Vem får betala skatten?

mitz4N
3 april 2011 · 25 Inlägg

sålde min bil idag. den 3 april.

men om jag kollar upp regnummret på min app på mobilen står det att skattemånaden är april. står inget fullt datum dock.

ägarbeviset är inskickat och lär väll ändras på några dagar.

om skatten kommer till mig imorgon, kommer jag vara tvungen att betala skatten då, eller är det nya ägarens uppgift?
går det att kolla upp exakt datum för skattebetalning?

jonnyk85
3 april 2011 · 58 Inlägg

det är du som åker på att betala skatten

sir_daniel www.kudoz.se
3 april 2011 · 3 802 Inlägg

men om du inte betalar får han som köpt den inte använda bilen då skatten ej är betald. så prata med honom så får du se om han är villig att dela på skatten.

gamlingen
3 april 2011 · 5 198 Inlägg

Ordinarie debitering

Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i  betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Observera att betalningsmånaden är en särskild månad som baseras på slutsiffran i fordonets registreringsnummer.

Rensvinf
3 april 2011 · 528 Inlägg

det är den som står som ägare första dagen i månaden den säljs som betalar skatten.  Du ägde bilen 1 April så då betalar du skatten.

mitz4N
3 april 2011 · 25 Inlägg

Om jag ringer och ställer av bilen innan han blir registrerad som ägare då?

Hamilton
3 april 2011 · 8 865 Inlägg

sir_daniel skrev:
men om du inte betalar får han som köpt den inte använda bilen då skatten ej är betald. så prata med honom så får du se om han är villig att dela på skatten.

Att i efterhand försöka kräva mera betalt för en redan såld bil låter i mina öron som helt orimligt.
Att ens ringa upp köparen efter avslutad affär och föreslå dyligt.....

Mitt råd till trådskaparen är att han betalar sin skatt

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
gamlingen
3 april 2011 · 5 198 Inlägg

mitz4N skrev:
Om jag ringer och ställer av bilen innan han blir registrerad som ägare då?

Skatten skall betalas ändå i och med att det är skattemånaden och troligtvis redan utskriven

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
3 april 2011 · 946 Inlägg

Ja, du kan ju låta bli att betala skatten.

Vad som händer: Nya ägaren får inte köra bilen, du blir skyldig staten pengar och kan hamna i en del tråkiga register om inte bilen ställs av då förstås.

Som säljare måste man kolla upp sånt här innan försäljning, bara att lära sig av sina misstag. Jag stod inför samma situation när jag sålde en bil en gång, dock var jag hgelt medveten om det. Köparen och jag kom överens om att han skulle betala min räkning när han kom hem med sin nyköpta bil samma dag. Funkade den gången. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Rock-Star
3 april 2011 · 2 982 Inlägg

förmodligen visste köparen om detta vid köpetillfället.
och säljaren har inte gjort sin hemläxa.
köparen har INTE blåst säljaren. köparen har helt enkelt gjort sin hemläxa.

till säljaren: betala eller hamna hos kronofogden tillslut.

till köparen: håll ut, säljaren lär betala skatten sinom tid!

Slash Saabifierad
4 april 2011 · 2 026 Inlägg

mitz4N skrev:
Om jag ringer och ställer av bilen innan han blir registrerad som ägare då?

Det borde inte gå för ni har troligen gjort som alla, sätter ägarbytesdatumet samma dag tongue Fungerar det däremot blir du tvungen att betala skatten för hela månaden men du skulle kunna slippa resten.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hellectric Trött
4 april 2011 · 267 Inlägg

sir_daniel skrev:
men om du inte betalar får han som köpt den inte använda bilen då skatten ej är betald. så prata med honom så får du se om han är villig att dela på skatten.

Det där har jag varit med om, säljaren ringde och tyckte att det var jag som skulle betala annars skulle han hamna hos kronofogden. Jag svarade att det skiter väl jag i, jag låter bilen stå påställd i garaget tills skatten blir betald. Skatten blev betald.

Erick
4 april 2011 · 4 767 Inlägg

Såldes inte bilen "skattad å bes" ?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
4 april 2011 · 1 778 Inlägg

Varför ska du försöka komma ifrån något som du SKA betala om inget annat bestäms mellan säljare och köpare?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
laggey
4 april 2011 · 335 Inlägg

känns ju rätt värdelöst att betala för att nån annan ska bruka en bil i ett år, men ja skulle iaf kontakta nya ägaren o försöka dela på den och vänta tills en påminnelse för då får han papper om att han inte får bruka bilen, om nya ägaren läst på lite så är det bara att betala och se glad ut.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
4 april 2011 · 1 778 Inlägg

laggey skrev:
känns ju rätt värdelöst att betala för att nån annan ska bruka en bil i ett år, men ja skulle iaf kontakta nya ägaren o försöka dela på den och vänta tills en påminnelse för då får han papper om att han inte får bruka bilen, om nya ägaren läst på lite så är det bara att betala och se glad ut.

Om inte nya ägaren vill betala, som han för övrigt inte ska eller kan göra så hamnar säljaren till slut hos kronofogden.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
gamlingen
4 april 2011 · 5 198 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

laggey skrev:
känns ju rätt värdelöst att betala för att nån annan ska bruka en bil i ett år, men ja skulle iaf kontakta nya ägaren o försöka dela på den och vänta tills en påminnelse för då får han papper om att han inte får bruka bilen, om nya ägaren läst på lite så är det bara att betala och se glad ut.

Om inte nya ägaren vill betala, som han för övrigt inte ska eller kan göra så hamnar säljaren till slut hos kronofogden.

och bilen får nyttjandeförbud om inte nya ägaren betalar.

Dirq
4 april 2011 · 305 Inlägg

det är ju inte för inte det finns direktiv om detta, kalla det läropeng för dig själv och börja inte bete dig som en jävla idiot.

Liten notis: dom som säger att du inte skall betala värkar bara köra gammla volvo tillfällighet?

Senast redigerat av Dirq (4 april 2011)

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
gamlingen
4 april 2011 · 5 198 Inlägg

Skulle säljaren ringa till mej om att han inte vill betala skatten då skulle han få ta tillbaks bilen.. bara välja liksom.

dan-kristian
4 april 2011 · 518 Inlägg

räkningen dyker ner runt den 15april som du ska betala i slutet av månaden..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang