BMW E46 320ci sugmotor trimm, tips? Mål 200hk!

DjMes
27 mars 2011 · 622 Inlägg

Tjena, garaget folk!

Har en BMW e46 320, 2.2 rak 6 på 170hk...där ena katalysatorn har gett upp och lambda sonden har gjort sitt!

Har kollat runt lite och bestämde mig för att få detta fixat,

Så jag beställde extraktor grenrör, Racekatt och ska bygga 2,5" system! Ska boka tid imorgon för fordonsoptimering. Och har lambda Påväg hem...

Någon som har tips på fler saker man kan göra med bilen för att få fler hästar???

Mvh Saman!

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.
Mercedes C 250 4 Matic "AMG Paket" (2016)
DjMes
27 mars 2011 · 622 Inlägg

Ingen alls som vet något mer man kan göra?? Ska lägga upp bilder på sakerna jag köpt senare ikväll!!

sadsad

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.
Mercedes C 250 4 Matic "AMG Paket" (2016)
AnesN Bilmekaniker
27 mars 2011 · 805 Inlägg

sugmotor får man inte mycket hästar ur av grenrör osv, typ porta toppen ger mest förutom ifall du ska turbo/kompressor mata den

DjMes
27 mars 2011 · 622 Inlägg

Turbo och kompressor blir det inte...Fick antingen bygga om allting eller köpa nya kattar med grenrör från bmw, detta blev fan billigare asså...

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.
Mercedes C 250 4 Matic "AMG Paket" (2016)
Zeen_
27 mars 2011 · 50 Inlägg

AnesN skrev:
sugmotor får man inte mycket hästar ur av grenrör osv, typ porta toppen ger mest förutom ifall du ska turbo/kompressor mata den

Det där är helt fel, för det beror helt och hållet på hur stor motorn är. Att byta grenrör på en M5, Corvette eller Viper ger duktigt med effekt.

DjMes
27 mars 2011 · 622 Inlägg

Han som rekommenderade detta grenröret till mig fick effekt på sin bil...  Sen har vi racekatten också, samt så ska bilen in på Chipp för att få ut det bästa av grenrör + avgassystemet som kommer att ligga på 2.5" från grenrör och utåt med en Dämpare längst ut...samt mitt monterad race Katalysator på 100cell!

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.
Mercedes C 250 4 Matic "AMG Paket" (2016)
AnesN Bilmekaniker
27 mars 2011 · 805 Inlägg

du får typ 10-15hk på en stor sugmotor sen vad du anser som "duktigt med effekt" kan jag inte lista ut. Men man får rätt mycket på stora jänkemotorer på 8-10 liter haha.

Senast redigerat av AnesN (27 mars 2011)

Zeen_
28 mars 2011 · 50 Inlägg

DjMes skrev:
Han som rekommenderade detta grenröret till mig fick effekt på sin bil...  Sen har vi racekatten också, samt så ska bilen in på Chipp för att få ut det bästa av grenrör + avgassystemet som kommer att ligga på 2.5" från grenrör och utåt med en Dämpare längst ut...samt mitt monterad race Katalysator på 100cell!

Du har ju 170 hk original, att få dit 20-30 hk till ser jag inte som en omöjlighet. Har du aldrig funderat på att byta bil annars, till en 328:a? Byt insug, avgas och en mappning på det så har du en bit över 200 hk.

AnesN skrev:
du får typ 10-15hk på en stor sugmotor sen vad du anser som "duktigt med effekt" kan jag inte lista ut. Men man får rätt mycket på stora jänkemotorer på 8-10 liter haha.

Vi faller tillbaka på det jag sa, det beror på storleken på motorn men du nämnde inget om storlek först utan drog alla sugmotorer över en och samma kam. Visst, jänkarna får mest i ökning just pga storleken på motorn.

AnesN Bilmekaniker
28 mars 2011 · 805 Inlägg

Syftade mer på att det inte är lönt att lägganer förmögenheter på sugtrim, för det kostar jävla massa mer och mindre effekt. Visst om man lägger ut stora summor portar toppen osv så kan man få ut en del , men 2liters motor är litet. Du får kanske 20-25hk av Chipp, avgas,grenrör och racekatt mer tvivlar jag på:p

schnauz
28 mars 2011 · 1 758 Inlägg

Zeen_ skrev:

DjMes skrev:
Han som rekommenderade detta grenröret till mig fick effekt på sin bil...  Sen har vi racekatten också, samt så ska bilen in på Chipp för att få ut det bästa av grenrör + avgassystemet som kommer att ligga på 2.5" från grenrör och utåt med en Dämpare längst ut...samt mitt monterad race Katalysator på 100cell!

Du har ju 170 hk original, att få dit 20-30 hk till ser jag inte som en omöjlighet. Har du aldrig funderat på att byta bil annars, till en 328:a? Byt insug, avgas och en mappning på det så har du en bit över 200 hk.

AnesN skrev:
du får typ 10-15hk på en stor sugmotor sen vad du anser som "duktigt med effekt" kan jag inte lista ut. Men man får rätt mycket på stora jänkemotorer på 8-10 liter haha.

Vi faller tillbaka på det jag sa, det beror på storleken på motorn men du nämnde inget om storlek först utan drog alla sugmotorer över en och samma kam. Visst, jänkarna får mest i ökning just pga storleken på motorn.

Nej, det beror snarare på att många gamla jänkemotorer är jävligt ineffektiva.

opela VD Hammar
29 mars 2011 · 613 Inlägg

bytt kammar så får du lite mer hk

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Zeen_
29 mars 2011 · 50 Inlägg

schnauz skrev:

Zeen_ skrev:

DjMes skrev:
Han som rekommenderade detta grenröret till mig fick effekt på sin bil...  Sen har vi racekatten också, samt så ska bilen in på Chipp för att få ut det bästa av grenrör + avgassystemet som kommer att ligga på 2.5" från grenrör och utåt med en Dämpare längst ut...samt mitt monterad race Katalysator på 100cell!

Du har ju 170 hk original, att få dit 20-30 hk till ser jag inte som en omöjlighet. Har du aldrig funderat på att byta bil annars, till en 328:a? Byt insug, avgas och en mappning på det så har du en bit över 200 hk.

AnesN skrev:
du får typ 10-15hk på en stor sugmotor sen vad du anser som "duktigt med effekt" kan jag inte lista ut. Men man får rätt mycket på stora jänkemotorer på 8-10 liter haha.

Vi faller tillbaka på det jag sa, det beror på storleken på motorn men du nämnde inget om storlek först utan drog alla sugmotorer över en och samma kam. Visst, jänkarna får mest i ökning just pga storleken på motorn.

Nej, det beror snarare på att många gamla jänkemotorer är jävligt ineffektiva.

Nej, och ingen pratade om gamla motorer.

mats757
29 mars 2011 · 915 Inlägg

Nu har jag inte järnkoll på nyare BMW motorer. Men lite äldre 6:or går det ganska bra att byta bottendel och få upp cylindervolymen ganska rejält. Det är ingenting som syns. Går lätt genom besiktningen.
Det skulle jag börja med. 2,8 liter borde finnas. Kanske större också?

Mats

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
29 mars 2011 · 1 152 Inlägg

enligt en stor tuningsfirma så ska din bil ge 184hk med motoroptimering. och sedan med öppetfilter, racekat samt fullflödes sysstem så tror jag att du har 200 säkra hk!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang