Störningar vad beror det på?

alexus65
7 augusti 2006 · 152 Inlägg

Allt var som vanligt jag körde till jobbet spelade på volym 13 typ och stänger av steron och åker i väg med firma bilen. Återkommer igen 9 timmar senare, sätter i fronten och trycker igång stereon och möts då av ett jävla oljud störningar som jag aldrig har hört tidigare hela bilen skakade och sprakade slet av front jäveln och körde hem. Började felsöka på stereon och kunde inte se några brott eller liknade bak stereon. Jag hade dagen innan monterat ett nytt framsystem men allt lät bra och så hela dagen innan och när jag körde till jobbet idag. Jag kopplade då ur framsystem och kunde då konstatera att min huvudenhet var paj då den inte gav någon signal. Prövade med en annan huvudenhet och med denna funkade det dock inte om jag hade framsystemet inkopplat.


Så slutsatsen lyder. Stereon har gått sönder när den har varit avstängd. Framsystem har på något sätt blivit tokigt och ger ifrån sig en massa oljud bara.


Någon som har tips på vad det skulle kunna vara som är knas? om det hade varit en högtalarkabel som hade varit felkopplad hade ju mitt 4kanals steg ju lyst protect men det gör det ju inte.


Aja nu ska jag sova då jag har hållt på hela jävla kvällen med att felsöka med detta men ös på med tips nu så läser jag i tråden imorgon igen.

MVH Alexander. ps stavfel och särskrivning kan förekomma, det bjuder jag på!

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Spelis
7 augusti 2006 · 1 926 Inlägg

hmm..kanske är helt ute och cyklar nu..men det är inte någon lågnivåkabel som har åkt ur ? vi hade samma problem  med hemmabion en gång, skulle starta den och den börjar låta som in i h-lvete..frågade min storebror vad det kunde vara och fick till svar att lågnivåkabeln hade åkt ur..sen fixade det sig. rätta mig om jag har fel nu

Ronnie.L
7 augusti 2006 · 914 Inlägg

fixade med framsystem hmm.. Ärdet i dörrarna du bytte högtalare eller nåt sånt ? Det kan ju vara att ena plusen åkt ur nån högtalare när du vevat ner fönstret.

alexus65
8 augusti 2006 · 152 Inlägg

Ja det är komplett framsystem från CDT. Det lät skit bra när jag kopplade in det och en heldag men sen hände något och det kommer jävulska störningar. Jag ska kolla alla sladdar imorgon igen och se. Men det är ju framsystemet som krånglar med mig iaf för jag har kopplat ur det och då får jag inga störningar. Jag tänkte bara kolla om någon hade råkat ut för något liknande där av tråden. Felet hittar jag troligtvis imorgon när jag river ner allt.



Ronnie.L jag vevade ner rutan på väg till jobbet, tror du att det kan ge mig sådana jävulska störningar om en högtalar sladd har åkt ur?

Senast redigerat av alexus65 (8 augusti 2006)

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Ronnie.L
8 augusti 2006 · 914 Inlägg

ja ligger plus kabeln till hötalarna emot dörrplåten så kan det ge djävulskt oljud hände en kompis till mig i hans 240. Tog 1½ dag  ung innan han upptäckte felet smile Han var måttligt irriterad efter det

Senast redigerat av Ronnie.L (8 augusti 2006)

alexus65
8 augusti 2006 · 152 Inlägg

Ronnie.L skrev:
ja ligger plus kabeln till hötalarna emot dörrplåten så kan det ge djävulskt oljud hände en kompis till mig i hans 240. Tog 1½ dag  ung innan han upptäckte felet smile Han var måttligt irriterad efter det

Detta ska undersökas snarast! tror mycket på denna prinsipen.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
gurenius
9 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

Om det "sprakar" så är det troligtvis en högtalarkabel som ligger mot plåt. Det är INTE bra för steget så nån säkring kan ha gått på det också. Är det däremot typ generatorvin eller ett jämt brummande så är lågnivån den troliga boven.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
alexus65
9 augusti 2006 · 152 Inlägg

gurenius skrev:
Om det "sprakar" så är det troligtvis en högtalarkabel som ligger mot plåt. Det är INTE bra för steget så nån säkring kan ha gått på det också. Är det däremot typ generatorvin eller ett jämt brummande så är lågnivån den troliga boven.

Det sprakar helt klart. Alla säkringar är ok och steget lyser grönt. Har kollat 6,5" i dörrarna dom var det inte iaf. Ska kolla delningsfiltret och alla sladdarna till det.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
alexus65
11 augusti 2006 · 152 Inlägg

Finns det något sätt jag kan kolla genom att mäta mig fram? typ ohm mäta sladdarna längst bak vid slusteget och se om jag har 4ohm. För om någon sladd eller liknande har kontakt med plåt så borde väll ohmen ändras?

Insane Base
Mazda 323 (1989)
alexus65
16 augusti 2006 · 152 Inlägg

Nu är jag bekymrad

Jag kopplade idag framsystemet på bakkanalen och då lät det okej! sen kopplade jag bak högtalare på framkanalen och då lät dom okej sen kopplade jag ihop allt, framsystemet på framkanalen och 6*9 på bakkanalen och startar och det låter för jävligt igen jag fattar inte vad det kan vara som är fel

Senast redigerat av alexus65 (16 augusti 2006)

Insane Base
Mazda 323 (1989)
alexus65
22 augusti 2006 · 152 Inlägg

alexus65 skrev:
Nu är jag bekymrad

Jag kopplade idag framsystemet på bakkanalen och då lät det okej! sen kopplade jag bak högtalare på framkanalen och då lät dom okej sen kopplade jag ihop allt, framsystemet på framkanalen och 6*9 på bakkanalen och startar och det låter för jävligt igen jag fattar inte vad det kan vara som är fel

Någon som har varit med om något liknande? behöver hjälp här!

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Ronnie.L
22 augusti 2006 · 914 Inlägg

nej kan tyvär inte hjälpa dig mer utan att själv kunna skruva och testa.. mycket konstigt att kanalerna funkar var för sig men inte tillsammans.. borde vara nån av dom mer elektronik komponents kunniga här som svarar på detta om det kan bero på nån kortis i spelaren eller nåt.

*edit* lätt att kolla om spelaren är paj ju smile Du har inte nån gammal cd liggandes som du inte bryr dig om ifall den blir skadad så kan du ju koppla in den och se om du fortfarande har dom störningarna kvar.

Senast redigerat av Ronnie.L (22 augusti 2006)

alexus65
22 augusti 2006 · 152 Inlägg

Ronnie.L skrev:
nej kan tyvär inte hjälpa dig mer utan att själv kunna skruva och testa.. mycket konstigt att kanalerna funkar var för sig men inte tillsammans.. borde vara nån av dom mer elektronik komponents kunniga här som svarar på detta om det kan bero på nån kortis i spelaren eller nåt.

*edit* lätt att kolla om spelaren är paj ju smile Du har inte nån gammal cd liggandes som du inte bryr dig om ifall den blir skadad så kan du ju koppla in den och se om du fortfarande har dom störningarna kvar.

Har redan prövat detta och det var fortfarande störningar. Men vad tror du om att lågnivå kabeln som löper från slutsteget till hu att den är skavd och att dom ligger ihop och när man bara kör med en kanal så funkar det med med båda så slår dom ut varandra och ger störningar. Det är ju bara en teori men det skulle väll kunna vara trolig.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
gurenius
22 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

Fick du mitt sista PM?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
alexus65
22 augusti 2006 · 152 Inlägg

gurenius skrev:
Fick du mitt sista PM?

Nej.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
gurenius
22 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

Hmmm. Så var för sig är de OK på båda kanalerna? Men inte samtidigt?

Alltså:

1. Testa framsystem på FRONT = OK?
2. Testa baksystem på REAR = OK
3. Testa framsystem på REAR = OK
4. Testa baksystem på FRONT = OK?
5. Testa 1+2 = Not OK
6. Testa 3+4 = OK?

När detta är avklarat är nästa sak lågnivåkablarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
alexus65
22 augusti 2006 · 152 Inlägg

gurenius skrev:
Hmmm. Så var för sig är de OK på båda kanalerna? Men inte samtidigt?

Alltså:

1. Testa framsystem på FRONT = OK?
2. Testa baksystem på REAR = OK
3. Testa framsystem på REAR = OK
4. Testa baksystem på FRONT = OK?
5. Testa 1+2 = Not OK
6. Testa 3+4 = OK?

När detta är avklarat är nästa sak lågnivåkablarna.

Har prövat detta och det kvittar hur jag gör för så fort jag kopplar på båda kanalerna så blir det störningar.

Lågnivån känns som den är boven i dramat! tror ni den ligger och har kontakt någonstans?

Insane Base
Mazda 323 (1989)
gurenius
22 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

OK. Det är enkelt testat. Låt alla högtalare vara kopplade. Ändra sen lågnivån enligt följande:

1. FRONT till FRONT = OK?
2. REAR till REAR = OK?
3. FRONT till REAR = OK?
4. REAR till FRONT = OK?
5. 1 + 2 = Not OK
6. 3 + 4 = Not OK?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
alexus65
23 augusti 2006 · 152 Inlägg

Jag satt och tänkte på det innan och kom fram till att, det kan ju inte vara något fel på steget om det låter kanon oav kanal och så länge man bara belastar det med ett par högtalare. Det måste vara lågnivån som gör det här. Andledningen till att jag inte kan pröva något i bilen eller felsöka är för jag har inget garage att vara i. Ute funkar inte då det regnar.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Ronnie.L
23 augusti 2006 · 914 Inlägg

ja testa guerenius system där så fort du kan. Lågnivån är ju inte bra alls om det är nåt somgett sig i steg/kabeln är skadad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang