3011
Sök

Problem med att ljudet tar bilens kraft

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har ett märkligt problem i min bil, jag märkte det extra tydligt idag när jag brasade på ordentligt på stereon, jag är ute och kör på en 100 väg och trycker lite extra ca 140 och uppåt. Varje gång basen dunkar så hackar bilen, och det är inte lite utan ordentliga hack.

Samma sak om jag blinkar med helljuset så hackar bilen, även när jag sätter på fläktar eller annat som tar ström.

Varför är det såhär? Vad är problemet? Batteriet är helt nytt och även generatorn är ny.

Trodde först det vart fel på bilen eftersom den hackade när jag accelererade men det visade sig ju vara någon slags ström försörjningsproblem....

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

5 852 Inlägg
27 april 2011
#2
Vad är det för prylar du har installerat?

Mvh

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

320 Inlägg
27 april 2011
#3
förmodligen så har du för kraftiga saker... dvs att du förmodligen behöver ett extra batteri eller två..


723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#4
tujbo skrev:
Vad är det för prylar du har installerat?

Mvh

Inget märkvärdigt.

2 slutsteg ett monoblock och ett 2 kanals.

12" bas

2 5.25 i dörrarna

2 små högtalare i instrumentpanelen.

en huvudenhet med lite större bild än vanligt.

vanliga högtalare i bakdörren som är kopplade till stereon direkt.

Det är typ bara detta jag har...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2011
#5
Glimbrink skrev:
tujbo skrev:
Vad är det för prylar du har installerat?

Mvh

Inget märkvärdigt.

2 slutsteg ett monoblock och ett 2 kanals.

12" bas

2 5.25 i dörrarna

2 små högtalare i instrumentpanelen.

en huvudenhet med lite större bild än vanligt.

vanliga högtalare i bakdörren som är kopplade till stereon direkt.

Det är typ bara detta jag har...

Och det sade oss SÅ mkt iom att det kryllar av märken och modeller av vad du just sade.
Hur skall vi veta hur mkt ström dina saker drar om vi inte vet vad det ÄR för saker?

Men lite snabba tips:
Kolla upp anslutningarna på generator och batteri så att de är hela och fräscha.
Jorden skall sitta rent och bra (helst in i en av de stabilare bärande balkarna)
Är originalkablarna klena? Byt isf. ut dem till grövre. Vilken dimension kan jag inte uttala mig förrän jag vet vad du har för generator, batteri och hur mkt dina grejer drar. Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga.

Ngt annat än såhär generellt kan jag inte säga just nu....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 174 Inlägg
27 april 2011
#6
Mät generatorns ström, ta en multimeter mät på batteriet när bilen är igång, ska inte ligga under 13.5 volt.

Har du bra kraftiga strömkablar, och ordentlig jord är det inga problem, har fetare grejer än dig i min och det är inga problem.

mvh


Quattro - bar å åk
621 Inlägg
27 april 2011
#7
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:
tujbo skrev:
Vad är det för prylar du har installerat?

Mvh

Inget märkvärdigt.

2 slutsteg ett monoblock och ett 2 kanals.

12" bas

2 5.25 i dörrarna

2 små högtalare i instrumentpanelen.

en huvudenhet med lite större bild än vanligt.

vanliga högtalare i bakdörren som är kopplade till stereon direkt.

Det är typ bara detta jag har...

Och det sade oss SÅ mkt iom att det kryllar av märken och modeller av vad du just sade.
Hur skall vi veta hur mkt ström dina saker drar om vi inte vet vad det ÄR för saker?

Men lite snabba tips:
Kolla upp anslutningarna på generator och batteri så att de är hela och fräscha.
Jorden skall sitta rent och bra (helst in i en av de stabilare bärande balkarna)
Är originalkablarna klena? Byt isf. ut dem till grövre. Vilken dimension kan jag inte uttala mig förrän jag vet vad du har för generator, batteri och hur mkt dina grejer drar. Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga.

Ngt annat än såhär generellt kan jag inte säga just nu....

Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga? Ska du jorda forsmark?

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2011
#8
p-nyhlen skrev:
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:

Inget märkvärdigt.

2 slutsteg ett monoblock och ett 2 kanals.

12" bas

2 5.25 i dörrarna

2 små högtalare i instrumentpanelen.

en huvudenhet med lite större bild än vanligt.

vanliga högtalare i bakdörren som är kopplade till stereon direkt.

Det är typ bara detta jag har...

Och det sade oss SÅ mkt iom att det kryllar av märken och modeller av vad du just sade.
Hur skall vi veta hur mkt ström dina saker drar om vi inte vet vad det ÄR för saker?

Men lite snabba tips:
Kolla upp anslutningarna på generator och batteri så att de är hela och fräscha.
Jorden skall sitta rent och bra (helst in i en av de stabilare bärande balkarna)
Är originalkablarna klena? Byt isf. ut dem till grövre. Vilken dimension kan jag inte uttala mig förrän jag vet vad du har för generator, batteri och hur mkt dina grejer drar. Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga.

Ngt annat än såhär generellt kan jag inte säga just nu....

Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga? Ska du jorda forsmark?

Nej? Förstår inte varför alla skall ifrågasätta enkel elfysik vars samband varit desamma ända sedan 1827 då fysikern Gerog Ohm upptäckte hur de fungerar...

Enkelt förklarat då:
Ju grövre kabel desto mindre motstånd i den desto mindre spänningsfall får man.
Ju mindre spänningsfall man har ju mindre ström behövs eftersom spänningen ligger högre och stabilare när man har en bra frisk välmående strömförsörjning...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
27 april 2011
#9
Vad kan det vara i bilens "motorsystem" som behöver ström, annars hackar motorn? Känns väldigt skumt att stereon skulle dra så mycket så bilen hackar och går dåligt. Men visst kolla upp allt kablage mellan batteri generator osv.

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2011
#10
bosabengt skrev:
Vad kan det vara i bilens "motorsystem" som behöver ström, annars hackar motorn? Känns väldigt skumt att stereon skulle dra så mycket så bilen hackar och går dåligt. Men visst kolla upp allt kablage mellan batteri generator osv.

Mkt kan hända med tänd och bränslesystem när spänningen dippar.
Tändspolen/spolarna skickar inte ut den spänning som behöbs pga att de får för lite spänning in, det är bara ett exempel.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#11
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:
tujbo skrev:
Vad är det för prylar du har installerat?

Mvh

Inget märkvärdigt.

2 slutsteg ett monoblock och ett 2 kanals.

12" bas

2 5.25 i dörrarna

2 små högtalare i instrumentpanelen.

en huvudenhet med lite större bild än vanligt.

vanliga högtalare i bakdörren som är kopplade till stereon direkt.

Det är typ bara detta jag har...

Och det sade oss SÅ mkt iom att det kryllar av märken och modeller av vad du just sade.
Hur skall vi veta hur mkt ström dina saker drar om vi inte vet vad det ÄR för saker?

Men lite snabba tips:
Kolla upp anslutningarna på generator och batteri så att de är hela och fräscha.
Jorden skall sitta rent och bra (helst in i en av de stabilare bärande balkarna)
Är originalkablarna klena? Byt isf. ut dem till grövre. Vilken dimension kan jag inte uttala mig förrän jag vet vad du har för generator, batteri och hur mkt dina grejer drar. Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga.

Ngt annat än såhär generellt kan jag inte säga just nu....

Jag ursäktar att jag inte nämnt några märken eller styrkor på grejjorna. Men ni kan utesluta kablar osv helt och hållet allt som har med stereon och göra eftersom jag lekte lite när jag körde hem.

Jag accelererar och blinkar med hel lyset, varje gång jag blinkar så hoppar bilen till så den lilla ström som helljuset tar är tillräckligt för att störa så jag tycker man kan utesluta stereon helt eftersom jag haft allting avstängt när jag testat med endast helljust.

Generatorn är helt ny och den kabeln är bra där. Batterikablarna har jag ingen koll på men man kanske ska slipa dem lite på polerna? Måste vara något annat som inte stämmer tycker jag..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2011
#12
Glimbrink skrev:
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:

Inget märkvärdigt.

2 slutsteg ett monoblock och ett 2 kanals.

12" bas

2 5.25 i dörrarna

2 små högtalare i instrumentpanelen.

en huvudenhet med lite större bild än vanligt.

vanliga högtalare i bakdörren som är kopplade till stereon direkt.

Det är typ bara detta jag har...

Och det sade oss SÅ mkt iom att det kryllar av märken och modeller av vad du just sade.
Hur skall vi veta hur mkt ström dina saker drar om vi inte vet vad det ÄR för saker?

Men lite snabba tips:
Kolla upp anslutningarna på generator och batteri så att de är hela och fräscha.
Jorden skall sitta rent och bra (helst in i en av de stabilare bärande balkarna)
Är originalkablarna klena? Byt isf. ut dem till grövre. Vilken dimension kan jag inte uttala mig förrän jag vet vad du har för generator, batteri och hur mkt dina grejer drar. Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga.

Ngt annat än såhär generellt kan jag inte säga just nu....

Jag ursäktar att jag inte nämnt några märken eller styrkor på grejjorna. Men ni kan utesluta kablar osv helt och hållet allt som har med stereon och göra eftersom jag lekte lite när jag körde hem.

Jag accelererar och blinkar med hel lyset, varje gång jag blinkar så hoppar bilen till så den lilla ström som helljuset tar är tillräckligt för att störa så jag tycker man kan utesluta stereon helt eftersom jag haft allting avstängt när jag testat med endast helljust.

Generatorn är helt ny och den kabeln är bra där. Batterikablarna har jag ingen koll på men man kanske ska slipa dem lite på polerna? Måste vara något annat som inte stämmer tycker jag..

Prova gärna att mäta spänningen på batteriet.
Först obelastad med motorn avstängd.
Sedan belastad med motorn avstängd (helljus, defroster osv osv)

Sedan samma sak med motorn på både vid tomgång och vid 2KRPM.

Jag vill gärna se dessa siffror för att verkligen kunna eliminera att det är laddningen just för att du säger att både batteri och generator är nya.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2011
#13
Jag vågar nästan lova att det är jordkabeln mellan batteri och kaross eller batteri/kaross och motor som spökar. Oftast är det en klen kabel och om det är original så kan den mycket väl ha ärgat i anslutningarna eller i värsta fall gått av på en del ställen, då ger den ingen vidare kontakt. Så byt ut mot ny grövre kabel (35-50mm2 som Lonefox föreslog) så är du en bit på rätt väg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#14
ChriZtoffer skrev:
Jag vågar nästan lova att det är jordkabeln mellan batteri och kaross eller batteri/kaross och motor som spökar. Oftast är det en klen kabel och om det är original så kan den mycket väl ha ärgat i anslutningarna eller i värsta fall gått av på en del ställen, då ger den ingen vidare kontakt. Så byt ut mot ny grövre kabel (35-50mm2 som Lonefox föreslog) så är du en bit på rätt väg.

Okej, ska ut strax och mäta och skriva ner resultaten här

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#15
Nu har jag varit ute och mätt lite.

Vi har en sån batteri testare som man kan trycka på load så vet jag inte om den värmer upp några element eller vad det är men den belastar iafall.

Stilla motorn avstängd 12.5 volt
Stilla motorn avstängd med belastning 10.5 volt
Motorn igång 13 volt
Motorn igång med belastning 11.5 volt
Motorn igång 2000rpm med belastning 12 volt

Testade även att blinka med helljuset när bilen va igång och då rörde sig det om 0.2 volt som den rörde sig när jag blinkade.

Säg till om ni behöver fler uppgifter så ska jag ordnad det och framför allt tack för att alla vill hjälpa till!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2011
#16
Det ser ut som att spänningen sjunker på tok för mycket vid belastning! Lägst 12V med motorn av skulle då jag vilja ha det till, med motorn igång ska det helst ligga en bit högre än så.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 852 Inlägg
27 april 2011
#17
Hur grov är kablarna du dragit bak och har du orginalkablar på generator och batteri?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 april 2011
#18
12V vid 2krpm skall normalt räcka för att bilen iaf skall gå tycker jag.

Däremot låter ditt batteri knappast som att det varken är nytt eller fräscht.
Det är iaf INTE välmående med de siffrorna.
ÄR batteriet och generator helt nya och korrekt monterade så har du kabelproblem.
Du har väl beltdrive och inte separata remmar förresten?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#19
Lonefox skrev:
12V vid 2krpm skall normalt räcka för att bilen iaf skall gå tycker jag.

Däremot låter ditt batteri knappast som att det varken är nytt eller fräscht.
Det är iaf INTE välmående med de siffrorna.
ÄR batteriet och generator helt nya och korrekt monterade så har du kabelproblem.
Du har väl beltdrive och inte separata remmar förresten?

Generatorn är ny, batteriet har jag fyllt på vätska och laddat så det är ju till fräschat iafall. Har fungerat bra i alla andra bilar.

Det är en stor rem till allt med generatorn och ac osv..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#20
tujbo skrev:
Hur grov är kablarna du dragit bak och har du orginalkablar på generator och batteri?

Till billjudet har jag 25mm2 strömkabel

Allt med generator och batteri är orginal.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98


Sök