Ny AC-kompressor behövs, ny, OE-kvalitet eller begagnad?

thelaughingmadman
3 maj 2011 · 711 Inlägg

Ja, jag behöver en ny AC-kompressor till min BMW 540. Osäker på vilket man ska köpa.

Finns 3 val, som jag ser det:
1. Leta på bildelsbasen efter fungerande kompressorer. Verkar finnas då och då för mellan 1500-3000kr
2. Köpa OE-kvalitet (hittade på Schmeidman http://www.schmiedmann.se/visa-som-orig … 85908.aspx) för cirka 3000kr
3. Köpa original (renoverad enl. BMW reservdelar) för cirka 7600 (Schmeidman var lite billigare på originalkompressorn jämfört med BWM, men ändå försumbart).

Fördelen med 2 och 3 är väl att man har mer garantier än om man köper en begagnad. Sugen på alternativ två, vad tror ni om "kopian" som Schmeidman har?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Germax
3 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har sålt 2 AC-kompressorer för 500kr styck på AP.. men nu är dom slut smile

Jag hade köpt en begagnad.

Hilmer
3 maj 2011 · 1 789 Inlägg

När det gäller delar till komfortsystemet så bör/ska man använda nya delar vid byte.

Wirree
4 maj 2011 · 96 Inlägg

Jag skulle köpa alt. 2, en beggad från skroten är ju oftast lika gammal som den trasiga du har så det är bara dumt. När det kommer till att BMW säljer renoverade gamla kompressorer så är det ändå ny kvalitet, alla bilföretag använder sig i stort sett av bytessystem vilket innebär att man renoverar upp de gamla trasiga och gör nya. Lät dock prisvärt med Schmiedmanns...

Tony_M
6 juni 2013 · 100 Inlägg

Tänkte väcka denna gamla tråden då jag står inför samma dilemma. Jag har en Saab 9-3 TiD och måste byta min kompressor. Här är alternativen:

1. Köpa en på skroten, någon i bra skick från bil som gått lite ca 1500-2500 kr
2. Ny från typ från eftermarknaden för allt mellan 5000-7000 kr

Tänkte eventuellt kollat på typ Ebay och liknande men är rädd för transportskador, tull och garantier. Tar nog hellre från svensk marknad isåfall.

Någon som köpt begagnad och har några erfarenheter att dela med sig av? Något man ska ha koll på?

fluppidupp ...
6 juni 2013 · 757 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Ja, jag behöver en ny AC-kompressor till min BMW 540. Osäker på vilket man ska köpa.

Finns 3 val, som jag ser det:
1. Leta på bildelsbasen efter fungerande kompressorer. Verkar finnas då och då för mellan 1500-3000kr
2. Köpa OE-kvalitet (hittade på Schmeidman http://www.schmiedmann.se/visa-som-orig … 85908.aspx) för cirka 3000kr
3. Köpa original (renoverad enl. BMW reservdelar) för cirka 7600 (Schmeidman var lite billigare på originalkompressorn jämfört med BWM, men ändå försumbart).

Fördelen med 2 och 3 är väl att man har mer garantier än om man köper en begagnad. Sugen på alternativ två, vad tror ni om "kopian" som Schmeidman har?

köp den på schmidmann. annars kolla avantia. kolla så att du har all olja osv och att du lämnar in det till någon som får göra jobbet wink

oj såg att det var en gammal tongue

till dig med saaben. kolla med avantia smile dom kanske är billigare än "original"

Senast redigerat av robzter (6 juni 2013)

thelaughingmadman
7 juni 2013 · 711 Inlägg

Jag körde på kompressor med OE-kvalitet och lät en verkstad göra jobbet. Var inga läckor eller nåt, så det blev bara ett torkfilter plus arbetskostnad som tillkom. Borde väl finnas OE-kvalitet till Saab också?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Tony_M
8 juni 2013 · 100 Inlägg

Tack för svaret. Visade sig vara AC-kontrollpanelen som var dålig. Kompressorn funkar vid tvångsmatning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang