Köpråd: Entusiastbil sökes ... jättesvårt att välja!!

conny_a
24 april 2011 · 9 Inlägg

Riktigt fina bilar ... Austin Healey, Lotus Esprit, De Tomaso, Ferrari, Porsche samt de lite mindre BMW:arna Z4 t ex är kandidater. Corvette måste nog få ingå också.

Är det nån här som kört flera olika modeller och har åsikter om jämförande körprestanda på småvägar, gasa-bromsa och så? Det skulle vara kul att provköra alla bilar men jag inser att jag måste begränsa mig till några få modeller.

SportPilot Ubåtsingenjör
24 april 2011 · 7 246 Inlägg

även om den är japansk så tycker jag att supran platsar här ... hitta en euro spec med manuell och targa big_smile

annars är porsche ett självklart val för mig, eller kanske en ferrari ?? svårt de här !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
thelaughingmadman
24 april 2011 · 711 Inlägg

Nån schyst gammal Lancia? Finns en del skräp, men en del andra fina bilar, t.ex. Delta eller kanske en Stratos (om du hittar en för pengar det vill säga...)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
thelaughingmadman
24 april 2011 · 711 Inlägg

Om du hittar en, plocka hem en Porsche 959. Inte världens vanligaste bil - men ack så vacker! (Finns inga på blocket för närvarande).

Om jag inte minns fel har man bara byggt 200 produktionsbilar, för homologeringskrav. Så, ut och leta! big_smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
IceEyes Varningar: För många..
24 april 2011 · 2 552 Inlägg

Satsa på något unikt, exempelvis AC Aceca,  Helem V6,  Lister Storm V12,  Panoz AIV Roadster,  Maserati Shamal,  Wiesmann Roadster eller Audax Roadster wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
24 april 2011 · 9 296 Inlägg
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
conny_a
24 april 2011 · 9 Inlägg

Åh, tack för alla tips ... Maserati finns visst några fina modeller. Riktigt kul att se den gamla Lambourghini Espada ... ser så 70-tal ut på nåt vis.

RD_87 Skrotsamlare
25 april 2011 · 4 031 Inlägg

Maseratis V-8 kring 1970 ska tyligen vara jävligt mysig, dom låter jävligt vacket iaf.  Annars är väl Aston Martin V-8 volante / volante vantage ett alternativ. Riktigt ball muskelbilsstukad engelsk monsterpjäs. Jag vet inte hur de ligger i pris för det fanns inga på blocket men det bör rimligtvis gå att handla till vettiga pengar men vänsterstyrt kan ju vara svårt.
Som sagt ball & ovanlig smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
RD_87 Skrotsamlare
25 april 2011 · 4 031 Inlägg

Suavecito skrev:

RD_87 skrev:
Maseratis V-8 kring 1970 ska tyligen vara jävligt mysig, dom låter jävligt vacket iaf.  Annars är väl Aston Martin V-8 volante / volante vantage ett alternativ. Riktigt ball muskelbilsstukad engelsk monsterpjäs. Jag vet inte hur de ligger i pris för det fanns inga på blocket men det bör rimligtvis gå att handla till vettiga pengar men vänsterstyrt kan ju vara svårt.
Som sagt ball & ovanlig smile

Jag gissar på att det är denna Aston Martin du talar om, de tillverkades mellan 1969-1990.

http://www.blocket.se/stockholm/Aston_M … =9&w=3

Japp det var rätt modell, då skrev väl jag något fel. Dyr som fan, jag hade gissat på att prislappen skulle vara lägre. 795K känns ju inte vettigt men det kanske går att hitta en billigare om man letar?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
icagoran
25 april 2011 · 1 Inlägg

Bmw M5 E28,en riktig klassiker!

BMW 523iT (1998)
BMW 328i (1998)
caromania Forummoderator
25 april 2011 · 9 296 Inlägg

Engelska klassiker gör man smart i att köpa i England, en helt annan prisbild på bilar där. Det finns ett antal överrenoverade bilar till löjliga pengar, men bilar i bra bruksskick kostar betydligt mindre där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 april 2011 · 1 594 Inlägg

Alfa Romeo Montreal är en bil jag själv gärna skulle vilja äga.
Finns en på Blocket just nu för 129 000kr http://www.blocket.se/dalarna/Alfa_Rome … =3&w=3
Montreal är redan en klassisk sportbil med ubertufft utseende med en liten direktinsprutad 2,6liters V8 big_smile Som är en nertrimmad F1 motor kopplad till en 5-växlad ZF låda. Kan det bli mer rätt än så?
http://images.forum-auto.com/mesimages/47198/Alfa-Romeo-Montreal_2.jpg

Senast redigerat av hotrodder (25 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang