Vad gäller vid fortkörningsböter utomlands? Kameror, körkortsindragning osv osv....

Brådhis * Voff voff *
28 maj 2011 · 10 299 Inlägg

Satt och funderade på en sak som jag diskuterade med en kompis för ett tag sedan och nyfiken som jag är försökte jag googla lite och söka på olika forum, men jag hittar inget direkt svar på det jag undrar...

Att fortkörningsböter skickas till Sverige från vissa grannländer vet man ju, men hur fungerar det om en person kör t.ex. mer än 30 km/h för fort utomlands (dvs över den svenska(!) körkortsgränsen)? Kan det då beslutas om en körkortsindragning här i Sverige trots att brottet skett i ett annat land?

Vi kan tänka oss t.ex. följande scenario:

En person kör 35 km/h för fort förbi en fartkamera på en 80-väg i t.ex. Finland eller Danmark! Kameran tar en bild och böterna skickas (sannolikt, men inte nödvändigtvis) till personen i Sverige! Vad händer sedan? Rapporteras detta till Transportstyrelsen och vidtar dom iså´ntfall några åtgärder? Och om dom gör det, utgår dom då från dom Svenska reglerna för körkortsindragning (dvs 30 km/h för fort i detta exempel) eller utgår dom från straffskalan i det bötfällande landet?!

Lite rörigt, men jag tror ni hajar hur jag menar! smile

Och snälla, försök hålla er till en diskution om vad som händer EFTER att böterna skickats hit, inte huruvida böterna kommer hit eller ej!!!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Saabarn_Eric
28 maj 2011 · 265 Inlägg

Kan dom ta kortet om man blir tagen av en kamera?

Rise and rise again, until lambs become lions!
Muttley
29 maj 2011 ·

Saabarn_Eric skrev:
Kan dom ta kortet om man blir tagen av en kamera?

I sverige ja.
I grannländerna är jag osäker men troligtvis i med länderna ska samarbeta.

Brådhis * Voff voff *
29 maj 2011 · 10 299 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:
Kan dom ta kortet om man blir tagen av en kamera?

I Sverige, ja!

Men frågan jag ställer är hur det funkar när en Svensk bil fotas/eller blir stoppad utomlands!!!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sleepyoh
29 maj 2011 · 1 319 Inlägg

Gör du någonting som inte ger körkortåterkallelse i andra länder ska du inte kunna få skit för det i sverige. Kan ge ett helt annat exempel som inte har med bilar att göra, men är du i Holland och röker cannabis kan du inte dömas i sverige för det om du har det i blodet/urinen. Vilket du kan om du röker här.

_----------'
Muttley
29 maj 2011 ·

sleepyoh skrev:
Gör du någonting som inte ger körkortåterkallelse i andra länder ska du inte kunna få skit för det i sverige. Kan ge ett helt annat exempel som inte har med bilar att göra, men är du i Holland och röker cannabis kan du inte dömas i sverige för det om du har det i blodet/urinen. Vilket du kan om du röker här.

Men om du åker tillbaka i sverige och polisen gör pissetest på dig och du pissar positivt så åker du ändå smile

Brådhis * Voff voff *
29 maj 2011 · 10 299 Inlägg

sleepyoh skrev:
Gör du någonting som inte ger körkortåterkallelse i andra länder ska du inte kunna få skit för det i sverige.

Det var lite så jag tänkte oxå, men jag hittar ingen direkt fakta om det!

Men vad gäller OM det skulle ge körkortsindragning även i det landet då?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sleepyoh
29 maj 2011 · 1 319 Inlägg

tkd_rille skrev:

sleepyoh skrev:
Gör du någonting som inte ger körkortåterkallelse i andra länder ska du inte kunna få skit för det i sverige. Kan ge ett helt annat exempel som inte har med bilar att göra, men är du i Holland och röker cannabis kan du inte dömas i sverige för det om du har det i blodet/urinen. Vilket du kan om du röker här.

Men om du åker tillbaka i sverige och polisen gör pissetest på dig och du pissar positivt så åker du ändå smile

Svar nej, det som är hela poängen! Torska 2 dagar på piss efter du varit där = de kan inte bevisa att något brott har begåtts. Eftersom du inte blir dömd för det där blir du inte det här.

Senast redigerat av sleepyoh (29 maj 2011)

_----------'
sleepyoh
29 maj 2011 · 1 319 Inlägg

Brådhis skrev:

sleepyoh skrev:
Gör du någonting som inte ger körkortåterkallelse i andra länder ska du inte kunna få skit för det i sverige.

Det var lite så jag tänkte oxå, men jag hittar ingen direkt fakta om det!

Men vad gäller OM det skulle ge körkortsindragning även i det landet då?

//Brådhis

om du gör någonting olagligt i länder som vi samarbetar med kan du bli dömd för det här.

_----------'
Sheba Certifierad besserwisser
29 maj 2011 · 308 Inlägg

Hehe, varit på Europa-semester med 480'n? wink

Det är en svår fråga att svara på, jag tror att det beror väldigt mycket på vilket land det handlar om. De skandinaviska länderna samarbetar ju, så åker du fast i skandinavien så får du böter. Länsstyrelsen i Sverige kan också fortfarande återkalla ditt körkort om det vill sig illa. Straffskalan som du hamnar under är den som råder i landet, som t.ex risk för fängelse för grov överträdelse i Norge.

Övriga EU, däremot, är ju lite svårare. Vad jag har kunnat läsa mig till från folks erfarenheter på olika forum är att det oftast inte händer något, faktiskt, just av den anledningen att det inte råder något samarbete. Om du skulle bli tagen och få en bot så är det högst osannolikt att det skulle rapporteras till Länsstyrelsen i Sverige eftersom gränsen för återkallat körkort är olika för olika länder, samt att detta samarbete ej finns. Jag är också tveksam till att t.ex tyska polisen skulle lägga ner tid och pengar på att driva in en bot från en svensk medborgare. Teoretiskt sett så bör du bli bötfälld och betalningsskyldig, men i praktiken så ser det nog lite annorlunda ut.

Senast redigerat av Sheba (29 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
volvoentusiasten
29 maj 2011 · 4 005 Inlägg

Om det är ett EU-land eller har godkänt samma körkortsdirektiv som du begår brottet i,  så blir du av med ditt svenska körkort. Det regleras i EUs körkortsdirektiv 1991.

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra … r-inom-EU/

Brådhis * Voff voff *
29 maj 2011 · 10 299 Inlägg

Sheba skrev:
Hehe, varit på Europa-semester med 480'n? wink

Det är en svår fråga att svara på, jag tror att det beror väldigt mycket på vilket land det handlar om. De skandinaviska länderna samarbetar ju, så åker du fast i skandinavien så får du böter. Länsstyrelsen i Sverige kan också fortfarande återkalla ditt körkort om det vill sig illa. Straffskalan som du hamnar under är den som råder i landet, som t.ex risk för fängelse för grov överträdelse i Norge.

Övriga EU, däremot, är ju lite svårare. Vad jag har kunnat läsa mig till från folks erfarenheter på olika forum är att det oftast inte händer något, faktiskt, just av den anledningen att det inte råder något samarbete. Om du skulle bli tagen och få en bot så är det högst osannolikt att det skulle rapporteras till Länsstyrelsen i Sverige. Jag är också tveksam till att t.ex tyska polisen skulle lägga ner tid och pengar på att driva in en bot från en svensk medborgare. Teoretiskt sett så bör du bli bötfälld och betalningsskyldig, men i praktiken så ser det nog lite annorlunda ut.

lol Nej nej! Bara nyfiken på hur systemet fungerar! smile

Norge tog jag medvetet inte med i exemplet eftersom dom har ett uttalat samarbete Sverige!

Att det oftast inte händer något är jag medveten om, men frågan är just hur det generellt ser ut! Dvs om Transportstyrelsen i Sverige kan återkalla ett körkort pga en förseelse i ett annat land! Och om dom kan det, vilken gräns dras för om körkortet återkallas eller ej? Landet där brottet begicks eller Sveriges?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvoentusiasten
29 maj 2011 · 4 005 Inlägg

Mkt åsikter i denna tråd.... Som vanligt i denna typ trådar, så är det källhänvisning till rätt lag/regel som gäller. Inte din kompis kusin, som jobbar som ordningspolis. wink

Senast redigerat av linuslinje (29 maj 2011)

Brådhis * Voff voff *
29 maj 2011 · 10 299 Inlägg

linuslinje skrev:
Om det är ett EU-land eller har godkänt samma körkortsdirektiv som du begår brottet i,  så blir du av med ditt svenska körkort. Det regleras i EUs körkortsdirektiv 1991.

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra … r-inom-EU/

Okej? Hittar ingenting riktigt om detta på din länk? Eller missar jag nå´t?

Det närmaste man kommer i den texten är:

För dem vars körkort är utfärdade i ett annat land än där man bor är vissa frågor ändå styrda av reglerna i bosättningslandet. Det gäller till exempel:

körkortets giltighetstid
eventuella krav på medicinska kontroller
skattefrågor på området
straff kopplade till körkortet vid brott
ogiltigförklarande, indragning och återkallande av körkort
förnyelse och ersättning av förlorat körkort

Om ovanstående även gäller folk som besöker ett land så borde det betyda att det är det brörda landets regler om körkortsåterkallelse som gäller...!? Eller?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (29 maj 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sleepyoh
29 maj 2011 · 1 319 Inlägg

Svar ja.

_----------'
Brådhis * Voff voff *
29 maj 2011 · 10 299 Inlägg

sleepyoh skrev:
Svar ja.

Men vad händer då i praktiken?

Har googlat lite mer och sökt på fler forum och det verkar som att folk får låta bli att fortsätta köra i Finland (t.ex.) och att dom sedan får köra i Sverige när dom kommer hem eftersom Finska myndigheter endast kan besluta om körkortsindragning inom Finland för utländska medborgare!?

Det verkar ju helt snurrigt...!?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sheba Certifierad besserwisser
29 maj 2011 · 308 Inlägg

Det är ju bara Länsstyrelsen som kan återkalla svenska körkort. Det enda som länken ovan talar om är att återkallelse kan ske för överträdelser utomlands, men det är fortfarande oklart om Länsstyrelsen blir informerad om förseelsen som skett utomlands. Om de inte blir underrättade så kan körkortet inte heller dras in.

Jag har försökt söka information gällande detta, men inte hittat något förutom folks erfarenheter och gissningar.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Brådhis * Voff voff *
29 maj 2011 · 10 299 Inlägg

Sheba skrev:
Det är ju bara Länsstyrelsen som kan återkalla svenska körkort. Det enda som länken ovan talar om är att återkallelse kan ske för överträdelser utomlands, men det är fortfarande oklart om Länsstyrelsen blir informerad om förseelsen som skett utomlands. Om de inte blir underrättade så kan körkortet inte heller dras in.

Jag har försökt söka information gällande detta, men inte hittat något förutom folks erfarenheter och gissningar.

Då har vi kommit lika långt i googlandet verkar det som! lol

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
PoulZen
29 maj 2011 · 772 Inlägg

http://www.eu-upplysningen.se/Aktuellt/ … -straffas/

Antagligen beror det helt på personen du blir tagen av om dom skickar något till ditt hemland.
"Många som begår trafikbrott i ett annat EU-land blir aldrig straffade, eftersom det är svårt för myndigheterna att få kontakt med bilägaren när hon eller han har lämnat landet. "

Men här står det att det diskuteras om en ändring, om det är bestämt eller ej, vet jag inte.

Men risken att få något straff i Sverige är nog liten som det ser ut nu. Men det kommer nog bli hårdare och större chans att få straff i Sverige.

PoulZen
29 maj 2011 · 772 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang