Motocross - rasar motorn alltid förr eller senare?

yalouque
15 maj 2011 · 301 Inlägg

Ska köpa mig en cross snart, och det blir en 250 4-taktare av något slag, 2-4 år gammal. Hur som helst, när man kollar igenom annonser på blocket så har var och varannan rasat i motorn. Ofta är det vevparti/vevstake som har bytts, och detta är ju inte billigt. Har en polare som råkade utför detta, och han kom billigast undan genom att köpa en helt ny motor för 30 papp.

Är motorerna så "dåliga"? Eller beror rasat vevparti på dålig skötsel, som slarv med oljebyte, fullgas vid kall motor och liknande?

Jag vågar knappt köpa en hoj som inte har rasat i motorn och fått det utbytt/lagad, då det känns som att det kommer hända alla någon gång.

Är det en bra idé att leta efter en som har fått motorn utbytt/helrenoverad?

Senast redigerat av yalouque (15 maj 2011)

Rinnegan Malleus Malificarum
15 maj 2011 · 2 401 Inlägg

ALLA motorer rasar för eller senare, allting beror på hur dem är skötta.

Har du en motor som är skött bra så kanske det inte händer på 10 år, men med otur så kan det hända när som helst. Dock i regel så brukar bra skötta motorer hålla mycket längre än motorer som inte har blivit skötta alls.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
supratjejen Toyaddict
15 maj 2011 · 241 Inlägg

Nej det är klart inte alla rasar. Beror oftast på dålig skötsel.. Många sätter på olika trim men inte tänker på att man måste stycka om förgasaren. Luftfilter som inte tvättas tillräckligt ofta är också vanligt.

Bästa är att köpa en hoj av nån som hållt på länge med erfarenhet som vet allt sådant. En begagnad seriös tävlingshoj är ofta rejält påkostad och välskött.

Lycka till smile

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P
r35pect BMW ///M3
15 maj 2011 · 404 Inlägg

jag har ägt många hojar och kört sen jag var 10 typ så man har ju samlat på sig enormt med erfarenhet under alla år, både skitsnack och mycket bra info.

För att svara på din fråga så handlar allt om service. En hoj som är servad som den ska kan gå länge. Följer du din instruktionsbok och byter delar/servar inom rätt intervall så kan jag säga att du ska ha extremt otur för att rasa motorn.

Du ska även passa dig för tidiga 250f, då det är riktigt dålig konstruktion på dessa, bl a så behöver du på suzuki/kawasaki 04-06 tömma kylarvattnen för att byta oljefilter (dock oftast fixat med eftermarknadsprylar)

hondas tidiga 250f har extremt dåliga ventiler (har dom för övrigt ända upp till 09-10, vet ej hur nya är) dom använder olika material som inte verkar gilla varandra då ventilerna brukar ge sig efter BARA 40-50h och honda är väll enda crossmaskinen med vipparmar   

yamaha har på före (-10 tror jag de va) 5st ventiler ist för 4 som alla andra, och det verkar funka riktigt bra då yamaha oftast klaras sig mycket bättre för ras i toppen än andra. Har dock aldrig ägd yamaha själv.

Andra problem du borde hålla koll på är suzuki's växellåda som tyvärr är lite klen, men suzuki för övrig är dom skönaste hojarna du kan köra wink

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
yalouque
15 maj 2011 · 301 Inlägg

laaaarsson skrev:
jag har ägt många hojar och kört sen jag var 10 typ så man har ju samlat på sig enormt med erfarenhet under alla år, både skitsnack och mycket bra info.

För att svara på din fråga så handlar allt om service. En hoj som är servad som den ska kan gå länge. Följer du din instruktionsbok och byter delar/servar inom rätt intervall så kan jag säga att du ska ha extremt otur för att rasa motorn.

Du ska även passa dig för tidiga 250f, då det är riktigt dålig konstruktion på dessa, bl a så behöver du på suzuki/kawasaki 04-06 tömma kylarvattnen för att byta oljefilter (dock oftast fixat med eftermarknadsprylar)

hondas tidiga 250f har extremt dåliga ventiler (har dom för övrigt ända upp till 09-10, vet ej hur nya är) dom använder olika material som inte verkar gilla varandra då ventilerna brukar ge sig efter BARA 40-50h och honda är väll enda crossmaskinen med vipparmar   

yamaha har på före (-10 tror jag de va) 5st ventiler ist för 4 som alla andra, och det verkar funka riktigt bra då yamaha oftast klaras sig mycket bättre för ras i toppen än andra. Har dock aldrig ägd yamaha själv.

Andra problem du borde hålla koll på är suzuki's växellåda som tyvärr är lite klen, men suzuki för övrig är dom skönaste hojarna du kan köra wink

Tack för infon! Lutar väl mest åt KTM SXF 250, vet du något man ska kolla extra noga på dessa? Någon/några årsmodeller man ska undvika?

Senast redigerat av yalouque (15 maj 2011)

r35pect BMW ///M3
15 maj 2011 · 404 Inlägg

yalouque skrev:
Tack för infon! Lutar väl mest åt KTM SXF 250, vet du något man ska kolla extra noga på dessa? Någon/några årsmodeller man ska undvika?

det enda jag vet är att 07orna hade ramar som kunde spricka samt dålig vev men det blev åtgärdat på 08orna smile

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
yalouque
15 maj 2011 · 301 Inlägg

laaaarsson skrev:

yalouque skrev:
Tack för infon! Lutar väl mest åt KTM SXF 250, vet du något man ska kolla extra noga på dessa? Någon/några årsmodeller man ska undvika?

det enda jag vet är att 07orna hade ramar som kunde spricka samt dålig vev men det blev åtgärdat på 08orna smile

Ok, så en -06:a är ok? Finns det något hyfsat enkelt sätt att kolla vevens skick på? Eller måste cylindern av för att man ska kunna komma åt och känna efter glapp?

Senast redigerat av yalouque (15 maj 2011)

r35pect BMW ///M3
15 maj 2011 · 404 Inlägg

som sagt tidiga 4t är inget att rekommendera speciellt inte nu när dom börjar få flera år på nacken jag själv skulle aldrig köpa en som är äldre än 2-3år dvs 08-09 då hade jag hellre köpt en 250 2t smile

Dock så är antagligen dom flesta vevarna bytta på garantin så det kan ju vara värt att kolla upp före köp.

nått enkelt sätt vet jag inte riktigt utan att börja skruva men lyssna efter konstiga/onormala ljud från lager osv jag har själv haft obalans i en vev och det kändes ganska tydliga vibrationer

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
G-sson
15 maj 2011 · 612 Inlägg

yalouque skrev:
Hur som helst, när man kollar igenom annonser på blocket så har var och varannan rasat i motorn. Ofta är det vevparti/vevstake som har bytts, och detta är ju inte billigt.

Är motorerna så "dåliga"?

Motorerna är (generellt) inte dåliga. Däremot har folk lätt att glömma att det gäller tävlingsredskap som är byggda med maximal prestanda som mål, och att prestanda måste vägas mot livslängd. Det mesta som sitter i denna typ av motor ska betraktas som slitdelar (inklusive vev som du nämner, så det kan vara rutinunderhåll), antingen byts det regelbundet eller så blir det haveri - och går en del sönder brukar den ta med sig många dyra kompisar till Valhall genom att en trasig del helt enkelt slår sönder annat i sin omgivning.

En cross som hunnit bli ett par år gammal har dessutom inget att göra på tävlingsbanorna längre, där krävs nytt material om man ska hänga med. En fem år gammal cross är att betrakta som förbrukad, den duger som leksak för någon som vill skita ner sig i skogen men det är ungefär allt, och med tanke på genomsnittsmotionsåkarens brist på underhåll tar det inte lång tid innan en ordentlig service av hojen med byte av alla slitna delar kostar mer än det smakar - men när det sedan rasar kostar det å andra sidan mer än hojen var värd...

Okej, jag tar kanske i lite nu, men en fyrtaktscross med ett gäng år på nacken kan mycket lätt bli en väldigt dyr och stor besvikelse. Tvåtaktarna har fördelen att ett ras sällan blir såpass dyrt, däremot kräver dom t.ex. tätare kolvbyten.

Gunnars-Racing
5 februari 2012 · 7 Inlägg

alla mina hojar har rasat, har tävlat i enduro i 6 år. men det beror oftast på hård körning och brist på "service" vid rätt tid !
sköter man grejerna bra så håller det oftast så länge man inte tokvarvar å nöter väg och bara gasar !
sen kan man ju ha oflyt, byt olja/filter samt kolv regelbundet så håller det oftast länge ! wink

Volvo 242 "2jz" (1975)
skyline_demon
6 februari 2012 · 205 Inlägg

Jag har ägt min 525a i snart 5år och alldrig haft några strul med den, regelbunden service samt kolla igenom den lite då och då och byta kolv, kamkedja mm när det är dags så ska det inte vara några problem, sen beror det ju ochså på hur man är som förare och hur man körsmile

Ljutika Motorsports
Honda Accord Type-S "Ljutika Motorsports" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang