Vad kan jag göra för att öka effekten på min bil?

Danyeal
30 april 2011 · 420 Inlägg

Hej allihopa, hoppas ni har en bra dag.

Jag har en Mitsubishi Lancer Sportback 2010, 1,8L med 140HK som körs på etanol och känner för att öka effekten lite!

1. Är det värt att öka effekten på en sån här bil?
2. Vad ska man börja med?
3. Hur hög effekt kan jag nå?
4. Hur mycket kommer det att kosta mig på ett ungefär?


MVH - Dany

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Alecci
30 april 2011 · 2 014 Inlägg

Har en sån här bil också. Jag tvivlar på att det är vidare många som försökt trimma dem tidigare, och just därför finns det nog väldigt få trimkomponenter att få tag på.

Rent spontant känns det som att nytt, grövre avgassystem inklusive racekatalysator, öppet och avskärmat sportluftfilter samt en chippning kanske kan ge runt 10-15 hk till en kostnad av ungefär lika många tusenlappar.

Läste i höstas på något amerikanskt forum som jag nu tappat bort att några där funderade på att utveckla komponenter för en turbokonvertering av motorn, men har ingen susning om hur det har gått för dem.

Har du väldigt gott om pengar är det väl annars bara att sätta igång med att låta ta fram customtillverkade komponenter i stil med hög-/lågkompressionskolvar, turbo-/extraktorgrenrör, racingsvänghjul, kamaxlar, osv.

Personligen skulle jag nog satsat på att förbättra väghållning istället. Borde finnas lite grejer till Ralliarten som borde kunna passa även på denna modellen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Danyeal
30 april 2011 · 420 Inlägg

Oj hmm vad besviken man blev nu. 10-15hk .. märker man ens av det?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Alecci
30 april 2011 · 2 014 Inlägg

Kanske, kanske inte... Bilen har ju hyfsat låg grundeffekt, så att man märker av en ökning med cirka 10% är kanske inte helt omöjligt. Tvivlar dock starkt på att det skulle röra sig om någon revolutionerande märkbar skillnad.

Vill du få ut mer effekt är det nog som sagt customtillverkade prylar du får satsa på, och då springer kostnaderna snabbt iväg så pass att det vore klart mer ekonomiskt försvarbart att sälja bilen och införskaffa en Ralliart eller Evo istället.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Danyeal
30 april 2011 · 420 Inlägg

Jo, du har rätt. Jag har ungefär 100,000 kvar på bilen så är den betald .. undrar vad man kan sälja den för då när det är klart

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
engolf
30 april 2011 · 3 235 Inlägg

Omslipad kamaxel och grenrör/avgassystem med bättre flöde kan nog ge dig mer effekt, dock inte mycket, som tidigare skrevs runt 15-20 hästar kanske. Mappning är ett alternativ, men frågan är om du vågar göra det på så pass ny bil, för effekthöjande ändringar leder som regel till garantibortfall...sad Om det upptäcks då).

Kristian_L
30 april 2011 · 1 893 Inlägg

I grunden finns det två sätt att få bilen att gå snabbare.
1. Mera effekt.
2. Lättare bil.

Kan du banta vikten med 150kg, så motsvara det en effekt höjning på kanske 20%. (Gissar lite, då jag inte vet vad din bil väger i nuläget.)
Folk brukar glömma den delen. Det skall trimmas, och så skall det i en stor baslåda och slutsteg på 100kg i skuffen. I bästa fall drar man då jämt med en orörd bil.

Kan man kombinera ökad effekt och lägre vikt? (Som seriösa människor som tävlar.) Så kan det bli riktigt kul.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Danyeal
30 april 2011 · 420 Inlägg

Tack så mycket allihopa för att ni tog er tid att svara. Jag har faktiskt funderat jättemycket de här 3 senaste månaderna ifall jag ska köpa en extra bil o leka med eller vänta med att betala av bilen och sedan sälja den och köpa en evo. Jag tror det blir det sista. Får väll bita ihop 2 år till och samla ihop massa pengar smile Tack ännu en gång grabbar, sköt om er!

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang