Teorireleterad fråga.

naak2803
19 maj 2011 · 346 Inlägg

Hej,
på teoriprovet finns en otydlig (enligt mig) fråga som lyder:
"En älg dyker fram 60 meter bort. Du kör i 90km/h,
hur snabbt åker du när du är framme vid älgen?

10km/t
30km/t
70km/t"

hur ska man räkna ut detta? formel?

gamlingen
19 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Om man inte bromsar eller släpper gasen så går det ju minst lika fort...

J0ck3e
19 maj 2011 · 247 Inlägg

Antar att du ska räkna din totala stoppsträcka( reaktionstid + bromssträcka) så får du ju se om det räcker till att stanna eller inte antagligen typ 30?

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.
Glimbrink
19 maj 2011 · 723 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:
Hej,
på teoriprovet finns en otydlig (enligt mig) fråga som lyder:
"En älg dyker fram 60 meter bort. Du kör i 90km/h,
hur snabbt åker du när du är framme vid älgen?

10km/t
30km/t
70km/t"

hur ska man räkna ut detta? formel?

Tror inte du har rätt information på frågan, som en annan skrev du ska räkna ut bromsträckan...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
naak2803
19 maj 2011 · 346 Inlägg

mm, men om jag räknar rätt...
så är:
Stoppsträckan vid 90 km/h är 43 meter. Bromssträckan är då 40.5 meter och reaktionssträckan 2.5 meter.

alltså har jag fortfarande ca 17 meter kvar till älgen... vilket är då "rätt" svar? 10,30 eller 70 km/h?

Glimbrink
19 maj 2011 · 723 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:
mm, men om jag räknar rätt...
så är:
Stoppsträckan vid 90 km/h är 43 meter. Bromssträckan är då 40.5 meter och reaktionssträckan 2.5 meter.

alltså har jag fortfarande ca 17 meter kvar till älgen... vilket är då "rätt" svar? 10,30 eller 70 km/h?

Hur är underlaget? Det spelar väll en roll också om jag inte minns fel.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
J0ck3e
19 maj 2011 · 247 Inlägg

raktionstiden är väl en sekund? Då kommer du ju 25m på en sekund. Har för mig att i boken ska man räkna att reaktionstiden är så i alla fall.

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.
Glimbrink
19 maj 2011 · 723 Inlägg

J0ck3e skrev:
raktionstiden är väl en sekund? Då kommer du ju 25m på en sekund. Har för mig att i boken ska man räkna att reaktionstiden är så i alla fall.

Beror ju på hastigheten hur långt man kommer smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
gamlingen
19 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Glimbrink skrev:

J0ck3e skrev:
raktionstiden är väl en sekund? Då kommer du ju 25m på en sekund. Har för mig att i boken ska man räkna att reaktionstiden är så i alla fall.

Beror ju på hastigheten hur långt man kommer smile

*Du kör i 90km/h* står det i TS trådstart

caromania Forummoderator
19 maj 2011 · 9 296 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:
mm, men om jag räknar rätt...
så är:
Stoppsträckan vid 90 km/h är 43 meter.

Jag tror att min Austin har en bromssträcka på ca 150meter om man kör i 90.
Jag tror dessutom att den genomsnittlige Garaget-medlem är så pass duktig bakom ratten att han (hon?) skulle accelerera sig förbi hindret via bredställ i diket, eventuellt gör han en James Bond Wheelie och glider förbi på två hjul på utsidan av älgen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
slowSwede
19 maj 2011 · 223 Inlägg

Diggar skarpt sådana där helt omöjliga frågor som bara utgår ifrån vad som står i boken.

Beror ju till att börja med väderlek, underlag, bromsar och däck.
Förstår att de är ute efter om du kan räkna ut bromssträckan eller det heter nog stoppsträckan?
Det står ju i boken hur man räknar, har förträngt allt sådant där, sedan får du nog göra en anpassning.

Kan inte komma med några tips, då jag alltid gissade när jag inte hade koll.

Kör fortare än 90 km/h finns inte med som alternativ? Då har du ju redan kört förbi när älgen kommer upp på vägen tongue

Om du får några sådana frågor på provet, markera den och gå vidare på stubben. Har du sedan tid över så kan du räkna dig fram till svaret.

BMW 335 (2007)
gamlingen
19 maj 2011 · 5 198 Inlägg

slowSwede skrev:
Diggar skarpt sådana där helt omöjliga frågor som bara utgår ifrån vad som står i boken.

Beror ju till att börja med väderlek, underlag, bromsar och däck.
Förstår att de är ute efter om du kan räkna ut bromssträckan eller det heter nog stoppsträckan?
Det står ju i boken hur man räknar, har förträngt allt sådant där, sedan får du nog göra en anpassning.

Kan inte komma med några tips, då jag alltid gissade när jag inte hade koll.

Kör fortare än 90 km/h finns inte med som alternativ? Då har du ju redan kört förbi när älgen kommer upp på vägen tongue
Om du får några sådana frågor på provet, markera den och gå vidare på stubben. Har du sedan tid över så kan du räkna dig fram till svaret.

Alltså klarar man sej från älgen.. genialt,, lol

Andromeda Rumpmas
19 maj 2011 · 3 860 Inlägg

90 km/h ~ 25 m/s. Man brukar säga att reaktionssträckan är 1 sekund, alltså 25 meter. Stoppsträckan får du kolla vad de anger i boken för 90 km/h.

Stoppsträcka = 25 m + bromssträcka@90 km/h. Lätt! smile

Den där Austin, tar han verkligen 150 meter att bromsa in från 90 km/h? Tar typ 35-40 m med en "Svenssonbil" i däcktester att bromsa från 100 km/h ju wink

Senast redigerat av Andromeda (19 maj 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Glimbrink
19 maj 2011 · 723 Inlägg

gamlingen skrev:

Glimbrink skrev:

J0ck3e skrev:
raktionstiden är väl en sekund? Då kommer du ju 25m på en sekund. Har för mig att i boken ska man räkna att reaktionstiden är så i alla fall.

Beror ju på hastigheten hur långt man kommer smile

*Du kör i 90km/h* står det i TS trådstart

Jag vet att det står 90 km/h menade inget fel i din räkning men sånt här är så random tycker jag...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
slowSwede
19 maj 2011 · 223 Inlägg

gamlingen skrev:
Alltså klarar man sej från älgen.. genialt,, lol

Precis som du var med på så lobbar de aldrig någonsing för fart i böckerna, tråkigt men helt vettigt också.

Finns faktiskt mig veterligen inte en enda fråga hur mycket tid man tjänar på att ligga 20 km/h fortare än exempelvis 90 km/h på en sträcka om 600 km (låt oss i exemplet anta att man kör på motorväg med en hastighetsbegräsning på 110 för att inte få moralens väktare efter oss).
Då blir tidsskillnaden helt plötsligt ganska stor istället som i deras exempel där man endast vinner några få minuter. Jag förstår självklart varför de har de exempel de har, men redan på den tiden man tog det så var det lite långrandigt. OJ, nu vart det mycket OT.

Så till kontentan, totalt sett så borde man alltid köra minst 20 km/h fortare än alla exempel/frågor och det bör man ha gjort under minst 50 km, då krockar man inte med någonting alls! cool

BMW 335 (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj 2011 · 13 776 Inlägg

verkar vara en grej som är väldigt viktig när du sitter och kör bilen en mörk sommarkväll och framför dig står det en älg..då tänker du hm älgen är 150meter bort kollar på hastighetsmätaren som står på 90km/h tar fram mobilen fram med miniräknaren och räknar lite..och pang..

vafan spelar det för roll hur lång bromsträckan är om det hoppar ut ett djur mitt i vägen antingen hinner man eller så hinner man inte stanna svåarare är det inte..
förövrigt hade en fartökning till det dubbla gjort att älgjäveln aldrig hunnit ut på vägen eftersom du hade passerat platsen för en bra stund sen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andromeda Rumpmas
19 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:
verkar vara en grej som är väldigt viktig när du sitter och kör bilen en mörk sommarkväll och framför dig står det en älg..då tänker du hm älgen är 150meter bort kollar på hastighetsmätaren som står på 90km/h tar fram mobilen fram med miniräknaren och räknar lite..och pang..

vafan spelar det för roll hur lång bromsträckan är om det hoppar ut ett djur mitt i vägen antingen hinner man eller så hinner man inte stanna svåarare är det inte..
förövrigt hade en fartökning till det dubbla gjort att älgjäveln aldrig hunnit ut på vägen eftersom du hade passerat platsen för en bra stund sen smile

Gör skäl för sin avatartext wink

Nu är ju inte det viktiga att man kan memorera stoppsträckor i huvudet, utan meningen är ju säkerligen att man ska få en "aha-upplevelse" som körkortsaspirant och förstå hur små marginalerna faktiskt är i 90 knyck.

Jag håller med dig om att det för utgången av ett tillbud inte spelar någon som helst roll om man kan beräkna en stoppsträcka eller inte (som förövrigt kan variera hundratals procent mellan olika bilar, däck och väglag) utan att det enkom hänger på slumpen om en älg får för sig att passera vägen framför din bil, och att det är kört i 50 knyck med om kamikaze-älgen skuttar upp ur diket tillräckligt nära.

Betänk dock att utgången av en olycka i de flesta fall blir värre med ökad hastighet, och att man därför vill få nykomlingar på vägen att tänka lite extra på korrelationen mellan hastighet, rörelseenergi och stoppsträcka.

Jag tycker dock att det finns bättre sätt att testa kunskapen om detta än att tvinga elever att beräkna fiktiva stoppsträckor.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
naak2803
19 maj 2011 · 346 Inlägg

17 svar på tråden och fortf inte svar på frågan... wink

Sheba Certifierad besserwisser
20 maj 2011 · 308 Inlägg

Stoppsträckan är reaktionssträckan + bromssträckan. Först räknas reaktionssträckan ut:
90 km/h ⇒ 9
9 * 1 * 3 = 27 meter reaktionssträcka

Därefter räknas bromssträckan ut:
90 km/h ⇒ 9
9 * 9 = 81
81 * 0,4 = 32 meter bromssträcka

Nu läggs de båda sträckorna ihop:
27 + 32 = 59 meter stoppsträcka

Enligt: http://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Jag vetifan, det låter ju tvivelaktigt att du skulle hinna reagera och bromsa ner till 0 på 59 meter om du färdas i 90. Dessutom var ju inte 0 km/h inte ett alternativ på din teorifråga. lol

Om sanningen ska fram så finns det inget korrekt svar. Det beror på person, bil, bromsar, bromssystem, däck och underlag, bl.a.

Jag har ett ex som drog handbromsen när hon såg ett rådjur på vägen. Jag gillade inte att låta henne köra.

Senast redigerat av Sheba (20 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang