Mitsubishi Diamond Eclipse 1993 "Check Engine" Lampan lyser

marcusloven
24 april 2011 · 20 Inlägg

Min Mitsubishi fungerade utmärkt hur länge som helst, var ute och körde och helt plötsligt börjar en röd "check engine" lampa lysa. Självklart kör jag in till sidan och stannar bilen, kollade olja och nivåer på alla vätskor, inget fel. Inget läckte under bilen osv. Var inte långt hemifrån så bestämde mig för att köra dem hem ändå, startade den helt normalt, inget ovanligt. Körde hem den och den var precis som den alltid varit.
Nästa dag skulle jag ut och se vad som var fel, när jag skulle starta den tog det ett par försök och när jag väl fick igång den så dog den direkt. Till sist fick jag igång den så den stannade igång, men om jag så lite som rörde gasen så höll den på att dö. Så fick en känsla av att den får för mycket bränsle, men jag är inget bilsnille så vet inget om sånt här. Har kollat mycket på internet men inte hittat något seriöst bra svar som hjälper mig. Har provat ringa en verkstad också, men de svarade aldrig och ringde inte upp efter jag lämnat ett meddelande.
Skrev det att när jag rörde gasen så höll den på att dö. Desto varmare bilen blev, desto mer gas kunde jag ge utan att den skulle krångla. När bilen är varm så är den nästan som förr, fast den ger absolut inte lika mycket som förr. Den accelererar mycket saktare, har dock körförbud på skiten efter en regestreringsbesiktning, den lät för mycket, har bytt avgasrör och ska in nu igen så fort som möjligt men kan ju inte köra en med en stor fet "CHECK ENGINE" lampa som lyser. Kommer lätt inte gå igenom.

Snälla! Hjälp, har haft detta problemet sjukt länge nu.

Saab 9-5 "The black Hoe" (1999)
marcusloven
24 april 2011 · 20 Inlägg

Snälla, finns det någon som kan hjälpa?

Saab 9-5 "The black Hoe" (1999)
TireSlayer Tvivlare
25 april 2011 · 2 266 Inlägg

Få felkoderna utlästa och utgå sen därifrån.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
marcusloven
25 april 2011 · 20 Inlägg

Har en manual på tyska, översatta förklaringen till varför lampan lyser. Men vill inte till en verkstad eftersom jag knappt har pengar. något annat man kan göra åt detta?

Översättning från tyska till svenska
tänds när tändningen är på, och försvinner efter några sekunder.
Denna varningslampa tänds när du kör motorn, detta tyder på en störning i det utsläppsbegränsande systemet.
Kontakta närmaste auktoriserade Mitsubishi verkstad
(direkt översatt från Tyska med hjälp av Google Translate, så lite fel i det är de säkert)

Saab 9-5 "The black Hoe" (1999)
marcusloven
25 april 2011 · 20 Inlägg

MantaRobin skrev:
Få felkoderna utlästa och utgå sen därifrån.

Var gör jag det för ett billigt pris? Är det bara på Mitsubishi Verkstäder?

Saab 9-5 "The black Hoe" (1999)
TireSlayer Tvivlare
25 april 2011 · 2 266 Inlägg

marcusloven skrev:

MantaRobin skrev:
Få felkoderna utlästa och utgå sen därifrån.

Var gör jag det för ett billigt pris? Är det bara på Mitsubishi Verkstäder?

Iochmed åldern på bilen gissar jag på att den inte är utrustad med OBDII-uttag. Allbilsverkstäder brukar bara ha OBDII-läsare, så antagligen får du vända dig till en Mitsubishi-verkstad.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
marcusloven
25 april 2011 · 20 Inlägg

MantaRobin skrev:

marcusloven skrev:

MantaRobin skrev:
Få felkoderna utlästa och utgå sen därifrån.

Var gör jag det för ett billigt pris? Är det bara på Mitsubishi Verkstäder?

Iochmed åldern på bilen gissar jag på att den inte är utrustad med OBDII-uttag. Allbilsverkstäder brukar bara ha OBDII-läsare, så antagligen får du vända dig till en Mitsubishi-verkstad.

Tack, får vända mig till en Mitsubishi verkstad ändå isåfall.

Saab 9-5 "The black Hoe" (1999)
marcusloven
29 april 2011 · 20 Inlägg

Felet löst!
Om någon får detta problem med att lampan lyser, felsök den. Kan vara så mycket som är fel med den. Mitt fel var att styrenheten var kass, fick den bytad på en verkstad och spenderade 2311kr, lätt värt pengarna!

Saab 9-5 "The black Hoe" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang