Frågor om bilavdrag (deklaration)

Cupra_
22 mars 2011 ·

Tjena! Som alla kanske redan vet kan man redan idag logga in med e-leg på skatteverket för att deklarera. Jag har en fråga ang. avdraget man gör för att man kör bil till och från arbetet.

Jag har fått fram att jag kört för ett visst belopp och fyllt i det, so far so good. Jag har under "övriga upplysningar" talat om vilken sträcka det gäller och redovisat min uträkning så det inte skall finnas några frågetecken.

Min fråga är då: Hur mycket av den totala summan kan jag räkna med att få tillbaka? Har för mig att det är 30% av det du gjort avdrag för men är inte helt säker. Självklart så drar de ju av 9000 automatiskt då, så mitt totalbelopp minus 9000 = en viss summa, men hur många % av den summan får man tillbaka?

Bjare
22 mars 2011 · 945 Inlägg

18:-/mil.
Din vinst: Allt över 8.000:-

Senast jag hade avdrag för personbil iaf..

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
LordLife
22 mars 2011 · 998 Inlägg

30% brukar det vara när man drar av för bil, har varit så för mig.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Cupra_
22 mars 2011 ·

LordLife: Ok, då är det alltså som jag skrivit att jag tror? Tack smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Jag fyllde i 23125 och fick väl ett preliminärbelopp på c:a 5000 eller vad det kan ha varit just för milersättningen.

18,50kr/mil gällde för 2010.

Edit: Som jag fattade det så får du en preliminärräkning på slutskatten redan när man har angivit avdraget.

Senast redigerat av steifan (22 mars 2011)

Bjork OEM <3
22 mars 2011 · 6 957 Inlägg

Jag räkna så här, gjorde samma sak förra året:

Jag jobbade 192 dagar förra året, 6 mil ToR = 192 x 6 x 18.50 = 21312
Sen dras 9000kr och då är vi nere på 12312kr varav 30% är 3693kr, alltså får jag 3693kr i år i
resersättning?

Säg att jag gjort rätt tongue

OEM <3
Cupra_
22 mars 2011 ·

Men det preliminära beskedet som man kan gå in och se, där är väl inte bilavdraget medräknat? Jag menar, de har ju inte faktiskt godkänt avdraget än så de borde ju inte kunna ta med det i det preliminära beskedet tycker jag?

Cupra_
22 mars 2011 ·

Bjork skrev:
Jag räkna så här, gjorde samma sak förra året:

Jag jobbade 192 dagar förra året, 6 mil ToR = 192 x 6 x 18.50 = 21312
Sen dras 9000kr och då är vi nere på 12312kr varav 30% är 3693kr, alltså får jag 3693kr i år i
resersättning?

Säg att jag gjort rätt tongue

Precis, det är så jag TROR att det är tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Deception skrev:
Men det preliminära beskedet som man kan gå in och se, där är väl inte bilavdraget medräknat? Jag menar, de har ju inte faktiskt godkänt avdraget än så de borde ju inte kunna ta med det i det preliminära beskedet tycker jag?

Först skulle jag få tillbaka c:a 8000, sedan fyllde jag i milersättningen och helt plötsligt var det uppe i c:a 13 000 när jag kollade efter. Klumpas ihop under "Skattereduktion för arbetsinkomster" antar jag smile

Muttley
22 mars 2011 ·

Räkna mer än en gång på dina mil. Om du har väldigt många mil och de vill kolla dig så får du riktigt många frågor.
Blev kollad ett år för att jag hade extremt många mil. Hade allt mellan 6 mil per dag till 20 mil.
Och de drar gärna ut på tiden för att du ska få vänta till augusti eller när de är den utbetalningen.

Cupra_
22 mars 2011 ·

Ok, jo det är jag införstådd med. Jag kör samma sträcka dagligen vilket är 6,1 mil x 2. Det går ju kolla på t.ex. hitta.se för o få fram den sträckan, bensin kan man ju bifoga kontoutdrag m.m. så jag känner mig rätt safe. Chefen kan ju i värsta fall intyga var jag jobbar och att det inte går att åka kommunalt m.m. också. Visserligen är det mer mil detta år än tidigare år men jag bytte jobb förra året så det har ju sin förklaring i det om de tycker att en sån sak verkar skum då det är samma arbetsgivare men annan tjänst..

Cupra_
22 mars 2011 ·

steifan skrev:

Deception skrev:
Men det preliminära beskedet som man kan gå in och se, där är väl inte bilavdraget medräknat? Jag menar, de har ju inte faktiskt godkänt avdraget än så de borde ju inte kunna ta med det i det preliminära beskedet tycker jag?

Först skulle jag få tillbaka c:a 8000, sedan fyllde jag i milersättningen och helt plötsligt var det uppe i c:a 13 000 när jag kollade efter. Klumpas ihop under "Skattereduktion för arbetsinkomster" antar jag smile

Nope, det tror inte jag.. Jag har bara 18k drygt där, och tjejkompisen har 14 men både tjänar sämre än mig och har dragit av mycket mindre bilåkande än mig.. Tror det där har med skattesänkningen att göra.

Men ja, det är säkert som du säger i övrigt, att det klumpas ihop någonstans och man kanske inte ser det bara..

Senast redigerat av Deception (23 mars 2011)

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Deception skrev:

steifan skrev:

Deception skrev:
Men det preliminära beskedet som man kan gå in och se, där är väl inte bilavdraget medräknat? Jag menar, de har ju inte faktiskt godkänt avdraget än så de borde ju inte kunna ta med det i det preliminära beskedet tycker jag?

Först skulle jag få tillbaka c:a 8000, sedan fyllde jag i milersättningen och helt plötsligt var det uppe i c:a 13 000 när jag kollade efter. Klumpas ihop under "Skattereduktion för arbetsinkomster" antar jag smile

Nope, det tror inte jag.. Jag har bara 18k drygt där, och tjejkompisen har 14 men både tjänar sämre än mig och har dragit av mycket mindre bilåkande än mig.. Tror det där har med skattesänkningen att göra.

Men ja, det är säkert som du säger i övrigt, att det klumpas ihop någonstans och man kanske inte ser det bara..

Men hur förklarar du isåfall att jag skulle få tillbaka 8000 innan jag gjorde avdragen? wink

Cupra_
23 mars 2011 ·

steifan skrev:

Deception skrev:

steifan skrev:
Först skulle jag få tillbaka c:a 8000, sedan fyllde jag i milersättningen och helt plötsligt var det uppe i c:a 13 000 när jag kollade efter. Klumpas ihop under "Skattereduktion för arbetsinkomster" antar jag smile

Nope, det tror inte jag.. Jag har bara 18k drygt där, och tjejkompisen har 14 men både tjänar sämre än mig och har dragit av mycket mindre bilåkande än mig.. Tror det där har med skattesänkningen att göra.

Men ja, det är säkert som du säger i övrigt, att det klumpas ihop någonstans och man kanske inte ser det bara..

Men hur förklarar du isåfall att jag skulle få tillbaka 8000 innan jag gjorde avdragen? wink

Det kan jag inte förklara tongue Men skattereduktionen vet jag har med skattesänkningen att göra. Det var det jag menade med att det säkerligen är inbakat där någonstans fast man inte ser det.


Om du skulle få upp det till 13 efter avdraget så har du alltså fått igen 5 så att säga, vilket ger att du måste ha dragit av 15 för bilkörning (eftersom man får igen 30% av avdraget), plus de 9 skatteverket drar = Du har dragit av ca 24000 för bilkörning i sånna fall. Kan det stämma? För i sånna fall stämmer det du säger.. 18,50/mil, du får dra av allt över 9000.

Senast redigerat av Deception (23 mars 2011)

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Deception skrev:

steifan skrev:

Deception skrev:
Nope, det tror inte jag.. Jag har bara 18k drygt där, och tjejkompisen har 14 men både tjänar sämre än mig och har dragit av mycket mindre bilåkande än mig.. Tror det där har med skattesänkningen att göra.

Men ja, det är säkert som du säger i övrigt, att det klumpas ihop någonstans och man kanske inte ser det bara..

Men hur förklarar du isåfall att jag skulle få tillbaka 8000 innan jag gjorde avdragen? wink

Det kan jag inte förklara tongue Men skattereduktionen vet jag har med skattesänkningen att göra. Det var det jag menade med att det säkerligen är inbakat där någonstans fast man inte ser det.


Om du skulle få upp det till 13 efter avdraget så har du alltså fått igen 5 så att säga, vilket ger att du måste ha dragit av 15 för bilkörning (eftersom man får igen 30% av avdraget), plus de 9 skatteverket drar = Du har dragit av ca 24000 för bilkörning i sånna fall. Kan det stämma? För i sånna fall stämmer det du säger.. 18,50/mil, du får dra av allt över 9000.

23125 drog jag av för (1250mil), så det borde stämma ganska bra smile

Senast redigerat av steifan (23 mars 2011)

Cupra_
23 mars 2011 ·

Då stämmer nog mitt med sad Well, det blev ju iaf 10900 tillbaka då totalt, men så är det när man har fastigheter med tillhörande fastighetsavgifter.. Drog av nästan 45 för bilkörning (2407 mil), så hade hoppats på mer..

Senast redigerat av Deception (23 mars 2011)

Bjork OEM <3
28 april 2011 · 6 957 Inlägg

Nån som vet hur mkt räntan ligger på dessa pengar vi får tillbaka??

OEM <3
Cupra_
28 april 2011 ·

Haha den lär i vilket fall vara minimal tongue Nej men kolla skatteverkets hemsida, har för mig att den ligger på typ 1,5%

Bjork OEM <3
28 april 2011 · 6 957 Inlägg

Efter letande och letande så hitta en polare det jag eftersökte:

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … 02582.html

0.9% om jag sett rätt?

OEM <3
Cupra_
28 april 2011 ·

Jo så tolkar jag det också

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang