När drar era bilar minst?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 502 Inlägg

Tankat Citroenen 2 ggr nu i min ägo. Första gången slökörde jag och växlade ofta innan 2000 varv. Femman i 50 alltså. Då ville den ha 0.73 l/mil. Sen körde jag upp till 3500 varv samt stod på friskt och hoppade ofta över 4:an för att sedan ligga i rätt hastighet. Resultat: 0.68 L/mil.

300C:n drog 1 dl mindre efter jag började köra med hastig acc upp till rätt fart och lät den växla vid 3000 varv. Den går på under litern.

300M Drar mycket hur man än gör...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LordLife
6 juni 2011 · 998 Inlägg

När drar era bilar minst? När den står still big_smile skämt och sido När jag kör min s70 så gasar jag på upp till 3000varv och sen växlar så jag snabbt kommer upp i hastigheten då drar den betydligt mindre ca: 0.82L/mil, slö kör jag kommer den upp i 0.88L/mil så det är lite skillnad. Vavrar jag över det så kommer jag upp i liter.
Motorn är en 144hk.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Evildan
6 juni 2011 ·

Min drar som minst just nu, jag sitter framför datorn och bilen står parkerad smile


När jag använder AUDI däremot är den som snålast runt 90km/h då vill den ha 0.78 landsväg (uträknat med hjälp av GPS) överensstämmer med färddatorn dessutom.
Mazda begär betydligt mindre för att flytta på sig.

schnauz
6 juni 2011 · 1 758 Inlägg

En förbränningsmotor är i regel mer effektiv vid högre belastning.
"Feggasar" man och växlar för tidigt får motorn aldrig arbeta i det område där den är mest effektiv.

peegee Forummoderator
6 juni 2011 · 2 924 Inlägg

Jo att acca måttligt fort och hoppa över 3 eller 4:an för att fortare komma upp på högsta möjliga växel och bästa hastighet att ligga kvar på, är ju just ECO-driving och det har jag märkt gör skillnad på förbrukningen men alltför ofta är det för roligt att dra på växlarna med turbobilar... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
ekelund88
6 juni 2011 · 2 656 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Tankat Citroenen 2 ggr nu i min ägo. Första gången slökörde jag och växlade ofta innan 2000 varv. Femman i 50 alltså. Då ville den ha 0.73 l/mil. Sen körde jag upp till 3500 varv samt stod på friskt och hoppade ofta över 4:an för att sedan ligga i rätt hastighet. Resultat: 0.68 L/mil.

300C:n drog 1 dl mindre efter jag började köra med hastig acc upp till rätt fart och lät den växla vid 3000 varv. Den går på under litern.

300M Drar mycket hur man än gör...

min 540 ligger på runt 1.0 oavsett hur jag körfaktiskt vr6an går som aldrasnålast när man som du beskriver kör eco driving då vill den ha i sig runt 1.2

WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
6 juni 2011 · 273 Inlägg

Cabben vi har vi ha runt 0,65 l/milen om man fiskör och inte gasar på men när man belastar den mycket och inte kör snällt så ligger den runt 0,85-0,9 l/milen smile

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
sleepyoh
6 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Min jävla fiat diesel drar lika mycket oavsett hur jag kör. Vinter eller sommar, fullgas eller smygkör, ligger alltid på 0.68-0.7

_----------'
von_blad
6 juni 2011 · 461 Inlägg

När jag ligger på landsväg i 70-80km/h på högsta växeln går det som snålast, gäller alla bilar jag ägt hittills (ca 10st).

Mustangen kom faktiskt ner på 0.85 i helgen! smile

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 502 Inlägg

Vettew skrev:
volvo s70 classic (174 hästars). ligger i snitt på 0,7-0,8 och då är diverse omkörning och växlar vid 4 tusen varv. slökör ja så växlar ja vid 2500-3000. samma bensin förbrukning som innan. rolig motor som inte dricker som en alkis. den som inte tror mig så bevisar ja gärna motsatsen.

S70. Rolig? Har du varit i barskåpet och tullat idag Vettew?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 502 Inlägg

sleepyoh skrev:
Min jävla fiat diesel drar lika mycket oavsett hur jag kör. Vinter eller sommar, fullgas eller smygkör, ligger alltid på 0.68-0.7

Dieslar är grejen! Dessutom drar de 30% av en bensinbil vid tomgång och givetvis rätt lite vid kökörning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ekelund88
6 juni 2011 · 2 656 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

sleepyoh skrev:
Min jävla fiat diesel drar lika mycket oavsett hur jag kör. Vinter eller sommar, fullgas eller smygkör, ligger alltid på 0.68-0.7

Dieslar är grejen! Dessutom drar de 30% av en bensinbil vid tomgång och givetvis rätt lite vid kökörning.

bensin e theshit smile + att de den drar mindre förlorar man på skatten wink

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 juni 2011 · 3 068 Inlägg

När jag ligger i 90-100km/h på femman drar den 0,5enl vakuum-mätaren. Inte helt illa för en trimmad 2l med k-jetronic.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 502 Inlägg

ekelund88 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

sleepyoh skrev:
Min jävla fiat diesel drar lika mycket oavsett hur jag kör. Vinter eller sommar, fullgas eller smygkör, ligger alltid på 0.68-0.7

Dieslar är grejen! Dessutom drar de 30% av en bensinbil vid tomgång och givetvis rätt lite vid kökörning.

bensin e theshit smile + att de den drar mindre förlorar man på skatten wink

Kärringens I30 CRDI drog 0.5 och skatten är 1864:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sleepyoh
6 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

sleepyoh skrev:
Min jävla fiat diesel drar lika mycket oavsett hur jag kör. Vinter eller sommar, fullgas eller smygkör, ligger alltid på 0.68-0.7

Dieslar är grejen! Dessutom drar de 30% av en bensinbil vid tomgång och givetvis rätt lite vid kökörning.

Först och främst måste jag säga att, den förbrukningen är ren stadskörning i princip.
Sen måste jag fråga, hur mycket drar en bil på tomgång ungefär? i vintras blev det att man lät den stå på 2-3 timmar i sträck ibland när det var kallt, inte märkt något märkbart på bensinkvittot eller mina roliga uträkningar.

Läste någonstans att man kan ta hur mycket den drar per mil, och säga att det är ungefärliga timförbrukningen? Du kanske har bättre koll än mig.

_----------'
ekelund88
6 juni 2011 · 2 656 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

ekelund88 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Dieslar är grejen! Dessutom drar de 30% av en bensinbil vid tomgång och givetvis rätt lite vid kökörning.

bensin e theshit smile + att de den drar mindre förlorar man på skatten wink

Kärringens I30 CRDI drog 0.5 och skatten är 1864:-

mja nu menade ju inte jag skolådor men get your point smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 502 Inlägg

sleepyoh skrev:

Dieselsmurfen skrev:

sleepyoh skrev:
Min jävla fiat diesel drar lika mycket oavsett hur jag kör. Vinter eller sommar, fullgas eller smygkör, ligger alltid på 0.68-0.7

Dieslar är grejen! Dessutom drar de 30% av en bensinbil vid tomgång och givetvis rätt lite vid kökörning.

Först och främst måste jag säga att, den förbrukningen är ren stadskörning i princip.
Sen måste jag fråga, hur mycket drar en bil på tomgång ungefär? i vintras blev det att man lät den stå på 2-3 timmar i sträck ibland när det var kallt, inte märkt något märkbart på bensinkvittot eller mina roliga uträkningar.

Läste någonstans att man kan ta hur mycket den drar per mil, och säga att det är ungefärliga timförbrukningen? Du kanske har bättre koll än mig.

En diesel vill ha mellan 1-2 liter/timme. En bensinare betydligt mer plus att den faktiskt inte tål tomgång hur länge som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
stoltosmart
6 juni 2011 · 884 Inlägg

kör med min golf på landsväg mest då drar den mellan 0,6-0,66

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 17 502 Inlägg

Vettew skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Vettew skrev:
volvo s70 classic (174 hästars). ligger i snitt på 0,7-0,8 och då är diverse omkörning och växlar vid 4 tusen varv. slökör ja så växlar ja vid 2500-3000. samma bensin förbrukning som innan. rolig motor som inte dricker som en alkis. den som inte tror mig så bevisar ja gärna motsatsen.

S70. Rolig? Har du varit i barskåpet och tullat idag Vettew?

nopp. spiknykter. drar ifrån dig vid rödljusen och då dricker min kärra mindre hehe. mest roligast per krona helt enkelt.

Du HAR varit i skåpet! Fast Cittran kör du nog ifrån. 101 hk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ekelund88
6 juni 2011 · 2 656 Inlägg

Vettew skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Vettew skrev:
volvo s70 classic (174 hästars). ligger i snitt på 0,7-0,8 och då är diverse omkörning och växlar vid 4 tusen varv. slökör ja så växlar ja vid 2500-3000. samma bensin förbrukning som innan. rolig motor som inte dricker som en alkis. den som inte tror mig så bevisar ja gärna motsatsen.

S70. Rolig? Har du varit i barskåpet och tullat idag Vettew?

nopp. spiknykter. drar ifrån dig vid rödljusen och då dricker min kärra mindre hehe. mest roligast per krona helt enkelt.

hahahah smile du måste vara full som sagt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang