dubbla avgasrör på 4 eller rak 6?

SoL Eigenbrötler
11 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

kan man efter grenröret på bilen svetsa om så att det blir dubbla rör ut i bak på bilen, eller blir det något "fel" då, blir besiktningen grinig?

går bilen sämmre?

ska man "dela" så långt bak som möjligt, eller så långt fram som möjligt?

ska man helt enkelt köra på enkelrör på vänster sida och ett "dummy" rör på höger sida?

något särskilt ni vill anmärka på, något jag ska tänka på?



som ni förstår vill jag ha dubbla i bak för att det är snyggt big_smile


bilen det gäller är en rekord coupe -70 med cih motor.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
bumpe Lastbilsmekaniker
11 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, det kvittar egentligen vilket... Gör ingen märkbar skillnad... ser ju bättre ut om det ryker ur båda än bara ett...

Caffe
12 augusti 2006 · 1 436 Inlägg

Vår Range Rover har dubbla utblås, från fabrik. Där har de gjort så att det är två rör som går ihop bakom katalysatorerna och sedan går isär ibak. Ingen aning varför denna konstruktion, men det är ju en brittisk bil så det lär man aldrig få svar på.

Jag skulle skarva någonstans bakom diffen så slipper man dra om alla rör.
Något sånt:
http://www.moto-build.com/mainsite/mgz_dual-exhaust.jpg
fast utan dämparna kan inte vara svårt att bygga.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
SoL Eigenbrötler
12 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

Caffe skrev:
Vår Range Rover har dubbla utblås, från fabrik. Där har de gjort så att det är två rör som går ihop bakom katalysatorerna och sedan går isär ibak. Ingen aning varför denna konstruktion, men det är ju en brittisk bil så det lär man aldrig få svar på.

Jag skulle skarva någonstans bakom diffen så slipper man dra om alla rör.
Något sånt:
http://www.moto-build.com/mainsite/mgz_dual-exhaust.jpg
fast utan dämparna kan inte vara svårt att bygga.

hmm sant, något sådant bör det ju bli, men raka rör vet jag inte om jag ska ha, bör väl ha ljuddämpare för besiktningens skull?

Senast redigerat av Solstice (12 augusti 2006)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Masaru hater
12 augusti 2006 · 656 Inlägg

Intressant det här! Använder denna tråd lite wink. Ska också fixa ett avgasrör på höger och ett på vänster sida. Är det svårt att göra det själv och kostar delar och grejer mycket?

Ha d gott!

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
FugitivE BMW Power
12 augusti 2006 · 2 362 Inlägg

Du ska ha ljuddämpare ja, det kommer säkert låta skapligt ändå, för om du tar bort den så kan du faktiskt märka av att bilen går sämre. Avgaserna måste ha motstånd, så ljuddämparen är egentligen inte bara för att dämpa ljudet om man nu säger så.

BMW, bogsering med wire :/
SoL Eigenbrötler
12 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

då ska man ha tag i 2st små ljuddämpare till rimligt pris.

eller så har man bara den första dämparen, innan man delar rören, då får man ju lite dovare ljud, och om man bara tittar lite snabbt så syns det ju inte att man ens har en ljuddämpare. vad tycker ni?

några förslag?

förslag på lämpliga ljuddämpare till rimligt pris?

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
FugitivE BMW Power
12 augusti 2006 · 2 362 Inlägg

Solstice skrev:
då ska man ha tag i 2st små ljuddämpare till rimligt pris.

eller så har man bara den första dämparen, innan man delar rören, då får man ju lite dovare ljud, och om man bara tittar lite snabbt så syns det ju inte att man ens har en ljuddämpare. vad tycker ni?

några förslag?

förslag på lämpliga ljuddämpare till rimligt pris?

Simons har små dämpare. Har en själv till golfen.

BMW, bogsering med wire :/
Darkie dARKiE
12 augusti 2006 · 5 031 Inlägg

säger bara en sak. gör det inte om du ej vill få en slö bil.  Sugmotorer måste ha rätt motstånd och det är oftast noga uträknat från fabrik. Bytade själv avgasrör på min för att få "fränare" ljud, det fick jag också men kändes som att köra en A traktor efter, så nu har jag bytat tebaks till orginal, och känner att jag lagt ut pengar i onödan och x.antar timmar i garaget i onödan dessutom.

Hade du haft en Turbo bil däremot hade jag sagt, do it!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Masaru hater
12 augusti 2006 · 656 Inlägg

E d sant eller? Chockad lite nu

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
MilleN
12 augusti 2006 · 9 108 Inlägg

kör bara, skit i bakre dämpare då blir det lagom ljud tycker jag..

Det finns förgreningsrör att köpa lite överallt, micro osv. Mycket enkelt! Ha kvar originaldimensionen på rören bara så blir det ingen effektförlust som det snackades om..

Så här har jag gjort (jag har dubbelt från grenröret original)
http://web.comhem.se/~u73705050/bilen/ZDSC00287.JPG



edit: Det är mycket pinsamt att bara ha ett dummy-rör på ena sidan. Skrattar alltid rått åt bilar där det bara ryker ur det ena.. wink

Senast redigerat av MilleN (12 augusti 2006)

SoL Eigenbrötler
12 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

MilleN skrev:
kör bara, skit i bakre dämpare då blir det lagom ljud tycker jag..

Det finns förgreningsrör att köpa lite överallt, micro osv. Mycket enkelt! Ha kvar originaldimensionen på rören bara så blir det ingen effektförlust som det snackades om..

Så här har jag gjort (jag har dubbelt från grenröret original)
http://web.comhem.se/~u73705050/bilen/ZDSC00287.JPG



edit: Det är mycket pinsamt att bara ha ett dummy-rör på ena sidan. Skrattar alltid rått åt bilar där det bara ryker ur det ena.. wink

men inte så kul med originaldimensionen, typ 1½ tums? ser ju löjligt ut big_smile man får jau ta 2-3 tum i så fall

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
dstr
13 augusti 2006 · 146 Inlägg

Nej nej nej.

En fyrtaktsmotor ska ha så lite motstånd som möjligt. Tvåtaktare är dock beroende av att det är rätt motstånd.

Det man gör däremot är att "stämma av" längden på grenrören så att avgaspulserna hjälper dom andra avgaserna att ta sig ut lättare. På en V8 är det ju poppis med ett kryss mitt under bilen där man låter avgaserna korsa varandra.

Om man däremot ger sig på och kapar sönder ett väl fungerande grenrör så kommer bilen att gå sämre, men det har som sagt inget med motståndet att göra.

Senast redigerat av dstr (13 augusti 2006)

SoL Eigenbrötler
13 augusti 2006 · 1 237 Inlägg

dstr skrev:
Nej nej nej.

En fyrtaktsmotor ska ha så lite motstånd som möjligt. Tvåtaktare är dock beroende av att det är rätt motstånd.

Det man gör däremot är att "stämma av" längden på grenrören så att avgaspulserna hjälper dom andra avgaserna att ta sig ut lättare. På en V8 är det ju poppis med ett kryss mitt under bilen där man låter avgaserna korsa varandra.

Om man däremot ger sig på och kapar sönder ett väl fungerande grenrör så kommer bilen att gå sämre, men det har som sagt inget med motståndet att göra.

man tackar för den informationen, men det är ju lite olkika bud, inga fler som vill säga det ena eller det andra?

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang