Besiktiga bilen med en bagagelucka som inte går att öppna. Är det kört?

Bjare
3 april 2011 · 945 Inlägg

Ja, bagageluckan går alltså inte att öppna på min Passat.
Däremot ibland så fungerar den! lol Men att köra in och chansa känns tveksamt.

Därför undrar jag om den blir godkänd även om luckan inte öppnas?
Jag menar vad ska dom där och göra det är ju bara varningstriangeln som ska visas?

Blir jag godkänd om den ligger i baksätet istället eftersom bagageluckan inte öppnas?
Min bild av det hela är att huvudsaken den är med i bilen.. 


Råd att fixa luckan osv är inte frågeställningen så det skippar vi. smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Antemannenffs1987
3 april 2011 · 5 Inlägg

Kan bli känsligt på bilprovningen smile ska helst ligga i skuffen smile

Tja är en kille på snart 23 år
och jag äger en 95ans saab 900 se 2,3 liters
Bjare
3 april 2011 · 945 Inlägg

Antemannenffs1987 skrev:
Kan bli känsligt på bilprovningen smile ska helst ligga i skuffen smile

Är det en gissning eller något som du fått bekräftat? smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Heedman
3 april 2011 · 8 Inlägg

Lägg triangeln i baksätet, det brukar dom tycka är bättre. Dom har aldrig öppnat bagageluckan på någon bil jag varit in med när jag lagt fram den.

Antemannenffs1987
3 april 2011 · 5 Inlägg

Dom brukar ju vilja se så att allt fungerar på bilen och du bör ju kunna ta dig in i skuffen utifall du får punktering tex så lär du ju komma åt varningstriangel och reservdäck smile ... sen beror de helt på vad de e för besiktnings man/kvinna vissa är mer noga än andra smile antingen lagar du felet eller så åker du in och provbesiktar bilen smile

Tja är en kille på snart 23 år
och jag äger en 95ans saab 900 se 2,3 liters
Tiger1978 Fattig student
3 april 2011 · 1 282 Inlägg

Det brukar stå på deras skyltar att man ska ta fram triangeln och knäppa bältena för att underlätta för dom, dom har inget att göra i skuffen då det inte är någon som helst säkerhetsrisk där..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
gamlingen
3 april 2011 · 5 198 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Det brukar stå på deras skyltar att man ska ta fram triangeln och knäppa bältena för att underlätta för dom, dom har inget att göra i skuffen då det inte är någon som helst säkerhetsrisk där..

ev kan dom kolla chassinummer där.. på saab 9000 gjorde dom det

Benni86
3 april 2011 · 167 Inlägg

De gånger jag har besiktigat så har jag sett till så att triangeln ligger synligt i bagaget eller i bilen, för i ditt fall så kan man inte se genom luckan väl? Så det ska räcka att du har den i baksätet. Ja behövde inte ens spänna bältena sist.

gamlingen
3 april 2011 · 5 198 Inlägg

knäppa bältena har jag aldrig gjort,, men däremot så ska dom va frmtagna så dom inte ligger under sittdynan bak eller så

DanneJ
3 april 2011 · 642 Inlägg

Har aldrig vart med om att de öppnat bakluckan under besiktning, vet inte om det ingår i deras kontroll så det får någon annan svara på. Jag skulle iaf chansa på att åka in och hoppas att besiktningsteknikern inte läst denna tråd kvällen innan smile

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
caromania Forummoderator
3 april 2011 · 9 296 Inlägg

DanneJ skrev:
Har aldrig vart med om att de öppnat bakluckan under besiktning, vet inte om det ingår i deras kontroll så det får någon annan svara på. Jag skulle iaf chansa på att åka in och hoppas att besiktningsteknikern inte läst denna tråd kvällen innan smile

Jag hörde att ett allmänt larm just gick ut till samtlig personal på besiktningsstationerna att de ska kontrollera bakluckan på alla Passater som kommer in under morgondagen, så det är nog tyvärr kört.

Nej, de skiter fullständigt i att du inte kan öppna luckan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Bjare
3 april 2011 · 945 Inlägg

Ja men då går det säkert vägen. På mina fordon har bagageluckan alltid blivit öppnad, varje gång.
Nej men jag lägger den i baksätet och håller tummarna känns som ganska säkert.

Någon skrev att det ska kontrolleras med reservdäcket:
det är inget krav på reservdäck. :-)

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
gamlingen
3 april 2011 · 5 198 Inlägg

reservdäck skiter väl sbp i

sterge
3 april 2011 · 484 Inlägg

Dom kollar väl bara att triangeln ligger där, lägger du den i baksätet så borde det vara lugnt, en gissning bara dock!

Föddes till att älska Volvo.
schnauz
3 april 2011 · 1 758 Inlägg

De öppnar inte bakluckan om de inte behöver det, finns inget krav på att själva luckan ska fungera (om bilen inte är helbilsgodkänd).
MEN har man bensintank, varningstriangel, batteri, chassinummer eller något annat som ingår i deras kontroll placerat så att man måste komma in i bagaget för att kontrollera detta så kommer de förstås anmärka. Inte på att bakluckan inte går att öppna, men för att de inte kan utföra en fullständig besiktning.
En kompis åkte på en liknande grej när wiren till huvlåset gick av på besiktningen. De skrev in i protokollet att batteriet och chassinumret ej gick att kolla eftersom huven inte gick upp.

hunn
3 april 2011 · 57 Inlägg

lägg varningstriangeln i baksätet så kollar dom inte kofferten.,

vet av egen erfarenhet..

Senast redigerat av hunn (3 april 2011)

Grabber Dagdrömmare
3 april 2011 · 2 836 Inlägg

hunn skrev:
lägg varningstriangeln i baksätet så kollar dom inte kofferten.,

vet av egen erfarenhet..

+1

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Bjare
3 april 2011 · 945 Inlägg

ThomasRamsten skrev:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/894c50be958480fcc12571800028dc18!OpenDocument&m=2

Ja där har vi svart på vitt att allt kommer fungera tack för svar! smile

Hittade en lista på samma sida som lyder:
Checklista inför kontrollbesiktning av personbil

       
Kom ihåg att kontrollera:

   1. att vindreutetorkare och spolare fungerar
   2. att batteriet sitter fast
   3. att blinkers och strålkastare fungerar
   4. att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm (Under perioden 1 december-31 mars ska däcken ha minst 3 mm mönsterdjup om det är vinterväglag. Bilprovningens kontrollerar endast att däcken uppfyller kravet på 1,6 mm oavsett årstid)
   5. att backspeglarna är hela och sitter fast
   6. att tutan fungerar
   7. att bilbältena fungerar, även bak
   8. att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar
   9. att det finns varningstriangel i bilen
  10. att det är rätt oljenivå i motorn (se fordonets instruktionsbok)

Brukar kontrollanten lyfta oljestickan när ni är inne med bilen? Har aldrig någonsin hänt mig...

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

Har aldrig hänt mig heller att dom kollar oljenivån, men vem vet:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang