Golf R32 Sedan. (Bora goes R32) Full convert

Att skapa den bil som VW aldrig tillverkade.
  • 247 Följare
  • 318 635 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 september 2019
T0bbster
9 juni 2011 · 280 Inlägg

Ja, då har färgen torkar och jag har fått ihop lampan igen. Den ska givetvis limmas, men de grejorna har jag i garaget och får ta det när jag kommer dit.

Man ser iaf hur det kommer att se ut. Jag tycker det blev hyggligt bra ändå.

Vad tycker ni?

Behöver jag ens förklara vilken som är original? hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-eacb25f0261d5efb996fd21f15b2be00_large.jpg

Närbild på kolfiberlooken invändigt. Första gången jag sätter folie, inte så lätt som det ser ut. Men det blev ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-f46eb0e49b7410e7cc6186bbb2eee486_large.jpg

Jag valde att inte lacka svart därför det är så vanligt. Tänkte att jag skulle få någon typ av semi OEM look på det här viset, vet inte om jag lyckades med det, men men. Jag gillar dock den matta silver finishen.

Vore ju trevligt att få bort den orangea färgen på blinkersen, men det är själva fästet som är orange, utan det ramlar blinkersglaset ur... Ska se om det går att lösa på något sätt. Annars får de vara orange.

Nu måste jag bara ta och dela den andra jäveln åxå. Borans lysen var en walk in the park att dela, men Golfens lyse med glas är en Bitch... Ah, det är bara att börja.


Mvh

Putteliten
9 juni 2011 · 9 083 Inlägg

T0bbster skrev:

Putteliten skrev:
Har följt projektet en stund nu. Jävligt häftigt projekt tycker ja. En liten tanke med drivlinan, det är ju en 4-motion Boran. Är det någon skilnad i drivlinan mellan Boran och R32an eller?

Tackar. smile

Ja det finns en del skillnader mellan 4Motion och R32, men det är mest funktionella skillnader. Alla fästpunkter och liknande sitter på exakt samma ställe vilket gör att det är bolt on.

I fall det finns intresse på vad R32 transmissionen har att bjuda på har jag saxat detta från en R32 service manual.

VW R32 Supplement Manual skrev:
Transmission

The 6-speed all wheel drive (4Motion) 02Y manual transmission
features closer spaced gear ratios, shorter shift
travel, and a modified selector fork and selector rod. This
combination ensures that the engine is always in its maximum
torque curve while also ensuring quicker, more responsive
shifts in every gear.

The transverse drivetrain R32 uses a different 4Motion
system than that on other Volkswagen all wheel drive
models. A high-performance Haldex clutch is used at the
rear axle to allocate power as needed.

The Haldex coupling is mounted on the rear axle differential
and is driven by the drive shaft. Engine torque is
transmitted to the drive shaft through the gearbox, the
front axle differential, and the front axle drive. The drive
shaft is connected to the input shaft of the Haldex coupiling.
In the Haldex coupling, the input shaft is separated
from the output shaft to the rear axle differential. Torque
can only be transmitted to the rear axle differential when
the Haldex coupling clutch plates are engaged.

With the Haldex coupling, slip is no longer the decisive
factor in the distribution of drive forces. The car's dynamic
state is also a factor. The Haldex control module monitors
the ABS wheel speed sensors and the engine control
module (accelerator pedal signal) via the CAN-bus. This
data provides the engine control module with all the information
it needs on road speed, cornering, coasting or
traction mode, and can respond optimally to any driving
situation.

Characteristics of the Haldex coupling:

• Permanent all-wheel drive with electronically controlled
   multi-plate clutch
• Front drive characteristic
• Quick response
• No strain on clutch when parking and maneuvering
   vehicle
• Compatible with different tires
• No restrictions on towing with the rear axle on the
   ground
• Fully integrated with systems such as:
  -Anti-Lock Brake System (ABS)
  -Electronic Differential Lock (EDL)
  -Anti-slip Regulation (ASR)
  -Electronic Brake Distribution system (EBD)
  -Electronic Stabilization Program (ESP)

smile Lite info iaf.

Jag gillar att det är en EDL på den, det var det inte på Boran och det sög när man körde på is...
Hoppas att R32an kommer att bete sig bättre.

Mvh

Det där var ju intressant, kommer bli en kul vinterkärra sen det där. Är det samma prylar som sitter i någon Quattro eller? Vet att t.ex Passat V6 har samma 4WD som A4 Quattro. Kom på att jag såg ett klipp för ett tag sen med en R32a på vinterväg, var ju riktigt bra respons på 4WDn där, ska visst gå att chippa själva 4WDn också för ännu bättre drag.

Putteliten
9 juni 2011 · 9 083 Inlägg

Ett tips när du sätter film. Använd sprayflaska med diskmedelsvatten och spraya på innan filmen, sen är det bara att flytta filmen som du vill och skrapa bort luftbubblor och vattnet så blir det slätt och fint sen. Gör du på så sätt så kan det vara bra att vänta några dagar innan du sätter ihop lysena för att vara säker på att allt vatten är borta. Inte kul med kondens på insidan.

Twins Twins Bil & Plåt
10 juni 2011 · 2 577 Inlägg

hur har jag nånsin kunnat missa detta !??? Du verkar ha klargoda mål till ditt projekt !, något som uppskattas ! en prenumeration blev det iaf !

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Tagg3N Konsult
10 juni 2011 · 1 247 Inlägg

Har hängt med och läst från början med avvaktat med kommentar för att se hur det går. So far kan jag inte säga mer än att jag är imponerad över din drivkraft. Motivationen brukar ju dessvärre vara det första som tar slut.
Jag hoppas du orkar igenom hela projektet och ser fram emot att se det färdiga resultatet!

Mvh Kim

Soderquist
10 juni 2011 · 6 Inlägg

Tagg3N skrev:
... Motivationen brukar ju dessvärre vara det första som tar slut...

Han har mig som piskar honom när motivationen tryter wink

/Garagegrannen

Tagg3N Konsult
10 juni 2011 · 1 247 Inlägg

Soderquist skrev:

Tagg3N skrev:
... Motivationen brukar ju dessvärre vara det första som tar slut...

Han har mig som piskar honom när motivationen tryter wink

/Garagegrannen

Helt rätt! Alla borde ha en som sköter piskan wink

T0bbster
10 juni 2011 · 280 Inlägg

putteliten skrev:
Det där var ju intressant, kommer bli en kul vinterkärra sen det där. Är det samma prylar som sitter i någon Quattro eller? Vet att t.ex Passat V6 har samma 4WD som A4 Quattro. Kom på att jag såg ett klipp för ett tag sen med en R32a på vinterväg, var ju riktigt bra respons på 4WDn där, ska visst gå att chippa själva 4WDn också för ännu bättre drag.

Jag vet att A3 modellen delar drivlina och chassie med Golfarna. Tror dessutom att de som har tvärställdmotor har ett system och de med längsmonterad har ett annat.

Ang folien så blev den andra lyktan klart mycket bättre. Har kollat på många gånger när en polare sätter folie, han är mycket duktig och sätter på hela bilar. Han jobbar oftast tort och med värmepicka. Ganska enkelt att jobba tort med RapidAir folien har jag sett om man jämför den vanliga. Det gäller nog att träna lite så kommer det att sitta.

Soderquist skrev:
Han har mig som piskar honom när motivationen tryter

/Garagegrannen

Tja grabb. Kul att se dig här. smile Hur gick det med ratten igår?

Mvh.

Tagg3N skrev:
Har hängt med och läst från början med avvaktat med kommentar för att se hur det går. So far kan jag inte säga mer än att jag är imponerad över din drivkraft. Motivationen brukar ju dessvärre vara det första som tar slut.
Jag hoppas du orkar igenom hela projektet och ser fram emot att se det färdiga resultatet!

Mvh Kim

Jodå, jag måste säga att jag är bra taggad vad det gäller projektet och då håller motivationen i sig. Sen hjälper det mig att det inte finns rost, det finns inget som dödar motivation så fort som rost...
Det är klart att det hjälper att jag dessutom har min dotter varannan vecka, då hinner man ladda innan det är dags för nästa rejs. smile

Mvh.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 juni 2011 · 2 972 Inlägg

WOW!! smile Har missat denna helt!! Inte mer smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Bjork OEM <3
10 juni 2011 · 6 957 Inlägg

matteeee skrev:
WOW!! smile Har missat denna helt!! Inte mer smile

Reagera likadant tongue

Så en prenumeneration var ju givet big_smile

OEM <3
T0bbster
11 juni 2011 · 280 Inlägg

matteeee skrev:
WOW!! smile Har missat denna helt!! Inte mer smile

Kul att du gillar det. smile

Det kommer fler uppdateringar på söndag.
---

Imorgon blir det BugRun, tyvärr utan bilen... Såklart.
Ska ner med Fredrik och vara lite support till honom när han kör sin R32 på banan. Ska bli kul att se hur den presterar. Den har coilovers, så det borde vara bättre än original.

Ser ni oss så kom gärna fram och snacka skit. Han har en Röd R32 jag har en Vit Caddy med övertejpade loggor på sidan. tongue

Jag ska försöka kränga lite delar som jag inte behöver längre. Har varit i garaget och fyllt upp min Caddy med en massa grejor som jag hoppas kan hitta nya ägare. Få se hur det går.


Nåja, ses där, kanske.


Äh, kan ju bjuda på en liten bild iaf. En ganska liten uppdatering men va fan.

Limmade ihop den första lyktan idag. Jag hoppas det blir bra, ser det när limmet torkat, om skiten sitter ihop. Vore ju trist om den inte gör det.
Änywaj...

Här är den andra ramen till lyktorna. Blev klart mycket bättre den här gången med min foliering. Blev riktigt bra faktiskt. Synd att jag inte har folie så det räcker, annars hade jag gjort om den första. Ah, riktigt så illa är det inte, den duger den med. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-c3c245fc8d858dd1a3d32db395eb3b0f_large.jpg

Inte så mycket, men det har ju inte hänt så mycket heller... tongue

På söndag, då jävlar ska det bli grejor i garaget.



Mvh

Senast redigerat av T0bbster (12 juni 2011)

Bjork OEM <3
11 juni 2011 · 6 957 Inlägg

Jag ser framemot söndagens update big_smile

Siktar du på att vara körklar nu i sommar eller kommer du låta det ta den tid det tar?

Mvh Björk

OEM <3
Knugcab
11 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Fy fasen så urtrevligt projekt! Suttit och bladat genom alla sidor och blir imponerad.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Koop
11 juni 2011 · 1 867 Inlägg

Det här är ju hur coolt som helst, jag väntar spänt på nästa update.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
jappsen
11 juni 2011 · 356 Inlägg

Fantastiskt coolt när man bygger om bilar med enbart orginaldelar från andra modeller! Riktigt snyggt och seriöst, alla tummar upp!

T0bbster
11 juni 2011 · 280 Inlägg

Bjork skrev:
Jag ser framemot söndagens update big_smile

Siktar du på att vara körklar nu i sommar eller kommer du låta det ta den tid det tar?

Mvh Björk

Bilen ska vara klar till Gatebil Mantorp nästa helg, om inte senast midsommar.
Det är mitt mål iaf, och jag gissar att det blir några timmar i garaget nästa vecka om det ska bli sanning. wink Men det ser inte omöjligt ut.

Volvo544special65 skrev:
Fy fasen så urtrevligt projekt! Suttit och bladat genom alla sidor och blir imponerad.

Tackar, kul att du gillar det. smile


Som sagt, det blir update imorgon. Borde fått dit bakvagnen och avgasystemet då.

Mvh.

Montecarlo
11 juni 2011 · 444 Inlägg

Riktigt kul projekt att följa! Snyggt jobbat!

sebbe188
12 juni 2011 · 345 Inlägg

oooo tajt deadline wink nåå roligt då man får se att det inte står stilla. då får man sj lite inspiration och motivation smile

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 juni 2011 · 2 972 Inlägg

Tyvärr blev det inget BR för mig sad sambon tyckte det var bra att fylla 30 och ha fest just i lördags... Attans. Nästa år får det bli! Då får jag förhoppningsvis se den första R32 sedan i mitt liv smile

Ser fram emot mer updates här! Kämpa på!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
T0bbster
12 juni 2011 · 280 Inlägg

Monsterpass i garaget idag. Känns som det inte händer ett skit när man är själv.
Meeen, en del har jag dock hunnit med.

Fick bort den gamla bakvagnen och gjorde plats för den nya. Inte direkt svårt, men det är ganska bökigt när man bara har två händer. Jag skulle behövt fyra för att det skulle fungerat optimalt. Det gick tillslut bra iaf, nu sitter den nya bakvagnen på plats och allt är inkopplat.

Här ligger den lilla kanaljen. Det går lätt när man har gravitationen på sin sida. Allt kommer ju ner förr eller senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-a7bd71f3063882dd067a4ca11f9f0045_large.jpg

Nya och gamla bredvid varandra. Ganska mycket mer färg på R32ans bakvagn än Borans. Gissar på att bilar som gått nära kusten blir något mer angripna än andra. Note to self, köp aldrig en bil som gått nära kusten igen. Förbannat snyggt med ett ok som är rött... Damn vilket spån som gjort det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-8e2eb66d4d4576d5645b1d79a2d8a542_large.jpg

Ganska stor skillnad på krängare modellerna mellan. Först Boran... PeeWee!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-c7c47e0b6990db5b54d063f49e4d0fed_large.jpg

Sen R32. Klart bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-c0c68ead249b57b3503cc1f6ea363867_large.jpg

Här sitter den äntligen på plats. Som sagt, det är lättar när man har gravitationen på sin sida. Men är man envis så går det. Äh, jag överdriver, så svårt var det inte faktiskt. Men det blir en fyrhjuls inställning sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-3a1807c4144a53a600d7518aa14d6efc_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-de16801af4908295d0c6662405544ea7_large.jpg

Efter detta slösade jag en massa tid på att försöka få dit en större krängare som jag har liggandes. Tyvärr är den inte till en Golf och passade väldigt illa, eller rättare sagt, inte alls. Jag gissar på att den kommer från en Seat eller något. Helt poänglösa timmar lades på detta innan jag insåg att det är lika bra att skita i det.

Hyggligt mycket tjockare än original. Det skulle gjort mumma på ev understyrning, men men... Skit i den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-6c3fc38d565383c1781e8f5a53222384_large.jpg

Äntligen är mina framlysen limmade och klara, bara montage kvar. Tog inga bilder på detta då det finns så många bilder på dem redan. Det kommer när de sitter på bilen.

Nu är handbromsen inkopplad och jag kan stoppa in resten av inredningen, började lite smått med mittkonsollen och växelspaken. Bara jag spänt handbromsen och skruvat fast allt, kan jag stoppa in stolarna. Det kommer att kännas mycket bra, inte mycket kvar invändigt då!

När Boran besiktigades hittade de ett glapp på höger inre styrled. Mycket märkligt att man inte får nedslag på detta. Om det hade varit den yttre hade det varit ett nedslag snabbare man hade hunnit säga "Ehh, vadå?".
Jag passade jag på att byta detta med de som satt på R32an. Som tur är var det lika grejor på den högerstyrda, det var bara att skruva av dem och stoppa på min. No more glapp.


Imorgon ska jag försöka få dit avgas och framvagn. Bara framvagnen sitter på plats kan den komma ner på hjulen igen. Då är det nära. smile

Dock är framvagnen en tung rackare... Kommer att bli en brottningsmatch utan dess like att få dit den själv. Bakvagnen kommer att vara en walk in the park om man jämför.



Nåja, nu blire sängen, fortare än kvickt!


Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang