Saab på fallrepet igen

monno Elektriker
7 juni 2011 · 718 Inlägg

TurbOla skrev:
Men av någon märklig anledning verkar inte Antonov komma in på Saab-affären trots att han fått godkännande?

Är väl bara Riksgälden (eller vad dom heter) som gett godkännande. De stora mammorna= regeringen och EIB sitter väl fortfarande och "funderar" ?

Som att kasta vatten i sjön.
Rquired Allmänt envis
7 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Så står produktionen stilla igen, känns som att även om det inte har med ekonomiska problem och obetalda fakturor att göra så är det vansinne av dem att vara kryptiska; De bör vårda Saab´s varumärke lite bättre om någon skall vara intresserad av att köpa en Saab eller göra affärer med företaget i framtiden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13137336.ab

Senast redigerat av Rquired (7 juni 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
7 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Ja, det kan inte vara allt för kul att som underleverantör göra en stor del av sin tillverkning till Saab. I värsta fall kan ju allt elände få någon underleverantör att gå i konkurs, eller helt enkelt tröttna på Saab som beställare. Ingen annan tänkbar ersättare till en kursande leverantör lär ju heller vara intresserad av att kanske gå upp i skift och köpa in nya maskiner för att börja producera åt Saab när det är som det är. Det kan ju bli så att de måste börja köpa in vissa delar från andra biltillverkare om de inte kan få någon som tillverkar åt dom, vilket förstås heller inte går med de flesta komponenter.

Senast redigerat av Andromeda (7 juni 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TurbOla Reservdansk
7 juni 2011 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Så står produktionen stilla igen, känns som att även om det inte har med ekonomiska problem och obetalda fakturor att göra så är det vansinne av dem att vara kryptiska; De bör vårda Saab´s varumärke lite bättre om någon skall vara intresserad av att köpa en Saab eller göra affärer med företaget i framtiden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13137336.ab

Jag gillar verkligen den här kommentaren i artikeln.

Det är inget konstigt att det står still, anser Eric Geers.

Nej, det verkar ju vara mer regel än undantag att det står stilla? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Notte
8 juni 2011 · 281 Inlägg

caromania skrev:

Notte skrev:
Som fd bilbolagsägare...

Har du sålt dina aktier? Jag är fortfarande delägare i bl a Ericsson.

Jag drev ett bilbolag och tycker att Ericson har väldigt få bilmodeller att sälja:) däremot har jag haft Bilia och har Volvo.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
8 juni 2011 · 281 Inlägg

Phed skrev:

Notte skrev:

AirOne skrev:

Jag läser tidningar ja, men bara för att jag delar ut tidningar som "Dagens nyheter" och "Dagens Industri" så betyder det inte att jag sitter och lusläser dem.
Ännu mindre betyder det att andra läser dem. En del läser inte ens tidningar.

Vissa får informationen de behöver via den här sidan till exempel. Det är förmodligen inte många, men förmodligen är det vissa, och det är dem jag tänker på.

Tänk lite längre, det är det jag ber dig om.

Jag följer det regeringen pysslar med, det är en bra utgångspunkt. Och att läsa morgontidningar, inte kvällsdito. DN och DI är bra, försök att ta hem dem och SvD smile Jag tycker man läser bättre på papper än skärmen, sedan finns det mesta på skärmen om man vill starta en tråd. Jag arbetar online i realtid med affärsnyheter, allt om Saab kommer in från flera håll i samma ruta.
För inte så länge sedan var de stora här Volvo och Saab, det känns trist om de försvinner.

Trots den påstådda kompetensen du besitter verkar du, likt många andra, totalt blunda för vad som egentligen sker i trollhättan och vad regeringen har haft för fingrar med i spelet.

http://www.gp.se/ekonomi/1.642602-pang- … ler-saabar
Inte dagsfärsk, men det går spikrakt uppåt för saab nu, och enligt min lokala handlare är det ett jävla tryck på saabar nu, fler än förra året och det ska tydligen gälla hela landet.

I slutet på detta året kommer saabs nya 9-3, men innan dess nya 9-4x (som fått betyget bästa suv "stadsjeep" och prisas högre än volvos, bmw's, osv ditos). Om folk släpper sin inskränkta attityd till saab och kanske läser lite rapporter från SBP kanske det också säljs fler av dessa bilar som har mycket lägre felfrekvens än alla volvos, mercedes osv osv.

Sen att svara i en tråd om vad regeringen sysslar med och även använder det som en utgångspunkt när vi alla vet att det enda regeringen vill är att stänga ner saab, är lite skumt. Maud Olofsson har knappt lyft ett finger för fabriken.

Regeringen har på intet sätt visat att de vill lägga ner Saab men får inte skänka bort skattepengar i ett förlustföretag. Jag har följt Saab hela vuxna livet och haft flera, senast en ny Saab cab, då de och Volvo väl var störst här förut?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
8 juni 2011 · 281 Inlägg

monno skrev:

Notte skrev:

M_Broberg skrev:

Muller har inte sugit ut saab, att saab går dåligt va la fan ingen nyhet? hmm

Muller har tömt Saab UK som hade stor kassa, till Spykers förluster. För dessa bravader har han tagit ut många miljoner till sig själv. Saab hade behövt dessa pengar nu, men Mulller köpte Saab med dess egna pengar. Trixiga snudd på olagliga transaktioner är Mullers specialitet sedan länge, i samarbete med Antonov. Därför tar allt lång tid att reda ut.
Staten och EIB har lånat pengar till Saab emot säkerheter som fastigheter mm. Antonov vill köpa loss säkerheter men behålla lånen, det går EIB inte med på, dom är affärsdrivande och inte politiska som regeringen. Om jag fatta det rätt

De va väl det man gjorde i Trustorhärvan i princip?
Och det är då långt ifrån lagligt i Sverige. Så en källa på det vore rätt kul å se faktiskt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trustorh%C3%A4rvan

Finns redan en länk i tråden då Spyker sammanförde sin Cashpool med enda stället i Saab som hade en massa pengar och så var dom borta till Spykers förluster.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
monno Elektriker
8 juni 2011 · 718 Inlägg

Notte skrev:

monno skrev:

Notte skrev:

Muller har tömt Saab UK som hade stor kassa, till Spykers förluster. För dessa bravader har han tagit ut många miljoner till sig själv. Saab hade behövt dessa pengar nu, men Mulller köpte Saab med dess egna pengar. Trixiga snudd på olagliga transaktioner är Mullers specialitet sedan länge, i samarbete med Antonov. Därför tar allt lång tid att reda ut.
Staten och EIB har lånat pengar till Saab emot säkerheter som fastigheter mm. Antonov vill köpa loss säkerheter men behålla lånen, det går EIB inte med på, dom är affärsdrivande och inte politiska som regeringen. Om jag fatta det rätt

De va väl det man gjorde i Trustorhärvan i princip?
Och det är då långt ifrån lagligt i Sverige. Så en källa på det vore rätt kul å se faktiskt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trustorh%C3%A4rvan

Finns redan en länk i tråden då Spyker sammanförde sin Cashpool med enda stället i Saab som hade en massa pengar och så var dom borta till Spykers förluster.

Aha ok, inte orkat läsa igenom hela tråden jag.

Men som du säger så köpte Muller Saab för Saab egna pengar? Och det är ju Olagligt?:S Eller missförstod ja dig?

Som att kasta vatten i sjön.
Notte
14 juni 2011 · 281 Inlägg

monno skrev:

Notte skrev:

monno skrev:

De va väl det man gjorde i Trustorhärvan i princip?
Och det är då långt ifrån lagligt i Sverige. Så en källa på det vore rätt kul å se faktiskt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trustorh%C3%A4rvan

Finns redan en länk i tråden då Spyker sammanförde sin Cashpool med enda stället i Saab som hade en massa pengar och så var dom borta till Spykers förluster.

Aha ok, inte orkat läsa igenom hela tråden jag.

Men som du säger så köpte Muller Saab för Saab egna pengar? Och det är ju Olagligt?:S Eller missförstod ja dig?

Först köptes Saab av Spyker med lånade pengar, sedan gjordes en Cashpool lagligt mellan Saab UK och Spyker så Spyker kunde ta ut pengar ur Saab.
Mannen med gangsterkostymen är en bilskojare.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
14 juni 2011 · 281 Inlägg

Var nere i Hammarby sjöstad, där hade GM en fabrik som skruvade ihop Oplar och KF Luma hade en fabrik som gjorde lampor. Där är det bostäder nu.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Mack Forum- och sitemoderator
14 juni 2011 · 26 167 Inlägg

Notte skrev:
Var nere i Hammarby sjöstad, där hade GM en fabrik som skruvade ihop Oplar och KF Luma hade en fabrik som gjorde lampor. Där är det bostäder nu.

Jaha?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hamilton
14 juni 2011 · 8 865 Inlägg

Notte skrev:
Var nere i Hammarby sjöstad, där hade GM en fabrik som skruvade ihop Oplar och KF Luma hade en fabrik som gjorde lampor. Där är det bostäder nu.

I stället för att svara på dina egna inlägg så använder du i stället "redigera" varför man svarar på sina egna inlägg är för mig helt obegripligt.



Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Notte
14 juni 2011 · 281 Inlägg

Hamilton skrev:

Notte skrev:
Var nere i Hammarby sjöstad, där hade GM en fabrik som skruvade ihop Oplar och KF Luma hade en fabrik som gjorde lampor. Där är det bostäder nu.

I stället för att svara på dina egna inlägg så använder du i stället "redigera" varför man svarar på sina egna inlägg är för mig helt obegripligt.

Mvh
Hamilton

Det var inget svar, det var en komplettering och förtjänar nästan en egen tråd, gjorde vi mer än Opel Volvo och Saab i Sverige då?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Mack Forum- och sitemoderator
14 juni 2011 · 26 167 Inlägg

Hade du gjort en ny tråd av det du just "tillade", så hade den blivit låst och hänvisad till bloggen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hamilton
14 juni 2011 · 8 865 Inlägg

Notte skrev:

Hamilton skrev:

Notte skrev:
Var nere i Hammarby sjöstad, där hade GM en fabrik som skruvade ihop Oplar och KF Luma hade en fabrik som gjorde lampor. Där är det bostäder nu.

I stället för att svara på dina egna inlägg så använder du i stället "redigera" varför man svarar på sina egna inlägg är för mig helt obegripligt.

Mvh
Hamilton

Det var inget svar, det var en komplettering och förtjänar nästan en egen tråd, gjorde vi mer än Opel Volvo och Saab i Sverige då?

Ska du komplettera ett inlägg så SKA du använda redigera att svara på egna inlägg är inte OK

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Notte
14 juni 2011 · 281 Inlägg

Hamilton skrev:

Notte skrev:

Hamilton skrev:

I stället för att svara på dina egna inlägg så använder du i stället "redigera" varför man svarar på sina egna inlägg är för mig helt obegripligt.

Mvh
Hamilton

Det var inget svar, det var en komplettering och förtjänar nästan en egen tråd, gjorde vi mer än Opel Volvo och Saab i Sverige då?

Ska du komplettera ett inlägg så SKA du använda redigera att svara på egna inlägg är inte OK

Mvh
Hamilton

Föregående inlägg var svar med citat som inte har ett dugg med GM i Hammarby att göra, så jag valde att inte lägga det som ett svar till en annan, då man givetvis bör kunna komplettera egna trådar med ny eller gammal kunskap relaterade till trådens ämne. Apropå Saab har alltså GM haft en egen bilfabrik i centrala Stockholm, om dom gjorde mer där än Opel har jag inte läst på än, eller om det fanns flera bilfabriker vi glömt.

Mvh
/

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
16 juni 2011 · 281 Inlägg
Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
XorcessX
20 augusti 2011 · 709 Inlägg

ja saab kan ju ta o bygga en likbil dom kan köra sitt bolag i!

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
20 augusti 2011 · 26 167 Inlägg
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
SportPilot Ubåtsingenjör
20 augusti 2011 · 7 234 Inlägg

varför inte bara lägga ner skiten ?? de kan ju ändå inte bygga bilar , vilket deras försäljning är et starkt bevis på !

Inte nog med det ... deras bilar ser även ut som stryk med undantag från ng 9-3 ? tror ja den heter ... ss modellen ser helt ok ut.

Ja jag är tjurig idag

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang