Saab på fallrepet igen

JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 augusti 2011 · 2 307 Inlägg

Ja nu e det nog slut har haft hoppet uppe länge men nu e det garanterat färdigt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Mack Forum- och sitemoderator
20 augusti 2011 · 26 167 Inlägg

CHEEVA skrev:
varför inte bara lägga ner skiten ?? de kan ju ändå inte bygga bilar , vilket deras försäljning är et starkt bevis på !

Inte nog med det ... deras bilar ser även ut som stryk med undantag från ng 9-3 ? tror ja den heter ... ss modellen ser helt ok ut.

Ja jag är tjurig idag

Bygga bilar kan dom, tycker i alla fall jag. Av min personliga erfarenhet så är det ganska stryktåliga bilar ändå, med bra motorer och så vidare. Men nypriserna har alltid varit för höga, vilket får folk att söka sig till andra märken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
SportPilot Ubåtsingenjör
20 augusti 2011 · 7 234 Inlägg

AirOne skrev:

CHEEVA skrev:
varför inte bara lägga ner skiten ?? de kan ju ändå inte bygga bilar , vilket deras försäljning är et starkt bevis på !

Inte nog med det ... deras bilar ser även ut som stryk med undantag från ng 9-3 ? tror ja den heter ... ss modellen ser helt ok ut.

Ja jag är tjurig idag

Bygga bilar kan dom, tycker i alla fall jag. Av min personliga erfarenhet så är det ganska stryktåliga bilar ändå, med bra motorer och så vidare. Men nypriserna har alltid varit för höga, vilket får folk att söka sig till andra märken.

Har inte skruvat mycket saab men lite grann ... de äldre är byggda bak och fram , och 9-5an är full av hel korkade konstruktioner samt att den är hel kass att både köra och åka i, och sen som du säger priset ... priserna borde ligga i klass med kia eller dacia eller något sånt då hade kanske till och med jag köpt en saab.. Motorerna är bra inget snack om saken men resten ? ( 9-5ans maskin borträknad )

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
azid Det som inte dödar gör ont
20 augusti 2011 · 2 668 Inlägg

CHEEVA skrev:

AirOne skrev:

CHEEVA skrev:
varför inte bara lägga ner skiten ?? de kan ju ändå inte bygga bilar , vilket deras försäljning är et starkt bevis på !

Inte nog med det ... deras bilar ser även ut som stryk med undantag från ng 9-3 ? tror ja den heter ... ss modellen ser helt ok ut.

Ja jag är tjurig idag

Bygga bilar kan dom, tycker i alla fall jag. Av min personliga erfarenhet så är det ganska stryktåliga bilar ändå, med bra motorer och så vidare. Men nypriserna har alltid varit för höga, vilket får folk att söka sig till andra märken.

Har inte skruvat mycket saab men lite grann ... de äldre är byggda bak och fram , och 9-5an är full av hel korkade konstruktioner samt att den är hel kass att både köra och åka i, och sen som du säger priset ... priserna borde ligga i klass med kia eller dacia eller något sånt då hade kanske till och med jag köpt en saab.. Motorerna är bra inget snack om saken men resten ? ( 9-5ans maskin borträknad )

Vad är det för problem med att åka,köra 9-5an?

Vilka är dessa korkade konstruktioner som retar dig? tongue

2slow
SportPilot Ubåtsingenjör
20 augusti 2011 · 7 234 Inlägg

azid skrev:

CHEEVA skrev:

AirOne skrev:

Bygga bilar kan dom, tycker i alla fall jag. Av min personliga erfarenhet så är det ganska stryktåliga bilar ändå, med bra motorer och så vidare. Men nypriserna har alltid varit för höga, vilket får folk att söka sig till andra märken.

Har inte skruvat mycket saab men lite grann ... de äldre är byggda bak och fram , och 9-5an är full av hel korkade konstruktioner samt att den är hel kass att både köra och åka i, och sen som du säger priset ... priserna borde ligga i klass med kia eller dacia eller något sånt då hade kanske till och med jag köpt en saab.. Motorerna är bra inget snack om saken men resten ? ( 9-5ans maskin borträknad )

Vad är det för problem med att åka,köra 9-5an?

Vilka är dessa korkade konstruktioner som retar dig? tongue

massor små grejjer som man blir extra irriterad över när man skruvar saab ... 9-5an är helt enkelt jävligt obekväm att åka i sen kör man aldrig bilen man bara åker med dvs 0 känsla i bilen + att den beter sig ganska dåligt på vägen ... nej jag gillar den inte alls

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
azid Det som inte dödar gör ont
20 augusti 2011 · 2 668 Inlägg

CHEEVA skrev:

azid skrev:

CHEEVA skrev:

Har inte skruvat mycket saab men lite grann ... de äldre är byggda bak och fram , och 9-5an är full av hel korkade konstruktioner samt att den är hel kass att både köra och åka i, och sen som du säger priset ... priserna borde ligga i klass med kia eller dacia eller något sånt då hade kanske till och med jag köpt en saab.. Motorerna är bra inget snack om saken men resten ? ( 9-5ans maskin borträknad )

Vad är det för problem med att åka,köra 9-5an?

Vilka är dessa korkade konstruktioner som retar dig? tongue

massor små grejjer som man blir extra irriterad över när man skruvar saab ... 9-5an är helt enkelt jävligt obekväm att åka i sen kör man aldrig bilen man bara åker med dvs 0 känsla i bilen + att den beter sig ganska dåligt på vägen ... nej jag gillar den inte alls

Ok, tråkigt att du upplever det så.

2slow
Andromeda Rumpmas
20 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

CHEEVA skrev:

azid skrev:

CHEEVA skrev:

Har inte skruvat mycket saab men lite grann ... de äldre är byggda bak och fram , och 9-5an är full av hel korkade konstruktioner samt att den är hel kass att både köra och åka i, och sen som du säger priset ... priserna borde ligga i klass med kia eller dacia eller något sånt då hade kanske till och med jag köpt en saab.. Motorerna är bra inget snack om saken men resten ? ( 9-5ans maskin borträknad )

Vad är det för problem med att åka,köra 9-5an?

Vilka är dessa korkade konstruktioner som retar dig? tongue

massor små grejjer som man blir extra irriterad över när man skruvar saab ... 9-5an är helt enkelt jävligt obekväm att åka i sen kör man aldrig bilen man bara åker med dvs 0 känsla i bilen + att den beter sig ganska dåligt på vägen ... nej jag gillar den inte alls

Det är inte 9-3:an du tänker på nu?

Och varje bil har sina mindre genomtänkta konstruktioner. Vill du bli tagen på allvar får du faktiskt vara lite tydligare. Handbromsen är definitivt en av dessa. Jävla Opel-tattarlösningar som GM tryckte dit på Saab mad

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
20 augusti 2011 · 7 234 Inlägg

Andromeda skrev:

CHEEVA skrev:

azid skrev:

Vad är det för problem med att åka,köra 9-5an?

Vilka är dessa korkade konstruktioner som retar dig? tongue

massor små grejjer som man blir extra irriterad över när man skruvar saab ... 9-5an är helt enkelt jävligt obekväm att åka i sen kör man aldrig bilen man bara åker med dvs 0 känsla i bilen + att den beter sig ganska dåligt på vägen ... nej jag gillar den inte alls

Det är inte 9-3:an du tänker på nu?

Och varje bil har sina mindre genomtänkta konstruktioner. Vill du bli tagen på allvar får du faktiskt vara lite tydligare. Handbromsen är definitivt en av dessa. Jävla Opel-tattarlösningar som GM tryckte dit på Saab mad

Nej menade 9-5an men även 9-3an är ganska dålig på vägen ... har inte skruvat 9-3 så kan inte säga så mycket om den, har inte heller kört mer än 1 eller 2 gånger så har lite mer erfarenhet utav 9-5an, de bilar jag provat /skruvat med är en 00 och en 06.

Bästa saaben jag åkt i är en 9000 aero

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Andromeda Rumpmas
20 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

CHEEVA skrev:

Andromeda skrev:

CHEEVA skrev:

massor små grejjer som man blir extra irriterad över när man skruvar saab ... 9-5an är helt enkelt jävligt obekväm att åka i sen kör man aldrig bilen man bara åker med dvs 0 känsla i bilen + att den beter sig ganska dåligt på vägen ... nej jag gillar den inte alls

Det är inte 9-3:an du tänker på nu?

Och varje bil har sina mindre genomtänkta konstruktioner. Vill du bli tagen på allvar får du faktiskt vara lite tydligare. Handbromsen är definitivt en av dessa. Jävla Opel-tattarlösningar som GM tryckte dit på Saab mad

Nej menade 9-5an men även 9-3an är ganska dålig på vägen ... har inte skruvat 9-3 så kan inte säga så mycket om den, har inte heller kört mer än 1 eller 2 gånger så har lite mer erfarenhet utav 9-5an, de bilar jag provat /skruvat med är en 00 och en 06.

Bästa saaben jag åkt i är en 9000 aero

9000 är den sista riktiga Saaben. Undantaget att T7 är känsliga har motorerna sedan hållt fortsatt mycket bra klass. Men tyvärr är ju resten av bilarna minst till hälften Opel, och det märks ju som du säger. Sätt in en massa billiga lösningar som inte riktigt passar i resten av konstruktionen som kommer från en bilmodell som kostar hälften av 9-5:an. Premium är det ju då rakt inte.

Den nya 9-5:an fick ju dock mycket bra kritik av många recensenter, och kanske faktiskt kan kallas premium. Men det är nog för tidigt att säga nu med tanke på förra generationen 9-5. Man får helt enkelt vänta några år med att bilda sig en uppfattning tills man vet om bilarna håller ihop eller inte. För en bil som går sönder titt som tätt kan aldrig kallas premium, därav kan ju Audi börja kalla sina bilar något annat wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
XorcessX
20 augusti 2011 · 709 Inlägg

ja alla har vi olika uppfattnigar tongue jag tycker audi är en bil som går dom lägre milen tillsammans med mercedes med flera...

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
Andromeda Rumpmas
20 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

XorcessX skrev:
ja alla har vi olika uppfattnigar tongue jag tycker audi är en bil som går dom lägre milen tillsammans med mercedes med flera...

Varför har det stått i instruktionsboken till en Audi bensinare sedan 80-talet att det är helt normalt att de kan dra 1 l olja per 100 mil? Helt enkelt för att de redan tio år tidigare hade lyckats få samma problem med motorerna som Saab fick med 9-5. Är det vad som menas med "Vorsprung durch teknik"  wink
Medan Saab fick en massa skit över sig och bytte ut motorer som drog 1l olj% 500 mil har det varit jäkligt tyst om Audis problem. Deras lösning är helt enkelt att inte göra någonting och låta kunderna betala för problemen.

TSI-motorerna ska vi ju inte tala om. Koksar av helt normal användning.

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=5

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=5

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … #Firstread

Varför står det inget i Aftonbladet om hur dåliga bilar Audi tillverkar? Antagligen för att det roligaste svenska journalister vet är att skriva ned svensk industri som ger arbeten i Sverige.

Senast redigerat av Andromeda (20 augusti 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
20 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Andromeda: I princip alla dagens tillverkare menar att 1L olja per 100mil är ok, så det är inget Audi är ensamma med. Och Aftonbladet med Saabtokiga Robert "vänster" Collin i spetsen skall väl knappast tas som exempel på en tidning som gillar att skriva ner svensk industri?

Aftonbladet skrev dock om Audi´s (VAG´s) problem med att gaspedaler gick av i vinterkylan, och problemen med att VAG brände tändspolar på löpande band när det var aktuellt. Liksom många andra media, jag tror inte det är så orättvist på den punkten!

Saab 9-5 är dock en trevlig och stadig bil att köra, det är klart det finns mycket bättre bilar på den punkten men jag kan inte förstå hur man kan kalla modellen värdelös ens om man är riktigt bortskämd med fina bilar? Däremot finns ett flertal sjukdomar på 9-5, en del av dessa kan göra bilen vidrig att köra men är det ett sådant exemplar man kört känns det inte rättvist att uttala sig. smile

Senast redigerat av Rquired (20 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
XorcessX
20 augusti 2011 · 709 Inlägg

audi är inga perfekta bilar, dom har sina svaga punkter, hjullager och handbroms och kanske de med olja som du säger.  de som menas med Vorsprung durch teknik är att audi tillverkar nya lösningar och annat tekniskt skoj! dagens Audis , Bmw , Mercedes tex är ju tekniska under gemfört med Saabar med 90tals teknik. 2000tals "bättre utrustade saabar"  är närmast standard i en tysk bil från tidigt 90tal.  hur mycket har de igentligen hänt inredningsvis ifrån den första 9000 till 9-5erna?...  inte mycket iallafall.  Hur ofta hittar man en sönder rostad audi a4 från tex 2001? tycker var och varanan saab i samma årsmodell är riktigt skabbiga. the list goes on

Senast redigerat av XorcessX (20 augusti 2011)

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
Andromeda Rumpmas
20 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

XorcessX skrev:
audi är inga perfekta bilar, dom har sina svaga punkter, hjullager och handbroms och kanske de med olja som du säger.  de som menas med Vorsprung durch teknik är att audi tillverkar nya lösningar och annat tekniskt skoj! dagens Audis , Bmw , Mercedes tex är ju tekniska under genfört med Saabar med 90tals teknik.   hur mycket har de igentligen hänt inredningsvis ifrån den första 9000 till 9-5erna?...  inte mycket iallafall.  Hur ofta hittar man en sönder rostad audi a4 från tex 2001? tycker var och varanan saab i samma årsmodell är riktigt skabbiga. the list goes on

Tycker tvärtom att 9-5 och nya 9-3 klarat sig oförskämt bra från rost jämfört med tidigare Saab. 9-5 och 9000 är inte det minsta lika invändigt.

Det jag menar är att många brukar lyfta fram 9-5:ans tidiga motorproblem och totalsåga Saab. Men om man tar bort ena näven från dasen och släpper instruktionsboken till Volvo 740'n man håller i den andra näven och sätter händerna på tangentbordet och letar runt lite upptäcker man snart att problemet med oljeförbrukning verkar drabba alla bilar som kör med lågfriktionskolvringar. Toyota, Audi, Saab m. fl. Det är väl ett pris vi får ta när biltillverkarna får högre och högre miljökrav på sig. Att sedan bilarna får betydligt kortare livslängd och att det belastar miljön hårt verkar inte många myndigheter tänka på. Vi kan nog tyvärr glömma de dagar då man ganska bekymmersfritt kunde rulla 50k mil på 20 års tid med en bil och i princip bara byta olja lite då och då vad gäller motorn.

Biltillverkarna resonerar nog som så att om motorn behöver bytas inom 10k mil från bilen är ny drabbar det oftast inte den första ägaren, som köper en ny bil var tredje år och därför inte påverkar nybilsförsäljningen tillräckligt mycket för att det ska bli ett problem.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hamilton
20 augusti 2011 · 8 865 Inlägg

Tråd rensad! Håll er till ämnet, att det ena bilmärket är bättre än det andra tillför inte tråden något.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Mack Forum- och sitemoderator
20 augusti 2011 · 26 167 Inlägg

Hamilton skrev:
Tråd rensad! Håll er till ämnet, att det ena bilmärket är bättre än det andra tillför inte tråden något.

Mvh
Hamilton

Tack så mycket Hamilton.

Bror min har ägt ett antal Saabar, vilka man har fått testa på att köra. Dels den nyare Saab 900:an..den så kallade ng900 antar jag dem kallas för?
Den gick stadigt och fint, men samtidigt hade jag då inte så mycket att jämföra med i och med att man på den tiden övningskörde. Vad jag minns satt man även bra bak.
Andra Saaben han ägde var en 9-3 av den senare karossen, en 2.0T. Riktigt trevlig att köra, och gick som ett strykjärn på vägen, i alla fall i sommarföre.

Men det man även måste tänka på är väl att, hur länge hade Saab funnits om inte andra företag hade gått in i som ägare? Hade ens Saab funnits idag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Andromeda Rumpmas
20 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

AirOne skrev:

Hamilton skrev:
Tråd rensad! Håll er till ämnet, att det ena bilmärket är bättre än det andra tillför inte tråden något.

Mvh
Hamilton

Tack så mycket Hamilton.

Bror min har ägt ett antal Saabar, vilka man har fått testa på att köra. Dels den nyare Saab 900:an..den så kallade ng900 antar jag dem kallas för?
Den gick stadigt och fint, men samtidigt hade jag då inte så mycket att jämföra med i och med att man på den tiden övningskörde. Vad jag minns satt man även bra bak.
Andra Saaben han ägde var en 9-3 av den senare karossen, en 2.0T. Riktigt trevlig att köra, och gick som ett strykjärn på vägen, i alla fall i sommarföre.

Men det man även måste tänka på är väl att, hur länge hade Saab funnits om inte andra företag hade gått in i som ägare? Hade ens Saab funnits idag?

Nej, hade inte GM gått in och köpt upp Saab hade de inte funnits idag. Men visst kan jag tycka att GM även om de gjorde Saab en tjänst genom att driva företaget vidare även är mycket av orsaken till att Saab har det rykte märket har på många håll. Istället för att renodla märket och introducera det på nya marknader, t ex Ryssland och Kina, valde man att ta betlat nästan som för en BMW men samtidigt snåla in så mycket som möjligt på utveckling genom att använda lösningar från Oplar istället. Nu är inte delade plattformar något ovanligt i bilkoncerner, men VAG löser det bättre genom att använda äldre teknik från Audi i de billigare Skoda och VW.

Hade man istället arbetat från andra hållet och utvecklat teknik som ska vara så billig att den lönar sig att sätta i en Skoda för halva Audi-priset och sedan sätta in den även i Audin, då hade man haft en situation liknande den Saab haft genom ng900, 9-5, og9-3 och ng9-3. Billiga, sämre chassin och komponenter i en förhållandevis dyr bil. Bara att komma på tanken att sätta en 230 hk motor på ett Ascona-chassi ursprungligen utvecklat för 115 hk är ju befängd.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
20 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

M_Broberg skrev:
9000 är den första GM saaben, eller ja.. alfa fiat bla bla

Den sista riktiga saaben rullade av bandet 1993. Og900 är och kommer alltid förbi den bästa saaben (och är även den mest sålda.) En fiat med saab emblem, en opel med saab emblem.. Ja allt efter 1993 (jag vet att caben rullade av bandet i fnland 1994, anser inte att den är en riktig saab heller wink ) säger inte att 9000 är dåliga bilar, jättebra och sköna bilar, men någon äkta saab är det inte.

Jaha, och vad hade GM med Saab att göra när Saab 9000 utvecklades i början av 80-talet?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 augusti 2011 · 5 650 Inlägg

M_Broberg skrev:
9000 är den första GM saaben, eller ja.. alfa fiat bla bla

Den sista riktiga saaben rullade av bandet 1993. Og900 är och kommer alltid förbi den bästa saaben (och är även den mest sålda.) En fiat med saab emblem, en opel med saab emblem.. Ja allt efter 1993 (jag vet att caben rullade av bandet i fnland 1994, anser inte att den är en riktig saab heller wink ) säger inte att 9000 är dåliga bilar, jättebra och sköna bilar, men någon äkta saab är det inte.

tivlar på den skulle vara bättre än den där aero turbo 6 xwd bla bla vad den nu hette igen.

sj klassar jag saab som B bilar helt klart oavsätt när de är byggda .
men de jag gillar med dom är att man får mkt bil för inga pengar alls om man gämför mot alla andra märken. en fräch saab turbo går ju tex för halva priset som en skrotig turbo volvo på 60 tusen mil.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang