Bubblans 34 hk ska femdubblas med hjälp av en porschemotor

mo_tattoo
2 maj 2011 · 275 Inlägg

köpte en -73:as bubbla för ca 2 år sedan som inte var besiktad på 28 år!
fixade lite elfel och åkte till besiktningen...
åkte därifrån med ett brett leende då det inte blev en enda anmärkning smile
då lacken inte var nåt vidare så passade jag på att airbrusha lite "true flames" när jag ändå var igång.
sedan fanns varken tid eller pengar till att förverkliga mina övriga planer...ex vis 150+ db stereobygge.
plockade av fälgarna i höstas för att lacka dem och sätta på nya däck då de gamla hade torrsprickor precis överallt.
sedan har den stått utan fälgar tills nu.
men nu har jag fått tag i en 1,7 liters porschemotor som ska skohornas in.
vet inte så mycket om den men det var iaf insprutning original, men är nu dubbla weber 44:or.
toppen är modifierad och kammen är bytt till nån trimvariant.
ska ge ca 160 hästar och passa utan att modifiera nåt i princip
(ja, gasvajer och avgassystem då men inga större modifikationer)...
motornumret är w0101089 om det är nån annan som kan mer om detta.
fråga mig gärna om nåt eller för all del, rätta mig, bara jag ser att det finns intresse, annars kan jag ju lika gärna skippa detta skrivande och skruva istället smile
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=4114&image=1281707

hmm? hur gör man för att få in en bild i inlägget?
det jag gjorde funkade iaf inte...

Senast redigerat av mo_tattoo (2 maj 2011)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
Tallriksmodellen
2 maj 2011 · 159 Inlägg

Härligt! Låter som ett intressant bygge! Kommer definitivt följas! ;D

Bilder lägger du upp genom att kopiera en BBCode, den finns till höger om bilden om du har den upplagd här på garaget.

Om du har bilderna någon annan stans så trycker du på Img där uppe, och kopierar in länken där mellan:

[img]Länken[/img]

MVH Tallriksmodellen

mo_tattoo
2 maj 2011 · 275 Inlägg

testar igen då...
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-40323723a0364a5abc1491bcc8f74765_tn.jpg
så här såg den ut i solen i somras.
det funkade ju fint...tackar "tallriksmodellen"

Senast redigerat av mo_tattoo (2 maj 2011)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
mo_tattoo
2 maj 2011 · 275 Inlägg

här är en bild på motorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-161c973d5443468392acf4fdf57c0b17_tn.jpg

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
mo_tattoo
2 maj 2011 · 275 Inlägg

fick tag i 17 tums bmw-fälgar (fram på bilden) med i mina ögon "rätt" utseende(påminner om porsche cup-fälgar, va, eller svamlar jag?), men de breddar för mycket fram och alldeles för lite bak, så det får bli de breddade originalfälgarna som sitter på bak på bilden...
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-0ea30676c06a52b7e0b69a1ff4ecc827_tn.jpg

har bestämt mig för att jag ska ha en annan bubbla som ska ha ett helt annat stuk...ska vara en äldre bubbla, utan skärmar, lite sliten och lagom rostig, men moderna fälgar, där funkar de ju, så de får ligga och mogna tills nästa projekt påbörjas smile

Senast redigerat av mo_tattoo (3 maj 2011)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
mo_tattoo
5 maj 2011 · 275 Inlägg

Nån som har en elektronisk bränslepump liggandes som kan bli min för en lagom stor peng? Eller vet var man kan köpa ny till rätt kurs?
Ska vara en s.k "tickpump", en sån gammal med lågt tryck utan returslang som används till förgasarmotorer...
Sen måste den ju förstås ge tillräckligt med soppa till ca160 hk men det kanske alla gör, jag vet inte.
trodde inte det skulle vara nåt problem att få tag i men det var inte så enkelt.
har kollat med biltema, mekonomen, meca, några skrotar och några andra bildelsfirmor men icke...
har hittat en men den kostade 1200 spänn, det kändes lite saftigt.

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
mo_tattoo
5 maj 2011 · 275 Inlägg

Nån som gjort nåt liknande eller känner nån som gjort det?
kan ju vara bra att få veta vad man bör och ännu viktigare, INTE bör göra wink
Annars visar det väl sig till veckan när jag kommer hem från jobbet och börjar montera, men det är ju förstås bättre att veta i förväg än att lära av misstag...
vad jag hört så ska ju iaf motorn passa mot lådan.
sedan tror jag inte att en orginal motorlucka går att stänga eftersom motorn sticker ut lite längre, men jag hoppas att det ska gå bra då jag har vingen, det blir väl lite mer plats då?
Är det någon som vet hur många hk en original bubblalåda pallar?

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
mo_tattoo
8 maj 2011 · 275 Inlägg

jag får nog inse att en gammal bubbla inte är så het för de flesta smile
426 visningar , en kommentar smile
vete fan egentligen varför jag fastnat för bubblorna heller, skulle vilja ha tre, fyra stycken i olika stuk...
får nog byta forum helt enkelt, är nog mest volvofreaks och japsälskare här känns det som...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
-Karlsson-
8 maj 2011 · 77 Inlägg

Det här verkar lovande, lycka till big_smile vet inte hur mycket lådorna tål men jag vet att dom kör med trimmade b20/b21/b23 och sånt med dom låderna i folkrace och dom bubblorna brukar gå som f*n tongue

S.C.C.R
Börnrings of tire
Volkswagen Golf GLD "Det Luktar Diesel" (1979)
Volkswagen Golf CL "Rolf" (1984)
hedley Saaboholic
8 maj 2011 · 3 129 Inlägg

Jag har själv under flera år funderat på att köpa en gammal bubbla just för att hinka i en porsche motor, så detta är absolut av intresse smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
mo_tattoo
12 maj 2011 · 275 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-f3983c308e3d781b4231a0eb1f2e1731.jpg
så här såg den ut imorse, inte startad sen förra sommaren...
kopplade på laddare och försökte starta men den ville inte.
vi (fick ovärdelig hjälp av farsan, som skruvat i det mesta i sina dar:) plockade isär förgasaren, blåste och rengjorde allting...
tankade lite ifall att det var för lite soppa.
tog lös och rengjorde stiften, ingen skillnad.
justerade tändningen och nu började den visa lite livstecken smile
efter en stunds mixtrande lät den bättre än den gjort någonsin i min ägo (vilket iofs inte säger mycket smile
skönt att veta att den funkar iaf så jag kan montera den i nån annan bubbla vid senare tillfälle om jag vill.
sen plockade vi ur den...det är kul att skruva bubbla, elen tog nog ca 1 min, totalt tog det nog 20-25 min så låg motorn på backen lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-3e0e2c4deef6462b64beee1d80f2a72f.jpg
härligt lättskruvat, motorn sitter på fyra bultar smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
Stackarn
12 maj 2011 · 1 200 Inlägg

Hur kan jag missat detta?  Kommer givetvis följas! big_smile

Tallriksmodellen
12 maj 2011 · 159 Inlägg

Härligt, det går framåt! ;D
Nu har du även listat ut hur du får in stora bilder i tråden, och det är ju kanon!

mo_tattoo
12 maj 2011 · 275 Inlägg

plockade av avgassystemet för att ta bort ett stag som använts som extra motorfäste i kit-car-chassit den suttit i tidigare...
då upptäckte jag varför den läckt rejält med avgaser tidigare, det var inte pga att dämparen var dålig som säljaren trodde.
verkar som att nåt fattas, vad vet jag inte...

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-b86cb69869799f4a24ad955561961d56.jpg
avgassystemets anliggningsytor är helt plana...

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-94421fcd81535820c7daa56a447b0214.jpg
på motorn däremot är det en försänkning på 2-3 cm, inte konstigt att det läckte avgaser smile
vad är det som fattas???
har googlat, men hittar inga svar.
fick en generator levererad då jag bad han som sålde motorn till mig komma och ta en titt på avgasproblemet.
givetvis passade ju den inte rakt av, men ena fästet gick iaf att använda...


https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-41c837c99ae2ae847256f548c64f2b36.jpg
fick tillverka ett sträckarstag då det inte fanns...ska snygga till det sen, måste köpa en ny rondell först bara smile

detta måste göras:
* skaffa bränslepump

* fixa avgasproblemet

* skaffa generatorrem av rätt längd



https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-0ad968fbbb5cbed58eabb85c462ac01d.jpg
* lacka de breddade originalfälgarna.



https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-101f237050a11b6c2d9ec71d23fc1723.jpg
kränga på de nya däcken...f*n vad dyrt det blivit med små 15 tums däck, iaf breda sådana, kostade lika mycket som 18-tummare sad



https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-c4d2e3443c05769d745bf9fa056b94d8.jpg
skaffa och montera oljefilterhållare.

tipsa gärna om bra inköpsställen smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
jaans
12 maj 2011 · 64 Inlägg

riktigt kul projekt! ska följas! smile

mo_tattoo
13 maj 2011 · 275 Inlägg

verkaar som att avgassystemet hör till fel årsmodell, minns inte om det var äldre eller nyare, men det finns iaf inga adapterplattor/mellanlägg eller liknande som jag hoppades sad
å andra sidan rotade jag lite och hittade ett rör som passar perfekt mot motorn så det ska nog inte bli så stort problem iaf...
bara kapa till bitar i rätt längd och lyckas få dem så plana som möjligt...och vips så har jag såna mellanlägg som jag hoppades fanns smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
hedley Saaboholic
13 maj 2011 · 3 129 Inlägg

Rätt, man tar den krångliga delen färdiggjord och sen gör man resten själv _/

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
mo_tattoo
13 maj 2011 · 275 Inlägg

har funderat lite på mera trim vid senare tillfälle...
hur mycket skulle jag vara tvungen modifiera för att eftermontera turbo sen???
räcker förgasarna om jag kör med lågt laddtryck?
dubbla bränslepumpar?
finns det tjockare packning till toppen för att sänka kompet eller hur brukar folk göra?
hur mycket ladd kan man ha utan att sänka kompet?
(iofs kanske inte värt det att chansa, det är ju inte så jobbigt att ta ut motorn och byta packningarna om det nu finns såna)
undrar hur många extra kusar det skulle ge med driftsäkert laddtryck, typ 0,4-0,5 eller nåt?
visst brukar man säga att ett kilos ladd fördubblar effekten ungefärligen?
men om min nu har ca 160 som säljaren påstod, skulle den då ge drygt 200 kanske???
är det nåt annat jag måste tänka på/göra?
förutom att den inte lär gå att besikta, och att "trimma" bromsarna oxå, förstås
och svetsa nytt avgassystem förstås...
nån som har bilder/info på ett liknande bygge?
kan inte mycket om sånt här som ni märker, men kul skulle det vara...
till nästa sommar kanske

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
justxfun
13 maj 2011 · 136 Inlägg

Inte för att verka tråkig men om motorn nu ger 160hk så kommer det bli väldiga problem med att få växellådan att hålla utan förstärkningar.

mo_tattoo
13 maj 2011 · 275 Inlägg

jo men jag har insett att det var nog kryddade hk-siffror från säljaren...
tror iofs inte att han ljög, han visste nog bara inte riktigt.
han pratade nämligen om att den hade 120 hk original, men det var väl 2-litersmotorn som háde det...
som jag fattar det hade denna 80 original, så sanningen är nog kring 130 hk tror jag.
sen kom jag ju på att originalmotorn hade ju faktiskt 44 hk, inte 34 som jag hade för mig smile
så det blir ju faktiskt "bara" en tredubbling av effekten om jag ska vara helt ärlig.
fan oxå, lät ju inte lika kul...kanske måste sätta turbo redan i sommar.roll
men jo det får nog bli att slira på kopplingen vid starterna, annars håller nog inte lådan länge...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang