Sportbilar mellan 100-250 tkr?

wallingstam
11 april 2011 · 474 Inlägg

Har fått erbjudande på att köpa en eu-spec supra -94 för 230k.
Har även fått erbjudande att köpa en m3 e46 cab -01 fullutrustad för 170k.

Då tycker iaf jag att det är läckrare att köpa M3an och lägga skillnaden på kompressor, lär ju absolut inte vara problem att få igen pengarna?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
AnesN Bilmekaniker
11 april 2011 · 805 Inlägg

beror helt på vad du ska med bilen till, en Supra går så mycket bättre, håller nog bättre också. Samt att det kostar MYCKET att få en bra kompressor, styrsystem, mappning , byta kolvar osv eller ja den kommer behöva kompsänkas hur du tänkt göra det vet jag itne men ja det kostar mer än 50 om det ska vara bra gjort

wallingstam
11 april 2011 · 474 Inlägg

Ess har ju färdiga kitt som tydligen ska hålla riktigt bra och hög kvalité utan ras osv.
Man får ett 500 hp kit för 47tkr + montering och den kan man nog tigga åt sig billigt.

Frågade _patrik här på garaget, han har ju faktiskt kört bägge varianterna en hel del och han sa att det var M3an som gällde. Lättare, rymligare och roligare bil än supran. Om man nu inte skrämde upp supran i en helv*etes massa hästar, men då börjar det ju dra iväg i pris också.

Han hade visserligen turboladdad och inte kompressormatad m3a. Men typen är snarlika, mycket effekt i en M3a kontra mycket effekt i en supra.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
AnesN Bilmekaniker
11 april 2011 · 805 Inlägg

För att få en m3:a att klara av kompressor så ska detta göras

Kompressor
luftfilfter
komplett bränslesystem fuelrail, bränslepump, styrenhet , spridare, BTR
Motorn ska kompsänkas tvivlar på att stakar och kolvar håller länge. Så måste antagligen bytas till smidda
kanske bara svarvas ner i vilket fall som så hade jag bytt dem istället. och massa mer blir det mer än man tror bilen ska mappas och det är inte heller billigt och jag vet inte hur kunnig du är inom motorer ifall du inte gör jobbet själv tror jag lätt att det skulle ligga över 20000 för bara jobbet.  Vet inte hur m3ans drivlina är att trimma växellåda osv kan jag inte svara på suprans är jävligt tålig folk kör org låda osv och 1000hk+ ditt val samt att den supra ser råare ut än en m3 + sportigare. Hade jag köpt m3 hade jag skitit i att kompressor mata den iallafall kör lite sugtrim bara

wallingstam
11 april 2011 · 474 Inlägg

Jo jag håller med om att supran är brutalt bra bygd.
Men jag litar på ESS, så jag får lita på att deras kitt håller.

God natt!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
12 april 2011 · 2 959 Inlägg

M3:ans drivlina är riktigt bra den med så det behövar man nog inte oroa sig för.
Någon komsänkning är det inte tal om för att plocka 500 Hkr, motorn är då oöppnad.
Programvara, spridare, kompressor, intercooler, insug, luftfilterkit är i det stora hela vad som byts.
Inredningen i en Supra känns inte direkt upphetsande jämfört med M3:ans
En M3 E46 är en modern sportbil medans Supran är en tung 90 tals sportbil.
Visst kan Supran gå som fan rakt fram men sväger och uppför sig inte alls som en M3.

Autotech
BMW 335D (2008)
AnesN Bilmekaniker
12 april 2011 · 805 Inlägg

beror helt på hur du kittat supran, Kan säga en sak min håller sig bättre på vägen än en m3:a, och du kan knappast bara trycka på en kompressor på en sugmotor utan att kompsänka den absolut INGET jag eller någon annan person skulle rekommendera.

AnesN Bilmekaniker
12 april 2011 · 805 Inlägg

Supra N/A 10.5:1
Supra Twin turbo  8.5:1

så är komp skillnaden på sug och turbo på supror, kör du överladd på en icke kompsänkt motor så ska vi se hur länge det håller, tro mig det blir dyrare i slut ändan när allt rasar ihop.

IceEyes Varningar: För många..
12 april 2011 · 2 552 Inlägg

Varför inte en BMW Z4 M Coupe eller Z3 M Coupe? Mycket fräsigare och mer sport än en "vanlig" M3.

Eller som alternativ till Supra finns även Toyota Soarer.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Mikke_I
12 april 2011 · 61 Inlägg

wallingstam skrev:
Hade gärna köpt en corvette och hakat på kompressor, men då spricker budgeten. Vill inte ha en standard C5 och smacka på kompressor. Istf ska det vara en C5 z06, och då blir det som sagt för dyrt =/

Det är mycket större skillnad mellan C6 Z06 och std jämnfört med C5 Z06 o std...

Busgrabb Rejsa ?
12 april 2011 · 2 959 Inlägg

AnesN skrev:
Supra N/A 10.5:1
Supra Twin turbo  8.5:1

så är komp skillnaden på sug och turbo på supror, kör du överladd på en icke kompsänkt motor så ska vi se hur länge det håller, tro mig det blir dyrare i slut ändan när allt rasar ihop.

Beror på hur mycket du laddar....man laddar runt 0.5 bar på M3:an med kompressorkittet från ESS.
Detta är ett beprövat kit och har för mig dom lämnar garanti på installationen, prylarna och motorn i ett år.

Autotech
BMW 335D (2008)
s0l0m0n
12 april 2011 ·

Har bara kört en ESS kompressormatad 328 E46 och jag tyckte att redan där så var det en sjukt kul bil smile M3 motorn borde vara en dröm med kompressor.
328:an var inte motorn öppnad på, utan ESS smackade bara dit sitt kit. Gått ett par tusen mil felfritt och inte minsta antydan på att det slits mer på något än vanligt.

Däremot vet jag inte hur komp står sig på 328 mot M3, så kan inte uttala mig hur pass bra ett ESS-kit funkar på M3.

wallingstam
12 april 2011 · 474 Inlägg

tack solomon, skönt att höra! smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
wallingstam
12 april 2011 · 474 Inlägg

För er som är intresserade så är flyg bokat neråt till imorgon, det blir en m3 e46 cab!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
CarpeDiem German Engineering
12 april 2011 · 9 083 Inlägg

wallingstam skrev:
För er som är intresserade så är flyg bokat neråt till imorgon, det blir en m3 e46 cab!

Härligt big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
wallingstam
12 april 2011 · 474 Inlägg

Absolut, bara hoppas att killen är ärlig så det inte är nå fel som han sagt inte ska finnas när man väl är nere och provar! Sen blir det road-trip hem! smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
ekelund88
12 april 2011 · 2 656 Inlägg

wallingstam skrev:
Tjenare!
Lista lite sköna åk som har bra potential att kunna bli extrema monster och som håller sig inom dessa ramar. Ordet är fritt så länge det är en SPORTBIL!

Bilar jag är inne på själv är supra, M3 med kompressor, s14 och s15.

jaså är detta 10-15 tråden om dina "köp" nu ?

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
12 april 2011 · 1 418 Inlägg

Köp dig en Corvette du oxå. Du får inte en bättre sportbil för dom pengarna. I dom flesta prisklasser så är Corvette de perfekta valet. Tex. om vi kollar på nya ZR1an så är den i klass och konkurerar utan problem med Ferarri, lambo och dom andra stora. Kom lite oftopic nu men..

Men mitt råd är att du skaffar dig en C5a. Sen kan du köra den org en sommar å sen trimma den. Glöm bara inte att du inte bara ska slänga på en kompressor. Bättre att uppgradera i motorn innan å sugtrimma lite innan du sätter dit kompressorn. Köp en vanlig C5a å sen monterar du dit insug, toppar, kam å sånt från LS6 motorn (den som sitter i Z06erna)

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
wallingstam
12 april 2011 · 474 Inlägg

Eklund: ja något sånt lär det bli, skönt att du är en trogen supporter!

Night: Jo jag var inne på den idén förut, men C5an känns ganska gammal när man har snurrat runt i C6an ett par sommrar så jag tror att jag skulle bli väldigt irriterad på att sitta i en äldre version av en bil som man är van vid.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Victorduvet
12 april 2011 · 395 Inlägg

wallingstam skrev:
Eklund: ja något sånt lär det bli, skönt att du är en trogen supporter!

Night: Jo jag var inne på den idén förut, men C5an känns ganska gammal när man har snurrat runt i C6an ett par sommrar så jag tror att jag skulle bli väldigt irriterad på att sitta i en äldre version av en bil som man är van vid.

tror du verkligen att du kommer bli irriterad av att köra en Kompressormatad C5? smile  det har jag mycket svårt att tänka mig, tror man skulle köra en sån med ett leende på läpparna big_smile

BMW 520 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang