Högt vacuumsug på Volvo 855 T5 -93

caak
24 maj 2011 · 5 Inlägg

Hej!

Var ute och körde med min Volvo 855 T5 (225 hk orginal) och körde ganska hårt med turbon i ca 15 minuter. Efter denna tur har det hänt något konstigt med turboladdtrycksmätaren.

Tidgare gick laddmätaren (volvo orginal) nästa i "botten" på den svarta sug sidan vid tomgång medan nu så stannar den på halvvägs ner på mätaren. Se fotoalbum för illustration.

Det känns även som att den accelererar sämre nu än innan därmot verkar turbon fortfarande ladda men kanske inte riktigt lika mycket som innan (svårt att avgöra men mätaren rör sig uppe på det vita i alla fall).

Har någon här en ide om vad det ändrade vacuumsuget vid tomgång kan bero på?

Tack för hjälpen!

Turbotk
24 maj 2011 · 73 Inlägg

det kan vara en liten vakumslang som lossnat. sitter några stycken på "trädet" ovanför spjällhuset. Och är det slangen som går till bränsletrycksregulatorn, ja då blir laddet lite efter å lustigt liksom.

caak
24 maj 2011 · 5 Inlägg

Var nere och försökte titta idag efter slangar som skulle ha lossnat eller såg torra ut men kunde inte se några, får försöka titta mer nogrant imorgon. Är inte så jätte hemma på turbo ännu men ska försöka lokalisera vakuumslangarna.

volvonisse440 yrkeschaufför
24 maj 2011 · 709 Inlägg

Turbotk skrev:
det kan vara en liten vakumslang som lossnat. sitter några stycken på "trädet" ovanför spjällhuset. Och är det slangen som går till bränsletrycksregulatorn, ja då blir laddet lite efter å lustigt liksom.

men vakumet är ju ett sug? det suger ju mer när turbon laddar mer och rent logiskt så skulle en slang låstnat så borde även mätaren gå i botten ?

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Turbotk
25 maj 2011 · 73 Inlägg

volvonisse440 skrev:

Turbotk skrev:
det kan vara en liten vakumslang som lossnat. sitter några stycken på "trädet" ovanför spjällhuset. Och är det slangen som går till bränsletrycksregulatorn, ja då blir laddet lite efter å lustigt liksom.

men vakumet är ju ett sug? det suger ju mer när turbon laddar mer och rent logiskt så skulle en slang låstnat så borde även mätaren gå i botten ?

Alltså när du gasar så är det ju laddtryck i hela systemet mellan turbo och topp, bara sug mellan turbo och luftfilter. å då kan en slang lossna tex. sitter sen slangen mellan spjällhus och topp, dvs i insuget, så suger den in mer luft på tomgång, å då minska undertrycket som är i insuget, å mätaren visar mindre undertryck (vakum)
Men det kan ju vara nått annat med, om luftmassemätaren är skitig/oljig tex så blir det lustiga symtom också.
Lycka till smile

Dagge88
25 maj 2011 · 629 Inlägg

Tror också på att du skjutit en luftslang / någon är sprucken eller dylik, fick exakt samma symptom när en av mina slangar sprack.
Böj och känn på slangarna så dom inte känns stela och gamla / sprukna, svårt o se om dom är sprukna om du inte böjjer dem ordentligt.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
caak
26 maj 2011 · 5 Inlägg

Var nere och tittade idag, skulle det kunna vara den övre slangen på bilden som orsakar problemet? det såg ganska så torr ut i alla fall.
http://img.ihack.se/images/5130643726210.jpg

Om denna kan vara del av problemet vilken typ av slang ska den ersättas med i sånt fall?

Turbotk
26 maj 2011 · 73 Inlägg

Jepp, det kan vara den slangen. en vanlig gummislang som tål lite olja och värme bara

caak
26 maj 2011 · 5 Inlägg

Tack för snabbt svar! Får ge mig på slangen till helgen.

Såg en annan slang som verkar saknas helt i min bil, den som går från precis ovanför luftfiltrer och vidare mot insuget. Vad har den för funktion?
http://img.ihack.se/images/8130643896112.jpg

Turbotk
27 maj 2011 · 73 Inlägg

caak skrev:
Tack för snabbt svar! Får ge mig på slangen till helgen.

Såg en annan slang som verkar saknas helt i min bil, den som går från precis ovanför luftfiltrer och vidare mot insuget. Vad har den för funktion?
http://img.ihack.se/images/8130643896112.jpg

Inte samma motor som du har, detta är en utan turbo wink

caak
21 juni 2011 · 5 Inlägg

Nu har jag varit och kollat en del i bilen. Luftfilter bruken verkar vara utbytt på min, den ser lika dan ut om på bilden ovan. Magnetventilen sitter och också lite konstigt till hängandes lite små löst under luftfilter bruken.

Jag läste ur felkoderna ur bilen och fick på A2 felkod 1-4-3 (knacksensor). vet dock inte om denna felkod fanns redan före ovanstående problem eller inte eftersom lamda lampan är urkopplad. Kan denna ha något med detta att göra? om jag släcker den så återkommer den efter ca 10 mil.

Jag hittade en slang som var helt av i motorn och bytte denna (se bild, inte min motor på bilden), den går från sidan av på toppen ner till insuget en bit innan luiftfiltret (tror jag). Efter byte gick bilen som skti när jag startade men efter ca 5 min körning så går den precis som innan, samma problem med vacuum och laddtryck. Vad har denna slang för funktion? Övriga slangar är så vitt jag kan se hela, kan det vara något annat än slangarna?

http://img151.imageshack.us/img151/4789/85519611.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang