Saab på fallrepet igen

astrakalle VVS-Montör
1 april 2011 · 231 Inlägg

Tror mer att dom som står vid bandet har nog fan ont i magen! :p Dom har ju oxo hus bilar familj!

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Xuri One Man Clan
1 april 2011 · 4 287 Inlägg

för att man ska ligga i toppen kräver de att man har banbrytande teknik å stort urval. man ska leda utvecklingen å sätta spelreglerna..

saab har väl rätt länge varit biltillverkaren med minst utbud på marknaden..

Slå igen de eller börja bygga nått annat i fabrikerna så dom stackars arbetarna har nått å göra.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Notte
1 april 2011 · 281 Inlägg

Min Saabcab byggdes visst i Finland.  Ett tag monterade ett team på 5(?) personer en hel vanlig Saab vad jag minns, så kan man väl dra upp eller ner på personalen?

Nu ser det ut som dom trixar för att få in Antonov med sina pengar som SvD skrev och jag skrivit tidigare, idag blev dom överens med en till. Han tävlar med en Saab som reklam.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Mack Forum- och sitemoderator
1 april 2011 · 26 167 Inlägg

Notte skrev:
Min Saabcab byggdes visst i Finland.  Ett tag monterade ett team på 5(?) personer en hel vanlig Saab vad jag minns, så kan man väl dra upp eller ner på personalen?

Nu ser det ut som dom trixar för att få in Antonov med sina pengar som SvD skrev och jag skrivit tidigare, idag blev dom överens med en till. Han tävlar med en Saab som reklam.

Noterat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
1 april 2011 · 2 307 Inlägg

Xuri skrev:
för att man ska ligga i toppen kräver de att man har banbrytande teknik å stort urval. man ska leda utvecklingen å sätta spelreglerna..

saab har väl rätt länge varit biltillverkaren med minst utbud på marknaden..

Slå igen de eller börja bygga nått annat i fabrikerna så dom stackars arbetarna har nått å göra.

Å SAAB har väll legat rätt långt fram teknikmässigt hela tiden eller....

TURBO

Framhjulsdrift.

DI

Knacksensorer.

Elektroniskt laddtryckstyrning.

Å med tanke på hur små dom alltid har varit kan ju inte dettta va dåligt.

Visst dom va absolut inte först med Turbo men när varken BMW eller Porsche fick det å funka så kan man ju knappast säga att dom ligger efter tekniskt sätt..

Å driftsäkra bilar kanske inte så extremt den senare tiden. Men vilka bilar e det nu för tiden då?
OG 900 e en sjukt bra å driftsäker bil. Ja den rostar men funkar gör den. 9000 e ju faktiskt inte så dålig den heller Det e ju bara å kolla hur långt alla som ligger till salu har gått.

Engeslmännenn e rätt svaga för SAAB med

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
1 april 2011 · 3 929 Inlägg

Layouten på inredningen i Saab 9000 är nog faktiskt den sämsta som finns. Kvalite är inget som finns i inredningen på den bilen iallafall.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Rquired Allmänt envis
1 april 2011 · 12 512 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Xuri skrev:
för att man ska ligga i toppen kräver de att man har banbrytande teknik å stort urval. man ska leda utvecklingen å sätta spelreglerna..

saab har väl rätt länge varit biltillverkaren med minst utbud på marknaden..

Slå igen de eller börja bygga nått annat i fabrikerna så dom stackars arbetarna har nått å göra.

Å SAAB har väll legat rätt långt fram teknikmässigt hela tiden eller....

TURBO

Framhjulsdrift.

DI

Knacksensorer.

Elektroniskt laddtryckstyrning.

Å med tanke på hur små dom alltid har varit kan ju inte dettta va dåligt.

Visst dom va absolut inte först med Turbo men när varken BMW eller Porsche fick det å funka så kan man ju knappast säga att dom ligger efter tekniskt sätt..

Å driftsäkra bilar kanske inte så extremt den senare tiden. Men vilka bilar e det nu för tiden då?
OG 900 e en sjukt bra å driftsäker bil. Ja den rostar men funkar gör den. 9000 e ju faktiskt inte så dålig den heller Det e ju bara å kolla hur långt alla som ligger till salu har gått.

Engeslmännenn e rätt svaga för SAAB med

Visst gjorde Saab en imponerande insats rent tekniskt med turbo, men när Bmw byggt ett flertal populära busbilar med turbo och en 1.5L M10 med 1400hp officiellt, bänken gick inte längre, och troligen ännu mer i praktiken tycker jag det är fel att påstå att Bmw inte fick det att fungera.

Detsamma gäller Porsche, 911 Turbo har inte direkt varit något fiasko. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FordRSC Los geht's, Schumacher
1 april 2011 · 1 510 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Layouten på inredningen i Saab 9000 är nog faktiskt den sämsta som finns. Kvalite är inget som finns i inredningen på den bilen iallafall.

En av mina vänners 9000 -93 har rullar 30000 mil, varken bytt koppling, kamkedja eller något överhuvudtaget. Den rullar på som en evighetsmaskin. wink

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Rquired Allmänt envis
1 april 2011 · 12 512 Inlägg

FordRSC skrev:

Thunderbird88 skrev:
Layouten på inredningen i Saab 9000 är nog faktiskt den sämsta som finns. Kvalite är inget som finns i inredningen på den bilen iallafall.

En av mina vänners 9000 -93 har rullar 30000 mil, varken bytt koppling, kamkedja eller något överhuvudtaget. Den rullar på som en evighetsmaskin. wink

Och det säger absolut ingenting om inredningen, det måste du erkänna? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FordRSC Los geht's, Schumacher
1 april 2011 · 1 510 Inlägg

Rquired skrev:

FordRSC skrev:

Thunderbird88 skrev:
Layouten på inredningen i Saab 9000 är nog faktiskt den sämsta som finns. Kvalite är inget som finns i inredningen på den bilen iallafall.

En av mina vänners 9000 -93 har rullar 30000 mil, varken bytt koppling, kamkedja eller något överhuvudtaget. Den rullar på som en evighetsmaskin. wink

Och det säger absolut ingenting om inredningen, det måste du erkänna? wink

Neee tongue Men så kass är inte inredningen häller, har sett betydligt värre!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Rquired Allmänt envis
1 april 2011 · 12 512 Inlägg

FordRSC skrev:

Rquired skrev:

FordRSC skrev:

En av mina vänners 9000 -93 har rullar 30000 mil, varken bytt koppling, kamkedja eller något överhuvudtaget. Den rullar på som en evighetsmaskin. wink

Och det säger absolut ingenting om inredningen, det måste du erkänna? wink

Neee tongue Men så kass är inte inredningen häller, har sett betydligt värre!

Håller med, tycker samtida japanska modeller är bra mycket värre invändigt tex.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 april 2011 · 10 427 Inlägg

Rquired9 skrev:
Visst gjorde Saab en imponerande insats rent tekniskt med turbo, men när Bmw byggt ett flertal populära busbilar med turbo och en 1.5L M10 med 1400hp officiellt, bänken gick inte längre, och troligen ännu mer i praktiken tycker jag det är fel att påstå att Bmw inte fick det att fungera.

Detsamma gäller Porsche, 911 Turbo har inte direkt varit något fiasko. smile

*host*Scania*host* wink

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Rquired Allmänt envis
1 april 2011 · 12 512 Inlägg

M_Broberg skrev:

Rquired skrev:
Visst gjorde Saab en imponerande insats rent tekniskt med turbo, men när Bmw byggt ett flertal populära busbilar med turbo och en 1.5L M10 med 1400hp officiellt, bänken gick inte längre, och troligen ännu mer i praktiken tycker jag det är fel att påstå att Bmw inte fick det att fungera.

Detsamma gäller Porsche, 911 Turbo har inte direkt varit något fiasko. smile

kom inte 911turbo efter att saab lancerade APC på 900an? det jag Vet är iaf att porsche köpte APC system av Luxor som utvecklade dom med saab.

Sen är inte en tävlingsbil jämförbart smile det var aldrig problem att trycka ut herrejösses effekt med turbo, det var problem att få det att funka i vardagen.

Klart tävlingsbilar är en annan sak, det var därför jag nämnde 2002 Turbo.

Men Bmw byggde dessutom tävlingsmotorer på ca 1000hp/liter redan på den tiden, dessutom ur standardblock. Inte bara samma som i standardbilarna utan block tagna från krockade gatbilar som Bmw 1502. Inte kan ni med dessa två exempel i minne påstå att Bmw inte "fick Turbo att funka"?

Angående Porsche vet jag inte riktigt så skall inte säga för mycket, tänkte mer på att även denna är en väl fungerande turbobil från samma era som Saab Turbon!

Steifan: Ok, jag tänkte mer på vad "varumärket" Saab har presterat. Skall man vara riktigt petig borde tex. Bosch ha en stor eloge för de flesta bilar som tillverkats idag och Fiat en sådan för varje modern dieselmotor (Fiat uppfann Commonrail-tekniken och sålde den vidare). smile

Senast redigerat av Rquired (1 april 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
turboforssen Telge Drifting Team
1 april 2011 · 5 398 Inlägg

vad har all denna stenåldersteknik med saab i dag att göra ???
folk brukar säga att saab är jätte bra på att komma på nått nytt , men om så är fallet varför har dom inte vissat upp nått ??? om det handlar om pengar så kan man alltid sälja tekniken och tjäna en haka

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
torpis Forummoderator
1 april 2011 · 10 572 Inlägg

Vem som gjorde vad tidsmässigt närmare andra världskriget än idag behöver vi ju inte kroka upp oss på.

Kan vi inte istället klura på var det blev av motorn med variabel komp eller när "flygplanshuven" blir verklighet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
turboforssen Telge Drifting Team
1 april 2011 · 5 398 Inlägg

M_Broberg skrev:

steifan skrev:
*host*Scania*host* wink

Saab-Scania hette det då wink och eftersom saabs strösta revolutionerande grej då var APC som utvecklades av Luxor (jaja, med saab) så... det går alltid vrida o vänta på det, men tekniken i APC systemet återfinns i varenda modern turbobil, Även BMW.

turboforssen skrev:
vad har all denna stenåldersteknik med saab i dag att göra ???
folk brukar säga att saab är jätte bra på att komma på nått nytt , men om så är fallet varför har dom inte vissat upp nått ??? om det handlar om pengar så kan man alltid sälja tekniken och tjäna en haka

Det e la det vi säger? saab var bra på det förr, senaste åren - not so much... Frågan är hur framtiden kan bli/blir...

och jag menar att ni bara snackar massa saker som inte har med tråden att göra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
decib3L Körv
1 april 2011 · 3 535 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Layouten på inredningen i Saab 9000 är nog faktiskt den sämsta som finns. Kvalite är inget som finns i inredningen på den bilen iallafall.

Måste gå in här och säga att inredningen är det minsann inga fel på. Jag har aldrig känt att något är placerat ologiskt osv. Det är stilrent, funkar precis som det ska och det är absolut inget fel på kvalitén.

Vad tycker du är så himla fel med det?

Truckdriving Man
robban_eddie
1 april 2011 · 58 Inlägg

Rquired skrev:

FordRSC skrev:

Thunderbird88 skrev:
Layouten på inredningen i Saab 9000 är nog faktiskt den sämsta som finns. Kvalite är inget som finns i inredningen på den bilen iallafall.

En av mina vänners 9000 -93 har rullar 30000 mil, varken bytt koppling, kamkedja eller något överhuvudtaget. Den rullar på som en evighetsmaskin. wink

Och det säger absolut ingenting om inredningen, det måste du erkänna? wink

Fast min pappas 9000 -90 har gått 25000 mil, den är det inga skador i inredningen på och där har vi inte använt någon form av sätesskydd, inte ens innertaket har börjat hänga, så nog är det kvalité i saab 9000!

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 april 2011 · 10 427 Inlägg

M_Broberg skrev:

steifan skrev:
*host*Scania*host* wink

Saab-Scania hette det då wink och eftersom saabs strösta revolutionerande grej då var APC som utvecklades av Luxor (jaja, med saab) så... det går alltid vrida o vänta på det, men tekniken i APC systemet återfinns i varenda modern turbobil, Även BMW.

Nja, Scania-Vabis hade ju turboteknik i lastbilar redan 1951. Folk (vilka det nu var tongue) som senare jobbade med SAAB Turbo kom ju från Scania-Vabis efter sammanslagningen.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
1 april 2011 · 3 929 Inlägg

FordRSC skrev:

Rquired skrev:

FordRSC skrev:

En av mina vänners 9000 -93 har rullar 30000 mil, varken bytt koppling, kamkedja eller något överhuvudtaget. Den rullar på som en evighetsmaskin. wink

Och det säger absolut ingenting om inredningen, det måste du erkänna? wink

Neee tongue Men så kass är inte inredningen häller, har sett betydligt värre!

Min Saab 9000 vinterbil har rullat lite över 27k mil.
Fick grunkan gratis, fixade iordning den och efter 3dje besiktningen gick den igenom med nästan ett blankt papper. Rätt dumma idéer lite här och där på bilen men den har fungerat faktiskt. Luktar dock jävligt unket i min bil med det beror på ett mögligt kupéfilter! Antikt, bör sparas lol
Men alltså, det är en helt okej bil förutom att den låter högre än en Top Fuel när man ligger runt 1100rpm och gasar upp lite i hastighet då allting börjar skaka som faaaan och den börjar bröla och låta dovt som ett as  lol
Men en helt okej bil faktiskt i övrigt, hellre den än en gammal 740. Dom som ägde den innan hade ett problem med den och det var tändkassetten. Fick den gratis för den läckte olja. Drog åt skruvarna på topplocket och den läcker nästan ingen olja längre!

Angående inredningen så är det massor jag tycker sitter fel.
El-hissar-rutor-knapparna sitter riktigt konstigt och är felvända i mitt tycke.
ECAM/EICAS (som jag kallar det för, det är info panelen) är helt okej att ha, men knapparna är helt totalt dolda av ratten.
Samma sak med knapparna för röveldaren (som knappt fungerar).
Otroligt plastigt överallt. Dörr sidorna är dock ruskigt fina så det kan Saab faktiskt få. Men stolarna (har tygstolarna). Ush! Får ont i ryggen som fan i framsätet på min bil med tygsäterna. I min kompis 900 med lädersäten får jag ont i ryggen i baksätet och ont i röven i framsätet lol
Och kupélampan! Vilket skämt! big_smile Dom kunde likagärna ha skickat med några stearin ljus, hade fungerat bättre.

Sedan är växellådan ruskigt fladdrig tongue
Men visst, finns alltid värre!

Och detta känns som att jag skulle kunna skriva en bok om!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang