Kommer HÅR ut ur avgassystemet?!

Johanness
24 juni 2011 · 853 Inlägg

Hej.

Köpte mig en Volvo 460 idag. När jag skulle köra iväg med den så börjar den gå väldigt dåligt, sen la den bara av. Då kollade jag vid avgasmynningen och där hängde det massa hår, så jag började dra. Vilket resulterade i att jag fick en massa tussar i handen.

Efter ett tag startade bilen och gick. Men går dåligt. Vi hade cirka 7 mils körväg hem, när det var 3 mil kvar började den gå riktigt dåligt.

Håret sitter som ett täcke där inne, om man kollar in i ljuddämparen ser man att den stora sista burken är full med hår.

Detta har resulterat i att det har börjat vina från motorrummet när jag ger gas, märkte det när jag kom hem.

Kommer vinandet försvinna när jag fått bort håret?

HUR får jag bort "håret"?

Volvofarfar
24 juni 2011 · 1 312 Inlägg

"håret" som du säger är från en ljuddämpare som håller på att bli flintis:-) =Slut.. säkert därför som den går dåligt då det sätter igen avgasystemet..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Sakiq
24 juni 2011 · 270 Inlägg

Ljuddämparen som sagt upp sig, bara plocka bort den o sätta dit en ny
Alternativt sätta ett rakt rör istället, så får du lite "häftigare" ljud me wink

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Johanness
24 juni 2011 · 853 Inlägg

Sakiq skrev:
Ljuddämparen som sagt upp sig, bara plocka bort den o sätta dit en ny
Alternativt sätta ett rakt rör istället, så får du lite "häftigare" ljud me wink

Och hur förklaras det vinande ljudet som började komma på slutet av resan hem? Låter som om att håret satt igen så att motorn inte får nå luft och "läcker".

Sakiq
24 juni 2011 · 270 Inlägg

De kan jag icke förklara, kansker viner om något när motorn inte kan jobba som den ska, prova skruva/kapa dän ljuddämparen och prova igen.
Misstänker att de gör susen!

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Johanness
24 juni 2011 · 853 Inlägg

Sakiq skrev:
De kan jag icke förklara, kansker viner om något när motorn inte kan jobba som den ska, prova skruva/kapa dän ljuddämparen och prova igen.
Misstänker att de gör susen!

Okej, tackar för svaren.

Kanske kan fråga en till?

Kopplingen tar högt upp, den slirar inte och fungerar som den ska. Skall den går att justera så att den tar längre ner? Eller är kopplingen slut?

Sakiq
24 juni 2011 · 270 Inlägg

Nu är jag inte helt 100 på detta, men tror tamefan den ska ta högt upp om den är bra (TROR). Överlämnar de till någon mer kunnig!

Vet du om du har wire-koppling eller hydralisk? vet iallfall att wirekoppling går att justera!

Som sagt, vänta tills någon mer kunnig person svarar smile

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Johanness
24 juni 2011 · 853 Inlägg

Sakiq skrev:
Nu är jag inte helt 100 på detta, men tror tamefan den ska ta högt upp om den är bra (TROR). Överlämnar de till någon mer kunnig!

Vet du om du har wire-koppling eller hydralisk? vet iallfall att wirekoppling går att justera!

Som sagt, vänta tills någon mer kunnig person svarar smile

Har wirekoppling, tror jag klurat ut ur jag ska spänna den.

Ang. slutburken som börjar bli flintis, sitter inte den svetsad? Måste jag alltså kapa och svetsa dit en ny?...

Sakiq
24 juni 2011 · 270 Inlägg

Den ska sitta med avgasklamma, ta bort den o försök bända isär bråten, Kan vara ett helvete om de suttit ett tag.
Försök att "vicka" bort den, att bara dra den rakt ut har aldrig fungerat för mig iallafall

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Johanness
24 juni 2011 · 853 Inlägg

Sakiq skrev:
Den ska sitta med avgasklamma, ta bort den o försök bända isär bråten, Kan vara ett helvete om de suttit ett tag.
Försök att "vicka" bort den, att bara dra den rakt ut har aldrig fungerat för mig iallafall

Okej, ska försöka mig på det imorgon. Ska la dra nu jag.

Tack för hjälpen. Återkommer med lite uppdateringar framöver.

Glad midsommar.

smile

Sakiq
24 juni 2011 · 270 Inlägg

Johanness skrev:

Sakiq skrev:
Den ska sitta med avgasklamma, ta bort den o försök bända isär bråten, Kan vara ett helvete om de suttit ett tag.
Försök att "vicka" bort den, att bara dra den rakt ut har aldrig fungerat för mig iallafall

Okej, ska försöka mig på det imorgon. Ska la dra nu jag.

Tack för hjälpen. Återkommer med lite uppdateringar framöver.

Glad midsommar.

smile

Uppdatera gärna om hur de gick om du får dän dämparen!

Glad midsommar smile

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
volvo142-73
24 juni 2011 · 385 Inlägg

Sakiq skrev:
Nu är jag inte helt 100 på detta, men tror tamefan den ska ta högt upp om den är bra (TROR). Överlämnar de till någon mer kunnig!

Vet du om du har wire-koppling eller hydralisk? vet iallfall att wirekoppling går att justera!

Som sagt, vänta tills någon mer kunnig person svarar smile

När kopplingspedalen tar högt upp är lamellen påväg att ta slut, alt luft i systemet vid hydraliskt kopplingssystem eller dåligt med bromsvätska. Vid wire styrd koppling så kan det va dåligt spännt.

Mvh

it_mutt Avstängd
24 juni 2011 · 10 388 Inlägg

volvo142-73 skrev:

Sakiq skrev:
Nu är jag inte helt 100 på detta, men tror tamefan den ska ta högt upp om den är bra (TROR). Överlämnar de till någon mer kunnig!

Vet du om du har wire-koppling eller hydralisk? vet iallfall att wirekoppling går att justera!

Som sagt, vänta tills någon mer kunnig person svarar smile

När kopplingspedalen tar högt upp är lamellen påväg att ta slut, alt luft i systemet vid hydraliskt kopplingssystem eller dåligt med bromsvätska. Vid wire styrd koppling så kan det va dåligt spännt.

Mvh

Nåja, det där är en sanning med modifikation. A4:orna, speciellt B5:orna (dvs 95-01) har en koppling som tar högt upp i förhållande till"allt annat". Så nej, det stämmer inte alltid (men visst, generellt så)

Senast redigerat av it_mutt (24 juni 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Freddeponken
24 juni 2011 · 663 Inlägg

HYDRAULIK med U!

volvo142-73
24 juni 2011 · 385 Inlägg

Freddeponken skrev:
HYDRAULIK med U!

Är det väsentligt hur man stavar så länge alla fattar? Vad jag vet är detta inget forum för rättstavning och påpekningar av meningslösa felstavningar.

volvo142-73
24 juni 2011 · 385 Inlägg

it_mutt skrev:

volvo142-73 skrev:

Sakiq skrev:
Nu är jag inte helt 100 på detta, men tror tamefan den ska ta högt upp om den är bra (TROR). Överlämnar de till någon mer kunnig!

Vet du om du har wire-koppling eller hydralisk? vet iallfall att wirekoppling går att justera!

Som sagt, vänta tills någon mer kunnig person svarar smile

När kopplingspedalen tar högt upp är lamellen påväg att ta slut, alt luft i systemet vid hydraliskt kopplingssystem eller dåligt med bromsvätska. Vid wire styrd koppling så kan det va dåligt spännt.

Mvh

Nåja, det där är en sanning med modifikation. A4:orna, speciellt B5:orna (dvs 95-01) har en koppling som tar högt upp i förhållande till"allt annat". Så nej, det stämmer inte alltid (men visst, generellt så)

Det finns alltid undantag med allt smile
MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang