Meka AC... går det att göra delar av jobbet själv?

granite
18 juni 2011 · 150 Inlägg

Funderar på att försöka få igång ACn på pendlarbilen, en gammal diesel Passat. En AC firma tittade på den och gav mig en offert, det blir rätt dyrt med splitternya grejor och verkstadsjobb. Offerten omfattade:

Kondensor
Torkfilter
PAO olja (?)

Plus köldmedia, jobb och täthetstest.

Kan man montera en kondensor själv och få det tätt eller behövs det specialverktyg? Ny kondensor med montering går på 5000:-, beg. på skroten typ 800:-

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Presidento Of World
18 juni 2011 · 3 334 Inlägg

ja det mesta går själv här! har själv bytt kondensor torkfilter och fyllt på med allt, tar inte så lång tid heller ! :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Germax
18 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Du kan göra allt själv utom att koppla in torkfiltret och läcktesta/suga/fylla systemet utan specialverktyg. Nya o-ringar är givetvis en förutsättning.

Att köpa en begagnad kondensor är vanskligt, men eftersom du har en Passat finns det snorbilligt att köpa nya i tyskland. Ca  500 för en kondensor, ca 250 för torkfiltret.

sjoman Möller mekaniker
18 juni 2011 · 141 Inlägg

Det går bra att byta hemma själv men om systemet har varit öppet länge så bör du lämna in den på sköljning för annars kan du få otur med att de slutar med kompressor haveri.

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
Germax
18 juni 2011 · 12 086 Inlägg

sjoman skrev:
Det går bra att byta hemma själv men om systemet har varit öppet länge så bör du lämna in den på sköljning för annars kan du få otur med att de slutar med kompressor haveri.

Sköljning?

Har systemet varit öppet det minsta kommer det in fukt och kan om det är tillräckligt frysa och hela skiten går sönder.

sjoman Möller mekaniker
18 juni 2011 · 141 Inlägg

ja men brukar skölja igenom systemet om det har varit för öppet för länge för att få ur all fukt och skit. Men oftast brukar det inte vara så farligt förutom när det har varit kompressor haveri för då brukar de va spån i hela systemet.

Volvo S40 2.0T "reddonkey" (1998)
granite
18 juni 2011 · 150 Inlägg

AC har varit paj i 2 år, så den är nog genomblöt. Sköljningen är alltså nåt som AC-firman gör innan dom fyller?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
granadadr
19 juni 2011 · 7 306 Inlägg

att den varit pajj,, betyder ju inte att den varit öppen wink har du haft bort slangar eller något?? om icket,, så kan den ju fortfarande vara sluten,, jag fyllde min gammla escrutt i fjol,, den hade inte funkat på flera år,, men vara bara å fylla å se glad ut smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
zovix Maskinbefäl
19 juni 2011 · 1 038 Inlägg

Sköljning?

Jag trodde man vaccumpumpar systemet och fyller med kvävgas för provtryckning och där efter suger ur och fyller med köldmedie. Kompressoroljan ska vara i kompressorn och ingen annanstans i systemet.

Vaccumpump finns att köpa på t.ex jula och kvävgas går att få tag på enkelt. Alltså kan man göra allt själv utom att fylla köldmedel vilket en kyltekniker måste göra (lagkrav). Dock finns det olagliga satser att beställa från USA. Som kuriosa kan jag nämna att det går att få kyla ur en bil-AC om man fyller systemet med propan.... (gasol)

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 juni 2011 · 1 594 Inlägg

zovix skrev:
Sköljning?

Jag trodde man vaccumpumpar systemet och fyller med kvävgas för provtryckning och där efter suger ur och fyller med köldmedie. Kompressoroljan ska vara i kompressorn och ingen annanstans i systemet.

Vaccumpump finns att köpa på t.ex jula och kvävgas går att få tag på enkelt. Alltså kan man göra allt själv utom att fylla köldmedel vilket en kyltekniker måste göra (lagkrav). Dock finns det olagliga satser att beställa från USA. Som kuriosa kan jag nämna att det går att få kyla ur en bil-AC om man fyller systemet med propan.... (gasol)

Mvh Magnus

Man sköljer inga AC-system i bilar, sen är ovan någorlunda rätt förutom att det forfarande INTE är olagligt att även fylla köldmediet i din egen bil. Ska du däremot jobba med andras bilar krävs ackreditering och personligt kylcertifikat.

Senast redigerat av hotrodder (19 juni 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
twin_cam Smålänning
19 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Du kan göra allt själv.

Men rekommenderar att en firma läcktestar och fyller systemet. Mest så det verkligen blir riktigt gjort.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hilmer
19 juni 2011 · 1 790 Inlägg

hotrodder skrev:

zovix skrev:
Sköljning?

Jag trodde man vaccumpumpar systemet och fyller med kvävgas för provtryckning och där efter suger ur och fyller med köldmedie. Kompressoroljan ska vara i kompressorn och ingen annanstans i systemet.

Vaccumpump finns att köpa på t.ex jula och kvävgas går att få tag på enkelt. Alltså kan man göra allt själv utom att fylla köldmedel vilket en kyltekniker måste göra (lagkrav). Dock finns det olagliga satser att beställa från USA. Som kuriosa kan jag nämna att det går att få kyla ur en bil-AC om man fyller systemet med propan.... (gasol)

Mvh Magnus

Man sköljer inga AC-system i bilar, sen är ovan någorlunda rätt förutom att det forfarande INTE är olagligt att även fylla köldmediet i din egen bil. Ska du däremot jobba med andras bilar krävs ackreditering och personligt kylcertifikat.

Om man haft ett kompressorhaveri är sköljning ingen dum idé för att få bort ev skit i systemet.

Germax
19 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Vad sköljer man med då, hallonsaft?

Aldrig hört talas om.

mojjen
19 juni 2011 · 3 Inlägg

Intressant tråd. Har själv planerat att försöka fixa AC som jag sabbade genom att köra över dotterns trehjuling förra sommaren.
Har precis reparerat kondeson. Min förhoppning är att kunna få fart på alltihop på egen hand med lite hjälp från forumet. Jag har kommit över en vacuumpump och manometer för att trycka och väga in gasen, på en auktion för kaffepengar. Men vet inte riktigt hur allt fungerar. Själv harjag tänkt prova kylspray (R134) från biltema. Tips på vart man kan få tag på nippel till de flaskorna?

Tror det är fler som gärna skulla vilja ha en komplett steg för steg guide från er som verkligen kan detta. Om man får beskrivet alla steg så hade det avrit till stor hjälp. Lite frågor som dykt upp för mig:

På ett värmepumpsforum har jag fått fram en arbetsordning:
1. Montage
2. Provtryckning (1,43 ggr arbetstryck)
3. Läcksökning
4. Vacuumtest med absolutvacuumeter
5. Fyllning Köldmedium
6. Uppstart.

Detta ger dock lite frågetecken.
2. Provtryckning, vart ansluter man kvävgasen? Det finns två ventiler på bilen. En på tunnt och en på tjockt rör. Hur länge skall man hålla trycket?
4. Vacuumtest. Vart ansluter jag Vacuumpumpen? Tunnt eller tjockt rör? Skall ajg ah en Vacuummanometer i serie med nippel och pump? Hur länge skall man vacuumtesta.

5. Fyllning. Jag utgår ifrån att det finns flera läger här. Dels de som fyller med avsedda proffesionella köldmedier, och dem av oss som vill snålfylla annat. Skall fyllningen göras i vacuumsattt sysyem. Mao när jag harvacuumsugit, så skruvas ena nippeln, samtidigt som jag ansluter mediet på andra? Vilken skall köldmediet fylals i tjocka eller tunna röret? Mängden borde inte vara något problem om man utgår från tomt system, viket står på typskylten. Bara att kontrollväga flaskorna innan och efter eller?

Olja
Om ett system stått tomt effter ett större läckage, så får man ju anta att en hel del olja försvunnit. Vilka mängder olja talar vi om. finns det någon universal olja för detta? Är det bara att hälla i lite olja i tex kondensorn innan montering, eller dras denna ur vid vacuumsugning? Hur trycker man annars in olja.

Fuktfilter
Hur viktigt är detta egentligen om man skall göra ett "budget rädda sommaren projekt"? Jag pratade med en mekaniker på bilia, och han menade att det var sällsynt att de faktiskt bytte filtren.
Det är en sak om man gör ett påkostat jobb som skall vaar i 10 år. Men om man nu ändå tänker använda biltema gas, och köra billigt på en bils om kanske hänger med 1-3år till.

Tack på förhand
mojjen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2011 · 17 603 Inlägg

mojjen skrev:
Intressant tråd. Har själv planerat att försöka fixa AC som jag sabbade genom att köra över dotterns trehjuling förra sommaren.
Har precis reparerat kondeson. Min förhoppning är att kunna få fart på alltihop på egen hand med lite hjälp från forumet. Jag har kommit över en vacuumpump och manometer för att trycka och väga in gasen, på en auktion för kaffepengar. Men vet inte riktigt hur allt fungerar. Själv harjag tänkt prova kylspray (R134) från biltema. Tips på vart man kan få tag på nippel till de flaskorna?

mojjen

Tror inte biltema burkarna ger tillräckligt med tryck. Men som sagt: Det är vad jag spontant tror! Kolla det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mojjen
19 juni 2011 · 3 Inlägg

Det borde väl inte behövas särskilt mycket tryck om systemet är vacuumsatt? Det borde praktiskt taget suga in gasen eller?
Men som sagt jag är helt okunnig. Verkar dock vara många om använt både kylspray och HC gas från tex biltema för detta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2011 · 17 603 Inlägg

mojjen skrev:
Det borde väl inte behövas särskilt mycket tryck om systemet är vacuumsatt? Det borde praktiskt taget suga in gasen eller?
Men som sagt jag är helt okunnig. Verkar dock vara många om använt både kylspray och HC gas från tex biltema för detta.

Du har nog rätt. Hittade följande på en sida efter lite googling:
"Biltemas drivgas 15-197 innehåller "90% r134a" och funkar utmärkt att köra med i bil-AC"

En fyllning kostar ca 1000:- på kylfirma.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
5E
19 juni 2011 · 92 Inlägg

En liten fråga bara. Systemet är tömt. Alltså är det läckage någonstans. Men hur vet ni vad som är felet? Felsökningen görs genom provtryckning, jag tror även man kör in ett speciellt medel i samband med provtryckning som visar var läckaget finns med uv-ljus. Att byta ut hela ac systemet kan väl inte vara så billigt att det är lönsamt.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 juni 2011 · 1 594 Inlägg

5E skrev:
En liten fråga bara. Systemet är tömt. Alltså är det läckage någonstans. Men hur vet ni vad som är felet? Felsökningen görs genom provtryckning, jag tror även man kör in ett speciellt medel i samband med provtryckning som visar var läckaget finns med uv-ljus. Att byta ut hela ac systemet kan väl inte vara så billigt att det är lönsamt.

Först ser man till att systemet är helt tomt/trycklöst sedan fyller man med kvävgas. Med vanligt tvålvatten sprayar men sedan på kritiska ställen tex. kompressor axel/bakstycke, kopplingar till kondensor etc. Ofta är kondensorn otät pga. korrision eller sitt utsatta läge i fronten. Kompressorn brukar komma som "nr 2" och köpa en beg med opluggade kopplingar är lotteri, då är en repsats bättre. Kompressorns elektriska magnetkoppling blir även sliten med tiden och kan dö men den är lätt att kolla direkt. Övertrycks/reglerventiler kan spöka men det visar sig i regel först när systemet är fyllt med köldmedia och ac-systemet startats. Mer sällan läck på coupens kylelement utan slangar, kondensor, kopplingar, kompressor och el är det första jag börjar med.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
mojjen
19 juni 2011 · 3 Inlägg

I mitt fall är det solklart vart läckan kommer ifrån, som ajg skrev så körde jag över dotterns trehjuling med ett rejält rökmoln som följd, skar in i en a kondensorns rör. Det är lagat, men skall provtryckas när det är monterat.


5E skrev:
En liten fråga bara. Systemet är tömt. Alltså är det läckage någonstans. Men hur vet ni vad som är felet? Felsökningen görs genom provtryckning, jag tror även man kör in ett speciellt medel i samband med provtryckning som visar var läckaget finns med uv-ljus. Att byta ut hela ac systemet kan väl inte vara så billigt att det är lönsamt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang