkolås kanske är jobbigt till en början men tror man vänjer sig vid det och ibland hade de varit riktigt skönt att ha !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nitrometanskada Gött mos
10 mars 2011 · 1 096 Inlägg

Mera plast, mindre själ, mer krångel.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Nitrometanskada Gött mos
10 mars 2011 · 1 096 Inlägg

Felplacerad skrev:

Nitrometanskada skrev:
Mera plast, mindre själ, mer krångel.

Nu tycker jag du pratar om nutid roll För jag hoppas det inte kan bli värre än så här? Att inte kunna byta glödlampa själv är väl endå någon slags ingenjörs peak när det gäller dåligt biltillverkande ?

Ja, men jag tror det blir värre smile haha, bra exempel!

Glödlampsbyte på Volvo Amazon, 3 minuter med en van hand.
Glödlampsbyte på valfri bil av valfritt fabrikat av 2005 års modell eller nyare, en eftermiddag på auktoriserad verkstad.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
low_and_loud
11 mars 2011 ·

Masquerade skrev:

CruiZin skrev:

Scorn89 skrev:

har du nån fakta eller länk på detta? jobbar med världshandel och globalisering i skolan. vore intressant att läsa om.

För 3 år sedan när jag gick i skolan så kom det en kille och pratade om detta, minns ej hans namn. Han och ett gäng hade byggt en elbil, det var den och tekniken runt den som hade pratade om egentligen. Sen nämnde han att han visste en kille i USA som hade uppfunnit en bil som gick på vatten. Hans idé hade blivit uppköpt har jag för mig. Han berättade även om personer som uppfunnit liknande grejjer, som inte velat sälja. Dom hade försvunnit "mystiskt" tydligen.

Hittade nån länk här när jag sökte lite på google; http://www.waterpoweredcar.com/
Inte hunnit titta riktigt på det än för jag är på jobbet, men du kanske kan hitta något intressant där wink

Det vanliga med andra ord; Någon (som av en händelse minns jag inte vem) hörde något av någon som hade hört något av en vän till en bekant som hört något av någon som hade en kusin som hade sagt något som denne kusin hade hört.

Löjligt värre. Om man skall sträcka sig till att snacka om mörkläggning så känns det betydligt mer realistiskt att "The Man" ljuger om oljeresurserna och/eller växthuseffekten för att kunna trissa upp priserna genom skatter. "When you hear hoofbeats behind you, don't expect to see a zebra".

low_and_loud skrev:

Malheus skrev:
Förjävlig design är mer än troligt

ja den har dom ju kommit långt med redan kollabara bakljusen baken på peugeot 206 sw ser ju inte klokt ut

Ser man det från den ljusa sidan så lär bilar aldrig bli så fula som de var på 80-talet. smile

ja smaken är olika då jag tycker dom ser bäst ut med enkla raka linjer o inte massa psykadeliskt flum

Torbo
11 mars 2011 · 64 Inlägg

Våra bensindriva bilar blir hobbybilar.

Något nytt drivmedel uppfinns som är miljövänligt, samt kraftfullt.

Hastigheterna höjs på vägarna.

Bilarna kommer ha hög finish och bra lack.

Sedan är det ett mysterium för mig att man inte kan få bilar rostfria. Tror det händer också.
Att man behandlar stålet med något som gör att de inte rostar.

Jag tror inte att bilen kommer köra sig själv. Jag hade aldrig köpt en sån bil.

Mack Forum- och sitemoderator
11 mars 2011 · 26 183 Inlägg

Gissar hejvillt på att de flesta bilarna kommer se ut som byggen av Kooz - det vill säga modell "rymdskepp".
Ingen klass. Ingen finess. Ingen plåt. Ingen själ.

Tror för övrigt på vätgasen faktiskt. I alla fall utav det man sett hitills.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
CruiZin Hemlös
11 mars 2011 · 321 Inlägg

Masquerade skrev:

CruiZin skrev:

Scorn89 skrev:

har du nån fakta eller länk på detta? jobbar med världshandel och globalisering i skolan. vore intressant att läsa om.

För 3 år sedan när jag gick i skolan så kom det en kille och pratade om detta, minns ej hans namn. Han och ett gäng hade byggt en elbil, det var den och tekniken runt den som hade pratade om egentligen. Sen nämnde han att han visste en kille i USA som hade uppfunnit en bil som gick på vatten. Hans idé hade blivit uppköpt har jag för mig. Han berättade även om personer som uppfunnit liknande grejjer, som inte velat sälja. Dom hade försvunnit "mystiskt" tydligen.

Hittade nån länk här när jag sökte lite på google; http://www.waterpoweredcar.com/
Inte hunnit titta riktigt på det än för jag är på jobbet, men du kanske kan hitta något intressant där wink

Det vanliga med andra ord; Någon (som av en händelse minns jag inte vem) hörde något av någon som hade hört något av en vän till en bekant som hört något av någon som hade en kusin som hade sagt något som denne kusin hade hört.

Löjligt värre. Om man skall sträcka sig till att snacka om mörkläggning så känns det betydligt mer realistiskt att "The Man" ljuger om oljeresurserna och/eller växthuseffekten för att kunna trissa upp priserna genom skatter. "When you hear hoofbeats behind you, don't expect to see a zebra".

low_and_loud skrev:

Malheus skrev:
Förjävlig design är mer än troligt

ja den har dom ju kommit långt med redan kollabara bakljusen baken på peugeot 206 sw ser ju inte klokt ut

Ser man det från den ljusa sidan så lär bilar aldrig bli så fula som de var på 80-talet. smile

Du tror jag sitter här och ljuger för dig alltså? Varför skulle jag göra det? Jag vet, det lät kanske inte så pålitligt, men det jag skrev var exakt det han sa. Det kommer jag ihåg i alla fall. Om du väljer att tro på det eller inte är upp till dig. Jag ville bara tillföra ett intressant ämne. Och angående att jag inte vet vem det var, det tro fan det. Det var 3 år sedan, en random snubbe kommer in i skolsalen och presenterar sig en gång. Jag har ingen aning om vad han hette!

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Saabarn_Eric
11 mars 2011 · 265 Inlägg

Grundat på fusionteknik(omvandlar vatten till el)  men det finns ett antal problem att lösa för att det änns är möjligt.

Scorn89 skrev:

CruiZin skrev:
Well, det finns redan bilar som drivs av vatten, men dessa ideér köper dom förbannade olje araberna upp och håller på så att vi ska behöva köpa olja av dom.

har du nån fakta eller länk på detta? jobbar med världshandel och globalisering i skolan. vore intressant att läsa om.

Rise and rise again, until lambs become lions!
Saabarn_Eric
11 mars 2011 · 265 Inlägg

hur värmer du vattnet då?smile måste ha enerig tongue

Felplacerad skrev:

Saabarn_Eric skrev:
Grundat på fusionteknik(omvandlar vatten till el)  men det finns ett antal problem att lösa för att det änns är möjligt.

Scorn89 skrev:

har du nån fakta eller länk på detta? jobbar med världshandel och globalisering i skolan. vore intressant att läsa om.

Verkligen inte inom mitt kunskapsområde... Men kan man inte få en bil att gå på en ångmotor?

Rise and rise again, until lambs become lions!
PoulZen
11 mars 2011 · 772 Inlägg

Felplacerad skrev:

Saabarn_Eric skrev:
hur värmer du vattnet då?smile måste ha enerig tongue

Felplacerad skrev:

Verkligen inte inom mitt kunskapsområde... Men kan man inte få en bil att gå på en ångmotor?

Förklara gärna mer ingående då jag inte vet något om det. Som du skrivit nu skulle jag svara att det finns många sätt att värma vatten på ? roll

Javisst finns det många sätt. Men inget sätt som är tillräckligt effektivt.
Du kan inte elda, för det tror jag inte så många vill. Plus att du måste elda en massa hela tiden då.
Du kan inte använda en vattenkokar stil tex, för den drar för mkt el så du skulle få en räckvidd på 2mil eller liknande. Det finns inget bra sätt att få fram ånga som inte drar för mkt energi helt enkelt. Räckvidden blir för liten och energiåtgången för stor.

PoulZen
11 mars 2011 · 772 Inlägg

AirOne skrev:
Gissar hejvillt på att de flesta bilarna kommer se ut som byggen av Kooz - det vill säga modell "rymdskepp".
Ingen klass. Ingen finess. Ingen plåt. Ingen själ.

Tror för övrigt på vätgasen faktiskt. I alla fall utav det man sett hitills.

Får jag fråga hur det kommer sig att bilar med plåt har själ?
Är det bara för att det varit så förr, för att amerikanarna är i plåt?
Vad hade du sagt om det var tvärtom, om bilar förr var byggda i plast och dom ändrar nu till plåt, hade du sagt att bilar i plåt inte har någon själ?
Sitter verkligen själen i ett material?

Visst kan man bygga en amerikanare i glasfiber eller liknande så den ser exakt ut som en gammal.
Sen att dom inte gör det är ju en helt annan sak. Men det går ju.

PoulZen
11 mars 2011 · 772 Inlägg

Felplacerad skrev:

PoulZen skrev:

Felplacerad skrev:

Förklara gärna mer ingående då jag inte vet något om det. Som du skrivit nu skulle jag svara att det finns många sätt att värma vatten på ? roll

Javisst finns det många sätt. Men inget sätt som är tillräckligt effektivt.
Du kan inte elda, för det tror jag inte så många vill. Plus att du måste elda en massa hela tiden då.
Du kan inte använda en vattenkokar stil tex, för den drar för mkt el så du skulle få en räckvidd på 2mil eller liknande. Det finns inget bra sätt att få fram ånga som inte drar för mkt energi helt enkelt. Räckvidden blir för liten och energiåtgången för stor.

Jaså då förstår jag. Det jag inte förstår är hur man inte kommit på något bra sätt till det när man kommit på så oehört mycket annat dumt och onödigt roll

Tro mig, det finns massor med forskning om ånga. Och det dom har kommit fram till är att det krävs en hel del energi för att få fram ånga med den teknologin som finns idag.
Eller rättare sagt så finns det ingen teknologi som är tillräckligt bra för att få fram värme, som är en typ av energi.
Mkt forskning pågår om hur man kan få fram värme på ett billigt och effektivt sätt.
Fusion är ett sätt, men fortfarande har man inte kommit på ett sätt att få ut mer energi än vad man tillför. Plus att bygga en fusion reaktor kostar miljoner och miljarder. Det blir för dyrt att sätta i en bil.

PoulZen
11 mars 2011 · 772 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Mera plast, mindre själ, mer krångel.

Vems är felet då? jo vårt eget. Vi vill ha mer bekvämlighet, mer utrustning, mer lyx, mer status.
Vem behöver egentligen elstol? eller elhiss? centrallås?
Visst underlättar det, men det behövs inte.
Viktigt krångel som är bra är tex abs, och antispinn.
Men annars skulle man kunna göra en bil väldigt enkel och utan krångel.
Men vi köper avancerade bilar och vill ha dom mer avancerade, för man kan ju inte byta ner sig, eller hur?
Så vi får skulla oss själva oxå till att bilarna blir krångligare.

Lassing Industridesigner
11 mars 2011 · 324 Inlägg

CruiZin skrev:

Masquerade skrev:

CruiZin skrev:

Scorn89 skrev:
har du nån fakta eller länk på detta? jobbar med världshandel och globalisering i skolan. vore intressant att läsa om.

För 3 år sedan när jag gick i skolan så kom det en kille och pratade om detta, minns ej hans namn. Han och ett gäng hade byggt en elbil, det var den och tekniken runt den som hade pratade om egentligen. Sen nämnde han att han visste en kille i USA som hade uppfunnit en bil som gick på vatten. Hans idé hade blivit uppköpt har jag för mig. Han berättade även om personer som uppfunnit liknande grejjer, som inte velat sälja. Dom hade försvunnit "mystiskt" tydligen.

Hittade nån länk här när jag sökte lite på google; http://www.waterpoweredcar.com/
Inte hunnit titta riktigt på det än för jag är på jobbet, men du kanske kan hitta något intressant där wink

Det vanliga med andra ord; Någon (som av en händelse minns jag inte vem) hörde något av någon som hade hört något av en vän till en bekant som hört något av någon som hade en kusin som hade sagt något som denne kusin hade hört.

Löjligt värre. Om man skall sträcka sig till att snacka om mörkläggning så känns det betydligt mer realistiskt att "The Man" ljuger om oljeresurserna och/eller växthuseffekten för att kunna trissa upp priserna genom skatter. "When you hear hoofbeats behind you, don't expect to see a zebra".

low_and_loud skrev:

ja den har dom ju kommit långt med redan kollabara bakljusen baken på peugeot 206 sw ser ju inte klokt ut

Ser man det från den ljusa sidan så lär bilar aldrig bli så fula som de var på 80-talet. smile

Du tror jag sitter här och ljuger för dig alltså? Varför skulle jag göra det? Jag vet, det lät kanske inte så pålitligt, men det jag skrev var exakt det han sa. Det kommer jag ihåg i alla fall. Om du väljer att tro på det eller inte är upp till dig. Jag ville bara tillföra ett intressant ämne. Och angående att jag inte vet vem det var, det tro fan det. Det var 3 år sedan, en random snubbe kommer in i skolsalen och presenterar sig en gång. Jag har ingen aning om vad han hette!

Jag har faktiskt hört samma historia på en föreläsning på LTH. Om den är sann eller ej vet jag inte, men jag skulle inte bli förvånad om det stämde.

Personligen tror (hoppas) jag på kall fusion som framtida energikälla.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Muttley
11 mars 2011 ·

Felplacerad skrev:

mange_240 skrev:
väl fungerande alkolås som standard vore en bra grej.

Det tycker jag verkligen inte. Då kan man lika gärna få lämna pisseprov innan startmotorn ska snurra.
Dessutom tycker jag dom strular hela tiden dom där låsen.

De kan istället tillverka alkolås som inte går att lura.
Inga problem att koppla ur ett alkolås på bilen om man vet vilka kablar man ska koppla ihop.

Annars är de inga problem att blåsa i dem, om man blåser rätt.

Men ser ej att folk som har åkt dit för att vara påverkade ska få tillbaka sitt körkort överhuvudtaget.
Ser gärna att de sitter fingertrycksavläsare i alla framtida bilar och enbart de som har behörighet att få använda fordonet ska få igång det.
Men de är rätt avancerat i de fallet.

twin_cam Smålänning
11 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Jag hoppas att denna motorn släpps (Harjumotorn):
http://www.expressen.se/2.1476/1.307619/nya-miljomotorn
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? … ID=3617467

Men va väll något nervöst och gnälligt oljebolag som i panik köpte patentet...

Sen hoppas jag vi går back to basics, ingen onödig lyx, bara funktion smile

Senast redigerat av twin_cam (11 mars 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang