Hej, Jag tittar just nu på en beg. Evo 9 för ~160K från en bilhandlare. Bilen har gått 6500mil och har en del HKS prylar såsom avgas, luftfilter och ecu upgradering.
Vad jag undrar är från någon som har ägt en/flera; Vad drar denna bilen? Vad kostar service? Hur funkar dom i vinterväder? Vad är det vanligaste felet på dessa bilar?
Kör du "normalt" så drar den kanske 0,8 - 1,0 Eftersom att bilen är byggd för rally så är den toppen att köra med på vintern.
Enjoy Evo
Ett tips är ju att gå in på Evo forumet: http://www.wroom.org/evoclub/ Där finns de massa att läsa om just Evo 9. Och där finns de ju massa folk som äger och har ägt Evo 9:or
Hmmm, jag skulle nog vilja peta upp den förbrukning med typ en halv liter milen. Konstant 4-hjulsdrift, relativt tung och ganska högvarvig. Min Evo 9:a drog minst 1.3-1.4 / mil men visst gasar man till ibland men under litern kom jag aldrig hur jag än gjorde.
Busgrabb skrev: Hmmm, jag skulle nog vilja peta upp den förbrukning med typ en halv liter milen. Konstant 4-hjulsdrift, relativt tung och ganska högvarvig. Min Evo 9:a drog minst 1.3-1.4 / mil men visst gasar man till ibland men under litern kom jag aldrig hur jag än gjorde.
Jag har en chippad evo I så den går ganska fett, och jag kommer ner på 0,8 om jag kör fint..
Busgrabb skrev: Hmmm, jag skulle nog vilja peta upp den förbrukning med typ en halv liter milen. Konstant 4-hjulsdrift, relativt tung och ganska högvarvig. Min Evo 9:a drog minst 1.3-1.4 / mil men visst gasar man till ibland men under litern kom jag aldrig hur jag än gjorde.
Jag har en chippad evo I så den går ganska fett, och jag kommer ner på 0,8 om jag kör fint..
Busgrabb skrev: Hmmm, jag skulle nog vilja peta upp den förbrukning med typ en halv liter milen. Konstant 4-hjulsdrift, relativt tung och ganska högvarvig. Min Evo 9:a drog minst 1.3-1.4 / mil men visst gasar man till ibland men under litern kom jag aldrig hur jag än gjorde.
Jag har en chippad evo I så den går ganska fett, och jag kommer ner på 0,8 om jag kör fint..
Den är väl minst 300 kg lättare med ?
Det också. Men det handlar om hur man kör till störst del. Evo 9:an har en modernare motor också. I slutändan handlar det om hur man gasar +chip.
Jag har en chippad evo I så den går ganska fett, och jag kommer ner på 0,8 om jag kör fint..
Den är väl minst 300 kg lättare med ?
Det också. Men det handlar om hur man kör till störst del. Evo 9:an har en modernare motor också. I slutändan handlar det om hur man gasar +chip.
Självklart handar det om hur man gasar....dock är det inte så extremt mycket som skiljer. I grund och botten samma gamla gjutjärnsblock men lite nyare topp med variabla ventiltider osv...
Det är mer en fråga om karaktär att låta bli att dra ur lite på växlarna, man hör ljudet och känner trycket man kan bara inte låta bli. Å andra sidan så köper man inte en sådan bil för att man är rädd om sina pengar, de kostar i inköp, de kostar att äga och det blir dyrare och dyrare att tanka.
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse skrev: Det är mer en fråga om karaktär att låta bli att dra ur lite på växlarna, man hör ljudet och känner trycket man kan bara inte låta bli. Å andra sidan så köper man inte en sådan bil för att man är rädd om sina pengar, de kostar i inköp, de kostar att äga och det blir dyrare och dyrare att tanka.