Byta stakar och kolvar i s70 t5

anddan77
4 april 2011 · 17 Inlägg

Hej!!

Jag har planer på att trimma min s70 t5 -99. Vill hamna på runt 360-380hk ..
Det första man får göra e ju byta stakar och kolvar om man skall vara på
säkra sidan har jag förstått.
Min fråga e vad det viktigaste är man skall tänka på vid ett stak och kolv byte? Typ: verktyg m.m
Tar gärna emot så mycket info som går...

Mvh...Daniel

Marlboroman
4 april 2011 · 8 234 Inlägg

Man får ju börja med att plocka ur och isär motorn, sen lär mn ju mäta upp cylindrarna och kolla hur mycket man lär borra och köpa kolvar efter det. Dessutom så gäller det att få stakarna uppmätta så man vet att dem är raka och att ändarna faktiskt är runda och att det är rätt spel. Det brukarva mest bekymmer med kolvbultsspelet.

Vad gäller verktyg så är det ett par specialverktyg som används, men dessa kan man tillverka själv. Eller helt enkelt skippa att använda men då blir det lite krångligare och osäkrare resultat. Sen är det ju bitvis inga packningar utan ett speciellt lim som används, till exempel mellan topphalvorna. Det köper man på volvo, det är svindyrt men att experimentera med andra lim kan bli väldigt mycket dyrare. Man får aldrig någonsin överhuvudtaget på något villkors vis använda silicon.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
anddan77
4 april 2011 · 17 Inlägg

Ok tack så mycket... Är det verdi stakar och je kolvar som gäller? Måste man borra eller hona cylindrana? Räcker det inte bara att köpa en kolv med original mått...!?

Marlboroman
4 april 2011 · 8 234 Inlägg

Tycker man sig ha råd med Verdistakar så är det ju bara att slanta upp, men det går lika bra med billiga stakar också, men det gäller ju oavsett att se till att få dem uppmätta innan man ens tänker tanken att montera dem.

JE gör fina kolvar såklart, men det finns andra leverantörer som är billigare och lika bra. Och ska du inte ha mer effekt än 360-380 kan man lika gärna köpa vanliga överdimensionskolvar när man borrar.

Vad gäller borrningen så är det en fråga om det är ett seriöst bygge eller inte. Är man seriös mäter man upp och borrar vilket alltid behövs såvida inte blocket gått väldigt lite. Och har man ett block som gått långt så lär man mäta upp för att se om det ens är någon ide att använda det. Eller så skippar man helt enkelt det här med kolvar och bara byter stakarna och kör vidare med dem kolvar och lopp man har och accepterar omständigheterna kring det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Cocaine_
6 april 2011 · 25 Inlägg

hoppar in lite i tråden, dår jag har funderingar över samma saker, vad tar företag för allt sånt här, alltså uppborning ? mäter upp och kontrollerar sakerna smile ?

BMW E30 "Red Pearl" (1990)
Marlboroman
6 april 2011 · 8 234 Inlägg

Cocaine_ skrev:
hoppar in lite i tråden, dår jag har funderingar över samma saker, vad tar företag för allt sånt här, alltså uppborning ? mäter upp och kontrollerar sakerna smile ?

Varierar kraftigt. Jag gav 2000 eller 2500 för borrning + fräsning och 500:- för själva mätningen av stakarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Cocaine_
6 april 2011 · 25 Inlägg

toppen tack för snabbt svar:)

BMW E30 "Red Pearl" (1990)
anddan77
6 april 2011 · 17 Inlägg

Tack för alla svar marlboroman!! Kollade på K1 stakar idag är det något att ha? Dom e ju 1600kr billigare st än verdi. Frågan e bara om dom håller när det är sån pris skillnad mellan dom. En annan fråga: Hur många hk räcker en original topp till, har som sagt en s70 t5 -99.

Marlboroman
6 april 2011 · 8 234 Inlägg

K1 säger mig inget, men det finns många billiga stakar som håller hur bra som helst. Skillnaden i pris kommer av att Verdi håller genomgående högre kvalitet och finare toleranser och sånt kostar.

Hur långt toppen räcker beror på vad man är intresserad av. Är man enbart ute efter toppeffekt så duger den till lite över 500hk. Vill man ha bra register så hänger den inte med lika långt, då är det dags att fundera på portning och så vid kanske 400hk.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
anddan77
6 april 2011 · 17 Inlägg

Ok!! Tack då har jag lite koll.. Ultra motors hade K1 stakar... Finns på motor nord med..
Tack Tack...

m_s70R
19 april 2011 · 56 Inlägg

Tvätta delarna kliniskt rena och var noga med spel. Jag bytte inte kolvarna då de ska klara 500hk, samt blocket och kolvarna hade inget slitage pga bra service och filter.

Fräs av toppen, förstärk blocket, fräs vevhusventen, byt till riktig koppling. Och en Quife diff är så jävla mer värt än 50 extra hk om man ska se det i pengar och prestanda.

Senast redigerat av m_s70R (19 april 2011)

Volvox40
8 maj 2011 · 777 Inlägg

Är lite osäker på T5 motorer men måste man borra för o byta kolvar?? finns det inte redan trimmkolvar i standard diam??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Marlboroman
8 maj 2011 · 8 234 Inlägg

Volvox40 skrev:
Är lite osäker på T5 motorer men måste man borra för o byta kolvar?? finns det inte redan trimmkolvar i standard diam??

Mjo, det finns nog värre kolvar i 81mm. Problemet är att borrningen redan från fabrik var alla mellan 81.00 och 81.05mm och dessutom så slits cylinderloppen hårt. Och det för med sig att man vid ett seriöst bygge måste borra för att få friska lopp och rätt spel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvox40
8 maj 2011 · 777 Inlägg

Marlboroman skrev:

Volvox40 skrev:
Är lite osäker på T5 motorer men måste man borra för o byta kolvar?? finns det inte redan trimmkolvar i standard diam??

Mjo, det finns nog värre kolvar i 81mm. Problemet är att borrningen redan från fabrik var alla mellan 81.00 och 81.05mm och dessutom så slits cylinderloppen hårt. Och det för med sig att man vid ett seriöst bygge måste borra för att få friska lopp och rätt spel.

OK bra o veta tills nästa bygge big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Revotech Pedal To The Metal
27 maj 2011 · 750 Inlägg

Ja borra och plana av blocket (givetvis plana av toppen med!) är ett måste. Vad det gäller kolvar så finns det många som säljer måttbeställda kolvar. Jag har om någon månad måttbeställda.. Trollspeed har också måttbeställda JE för 8000:- ( för en 4cyl. Så kan tro att de tar lite till för en 5a)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Jonnsard
27 maj 2011 · 458 Inlägg

Revotech skrev:
Ja borra och plana av blocket (givetvis plana av toppen med!) är ett måste. Vad det gäller kolvar så finns det många som säljer måttbeställda kolvar. Jag har om någon månad måttbeställda.. Trollspeed har också måttbeställda JE för 8000:- ( för en 4cyl. Så kan tro att de tar lite till för en 5a)

Möjligen en rikt planing isf, men inte ens det är värt då Volvos alu toppar får vara mer skeva än man får plana dem.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Revotech Pedal To The Metal
27 maj 2011 · 750 Inlägg

Ja alltså planing i mening att få det jämt mot blocket.. Inte någon typ av folkracetrim med planad topp..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Jonnsard
27 maj 2011 · 458 Inlägg

Nu har jag inte min haynes här men i den står det något i stil med ätt t5 topparna får vara cirka 5ggr så skeva som man får plana max. Och original topplockspackning håller långt på dessa motorer så ätt byta upp stål/kopparpackning (rättare sagt ner då det är olika vilka folk son får fler-lagers kopparpackningarna ätt hålla tätt)  för 3-400 hk är ingen vits.

Jag tycker ts borde ringa till tex autotech och höra vilka färdiga programvaror dom har för olika setups och bygga efter det.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Revotech Pedal To The Metal
27 maj 2011 · 750 Inlägg

Jonnsard skrev:
Nu har jag inte min haynes här men i den står det något i stil med ätt t5 topparna får vara cirka 5ggr så skeva som man får plana max. Och original topplockspackning håller långt på dessa motorer så ätt byta upp stål/kopparpackning (rättare sagt ner då det är olika vilka folk son får fler-lagers kopparpackningarna ätt hålla tätt)  för 3-400 hk är ingen vits.

Jag tycker ts borde ringa till tex autotech och höra vilka färdiga programvaror dom har för olika setups och bygga efter det.
Mvh John

Vettigt!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
johan2904
2 juni 2011 · 30 Inlägg

Jag satt i 81,00 mm kolvar i min t5'a.. Honade loppen lite typ så de blev lite matt så oljan ligger kvar bättre. Några spc verktyg behövs ju inte, men fick köpa på mig en kolvrings kompressor. Köpte både kolvar å stakar från xtremt.se..  smile och den motorn har inte rasat än va jag vet! Så visst ärr ju en smak sak hur seriös man vill vara. Men kom fram till att de bara spinner så har lagt ner fram hjuls drivet nu.

Lycka till med ditt bygge! Mvh johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang