Knakar/Knäpper till i ratten Volvo 945 - 98

Ullebubbe
19 mars 2011 · 62 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag ett grymt störande problem. Det uppstår endast när man kör med bilen och
om man svängt vänster och sedan svänger höger så knakar/knäpper det till i ratten. Det kan även knaka
till om man kör i ett skarpt gupp. Har googlat lite och hittat en del länkar där samma/liknande problem
tagits upp och det har spekulerats en del, men hittade inga konkreta lösningar? Då det här till synes verkar
vara ett relativt vanligt fel på just Volvo 940, hoppas jag innerligt att någon annan här också råkat ut för
detsamma, men löst det? Har kollat igenom framvagnen, samt bytt en styrled och en spindelled, men
där verkar inte finnas några glapp utan jag upplever det komma från alldeles under/innanför ratten,
så funderar på om det sitter något lager eller dylikt där under som kan vara boven i dramat?

Tacksam för svar då jag snart får damp på det här knakandet! sad

Senast redigerat av Ullebubbe (19 mars 2011)

aF
19 mars 2011 · 357 Inlägg

Vanligaste orsaken till att det knäpper är att fjädern inte sitter ordentligt utan glider med när man svänger.

Ullebubbe
20 mars 2011 · 62 Inlägg

Vad för fjäder menar du? Är absolut ingen expert på bilar, men kan med nästan 100% säkerhet säga
att det INTE har någonting med fjädrarna fram på bilen att göra. Knakandet eller knäppandet upplevs
komma direkt från bakom ratten. Förövrigt är båda fjädrarna fram nya och bilen är inte sänkt! smile

Ullebubbe
20 mars 2011 · 62 Inlägg

Har nu följt rattstången från styrväxeln och uppåt. Båda knutarna hade något minimalt glapp, men inget som
verkar vara orsaken till detta. Har även plockat ner plasten i kupen och följt stången från torpedväggen och
uppåt. Jag tror mig nu har lokaliserat felet! Det verkar komma innifrån själva navet som sitter bakom ratten.
Nu undrar jag: Sitter det något lager där inne, eller vad annars är det som kan föranleda ett "knakljud"?
Värt att nämna är också att det enbart hörs om man vrider ratten åt höger, inte till vänster!?

Får som tidigare sagt snart damp på det här...!! sad

Senast redigerat av Ullebubbe (20 mars 2011)

mifran
8 augusti 2012 · 27 Inlägg

Har samma fel på min 945 1996 jag köpte nu i somras. Det knäpper till i ratten på ett märkligt sätt. Löste du det?

Ullebubbe
27 augusti 2012 · 62 Inlägg

Ja faktiskt, efter en jäkla massa stök och bök. Det var Volvo själva som levererade lösningen. Ett visst antal 940/945, framförallt av årsmodell 1998 har ett slags "felbygge" från början där rattstången inte går i 100% rak linje. Detta medför att det blir en felaktig belastning på det övre rattaxellagret. Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta fenomen mer ingående, men Volvo själva har tagit fram en reparationssats för det här som kostar någon ynka hundralapp. Lösningen är som sådan att man får borra ur båda brytbulten under ratten, sen schimsa upp hela paketet några millimeter. Tror även att jag böt det övre rattaxellagret i samma veva, kommer inte ihåg exakt. Hur som haver så var det lite pillande och allt som allt gick det på under 500:- att fixa.

Lycka till smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang