Varför sitter så många ungdomar lutade innåt i bilen??

pippaaN
5 april 2011 · 987 Inlägg

Jag är nog en av dom som sitter rätt mycket i mitten, enda anledningen för mig är att jag tycker det är bekvämt att luta sig emot armstödet. Sen hur fånigt det ser ut skiter jag fullständigt i. Så länge det är bekvämt är jag nöjd.

i like it load
horbybonnen
5 april 2011 · 1 160 Inlägg

håller med dig planera är något folk glömt
själv har jag inbyggd panikbromsare"aktiv farthållare"så man lugnt kan sitta med bena i kors funkar perfekt

Growe skrev:

Rickard-v skrev:

Growe skrev:
oxå undrat ibland polarn sitter väldigt lutad åt höger
men jag sitter mest lutad mot dörrsidan och jag håller alltid ratten med några fingrar
finns ingen anledning att hålla med båda händerna för då tar det tid att ratta i mot smile

jag är en sån där "handleds" rattare sen kvittar det om jag sitter och kör en liten fiat eller om jag sitter i den största bussen på jobbet
kör alltid väldigt avslappnat
med fötterna i kors och farthållaren i gång =/
2 fingrar längst ner på ratten dock brukar jag lägga den andra handen på ratten för syns skull sitter det någon som kan se mina fötter sitter jag inte i kors

allt för passagerarnas säkerhet smile

Bra med fötterna o kors om du ska panikbromsa! NOT!

vad ska man panikbromsa för? smile
framförhållning finns det något som heter
och det hjälper väldigt mycket på motorvägen
härom veckan slog jag igång farthållaren när jag svängde ut på motorvägen här i örebro
sen rörde jag inte bromsen eller gasen på hela vägen till jag sakta ner när jag körde av motorvägen
ungefär 10mil hade jag avverkat

men visst att ha fötterna i kors ska man inte ha men knappast så att man sitter med ena foten på bromsen
för då hoppar farthållarn lätt ur smile
försöker att inte ha fötterna i kors men det är lättare sagt än gjort när man setat och kört i 2timmar på motorvägen rak fin väg utan hinder

Rocco-Bravo
5 april 2011 · 1 Inlägg

Jag sitter så för att ja är hipstudsare och inte har lust å sitta rakt.. brukar sitta rakt när jag spelar data..

Rearmeister
6 april 2011 · 44 Inlägg

hotrodder skrev:
Tror inte en sekund på att det beror på armstödets placering utan att "det är en stil" som kepslynglarna tycker e frän. Frugan har frågat ett antal gånger varför unga killar sitter mitt i bilen och kör, det ser ju oerhört fånigt ut. Jag frågade en av mina hyresgästers juniorer om varför han satt mitt i bilen och han sa bara att alla andra gör ju det + han pillade på stereon.
.

Haha så du bildar den uppfattningen efter en ungdom du frågat och efter vad din Fru har sagt till dig? :s

Jaja alla har olika uppfattningar.. men som jag och alla mina kompisar tycker så är det armstödets bra placering som gör att man använder armstödet till vad den finns till för. just att ha som stöd för armen!!

Jag är 1,88 lång och kan utan problem sitta med stolsryggen upprätt och med stolen i bra läge för pedaler,ratt osv. och fortfarande luta mig mot armstödet... med eller utan keps!!

Mercedes W210 E290TD "TaxiN" (1997)
Evil_E
6 april 2011 · 111 Inlägg

Kmarcus skrev:
Vem vill inte luta åt höger?

Lars Ohly! big_smile

Time is never wasted when you’re wasted all the time.
BMW 330 d XD Touring "-Come Clean Edi .3-" (2013)
Tommy_P
6 april 2011 · 396 Inlägg

Mreque89 skrev:

Stefan Varberg skrev:
Då kan man ta en följdfråga, kanske gäller yngre förmågor ofta i volvo.
Varför lutar ni er framåt när ni kör mer inspirerat? Tror ni att den ska släppa loss lättare? tongue
Nog för att man ska ha en upprät körställning men inte så att skärmen på kepsen sticker ut genom framrutan och snusen rinner ner över ratten. tongue

Kanske skulle sluta dra alla över en kant bara för norrland och värmland e fullt av volvoraggare..

Kör själv volvo och sitter som en smäck uprätt och bra med sätet när jag buskör. Kör jag avslappnat så lutar jag mig mer bakåt med sätet och vilar högerarmen på andra sätet eller armstödet. Eventuellt om det inte finns armstöd i bilen jag kör, Lutar jag mig lite åt vänster med högerarmen längst upp på passagerarsätets ryggstöd och vänsterarmen mot rutan och håller i ratten såklart tongue

Men oftast blir de lite åt höger om ja kör längre sträckor. För att det är bekvämt inte för att va "Cool" eller vafan ni nu tror..  Släpp det hela "Volvoraggare" å "saabnördar" eller.. "Japsbögar"   Låt en ha vafan man vill för bil. Hade en daiwo eller w/e varit i min smak när ja skulle köpa hade ja skitit i att de inte va nån volvo tongue

veckans självmål på tal om att inte dra alla över samma kam(nt?) big_smile

men visst, vi åker bara volvo 740 och mercedes 124, har faktiskt inte mött en annan bil på flera år.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 april 2011 · 1 594 Inlägg

Rearmeister skrev:

hotrodder skrev:
Tror inte en sekund på att det beror på armstödets placering utan att "det är en stil" som kepslynglarna tycker e frän. Frugan har frågat ett antal gånger varför unga killar sitter mitt i bilen och kör, det ser ju oerhört fånigt ut. Jag frågade en av mina hyresgästers juniorer om varför han satt mitt i bilen och han sa bara att alla andra gör ju det + han pillade på stereon.
.

Haha så du bildar den uppfattningen efter en ungdom du frågat och efter vad din Fru har sagt till dig? :s

Jaja alla har olika uppfattningar.. men som jag och alla mina kompisar tycker så är det armstödets bra placering som gör att man använder armstödet till vad den finns till för. just att ha som stöd för armen!!

Jag är 1,88 lång och kan utan problem sitta med stolsryggen upprätt och med stolen i bra läge för pedaler,ratt osv. och fortfarande luta mig mot armstödet... med eller utan keps!!

Tjae du... jag använder oxå mittarmstödet men jag sitter inte i mitten av bilen och kör ändå. Det som jag menar och som jag tror ts undrar om är de snubbar som "sjunker ihop" och hänger över mittarmstödet så huvud och överkropp hamnar i princip mellan framstolarna.

Edit; OM nu denna sittposition är så himla bekväm, underbart skön och bra enligt alla som påpekar om sitt mittarmstöd. Hur kommer det sig då att det är uteslutande unga killar som sitter så?

Senast redigerat av hotrodder (6 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
6 april 2011 · 1 098 Inlägg

Sitter oftast så, varför vet ja inte.. Tycker det är bekvämt att halvt ligga och köra bil och sen luta mej mot armstödet i mitten smile Sen får folk tycka vad fan dom vill om de smile

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
granadadr
6 april 2011 · 7 294 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Sitter oftast så, varför vet ja inte.. Tycker det är bekvämt att halvt ligga och köra bil och sen luta mej mot armstödet i mitten smile Sen får folk tycka vad fan dom vill om de smile

undrar vad farbror blå säger? För när jag gick i trafikskola så fick jag lära mig att sitta ordentligt i stolen för att kunna manövrera bilen säkert,, wink jag struntar i att de som sitter mitt i bilen ser ut som om de håller på att skita ner sig,, jag bara undrar varför man sitter så,, å har fått endel intressanta svar wink

mvh smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Rearmeister
6 april 2011 · 44 Inlägg

hotrodder skrev:

Rearmeister skrev:

hotrodder skrev:
Tror inte en sekund på att det beror på armstödets placering utan att "det är en stil" som kepslynglarna tycker e frän. Frugan har frågat ett antal gånger varför unga killar sitter mitt i bilen och kör, det ser ju oerhört fånigt ut. Jag frågade en av mina hyresgästers juniorer om varför han satt mitt i bilen och han sa bara att alla andra gör ju det + han pillade på stereon.
.

Haha så du bildar den uppfattningen efter en ungdom du frågat och efter vad din Fru har sagt till dig? :s

Jaja alla har olika uppfattningar.. men som jag och alla mina kompisar tycker så är det armstödets bra placering som gör att man använder armstödet till vad den finns till för. just att ha som stöd för armen!!

Jag är 1,88 lång och kan utan problem sitta med stolsryggen upprätt och med stolen i bra läge för pedaler,ratt osv. och fortfarande luta mig mot armstödet... med eller utan keps!!

Tjae du... jag använder oxå mittarmstödet men jag sitter inte i mitten av bilen och kör ändå. Det som jag menar och som jag tror ts undrar om är de snubbar som "sjunker ihop" och hänger över mittarmstödet så huvud och överkropp hamnar i princip mellan framstolarna.

Edit; OM nu denna sittposition är så himla bekväm, underbart skön och bra enligt alla som påpekar om sitt mittarmstöd. Hur kommer det sig då att det är uteslutande unga killar som sitter så?

För att det är dem som i större utsträckning kör bilar med armstöd i den placeringen vilket gör att man kan sitta lutad över dem och ändå sitta skönt smile

Edit: Säger alltså inte att det enbart är unga killar som kör bilar med armstöd utan bara att unga killar ofta kör den typen av bil som har armstöd i bra läge. några ex. 740,940,960, 850, v70 osv osv.

Senast redigerat av Rearmeister (6 april 2011)

Mercedes W210 E290TD "TaxiN" (1997)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
6 april 2011 · 1 098 Inlägg

granadadr skrev:

speedfreak racing skrev:
Sitter oftast så, varför vet ja inte.. Tycker det är bekvämt att halvt ligga och köra bil och sen luta mej mot armstödet i mitten smile Sen får folk tycka vad fan dom vill om de smile

undrar vad farbror blå säger? För när jag gick i trafikskola så fick jag lära mig att sitta ordentligt i stolen för att kunna manövrera bilen säkert,, wink jag struntar i att de som sitter mitt i bilen ser ut som om de håller på att skita ner sig,, jag bara undrar varför man sitter så,, å har fått endel intressanta svar wink

mvh smile

Farbror blå har garanterat värre grejjer att bry sej om när dom ser 965an än min körstil tongue

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Kanelbullen
6 april 2011 · 1 722 Inlägg

kan inte luta mig , har inget armstöd hmm big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Evildan
6 april 2011 ·

Nitrometanskada skrev:
För att dagens ungdom är slappa o veka, trötta o svaga ryggar och orkar inte sitta på annat vis.. vi kan tacka bl.a facebook för detta.

Lite skämt, lite allvar smile

haha, klockren reflektion.
Jag vågar påstå: lite skämt, mycket allvar, dom är så klena snorisarna.

PerfectionR Japanese Engineering
7 april 2011 · 690 Inlägg

Ibland gör jag faktiskt det, vid korsningar annars gör jag inte det mittarmstödet är en anledning.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Pontus1991
7 april 2011 · 423 Inlägg

tyckte det lät konstigt när jag läste frågan igår, men senare på dagen kom jag på mig själv lutandes smått åt höger på armstödet efter jag bytt låt på stereon några gånger tongue

hardrox
7 april 2011 · 731 Inlägg

I min golf sitter jag så för att det är så jävla dåliga stolar så man ramlar ut. Bmwn håller man sig på plats dock

Audi RS3 (2018)
Marticus Meldem
7 april 2011 · 917 Inlägg

Pontus1991 skrev:
tyckte det lät konstigt när jag läste frågan igår, men senare på dagen kom jag på mig själv lutandes smått åt höger på armstödet efter jag bytt låt på stereon några gånger tongue

hur lyckas du me de i celica-stolarna? tongue tkr mittarmstödet är för jäkla tarvligt. bättre me dörren tkr jag ^^

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Pontus1991
7 april 2011 · 423 Inlägg

Marticus skrev:

Pontus1991 skrev:
tyckte det lät konstigt när jag läste frågan igår, men senare på dagen kom jag på mig själv lutandes smått åt höger på armstödet efter jag bytt låt på stereon några gånger tongue

hur lyckas du me de i celica-stolarna? tongue tkr mittarmstödet är för jäkla tarvligt. bättre me dörren tkr jag ^^

inte särskilt skönt, men det är så jävla långt till stereon om man har stolen långt bak och då kan man ha halva armen på armstödet varjefall tongue

Evil_E
7 april 2011 · 111 Inlägg

Aktiv körning, motorväg, eller mer koncentrationskrävande körning = lite mer upprätt ställning
Glid = Lutandes bakåt, åt vänster (mot armstöd dörr) alternativt åt höger (mot mittarmstöd)

Lutandet helt enkelt av samma anledning som man gärna byter ställning när man sitter på kontoret framför datorn eller annan likvärdig stillasittande miljö; det blir lätt väldigt tröttsamt för ryggen/ass'et att sitta i samma position under längre perioder och därför försöker jag på olika vis tryckavlasta genom att placera viktpunkten åt det ena eller andra hållet.

Time is never wasted when you’re wasted all the time.
BMW 330 d XD Touring "-Come Clean Edi .3-" (2013)
_DamnIt R1 driver!
7 april 2011 · 5 128 Inlägg

Enligt min åsikt - helt enkelt bekvämare!
Jag sitter alltid lite lutad åt höger, en hand på ratten, den andra armen lutande på armstödet och handen på spaken. Kan knappt sitta normalt, blir obekvämt och får lätt ont i ryggen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang