Volvo 940 LTT bluddrar vid gaspådrag efter chiptrimning

driftking199
12 mars 2011 · 322 Inlägg

om de spikar o bilen tokbackar tändningen tror du inte de rycker i bilen om de slutar o tända typ?big_smile

fjanteliten
12 mars 2011 · 44 Inlägg

driftking199 skrev:
om de spikar o bilen tokbackar tändningen tror du inte de rycker i bilen om de slutar o tända typ?big_smile

Det kan fan inte va det för man hör inga tendenser till spikningar alls, utan precis innan laddtrycket ska skjuta på så slår den ifrån precis som insugsslangen skulle suga ihop sig vilket den omöjligt kan göra då jag stadgat upp den... Det kan inte bero på ett dåligt chip? Har även sett att jag har rester av ett Turbo+ paket, eller ah... elen sitter kvar alla vakumslangar är klippta, frågan är om elen som sitter kvar kan ställa till med något?

Alex-s Bakhjulskrafs
12 mars 2011 · 1 479 Inlägg

fjanteliten skrev:

driftking199 skrev:
om de spikar o bilen tokbackar tändningen tror du inte de rycker i bilen om de slutar o tända typ?big_smile

Det kan fan inte va det för man hör inga tendenser till spikningar alls, utan precis innan laddtrycket ska skjuta på så slår den ifrån precis som insugsslangen skulle suga ihop sig vilket den omöjligt kan göra då jag stadgat upp den... Det kan inte bero på ett dåligt chip? Har även sett att jag har rester av ett Turbo+ paket, eller ah... elen sitter kvar alla vakumslangar är klippta, frågan är om elen som sitter kvar kan ställa till med något?

låter som om bilen inte får bränsle.
det som gör så att bilen slår till när laddtrycket byggs upp och den tappar allt är tryckvakten som "räddar" pumpen ifrån överhettning

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
fjanteliten
12 mars 2011 · 44 Inlägg

Men jag kan ju köra "lugnt" alltså inte trycka gasen i botten utan köra lite långsammare å låta bilen bygga laddtryck långsamt...? Borde inte pumpen säga ifrån då också eller är den så känslig?

Alex-s Bakhjulskrafs
12 mars 2011 · 1 479 Inlägg

fjanteliten skrev:
Men jag kan ju köra "lugnt" alltså inte trycka gasen i botten utan köra lite långsammare å låta bilen bygga laddtryck långsamt...? Borde inte pumpen säga ifrån då också eller är den så känslig?

en polare har samma problem som dig fast med en saab 9000.
man kan köra lugnt och ladda 1.4 bar utan att den slår ifrån.
men trycker man plattan vid lägre varv än 3500 slår tryckvakten ifrån redan vid 1 bar

Senast redigerat av mk2_power (12 mars 2011)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
fjanteliten
12 mars 2011 · 44 Inlägg

precis samma här... jävla lustigt... känns precis som att chippet är felmappat eller nåt :S

Laine90
23 mars 2011 · 46 Inlägg

Skickade tillbaks chipet till han jag beställde ifrån så fick han kolla på det, och det visade sig att det var skadat, så det är nog posten som inte har varit försiktiga!

Fick nytt chip idag, och det funkade utmärkt, nu går den gött som fan med nytt chip + lite extra i ladd! big_smile

StlpMK Team T-Röd Racing
23 mars 2011 · 507 Inlägg

Gött de ju big_smile

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
jocke_gronberg
25 maj 2014 · 4 586 Inlägg

Har nog samma på min 940 har bytt allt i tändningväg utan att jag fått bilen att gå rent

Inga felkoder hittades

Trodde bilen var orginal men såg att någon hade pillat vid boxen. På chippet stog det 940 bränsle

Kan det även vara chippet här med som strular ?

Laddar inte mer än original

turbodeath
26 maj 2014 · 2 452 Inlägg

med gul lapp eller vit lapp ,vit lapp så står det säkert volvo 940 o sen under bränsle då kommer det från jocke lundgren,gul lapp o det står i rad 940 bränsle så kommer det från bigfish...är bara öppen luftspärr som är öppen på dem.

döden kommer tillbaka
jocke_gronberg
26 maj 2014 · 4 586 Inlägg

turbodeath skrev:
med gul lapp eller vit lapp ,vit lapp så står det säkert volvo 940 o sen under bränsle då kommer det från jocke lundgren,gul lapp o det står i rad 940 bränsle så kommer det från bigfish...är bara öppen luftspärr som är öppen på dem.

Det är detta du pratar om. Kan det vara så enkelt att chippet krånglar ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-b7f388a61226ed5a9b9144677929bdf5.jpg

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 maj 2014)

turbodeath
26 maj 2014 · 2 452 Inlägg

svar ja....det kommer från bigfish det chipet,så ja det krånglar jocke...vet fler här som haft problem med chip från han...

döden kommer tillbaka
jocke_gronberg
26 maj 2014 · 4 586 Inlägg

turbodeath skrev:
svar ja....det kommer från bigfish det chipet,så ja det krånglar jocke...vet fler här som haft problem med chip från han...

Ska kolla tändningsboxen med. Misstänkte att det var ett sådan chip. Får väl beställt något som är bättre

har inget orginalchip att byta tillbaka till så får köra lungt

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 maj 2014)

jocke_gronberg
5 juni 2014 · 4 586 Inlägg

Bytt chip problemet löst

turbodeath
5 juni 2014 · 2 452 Inlägg

gott nu går bilen som den skall med....alltid underbart eller vad säger du...?

döden kommer tillbaka
jocke_gronberg
5 juni 2014 · 4 586 Inlägg

turbodeath skrev:
gott nu går bilen som den skall med....alltid underbart eller vad säger du...?

japp fint. Tog och drog upp lite mer ladd också

Tack turbodeath för chippet big_smile

Senast redigerat av jocke_gronberg (5 juni 2014)

turbodeath
5 juni 2014 · 2 452 Inlägg

vad tog du upp laddet till nu,då du nu är av med alla ryckningar?

döden kommer tillbaka
jocke_gronberg
6 juni 2014 · 4 586 Inlägg

turbodeath skrev:
vad tog du upp laddet till nu,då du nu är av med alla ryckningar?

Sitter tryckklocka ifrån en fulltryckare så vet ej vart laddet ligger nu. Ska skaffa mig en mätare och kolla men över 1.0 bar är det garanterat inte

Kanske någon enstaka gång så rycker den men man ska ju aldrig segdra en turbomotor utan växla ner

Kommer montera nytt rotor/fördelarlock då det gamla inte är så fint

vet även att många bilar är känsliga för vilka stift man kör. 850 turbon gick sämre på volvo orginal stift

Senast redigerat av jocke_gronberg (6 juni 2014)

turbodeath
6 juni 2014 · 2 452 Inlägg

jo tack vet att volvo orginal stiften inte funkar för mig fick köpa dom som kostade lite mer,men dom funkar...för mig.

döden kommer tillbaka
jocke_gronberg
6 juni 2014 · 4 586 Inlägg

turbodeath skrev:
jo tack vet att volvo orginal stiften inte funkar för mig fick köpa dom som kostade lite mer,men dom funkar...för mig.

vilka stift ska man köra med ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang