Hastighetsmätaren på opel vectra glappar.

VoLvO--740
9 april 2011 · 25 Inlägg

Hejsan!

Har en opel vectra -98 där hastighetsmätarn lever sitt egna liv. När man går ut o startar den på morgonen så funkar den normalt,men sen om man stänger av den och sen startar 5 min senare så "skakar" mätarn vid 0 strecket. neutral Och så fortsätter den varje gång man startar den, tills man låtit den stå ett tag.
När de va lite kyligare förut så glappade den inte lika ofta.
Nån som har en susning om va de kan va?? yikes

Senast redigerat av VoLvO--740 (9 april 2011)

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
VoLvO--740
10 april 2011 · 25 Inlägg

Glömt tillägga att ja va förbi opel och frågade dom,dom sa att ja skulle kolla givaren vid däcket,kolla instrumentpanelen,och testa dra ur stereon för att det inte är originalradion som sitter i(ljudet skulle tydligen höjas med hastigheten?)

De ja har gjort är att koppla ur stereon,ingenting hände. Och jag har lossat vänster-bakre däcket,där man ser bromsrör,handsbromswiren och abs-kontakten(likadant på andra sidan),lossade kontakten och rengjorde o skrapade lite försiktigt och satt dit den igen,men inte då heller funka de.

Har kompisar som som sagt att givaren troligtvis sitter i växellådan,men de på opel nämnde inte ett ord om det. Funderar på att åka till mekonomen o se om dom varit med om liknande. Men kan de vara så att givaren sitter på växellådan ändå?
Jag ber verkligen om hjälp! Har snart besiktning,så detta måste fixas snarast! yikes

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
Presidento Of World
10 april 2011 · 3 329 Inlägg

slå till den en gång smile kan funka :p eller ja det funkade på min gamla  1,8 :p   slog till på mätarhuset :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
VoLvO--740
10 april 2011 · 25 Inlägg

har gett den ett par rejäla smällar haha wink men den vägrar ändå hmm

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
Presidento Of World
10 april 2011 · 3 329 Inlägg

hmm vettefan då faktiskt :p kan ta reda på det imorn :p känner nämligen några som jobbar på Opel. :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
VoLvO--740
10 april 2011 · 25 Inlägg

vore super snällt! big_smile

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
VoLvO--740
11 april 2011 · 25 Inlägg

var iväg till mekonomen idag men dom visste inte heller va de kan va  sad men just nu håller ja på att försöka få ur instrumenthuset för att kolla smile

de här som opel prata om att den kan va kopplad till radion,de skulle tydligen va en blå-vit kabel eller liknande isåfall.

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
Presidento Of World
11 april 2011 · 3 329 Inlägg

Okej,dom sa att någon wire eller liknande kunde glappa en som gör att mätaren går efter hjulen:p men han visste inte om man kunde fixa den själv. fast mekanikrar säger det om allt så ah :p kunde även vara att pekaren var slitet eller nåt :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
VoLvO--740
11 april 2011 · 25 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Okej,dom sa att någon wire eller liknande kunde glappa en som gör att mätaren går efter hjulen:p men han visste inte om man kunde fixa den själv. fast mekanikrar säger det om allt så ah :p kunde även vara att pekaren var slitet eller nåt :p

okay tongue ne någon vajer har den inte,inte som ja har sett ännu iaf hehe tongue utan som jag fattat det så går signalen via abs-en på nå sätt. Men om nån sladd eller så skulle glappa,så skulle den väl fungera lite då och då,inte dö så fort man stänger av den 1 sekund,o dessutom inte "skaka" vid 0 strecket utan vara helt still? Liksom jag menar om man nu startar den,stänger av,o startar igen  så borde inte nån kontakt ha hoppat loss eller liknande på den korta stunden. Kan det ha och göra med nå jord fel,relä,säkring? neutral

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
Presidento Of World
11 april 2011 · 3 329 Inlägg

Kan det fullt möjligt va!.. kollat alla säkringar ? smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
VoLvO--740
11 april 2011 · 25 Inlägg

faktiskt inte... roll blir till o göra de! smile den har inge relä eller så då?

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
astrakalle VVS-Montör
11 april 2011 · 231 Inlägg

låter mer som givar fel faktiskt :p har inte riktigt koll på var den sitter men googla felet! måste stå nånstans !
En bra början är OSC kolla nedan!

http://www.opelsportclub.com/forums/arc … 59852.html

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
astrakalle VVS-Montör
11 april 2011 · 231 Inlägg

Om du inte hittar felet så kontakta denna killen! Han kan nog allt :9

http://www.gmsidan.se/

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Presidento Of World
11 april 2011 · 3 329 Inlägg

VoLvO--740 skrev:
faktiskt inte... roll blir till o göra de! smile den har inge relä eller så då?

prova med säkringarna först sen relät ! .. eller som Astrakalle säger , kan va givare till å med :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
astrakalle VVS-Montör
11 april 2011 · 231 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

VoLvO--740 skrev:
faktiskt inte... roll blir till o göra de! smile den har inge relä eller så då?

prova med säkringarna först sen relät ! .. eller som Astrakalle säger , kan va givare till å med :p

ja kolla de! Kan ju vara vad som helst liksom! Fixa dig en Hayens bok mä de är ju inte fel :9 Annars kolla med Lasse på gmsidan.se Men låter nästan som de är nåt av dom felen som är skrivet i detta inlägg eftersom du har de periodvist! Kan vara till och med att de är hastighets vajern som kärvar? Smörja den kanske? Hade liknande problem på min vectra 2000 fast de var varräknaren! men de var givar fel! Ta ut Mätar huset! Är riktigt lätt :9 och koppla bort allt och kör en liten bit och se så hastighets vajern snurrar som den ska!

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
VoLvO--740
11 april 2011 · 25 Inlägg

astrakalle skrev:

opel_vectra_gts skrev:

VoLvO--740 skrev:
faktiskt inte... roll blir till o göra de! smile den har inge relä eller så då?

prova med säkringarna först sen relät ! .. eller som Astrakalle säger , kan va givare till å med :p

ja kolla de! Kan ju vara vad som helst liksom! Fixa dig en Hayens bok mä de är ju inte fel :9 Annars kolla med Lasse på gmsidan.se Men låter nästan som de är nåt av dom felen som är skrivet i detta inlägg eftersom du har de periodvist! Kan vara till och med att de är hastighets vajern som kärvar? Smörja den kanske? Hade liknande problem på min vectra 2000 fast de var varräknaren! men de var givar fel! Ta ut Mätar huset! Är riktigt lätt :9 och koppla bort allt och kör en liten bit och se så hastighets vajern snurrar som den ska!

har kollat säkringarna och dom var hela smile men relät är jag osäker på vilken av alla de är hmm ska ta och maila den där lasse och se vad han säger! smile
fast enligt opel så har ja troligtvis ingen wire,kan inte se den iaf. Men mätarhuset var lite pillrigt att få bort,gav upp efter en stund då ja aldrig fick bort listerna runt om instrumenthuset vid fläktarna tongue

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
astrakalle VVS-Montör
11 april 2011 · 231 Inlägg

VoLvO--740 skrev:

astrakalle skrev:

opel_vectra_gts skrev:

prova med säkringarna först sen relät ! .. eller som Astrakalle säger , kan va givare till å med :p

ja kolla de! Kan ju vara vad som helst liksom! Fixa dig en Hayens bok mä de är ju inte fel :9 Annars kolla med Lasse på gmsidan.se Men låter nästan som de är nåt av dom felen som är skrivet i detta inlägg eftersom du har de periodvist! Kan vara till och med att de är hastighets vajern som kärvar? Smörja den kanske? Hade liknande problem på min vectra 2000 fast de var varräknaren! men de var givar fel! Ta ut Mätar huset! Är riktigt lätt :9 och koppla bort allt och kör en liten bit och se så hastighets vajern snurrar som den ska!

har kollat säkringarna och dom var hela smile men relät är jag osäker på vilken av alla de är hmm ska ta och maila den där lasse och se vad han säger! smile
fast enligt opel så har ja troligtvis ingen wire,kan inte se den iaf. Men mätarhuset var lite pillrigt att få bort,gav upp efter en stund då ja aldrig fick bort listerna runt om instrumenthuset vid fläktarna tongue

hmm ingen vajer? o fan? Verkar skumt de ju :p ok ok ja maila Lasse och kolla med han! hoppas de löser sig :9

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
henke_99 Offroad Racing
11 april 2011 · 3 122 Inlägg

Hastighetsmätarvajern försvann -94 på på iaf astran och calibran har jag för mig. Sitter en givare på lådan där vajern tidigare satt ansluten. (likadant även på kadett gsi med digitala mätarna)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
VoLvO--740
12 april 2011 · 25 Inlägg

henke_99 skrev:
Hastighetsmätarvajern försvann -94 på på iaf astran och calibran har jag för mig. Sitter en givare på lådan där vajern tidigare satt ansluten. (likadant även på kadett gsi med digitala mätarna)

okej,men min vectra har ingen ESP,så när man gasar på lite t.ex. på grus så släpper ju däcken lite,borde inte mätarn stiga då om givarn sitter på lådan? För de gör inte min,o då antar ja att givarn sitter på bakaxal tongue

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
VoLvO--740
12 april 2011 · 25 Inlägg

astrakalle skrev:
låter mer som givar fel faktiskt :p har inte riktigt koll på var den sitter men googla felet! måste stå nånstans !
En bra början är OSC kolla nedan!

http://www.opelsportclub.com/forums/arc … 59852.html

angående länken så är det ju ett liknande fel. Men min ABS-lampa lyser kort i början för att visa att den funkar,eftersom den slutar lysa efter några sekunder. Även när mätarn inte vill längre så funkar ABS-lampan som den ska. (i länken så lyste ju ABS-lampan när mätarn itne fungerade).
Borde ju inte va nå fel i abs:n?

Audi A4 1.8t quattro "Åådin" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang