okej:D
en tum regel är att man brukar räkna 1,5 x motorns Volym alltså 1,5*2,3= 3,45l på pleneumet
Senast redigerat av opela (10 april 2011)
opela skrev:en tum regel är att man brukar räkna 1,5 x motorns Volym alltså 1,5*2,3= 3,45l på pleneumet
så det är den optimala volymen?har hört att de ska vara så stort som möjligt?
om du har för stort så minskar gas hastigheten
okej
ska du "bara" köra med 300 hk räcker org gott och väl
tanken är ju inte att stanna på 300;)
4-500 klarar du lätt med org också för den delen
Men frågan är hur mycket effekt man kan vinna med ett eget insug jämfört med original, eller kanske snarare, hur mycket man slipper förlora p.g.a. icke optimalt insug.
gör man det seriöst och påriktigt så tror jag att det ska så bra
sen hur mycket tappar man på ett egenbyggt om man inte har riktig järnkoll på alla uträkningar med kamtider, pulser, utformning, volym osv.?