I början av förra sommarn tyckte jag att jag skulle ha en roligare bil så jag började läsa lite. Tog en sväng in på bmw turbos och tyckte det var intressant. Kort därefter lurade kalle på mig en ZF låda och efter ha köpt den tänkte jag att det var lika bra att gå hela vägen och så spårade det ur. Räknade lite och satte upp en budget på 50 000. Men efter lite mer räknande och övervägande tyckte jag det var värt att vara lite mer noggran så höjde budget med 10k. Målet är 400 whp. Hoppas detta blir en rolig bil för relativt lite kulor.
I Juni 2010 fick jag syn på en svart bmw 325 e36 automat med trasig låda på blocket för småpengar. Ringde direkt och frågade lite allmänt sen var det inte mer med det. Funderade några timmar sen ringde jag och sa att jag skulle ha den...
... och där stog jag med en växellåda samt en trasig bil som var 30 mil ifrån mig och hade ingen aning om hur jag skulle få hem den, eller hur den såg ut .
Tror det tog två veckor innan jag äntligen fick tag på grejer för att kuna hämta den. Blev positivt överaskad när jag kom dit. Var knappt någon rost på den alls! När den väl kom hem ställdes den på parkeringen utanför lägenheten i väntan på garage. Dröjde ända till november innan jag fick tag i garage. Under denna tiden trillade det in en väldans massa delar, bla en väldigt vacker snurra
Kommer inte göra något alls åt utseendet på bilen ännu. Så dom bucklor, repor och dom lackstiftslagade reporna kommer få vara kvar, därav namnet Snusk. Sitter även en sprillans ny dragkrok på rackarn och den kommer jag inte ta bort
NUTID: Bilen är manuellkonverterad, besiktigad samt att fronten är nerriven. Det som står näst på listan är bygga fäste till IC, lyfta toppen och bygga tryckrör.
Setupen 2011 kommer att bli:
Precision SC61 60mm Wastegate PPF Intercooler 600x300x75 HKS racing dump
Bosch 044 Delphi 990cc Megasquirt 3" avgas med någon rolig ljuddämpare + 3,5" dieselkrök på slutet
Ritade och tillverkade två adaptar för att kunna få stålomspunnen slang mellan kopplingscylinder och slavcylinder samt att kunna fästa slangen ifrån oljebehållarn i kopplingscylindern.
Bor själv, tränar rätt mycket och går fortfarande i skolan så det kan dröja med updates, men jag jobbar på så fort jag kan
Började med att riva ner lite till på fronten för att komma åt acpumpen och det förbannade fästet. På polarns m50 fick vi riva bort triggerhjul och grejer för att komma åt dom två sista skruvarna till fästet som satt bakom triggerhjulet. Gud måste gilla mig idag för mitt fäste bara trillade bort Efter detta satte jag dit fronten igen för att rita upp ett fäste till IC enligt planen.
Nu finns det bra med plats för tryckrör!
IC:n passade som handen i handsken.
Satt nått plastskydd på fronten som skymde intercoolern och det rök bort illa kvickt.
mhmhmhmhhmhmhm
Nu ska jag föra över ritningen på intercoolerfästet ifrån instruktionsboken till vinkelslipen in i cad, bild kommer senare.
Tänkte riva ner grenrör och skissa lite på tryckrören idag. Kom halvvägs...
Efter ha bråkat en jävla stund med första delen av grenröret skulle jag äntligen ta bort skiten... trodde jag! Motorfästet var i vägen så jag tog fram hammarn och försökte lirka bort men det gick ej.
Då muttrade jag lite sen skruvade jag bort motorfästet och då trillade delarna ner som bollarna i keno!
Sen kom jag på att jag ändå skulle byta motorfäste så det var inte jobb i onödan!
Jahopp idag vart kalle här men han hade bara tid att skuva bort ventilkåpan för sen skulle han på kalas -.-
... Så jag hämtade laptopen och la in lite guider och försökte själv. Tog dock stopp när jag skulle ta bort kedjeförarn då jag inte hade någon hylsa som passade på den (6.5mm?).
På måndag ryker toppen av istället!
Rätt nervöst att skruva i en motor för första gången märkte jag