Import kostnader

Ralllee
9 maj 2011 · 61 Inlägg

Importera rätt – så går det till

Följ våra fyra steg så går ditt importköp i EU i lås utan problem.

STEG 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.

STEG 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.
Väl hemma ansöker du om en ursprungskontoll på Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se) och skickar med bilens registreringshandlingar och ett inköpskvitto med din ansökan. Pris 500 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Nu ringer du Bilprovningen på 0771-600500 och bokar tid för en registreringsbesiktning. Pris  1220 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300 kr.
Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.

STEG 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.

STEG 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör



Är det bara det som gäller? Så om jag ringer en bilfrima i tyskland och anordnar så att de har skyltar, papper och dylikt klara samt att jag betalar. Kan jag bara köra hem bilen och följa anvisningarna ovanför?

mvh Rasmus

Volvo S40 2,0t blackline "Riskokarn" (1999)
s40-s40-s40
9 maj 2011 · 2 Inlägg

vart får man tag i exportregistreringsskyltar

Ralllee
9 maj 2011 · 61 Inlägg

s40-s40-s40 skrev:
vart får man tag i exportregistreringsskyltar

stadshuset stod det:) då ingår även försäkring. kostar 150 euro

Volvo S40 2,0t blackline "Riskokarn" (1999)
s40-s40-s40
10 maj 2011 · 2 Inlägg

Ralllee skrev:

s40-s40-s40 skrev:
vart får man tag i exportregistreringsskyltar

stadshuset stod det:) då ingår även försäkring. kostar 150 euro

och vad är stadshuset

Tony_M
19 maj 2011 · 100 Inlägg

s40-s40-s40 skrev:

Ralllee skrev:

s40-s40-s40 skrev:
vart får man tag i exportregistreringsskyltar

stadshuset stod det:) då ingår även försäkring. kostar 150 euro

och vad är stadshuset

Zulassung (Vägverket i Tyskland). Finns i det flesta städer i Tyskland. Vad jag har läst till mig så kan ofta bilhandlaren hantera detta åt dig för en mindre avgift. Ifall du köper av privatperson är det en annan sak.
Ska själv importera en bil och har försökt hitta priser för exportplåtarna överallt (de röda) men blir inte klok. Har försökt översätta tyska sidor med Google Translate men blir ju inte bra.

Någon som har koll på hur mycket man ska betala för röda plåtarna? Ska använda mig av IF's försäkring så behöver inte någon av dom.

Ralllee
19 maj 2011 · 61 Inlägg

Tony_M skrev:

s40-s40-s40 skrev:

Ralllee skrev:

stadshuset stod det:) då ingår även försäkring. kostar 150 euro

och vad är stadshuset

Zulassung (Vägverket i Tyskland). Finns i det flesta städer i Tyskland. Vad jag har läst till mig så kan ofta bilhandlaren hantera detta åt dig för en mindre avgift. Ifall du köper av privatperson är det en annan sak.
Ska själv importera en bil och har försökt hitta priser för exportplåtarna överallt (de röda) men blir inte klok. Har försökt översätta tyska sidor med Google Translate men blir ju inte bra.

Någon som har koll på hur mycket man ska betala för röda plåtarna? Ska använda mig av IF's försäkring så behöver inte någon av dom.

jag hörde att någon sa 100-150 euro, kan det stämma?smile

Volvo S40 2,0t blackline "Riskokarn" (1999)
Tony_M
19 maj 2011 · 100 Inlägg

Mjo det verkar luta åt detta om man googlar runt lite. Aja då vet man på ett ungefär iallafall.

Tack

Tony_M
19 maj 2011 · 100 Inlägg

såg förresten något om att man ska betala skatt i Tyskland i samband med att man hämtar ut exportplåten, vad innebär detta och vilka summor handlar detta om?

Ralllee
20 maj 2011 · 61 Inlägg

Tony_M skrev:
såg förresten något om att man ska betala skatt i Tyskland i samband med att man hämtar ut exportplåten, vad innebär detta och vilka summor handlar detta om?

okej vet bara att man ska betala skatt i tyskland och inte i sverige, det är bara bra, skatten i tyskland är väl typ 18% medans vi har 25?smile

Volvo S40 2,0t blackline "Riskokarn" (1999)
Tony_M
20 maj 2011 · 100 Inlägg

Tänkte mer på vägskatt

Ralllee
20 maj 2011 · 61 Inlägg

Tony_M skrev:
Tänkte mer på vägskatt

aha, de har jag ingen aning om tongue

Volvo S40 2,0t blackline "Riskokarn" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang