Göra framruta till båten. Böja plexi?!

Jonaslatt
16 juni 2011 · 324 Inlägg

Hejsan har precis köpt mig en liten sportbåt. som jag renoverar upp lite.
Rutan är repig som F*n så tänkte försöka göra en ny.

Rutan är nu i tunt plexi glas. Och är lite rundad Vild gissning ca 150cm x 50cm

Skulle helst vilja ha den mörk. Men kanske lättast att tona efter?

Kan man köpa lite plexi glas och lägga på org rutan och sedan värma så den böjer sig efter org rutan?
Hur skär man lättast ut formen sen sticksåg?
ungefär vilken tjocklek ska man ha för att kunna böja??

mvh

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
granadadr
16 juni 2011 · 7 300 Inlägg

bättre du tar lexan,, mindre repkänslig å tål MKT mer,, å är mer böjbar innan den spricker,, dock dyrare wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Rallyhalle
16 juni 2011 · 4 299 Inlägg

Står still i skallen men har för mig det är Lexan många båtmärken använder sig av idag. Vissa testar just nu plexi dock vilket inte är kul för oss som monterar kapell...

Hur som när du ska såga i materialet för rutan så ska du ha sticksåg ja. Men använda ett blad som istället för tänder har en filliknande yta. Borde finnas hos järnhandeln, och det ska du ha för att slippa flisor och småsprickor långs med rutkanten sen wink

Jock
16 juni 2011 · 40 Inlägg

Köp en som redan är tonad, sen är det bara att såga ut formen tänk på att göra det långsamt dock så du slipper flisor.
Ska du böja plexi så behöver du värma det... Enklast är att bara malla av gamla rutan och märka ut vart den ska bockas. Enklast är nog att åka in till ett glasmästeri och antingen be dom bocka eller fråga om du får låna grejer. smile  Har själv gjort en ny ruta till båten dock jobbade jag på ett glasmästeri för tillfället vilket underlättade en hel del. 

Kan dock säga såhär i efterhand att jag ångrar lite att jag gjorde den i plexi istället för makrolon, bockas utan värme och är mycket lättare att såga ut samt reptåligare...


Edit: Såg nu att den skulle rundas, inte bockas då blev det lite klurigare.

Senast redigerat av Jock (16 juni 2011)

5E
17 juni 2011 · 92 Inlägg

Jag vet inte riktigt hur båten ser ut. Men en vindruta från en personbil? Det satte jag på min båt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang