Köpa ny huvudenhet, Hjälp med att välja!

Johnaas
23 maj 2011 · 29 Inlägg

Tjenare! Nu är jag trött på original stereon i min v70 och hade tänkt sätta in en ny huvudenhet, dels för att jag ska utöka och köpa baslåda,slutsteg m.m.

Nu är frågan, vilken huvudenhet ska jag välja? Jag kommer förmodligen ha ett monoblock samt ett 4 kanaligt slutsteg, där jag driver alla mina högtalare på 4kanalet och sedan x2 12" basar på monoblocket.

Jag har kollat en hel del på http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94
Då den verkar vara vettig och har några funktioner och ett + är att den har aux på framsidan då jag använder AUX hela tiden. Den har även ett vettig pris om man köper den på NetOnNet.

Jag har också kollat på http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94
Den verkar ha det mesta dock för ett högre pris + ingen Aux på framsidan. Visst man kan ju bara ha aux sladden in kopplad där bak hela tiden..

Vad tycker ni? Det är 1300kr skillnad mellan enheterna. Då jag inte är något proffs inom detta så får ni gärna komma med negativa respektive positiva saker om enheterna. Eller förslag på nån helt annan stereo inom samma prisklass?

Tack på förhand!
/Jonas

Alpinabiturbo Kulan
23 maj 2011 · 1 435 Inlägg

400kr är prisskillnaden på de spelarna du har länkat?

Alpine säger jag stenhårt, bra ljud! Sonyn har inte tidskompensation heller som Alpinen har, stor fördel.

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
Johnaas
23 maj 2011 · 29 Inlägg

Nej, prisskillnaden är 1300 kr om man köper Sonyn på NetOnNet där den endast kostar 2000kr..

Jo, har ju bara hört bra om alpine medans man har hört mindre om Sony.. Får se vad andra säger.

/Jonas

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Alpinen är trevlig, kör en sån själv. Dock vääääldigt seg när att bläddra bland låtar på USB-minne. Men den låter rätt bra och innehåller det mesta. Jag skulle dock kliva NER i prisklass och kolla på Kenwoods maskiner istället, t.ex. 6047/6051 eller BT60/BT61.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Johnaas
23 maj 2011 · 29 Inlägg

Kenwood hade jag helt glömt bort yikes

6047/6051 ser ju jävligt trevlig ut för ett bra pris, förstår dock inte vad som skiljer? Ser ju ut att vara exakt samma stereo med samma funktioner?

/Jonas

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Det som skiljer är att 6047 har matt dekorram och 6051 har blank. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
lmoberg
23 maj 2011 · 542 Inlägg

Köpte mig en 6047 i förra veckan. Har inte kommit på plats med alla finesser än men är riktigt nöjd hittills. Vet dock ej skillnaden mellan de två modellerna tyvärr..

Johnaas
23 maj 2011 · 29 Inlägg

Passar även på att fråga vad skillnaden mellan 6051 och BT61 är?

Senast redigerat av Johnaas (23 maj 2011)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 maj 2011 · 8 744 Inlägg

BT61 har inbyggd bluetooth, det har inte 6051.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
schizo99
23 maj 2011 · 77 Inlägg

Får man lova att hijacka tråden?

Vad anser ni isf är ett bättre köp? kenwood 6047 eller pioneer MVH-8200?

big-jepp
24 maj 2011 · 3 187 Inlägg

schizo99 skrev:
Får man lova att hijacka tråden?

Vad anser ni isf är ett bättre köp? kenwood 6047 eller pioneer MVH-8200?

kör själv kenwood stereon och är extremt nöjd med den, har inte hört just den pioneer stereon men tror inte det är något fel på den heller då både pioneer och kenwood brukar göra bra stereos.

men som sagt inget negativt att säga om kenwood maskinen.

Honda civic "civicen" (1993)
TT-Avant
24 maj 2011 · 6 851 Inlägg

schizo99 skrev:
Får man lova att hijacka tråden?

Vad anser ni isf är ett bättre köp? kenwood 6047 eller pioneer MVH-8200?

Går väl inte riktigt att jämföra va? ska man kolla på MVH-8200 hos Pioneer så bör man kanske jämföra den med Kenwoods KIV-700, som för övrigt vann EISA Award wink

Ska man jämföra Pioneer och Kenwood så är det P:DEH-7200 och K:KDC 6047. Även där vinner Kenwooden över Pioneer,både i ljud och inställningsmöjligheter, enligt mej.

PS: Man ska inte glömma Kenwood KDC 5047 heller, om man kan leva utan tidskomp, den har ist. AUX och USB in på framsidan om man föredrar det. Ljudmässigt nästan lika bra som KDC 6047/6051,BT60/61 och KIV 700

Senast redigerat av TT-Avant (24 maj 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
it_mutt Avstängd
24 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Hela grejen med att be om hjälp är svårt, av flera anledningar.

Personligen tar jag inte i Sony med tång ens, av den enkla anledningen att jag för "ett gäng år sedan" konstaterade att sonys huvudenheter lät skit. Det är mycket möjligt att det bättrat på sig givetvis.

Men däri ligger ju problemet också, att alla har olika erfarenheter. Sen har vi givetvis märkesb*garna, som utan förbehåll kommer pusha för "sitt märke".

Sen tycker jag väl nog, att om en trådskapare säger "Jag väljer mellan denna och denna...vilken verkar vettigast", så ska man nog hålla sig till det också, men det är ju bara en spontantanke.

Min tanke om trådskaparens fråga; Alpine:en, just för att jag inte tar i sony med tång ens wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TT-Avant
24 maj 2011 · 6 851 Inlägg

it_mutt skrev:
Men däri ligger ju problemet också, att alla har olika erfarenheter. Sen har vi givetvis märkesb*garna, som utan förbehåll kommer pusha för "sitt märke".

Sen tycker jag väl nog, att om en trådskapare säger "Jag väljer mellan denna och denna...vilken verkar vettigast", så ska man nog hålla sig till det också, men det är ju bara en spontantanke.

wink

Om det va lite menat till mej *tar ej illa upp isf* så säljer jag både P och K. wink
Sedan kan eller bör man heller inte jämföra en CD spelare med en ren mediaspelare, det blir lixom "fel".
Sedan är jag ej säker på att personen som frågade visste om att den ena har CD läsare, medans den andra enbat har USB och SD, alltså ingen mekanism alls.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
it_mutt Avstängd
24 maj 2011 · 10 388 Inlägg

TT-Avant skrev:

it_mutt skrev:
Men däri ligger ju problemet också, att alla har olika erfarenheter. Sen har vi givetvis märkesb*garna, som utan förbehåll kommer pusha för "sitt märke".

Sen tycker jag väl nog, att om en trådskapare säger "Jag väljer mellan denna och denna...vilken verkar vettigast", så ska man nog hålla sig till det också, men det är ju bara en spontantanke.

wink

Om det va lite menat till mej *tar ej illa upp isf* så säljer jag både P och K. wink
Sedan kan eller bör man heller inte jämföra en CD spelare med en ren mediaspelare, det blir lixom "fel".
Sedan är jag ej säker på att personen som frågade visste om att den ena har CD läsare, medans den andra enbat har USB och SD, alltså ingen mekanism alls.

Nej absolut inte, det var mer bara en allmän reflektion.

Och visst är det så som du säger, det går inte att jämföra äpple och päron, bara för att båda är frukter

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Johnaas
24 maj 2011 · 29 Inlägg

Sen tycker jag väl nog, att om en trådskapare säger "Jag väljer mellan denna och denna...vilken verkar vettigast", så ska man nog hålla sig till det också, men det är ju bara en spontantanke.

Visst ska man hålla sig till vad trådskaparen undrar men nu skrev jag ju lite längre ner på mitt första inlägg "eller förslag på nån helt annan stereo inom samma prisklass?"

Tack ändå för din synpunkt.

schizo99
24 maj 2011 · 77 Inlägg

TT-Avant skrev:

schizo99 skrev:
Får man lova att hijacka tråden?

Vad anser ni isf är ett bättre köp? kenwood 6047 eller pioneer MVH-8200?

Går väl inte riktigt att jämföra va? ska man kolla på MVH-8200 hos Pioneer så bör man kanske jämföra den med Kenwoods KIV-700, som för övrigt vann EISA Award wink

Ska man jämföra Pioneer och Kenwood så är det P:DEH-7200 och K:KDC 6047. Även där vinner Kenwooden över Pioneer,både i ljud och inställningsmöjligheter, enligt mej.

PS: Man ska inte glömma Kenwood KDC 5047 heller, om man kan leva utan tidskomp, den har ist. AUX och USB in på framsidan om man föredrar det. Ljudmässigt nästan lika bra som KDC 6047/6051,BT60/61 och KIV 700

För mig går det jämföra då jag hittat 8200 till samma pris som 6047.
Jag har dock personligen ingen erfarenhet av Pioneers maskiner.

Hmm KDC5047 ser väldigt intressant ut.. 1100:-

5047 - 1100:-
6047 - 1500:-
mvh-8200 - 2000:-
KIV-700 - 2200:-

schizo99
24 maj 2011 · 77 Inlägg

TT-Avant skrev:

it_mutt skrev:
Men däri ligger ju problemet också, att alla har olika erfarenheter. Sen har vi givetvis märkesb*garna, som utan förbehåll kommer pusha för "sitt märke".

Sen tycker jag väl nog, att om en trådskapare säger "Jag väljer mellan denna och denna...vilken verkar vettigast", så ska man nog hålla sig till det också, men det är ju bara en spontantanke.

wink

Om det va lite menat till mej *tar ej illa upp isf* så säljer jag både P och K. wink
Sedan kan eller bör man heller inte jämföra en CD spelare med en ren mediaspelare, det blir lixom "fel".
Sedan är jag ej säker på att personen som frågade visste om att den ena har CD läsare, medans den andra enbat har USB och SD, alltså ingen mekanism alls.

Såg inte att MVH-8200 inte hade CD. då går den helt bort.

så då är frågan om skillnaden mellan 5047 och 6047 motiverar ett högre pris på nästan 600:-
Hittade 5047 för knappt 1000:-

TT-Avant
24 maj 2011 · 6 851 Inlägg

beror lite på hur eller vad man vill få ut av sin CD spelare. 6047 har högre spänning på lågnivån, tidskomp,EQ och lite sånt som inte 5047an har. Men kan man leva utan detta så är 5047an en mycket bra spelare och ljudet kan man inte gnälla på, för pengarna.

Vart hittar man den för knappa 1000:-? Måste vara på någon webbsida på utomlandet wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
schizo99
25 maj 2011 · 77 Inlägg

Pixmania är det som har den för 967... blev iofs 1065 inkl frakt såg jag senare.
Men allt det andra godiset för några hundralappar till blir svårt att stå över.

Vet inte hur stor skillnad tidskomp gör men kan nog vara värt en hundring eller två för att ta reda på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang