Varför är Ford Sierra så billiga?

TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
17 juni 2011 · 177 Inlägg

Har kollat runt lite på Ford Sierra och ser att dom ligger på runt 5500 spänn. Men då är frågan, varför är dom så billiga?

Aero T16
17 juni 2011 · 1 327 Inlägg

Ford från 80 och 90 -talet är inte bra bilar och även gamla. Ingen som vill köpa dem.

Sannholm
17 juni 2011 · 20 Inlägg

riktigt rolig vinterbil och så dåliga vet jag inte om jag kan hålla med om! 
men ska du köpa en så hade jag valt en med dohc motor !
sen att ford är ett stort elfel! men det får du på köpet big_smile

Senast redigerat av Sannholm (17 juni 2011)

demk
17 juni 2011 · 680 Inlägg

jag hade en sirra 2.9 l V6 hade inga problem alls ,,ingen rost ,motorn gick fint smile men var välvårdad och köpte den av en "bilnörd",finns nog några fina ex kvar...köpt inte 2.0 är förjävla slöa

BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
demk
17 juni 2011 · 680 Inlägg

demk skrev:
jag hade en sirra 2.9 l V6 hade inga problem alls ,,ingen rost ,motorn gick fint smile men var välvårdad och köpte den av en "bilnörd",finns nog några fina ex kvar...köpt inte 2.0 är förjävla slöa

hade en från 90

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
demk
17 juni 2011 · 680 Inlägg

demk skrev:

demk skrev:
jag hade en sirra 2.9 l V6 hade inga problem alls ,,ingen rost ,motorn gick fint smile men var välvårdad och köpte den av en "bilnörd",finns nog några fina ex kvar...köpt inte 2.0 är förjävla slöa

hade en från 90

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=10179&image=298103

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Muttley
17 juni 2011 ·

Anledningen är att folk inte vill ha de gamle bilarna. JAg anser att de är en skitbil för vanligt bruk. Men ska man ändå bara köra och slakta en vinter så är de ju inte dyrt.

demk
17 juni 2011 · 680 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_si … 20&w=3
tyvärr 2.0,jag hade sån fast röd 2.9


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10179/298102_s26cw2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/10179/298103_309ttl.jpg

Senast redigerat av demk (18 juni 2011)

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Knugcab
17 juni 2011 · 5 111 Inlägg

TomasCarlsson skrev:
Har kollat runt lite på Ford Sierra och ser att dom ligger på runt 5500 spänn. Men då är frågan, varför är dom så billiga?

1. Gammal bil
2. Ford har ju varit rätt "billiga" redan som nya i förhållande till storlek och utrustning.
3. Ingen status i bilen som med t.ex. MB och BMW = lågt andrahandsvärde.
4. Vanlig bil - utbudet större än efterfrågan.
5. Har dåligt kvalitetsrykte - till viss del befogat och till viss del inte.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
RD_87 Skrotsamlare
17 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

TomasCarlsson skrev:
Har kollat runt lite på Ford Sierra och ser att dom ligger på runt 5500 spänn. Men då är frågan, varför är dom så billiga?

1. Gammal bil
2. Ford har ju varit rätt "billiga" redan som nya i förhållande till storlek och utrustning.
3. Ingen status i bilen som med t.ex. MB och BMW = lågt andrahandsvärde.
4. Vanlig bil - utbudet större än efterfrågan.
5. Har dåligt kvalitetsrykte - till viss del befogat och till viss del inte.

6. Högljudd & burkig.
7. Inte speciellt vacker, tidiga bilar är extra fula.
8. Rostar ganska friskt.
9. Skittråkig om det inte är med V6, och som bekant tror de flesta att en sexa är så jävla törstig. Det brukar ju kunna vara billigare att köpa en BMW 7-serie jämfört med 3-serie.
10. Scorpio är mycket mysigare, för ungefär samma peng.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
viktor_89
17 juni 2011 · 113 Inlägg

Jag tycker det är en bra bil speciellt på vintern då kan man hänga ut röven lite extra mkt,åså är dom lätt meckade och ser helt ok ut, iaf sedanerna.

Germax
18 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har haft 9 Sierra.. jag kan hålla med om att det är en skitbil, men då är en Volvo 740 lika mycket skitbil. Dom två fördelarna med 740 är rattutslaget och att den håller bättre för att köra i.

Finns massor med fel på en Sierra, men rosten är det värsta.
Får man tag i en GT eller GLX efter 92 som inte är sönderrostad så kan man få en riktigt trevlig bil i förhållande till pengen. Rätt snygg med tycker jag. Köp inte en Sierra från 80-talet, dom känns markant äldre.

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
18 juni 2011 · 311 Inlägg

RD_87 skrev:

Volvo544special65 skrev:

TomasCarlsson skrev:
Har kollat runt lite på Ford Sierra och ser att dom ligger på runt 5500 spänn. Men då är frågan, varför är dom så billiga?

1. Gammal bil
2. Ford har ju varit rätt "billiga" redan som nya i förhållande till storlek och utrustning.
3. Ingen status i bilen som med t.ex. MB och BMW = lågt andrahandsvärde.
4. Vanlig bil - utbudet större än efterfrågan.
5. Har dåligt kvalitetsrykte - till viss del befogat och till viss del inte.

6. Högljudd & burkig.
7. Inte speciellt vacker, tidiga bilar är extra fula.
8. Rostar ganska friskt.
9. Skittråkig om det inte är med V6, och som bekant tror de flesta att en sexa är så jävla törstig. Det brukar ju kunna vara billigare att köpa en BMW 7-serie jämfört med 3-serie.
10. Scorpio är mycket mysigare, för ungefär samma peng.

10 ->
      Scorpion fick en värdelös bakvagn som "inte går att justera".
      Ford tillät 10ggr större vinkel-toleranser på bakvagnen än tex BMW.
      Man brukade säga att dom hade galna kosjukan när hjulen stod hur som helst !
      Granadan var 1000ggr bättre än Scorpion,
      men sen bestämde Ford sig för att spara pengar genom att skita i kvaliteten...
      Har själv haft några Fordar från 80-90talet, rena skiten jämfört med andra tyskar, därav priset !
      V6:an är en gammal rejäl motor som håller, men på bekostnad av bensinförbrukningen.
      2.0 OHC motorn kan dricka lika mkt olja som bensin + alla trevliga elfel...

      Cosworth är en helt annan femma...

Echonator Köpingsbo i exil
18 juni 2011 · 507 Inlägg

TomasCarlsson skrev:
Har kollat runt lite på Ford Sierra och ser att dom ligger på runt 5500 spänn. Men då är frågan, varför är dom så billiga?

De var billiga från början
De börjar bli gamla
Det fanns många av dem
Många typiska fel som rost och problem med oljesystemet som orsakade dåligt rykte som än i dag håller i sig

Hittar man bara en utan alltför mycket rost och ordentligt underhållen motor så får man mycket bil för pengarna.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Germax
18 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Problem med oljesmörjning och tickande motorer gäller ju främst den gamla OHC-motorn "Pinton"

Dohc-motorn som kom 89 är en bra mycket bättre motor som inte alls lider av problemet i samma utsträckning. Det är en bensinsnål och en rätt pigg motor. Många har dött av kokning med spruckna toppar som följd dock.

TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
18 juni 2011 · 177 Inlägg

Shit alltså, jag är riktigt sugen på en Ford Sierra nu!

Bmw_Bertil Ljud freak !
18 juni 2011 · 928 Inlägg

Jag hade en sierra 90 med doch som vinter bil i vintras ! Köpte den för 2000kr smile Höll hela vinter utan att varken bakaxel eller låda gav upp å då gick de väldigt brett ibland wink

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
5E
18 juni 2011 · 92 Inlägg

Sannholm skrev:
riktigt rolig vinterbil och så dåliga vet jag inte om jag kan hålla med om! 
men ska du köpa en så hade jag valt en med dohc motor !
sen att ford är ett stort elfel! men det får du på köpet big_smile

Håller med. Däremot väljer man Pinto motorn istället, grymt underskattad motor. Dohc däremot överskattad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang