Är öppet luftfilter till Saab 9-3 med luftmassemätare möjligt?

Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

Hej! Jag har hört många som säger att man INTE kan ha ett öppet sportluftfilter till 9-3 med T7 motorn pga luftmassemätaren, men när jag kollade runt på Speedparts hemsida så hittade jag ett Open air kit T7
http://shop.speedparts.se/sv/prod/open- … kit-2.html
Mina frågor är om detta fungerar till T7 motorn, Och om det fungerar bra?
förstör man luftmassemätaren?
Är det någon som använder Speedparts Open air kit Till T7an, bra eller dåligt?

hoppas att ni kan svaren på mina frågor, Tack på förhand.

Mvh Robert

marcuzD
26 mars 2011 · 2 Inlägg

det går bara men olja inte in det för mkt:) å akta lmm

Tcs-off
26 mars 2011 · 45 Inlägg

ett tips är antingen att du köper "kitet" från speedparts.. men byter ut filtret mot en AEM dryflow filter.. dvs. oljefritt filter.. har det på min och det funkar skitbra.

Saab 9-3 Aero "Genuine Saab Performance" (2002)
Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

E85-cj90 skrev:
ett tips är antingen att du köper "kitet" från speedparts.. men byter ut filtret mot en AEM dryflow filter.. dvs. oljefritt filter.. har det på min och det funkar skitbra.

okej härligt, vart kan man beställa det för bästa pris?

Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

marcuzD säger att man ska olja in det men inte för mycket och E85-cj90 säger att man ska köpa ett Dryflow som är oljefritt. Ska man ha inoljat eller inte? är lite förvirrad!

Tribbe SAAB♥SUBARU
26 mars 2011 · 1 636 Inlägg

Jag körde på speedparts Kit. Det levereras inoljat men ska även oljas in varje år eller något liknande. Annars torkar det sönder tror jag.

Det där du länkar hade jag i ca 3 år hade inga problem med lmm. Men det är inte så mycket mer än ljudet du får av filtret så förvänta dig inget trim.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

Tribbe skrev:
Jag körde på speedparts Kit. Det levereras inoljat men ska även oljas in varje år eller något liknande. Annars torkar det sönder tror jag.

Det där du länkar hade jag i ca 3 år hade inga problem med lmm. Men det är inte så mycket mer än ljudet du får av filtret så förvänta dig inget trim.

Det är ljudet jag vill åt! big_smile

Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

Felplacerad skrev:
Köp ett öppet filter av ett känt märke, ingen billig skit.
Olja inte in det. Köp istället ett nytt filter efter några år när det torkat sönder. Sjukt att folk snålar så när det gäller filter till bilen, det är viktigt! Det är ingen dyr kostnad heller.
Se till så att det sitter fast ordentligt, annars kommer du skaka lmm så den kan ge felkoder, ev. gå sönder.
Sätt det så det inte suger varmluft.

Om det är monterat rätt så kommer inte LMM påverkas av ett öppet filter.
Du kommer få ett högre insugsljud och ett hemskt dumpljud.

Ska nog köpa Speedparts kit och byta filter till ett DryFlow. Låter det som en bra idé?
Tips på några bra kvalitets filter?

TooS Hjultomte
26 mars 2011 · 1 500 Inlägg

Felplacerad skrev:
Köp ett öppet filter av ett känt märke, ingen billig skit.
Olja inte in det. Köp istället ett nytt filter efter några år när det torkat sönder. Sjukt att folk snålar så när det gäller filter till bilen, det är viktigt! Det är ingen dyr kostnad heller.
Se till så att det sitter fast ordentligt, annars kommer du skaka lmm så den kan ge felkoder, ev. gå sönder.
Sätt det så det inte suger varmluft.

Om det är monterat rätt så kommer inte LMM påverkas av ett öppet filter.
Du kommer få ett högre insugsljud och ett hemskt dumpljud.

Jag TROR Då att inoljat är bättre med tanke på att skitet kan klibba sig på många ställen så det fastnar och inte bara sugs in som på ett torrt. Vet ej om det funkar så jag tänker men hade jag köpt ett ordentligt hade det blivit ett inoljat. big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

TooS skrev:

Felplacerad skrev:
Köp ett öppet filter av ett känt märke, ingen billig skit.
Olja inte in det. Köp istället ett nytt filter efter några år när det torkat sönder. Sjukt att folk snålar så när det gäller filter till bilen, det är viktigt! Det är ingen dyr kostnad heller.
Se till så att det sitter fast ordentligt, annars kommer du skaka lmm så den kan ge felkoder, ev. gå sönder.
Sätt det så det inte suger varmluft.

Om det är monterat rätt så kommer inte LMM påverkas av ett öppet filter.
Du kommer få ett högre insugsljud och ett hemskt dumpljud.

Jag TROR Då att inoljat är bättre med tanke på att skitet kan klibba sig på många ställen så det fastnar och inte bara sugs in som på ett torrt. Vet ej om det funkar så jag tänker men hade jag köpt ett ordentligt hade det blivit ett inoljat. big_smile

är det inte oljan som kan förstöra LMM?

Janneutanb
26 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Roobs skrev:

TooS skrev:

Felplacerad skrev:
Köp ett öppet filter av ett känt märke, ingen billig skit.
Olja inte in det. Köp istället ett nytt filter efter några år när det torkat sönder. Sjukt att folk snålar så när det gäller filter till bilen, det är viktigt! Det är ingen dyr kostnad heller.
Se till så att det sitter fast ordentligt, annars kommer du skaka lmm så den kan ge felkoder, ev. gå sönder.
Sätt det så det inte suger varmluft.

Om det är monterat rätt så kommer inte LMM påverkas av ett öppet filter.
Du kommer få ett högre insugsljud och ett hemskt dumpljud.

Jag TROR Då att inoljat är bättre med tanke på att skitet kan klibba sig på många ställen så det fastnar och inte bara sugs in som på ett torrt. Vet ej om det funkar så jag tänker men hade jag köpt ett ordentligt hade det blivit ett inoljat. big_smile

är det inte oljan som kan förstöra LMM?

Jo det är det.
Apexi filter ska enligt tester rena otroligt bra och ha ett väldigt bra flöde. Dom ska inte oljas in.

Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

Vad säger ni om en CCI Box istället för Open air? Eller skärmar ett värme skydd på ett Open air filter bort tillräckligt med varmluft?

CCI Box VS Open air? för och nackdelar?

vaughn
26 mars 2011 · 674 Inlägg
Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

vaughn skrev:
här hittar du ett aem dryflow: http://www.streetperformance-butik.se/S … d=212059DK

är det bra skit?smile

vaughn
26 mars 2011 · 674 Inlägg

Roobs skrev:

vaughn skrev:
här hittar du ett aem dryflow: http://www.streetperformance-butik.se/S … d=212059DK

är det bra skit?smile

jag har aldrig hört nåt dåligt om aem's grejor... sen som de andra säger så behöver du inte olja in detta och då är de det absolut bästa du kan ha om du inte vill riskera att din LMM ska paja big_smile

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

vaughn skrev:

Roobs skrev:

vaughn skrev:
här hittar du ett aem dryflow: http://www.streetperformance-butik.se/S … d=212059DK

är det bra skit?smile

jag har aldrig hört nåt dåligt om aem's grejor... sen som de andra säger så behöver du inte olja in detta och då är de det absolut bästa du kan ha om du inte vill riskera att din LMM ska paja big_smile

Okej det låter bra det smile

vaughn
26 mars 2011 · 674 Inlägg

detta alt finns ju också med de är ju betydligt dyrare: http://www.jc-performance.se/produkter. … 2=&n3=

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Roobs
26 mars 2011 · 22 Inlägg

vaughn skrev:
detta alt finns ju också med de är ju betydligt dyrare: http://www.jc-performance.se/produkter. … 2=&n3=

skulle nog välja AEM filtret, känns som att det är lite väl mycket pengar för ett filter till en original bil:P

vaughn
26 mars 2011 · 674 Inlägg

hitta med flera olika anslutningar http://www.jc-performance.se/produkter. … 2=&n3=

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
frisedel leg. dödsklant
27 mars 2011 · 128 Inlägg

Du kan få köpa mitt. Det satt i när jag köpte min "nya" 9-3 Aero. Tänker byta tillbaka till original för att slippa tänka på om "det kanske kan förstöra lmm".. Är precis den du länkat till.

Bra idé?

Jag finns i baronbacken.

Senast redigerat av frisedel (27 mars 2011)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang