Ang motor byte volvo 740 gl b230f till b230fk.

pukan2
3 juni 2011 · 3 182 Inlägg

då jag inte värkar få min 740 såld så funderar jag nu på att byta motor till en b230fk motor. måste jag byta hela elsystemet eller vad exakt är det som behöver bytas, samt vad mer förutom bromsar behöver bytas för att regga den som turbo.

XeptiQ Whatever :)
4 juni 2011 · 1 652 Inlägg

Hmm, enligt SRFO/Bilprovningen..

Du tar motor ( FK ), men du får inte har kvar din drivlina, den måste bytas ut till tex, från m47 till M90 eller ZF. Du får inte ha kvar din bakaxel, måste byta till en annan tex från 1030 till 1031.
Bromsarna så duger det inte med dina vanliga utan helst 4-kolvsok fram med ventilerade skivor på 330mm något.

Hjulupphängningen måste ändras, pga volvos värdelösa 2-link bak, måste bytas till en 4-link, samma fram fast med coilovers. ? Tycker jag själv är onödigt men.

Det fick jag som svar när jag ville lägga i min B234F istället för min B230FK..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Danne_1977
4 juni 2011 · 3 292 Inlägg

XeptiQ skrev:
Hmm, enligt SRFO/Bilprovningen..

Du tar motor ( FK ), men du får inte har kvar din drivlina, den måste bytas ut till tex, från m47 till M90 eller ZF. Du får inte ha kvar din bakaxel, måste byta till en annan tex från 1030 till 1031.
Bromsarna så duger det inte med dina vanliga utan helst 4-kolvsok fram med ventilerade skivor på 330mm något.

Hjulupphängningen måste ändras, pga volvos värdelösa 2-link bak, måste bytas till en 4-link, samma fram fast med coilovers. ? Tycker jag själv är onödigt men.

Det fick jag som svar när jag ville lägga i min B234F istället för min B230FK..

Njaa.. vette faan om hjulupphängningen måste ändras... det är ju i stort sätt lika på alla 740.. oavsett om det är turbo eller inte...bromsarna måste dock bytas.. likaså delar av elsystemet..samt bakaxel... finns nog inget krav på vilken låda som ska användas.. bara den kommer från motsvarande motor som ska läggas i.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
sleepyoh
4 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Danne_1977 skrev:

XeptiQ skrev:
Hmm, enligt SRFO/Bilprovningen..

Du tar motor ( FK ), men du får inte har kvar din drivlina, den måste bytas ut till tex, från m47 till M90 eller ZF. Du får inte ha kvar din bakaxel, måste byta till en annan tex från 1030 till 1031.
Bromsarna så duger det inte med dina vanliga utan helst 4-kolvsok fram med ventilerade skivor på 330mm något.

Hjulupphängningen måste ändras, pga volvos värdelösa 2-link bak, måste bytas till en 4-link, samma fram fast med coilovers. ? Tycker jag själv är onödigt men.

Det fick jag som svar när jag ville lägga i min B234F istället för min B230FK..

Njaa.. vette faan om hjulupphängningen måste ändras... det är ju i stort sätt lika på alla 740.. oavsett om det är turbo eller inte...bromsarna måste dock bytas.. likaså delar av elsystemet..samt bakaxel... finns nog inget krav på vilken låda som ska användas.. bara den kommer från motsvarande motor som ska läggas i.

ingen el, han verkar ju ha lh 2.4 så boxar och förlänga LMM kabel och spridar motstånd så ere firrat.

_----------'
henkemedpuffen
4 juni 2011 · 249 Inlägg

vad pratar ni om? byta bakaxel? haha för att få rega med fk? dem jag vet som regar med t5a behöver inte byta axel och det är en effektökning på 110 hk ifrån en gl.

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
Danne_1977
4 juni 2011 · 3 292 Inlägg

henkemedpuffen skrev:
vad pratar ni om? byta bakaxel? haha för att få rega med fk? dem jag vet som regar med t5a behöver inte byta axel och det är en effektökning på 110 hk ifrån en gl.

Njaa jag har tänkt lite på det där.. och kom på att jag har faan aldrig bytt bakaxel ur den synpunkten att det är ett krav att göra det för reg bes.. MEN... jag har bytt för att få annan utväxling osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
henkemedpuffen
4 juni 2011 · 249 Inlägg

ja det har du rätt i..

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
pukan2
4 juni 2011 · 3 182 Inlägg

det fanns finns många 740 gl på blocket med både m47 låda och orginal axel på som är reggade med fk.

XeptiQ Whatever :)
5 juni 2011 · 1 652 Inlägg

Danne_1977 skrev:

XeptiQ skrev:
Hmm, enligt SRFO/Bilprovningen..

Du tar motor ( FK ), men du får inte har kvar din drivlina, den måste bytas ut till tex, från m47 till M90 eller ZF. Du får inte ha kvar din bakaxel, måste byta till en annan tex från 1030 till 1031.
Bromsarna så duger det inte med dina vanliga utan helst 4-kolvsok fram med ventilerade skivor på 330mm något.

Hjulupphängningen måste ändras, pga volvos värdelösa 2-link bak, måste bytas till en 4-link, samma fram fast med coilovers. ? Tycker jag själv är onödigt men.

Det fick jag som svar när jag ville lägga i min B234F istället för min B230FK..

Njaa.. vette faan om hjulupphängningen måste ändras... det är ju i stort sätt lika på alla 740.. oavsett om det är turbo eller inte...bromsarna måste dock bytas.. likaså delar av elsystemet..samt bakaxel... finns nog inget krav på vilken låda som ska användas.. bara den kommer från motsvarande motor som ska läggas i.

Hmm, okej men det var det som stog i mailet jag fick av dom, tror inte dom ljuger om det ?
Dels sa han absolut inget om elen, men det är ju själv klart att du har ska ett helt fungerande 3-stegskattalysator i systemet.

Visst jag tycker jag själv att det låter sjukt att byta upphängningen baktill, men allt annat låter mer trovärdigt..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2011 · 13 746 Inlägg

så länge bilen är relativt gammal fram till 94 så är det inga problem så länge man inte stoppar i en äldre motor

så har du en 89:ans 740Gl så kan du regga den med B230Ft/Fk utan att byta axlar osv

polarn reggade om sin 945Gl 91:a härom månaden med B230FT med moddad el bara och M90 fast enda anledningena att han har m90 är att en m47 är totalt värdelös och tråkig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
XeptiQ Whatever :)
5 juni 2011 · 1 652 Inlägg

Mailet från Luigi de Barone ( SRFO )

"Hej

Nej det är inte OK

Lagen kräver "Väsentliga förändringar"

Så om din bil har exempelvis M90 original så är det INTE OK att det är samma efter ombyggnad!

Dessutom får du inte "blanda delar" i drivlinan.
Avgasgodkännandet gäller som en helhet med motor, låda, bakaxel, sprut, filter, mm mm så det faller om du mixar delar och är alltså inte godkänt.

Samma med bromsar:
om originalbilen har solida 300mm skivor och flytande enkolvsok
och det utbytta systemet har 300mm ventilerade skivor, flytande enkolvsok och ABS
så är skillnaden för liten (bromsprestanda är ungefär samma) för att det skall vara OK

Du behöver t.ex T5ans bromsar (4-kolv runtom 330/310 mm skivor för att det skall vara okej.


Modifiera hjulupphängning kan vara att man bak bygger om till 4-link istället för det urusla som Volvo har

Fram kan du sänka bilen rejält, flytta ner undre kulbult och sätta Coilover.

krydda med lite snygga stora hjul så ser den ombyggd ut också.

MVH Ludde"

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
5 juni 2011 · 1 652 Inlägg

Growe skrev:
så länge bilen är relativt gammal fram till 94 så är det inga problem så länge man inte stoppar i en äldre motor

så har du en 89:ans 740Gl så kan du regga den med B230Ft/Fk utan att byta axlar osv

polarn reggade om sin 945Gl 91:a härom månaden med B230FT med moddad el bara och M90 fast enda anledningena att han har m90 är att en m47 är totalt värdelös och tråkig

Fram till 93 är det smile Men vissa bilar kan slinka igenom ändå. Lättare om bilen är under 90..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang