Däck och fälg (storlek) hjälp till en bmw 518i -86 ?!

Boobby
27 maj 2011 · 94 Inlägg

Jag har nyligen köpt en Bmw 518i -86, Och jag tänkte köpa nya fälgar till den.
Så jag undrar passar det med 17" på ? (235/45-r17)
eller blir det för stort i hjul huset tro ?? ;o

Hjälp samt tips tack smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Jullee
28 maj 2011 · 235 Inlägg

Menar du för stort i diameter eller i bredd? Du måste ju hålla lite koll på ET måttet så du får rätt offset på hjulen.

Boobby
28 maj 2011 · 94 Inlägg

Jullee skrev:
Menar du för stort i diameter eller i bredd? Du måste ju hålla lite koll på ET måttet så du får rätt offset på hjulen.

jag tänkte lite på diametern. och sen läste jag nån stans att bmw518i -98 har ET 20, men hur mycket kan man avvika ifrån det ?
samt hur mäter man ET ? smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
dawwe ...has left the building...
28 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Normal tså kan man slänga på 5-7% större däck, dvs omkrets. ET står präglat på fälgen. ET kan avvika en del om man sätter på fälgar med annan bredd än vad som fabriken tänkt sig.
Tips: Räkna ut omkretsen på den största godkända däcksdim från BMW, ta detta gånger typ 1.06 så vet du vad som BORDE passa, så länge du behåller en av BMW godkänd fälgbredd samt givetvis passande ET.
Det kan vara som så att den av BMW största godkända fälgen är 15"*6.5" ET17 (påhittat!!), skall du då slänga på en fälg som är 17"*8" ET20 så kommer den fälgen att bredda både inåt OCH utåt, så de kan hända att fälgen inte kommer passa, dvs det krävs ett annat ET-mått, allt under förutsättning att du monterar däck som håller sig inom en rimlig rullomkrets-ökning (5-7%), eller att du lägger på däck så du får mer eller mindre identisk rullomkrets med den av BMW godkända däcksdimensionen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Boobby
28 maj 2011 · 94 Inlägg

dawwe skrev:
Normal tså kan man slänga på 5-7% större däck, dvs omkrets. ET står präglat på fälgen. ET kan avvika en del om man sätter på fälgar med annan bredd än vad som fabriken tänkt sig.
Tips: Räkna ut omkretsen på den största godkända däcksdim från BMW, ta detta gånger typ 1.06 så vet du vad som BORDE passa, så länge du behåller en av BMW godkänd fälgbredd samt givetvis passande ET.
Det kan vara som så att den av BMW största godkända fälgen är 15"*6.5" ET17 (påhittat!!), skall du då slänga på en fälg som är 17"*8" ET20 så kommer den fälgen att bredda både inåt OCH utåt, så de kan hända att fälgen inte kommer passa, dvs det krävs ett annat ET-mått, allt under förutsättning att du monterar däck som håller sig inom en rimlig rullomkrets-ökning (5-7%), eller att du lägger på däck så du får mer eller mindre identisk rullomkrets med den av BMW godkända däcksdimensionen.

oj vad mycket det vart, haha. men tack så mycket ! smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang