Alla ni med framhjulsdrift på vintern!!

Johanness
8 maj 2011 · 853 Inlägg

Hej!

(Äger en audi coupe (80) framhjulsdriven.)

Som vanligt på vintern så inbjuder den till sladd. Kommer jag få det tråkigt med min bil? Hur gör ni med era framhjulsdrivna bilar, har ni kul?

jimmy-124 Svartlistad
8 maj 2011 · 446 Inlägg

Jag har skitskoj i mammas framhjulsdrivna megane på vintern big_smile

Senast redigerat av jimmy-124 (8 maj 2011)

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Ksj
8 maj 2011 · 1 217 Inlägg

Kul?  Jadå, man kommer fortare fram med fwd än rwd på vintern och det är ju alltid roligt att vara först (såvida ingen 4wd-kärra kommer då, då är man rökt).


Vill du köra med uppställ så använd kryckan eller v-bromsa.

Saab 900 "2.1an" (1992)
FordRSC Los geht's, Schumacher
8 maj 2011 · 1 510 Inlägg

Kul? Man ska väl köra säkert då det är halt! wink

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Jag tycker väl att det kan vara "lite roligare" med rwd på vintern. Men det beror helt på vad det är för bil, min 960 med automat och volvos slungdiff är ungefär lika rolig som en fwd bil. Den diffar bara i låga hastigheter och kör du över 40 är den svårt att slänga upp den för den enhjular, driver inte på och kastar inte ut röven. Den understyr också eftersom det inte går att "kicka kopplingen"

Men visst, manuell låda och en riktig diff så tror jag du har roligast med RWD.

Men du kommer INTE att ha tråkigt på vintern med en FWD bil. Se bara till att ha en bra handbroms så har du ditt på det gröna. Du kan åka MYCKET bredare med en fwd bil smile och om du lär dig bilen så kan du åka långa ställ också.

Har du sen en diff så borde du teoretiskt kunna åka med handbromsen dragen hela tiden och sladda smile

Det är just att man saknat diffspärr på sina FWD bilar som gör dem svåra för dem vill inte driva på, det är känsligare utan diffspärr på en FWD nämligen, annars lider dem av samma problem som en RWD, dvs att det enhjular nått förbannat och vill inte driva på.

Senast redigerat av AcesHigh666 (8 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Niklas1987 NO
8 maj 2011 · 2 182 Inlägg

Bara att koppla ur antisladd systemet så går det att tvinga ut röven på Devillen wink Men har den nästan aldrig urkopplad då den känns så jävla klumpig när man får sladd, man känner inte att man har kontroll på sladden tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

Givetvis går det att ha sköj, som någon sa inann så är det diffbromsen som gör hela skillnaden oavsett vart bilen driver eller om den driver på alla 4a.

Har du en bra handbroms så kan du ha jävligt sköj.

Om man säger
Kristian_L
8 maj 2011 · 1 893 Inlägg

Flitigt handbroms användande bara, så blir det hur kul som helst. tongue
Se bara till så du har de bästa däcken på drivaxeln!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
granadadr
8 maj 2011 · 7 300 Inlägg

jag personligen hatar fwd,, gillar rwd mkt bättre,, har som aldrig blivigt kontant med kryckan å dyl,,men

vet du vad det bästa är?? BOM BOM  det är 4wd smile roligare än så kan man aldrig ha,, om man har en vettig 4wd som inte har konstiga diffar å dyl,, utan en konstant 4wd,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
granadadr
8 maj 2011 · 7 300 Inlägg

jonnielahti skrev:

granadadr skrev:
jag personligen hatar fwd,, gillar rwd mkt bättre,, har som aldrig blivigt kontant med kryckan å dyl,,men

vet du vad det bästa är?? BOM BOM  det är 4wd smile roligare än så kan man aldrig ha,, om man har en vettig 4wd som inte har konstiga diffar å dyl,, utan en konstant 4wd,,

svårt att hålla topic? big_smile ''Alla ni med framhjulsdrift på vintern!!''

har fwd,, en escrutt som jag har kört med i två år wink hehe,, jag vet motsägelsefullt wink

åå ja jag är kass på att sladda med fwd  hmm

FordRSC Los geht's, Schumacher
8 maj 2011 · 1 510 Inlägg

Bullet--- skrev:

FordRSC skrev:
Kul? Man ska väl köra säkert då det är halt! wink

Javisst, tongue alltid, säker är mitt mellannamn roll

big_smile Men visst blir det en del sladdar, men då på en gigantisk parkeringsplats.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
granadadr
8 maj 2011 · 7 300 Inlägg

jonnielahti skrev:

granadadr skrev:

jonnielahti skrev:

svårt att hålla topic? big_smile ''Alla ni med framhjulsdrift på vintern!!''

har fwd,, en escrutt som jag har kört med i två år wink hehe,, jag vet motsägelsefullt wink

åå ja jag är kass på att sladda med fwd  hmm

då är de bara till att köpa en sierra eller scorpio till vintern istället, eller lära dig dra i kryckan big_smile

offtopic,, blir en scorpio diesel,, redan nu i sommar,, perfekt dragbil ju,,

men tillbaka till ämnet,, mina kompisar som kan sladda med fwd,, säger att man ska lägga upp pendel på bilen istället för kryckan,, jag vågar inte,, har iof kört en quattro å den var man ju tvungen att göra så med,, me inte like wink

men kan man det så har man säkerligen roligt,,,

FLindgren
8 maj 2011 · 5 089 Inlägg

Vinter?? är inte den slut nu??!!

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
8 maj 2011 · 1 098 Inlägg

Har kört bägge delarna på vintern...

FWD går att åka fort och jävligt brett med om man bara lär sej, så alla som säger att det inte går har helt enkelt inte lärt sej tekniken, mycket handbroms slitage blir de wink

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Jimm
9 maj 2011 · 1 661 Inlägg

Har provat allt och RWD är bäst till att leka när det är halt. Då har man full kontroll över stället och det funkar utmärkt på våt asfalt eller grus med. Det roligaste underlaget är grusad snö. Full kontroll och oöndliga ställ. Men FWD är säkrare och mkt bättre om man kör fast.

RD_87 Skrotsamlare
9 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har bara provlekt Fwd på vintern, ingen höjdare i mitt tycke. 4wd är fantastiskt med då måste det nästan vara manuell låda. Rwd manuell är ju alltid kul, lite halvhårda fjädrar och en vettig maskin under huven så är det riktigt kul. Körde Volvo 164 med riktigt sänksats i vintras, bara man kom upp i fart så gick den jävligt fort.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Deutsch-style
9 maj 2011 · 379 Inlägg

kom ihåg att fwd är livsfarligt under dåliga väglag. höll på att dö ett x antal gånger me opeln i vintras haha.
menas ja åker säkert i pappas merca.

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
9 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Deutsch-style skrev:
kom ihåg att fwd är livsfarligt under dåliga väglag. höll på att dö ett x antal gånger me opeln i vintras haha.
menas ja åker säkert i pappas merca.

Hoppas det är ironi du skriver.

Annars ska du lämna in körkortet direkt smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rquired Allmänt envis
9 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Nu var vi här igen, vilt spekulerandes som vanligt. Är det så svårt att inse att generellt så är rätt RWD är snabbare, säkrare och roligare än 90% av de framhjulsdrivna transportmedel som finns tillgängliga samtidigt som rätt FWD är både snabbare, säkrare och roligare än 90% av de bakhjulsdrivna/enhjulsdrivna bilar som finns?

Självklart med hänsyn till föraren, det är enbart dennes vana som bestämmer om det blir tryggt/säkert eller inte. Eller det är garanterat som så att plocka vilken förare som helst och sätt honom bakom ratten på en bil med *Valfri drivning* och så blir det bäst så?

Lär er istället att köra vad ni har, ni har det lika roligt bakom ratten på er framhjulsdrivna Volvokombi om ni lär er hantera denna än vad ni har om ni istället lägger samma energi på att köpa någon RWD/AWD vinterbil (så länge ni inte är skickliga på att hantera alla tre typerna). smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Panzar_Audi
9 maj 2011 · 820 Inlägg

Rquired skrev:
Nu var vi här igen, vilt spekulerandes som vanligt. Är det så svårt att inse att generellt så är rätt RWD är snabbare, säkrare och roligare än 90% av de framhjulsdrivna transportmedel som finns tillgängliga samtidigt som rätt FWD är både snabbare, säkrare och roligare än 90% av de bakhjulsdrivna/enhjulsdrivna bilar som finns?

Självklart med hänsyn till föraren, det är enbart dennes vana som bestämmer om det blir tryggt/säkert eller inte. Eller det är garanterat som så att plocka vilken förare som helst och sätt honom bakom ratten på en bil med *Valfri drivning* och så blir det bäst så?

Lär er istället att köra vad ni har, ni har det lika roligt bakom ratten på er framhjulsdrivna Volvokombi om ni lär er hantera denna än vad ni har om ni istället lägger samma energi på att köpa någon RWD/AWD vinterbil (så länge ni inte är skickliga på att hantera alla tre typerna). smile

True that.

Senast redigerat av Panzar_Audi (9 maj 2011)

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang