Slutsteg och bas

TT-Avant
7 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Två sånna basar och du behöver ett stort steg för att kunna prestera vad dem troligen klarar av.
Vad är du ute efter när du väljer dessa basar? Ska du få höga dB siffror, eller ska det låta bra ljudmässigt oxå?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jocki_
7 juli 2011 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:
Två sånna basar och du behöver ett stort steg för att kunna prestera vad dem troligen klarar av.
Vad är du ute efter när du väljer dessa basar? Ska du få höga dB siffror, eller ska det låta bra ljudmässigt oxå?

mest höga dB siffror men visst ska det spela okej ljudmässigt också.

TT-Avant
7 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Två Magnat AD300 series II och ett BC One funkar bra till båda delarna och hamnar inom din budget. Dock så måste man bygga låda själv. 

Men ska man ha två sånna GZ basar behöver man ett rikgtigt stort steg och då är vi uppe enbit över din budget. Nu vet jag inte va GZ kostar i finland? men skulle tro att det blir över budget iaf.
Man kan självklart driva de basarna med mindre steg, men varför ska man köpa basar som klarar mycke mer en vad man har? Skaffa isf. en bas och med detta blir steget lite mindre oxå=billigare.

*Kom på en sak nu. Ska man ha två sånna GZ basar så bör du ha en låda på runda 140L, kanske kan bli trångt i din bil?*

Senast redigerat av TT-Avant (7 juli 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Ja om du har möjlighet att bygga låda själv så brukar det bli både billigare och bättre, så det är ju helt klart ett bra alternativ!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jocki_
7 juli 2011 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:
Två Magnat AD300 series II och ett BC One funkar bra till båda delarna och hamnar inom din budget. Dock så måste man bygga låda själv. 

Men ska man ha två sånna GZ basar behöver man ett rikgtigt stort steg och då är vi uppe enbit över din budget. Nu vet jag inte va GZ kostar i finland? men skulle tro att det blir över budget iaf.
Man kan självklart driva de basarna med mindre steg, men varför ska man köpa basar som klarar mycke mer en vad man har? Skaffa isf. en bas och med detta blir steget lite mindre oxå=billigare.

*Kom på en sak nu. Ska man ha två sånna GZ basar så bör du ha en låda på runda 140L, kanske kan bli trångt i din bil?*

jo, det alternativet tror jag jag måste stryka på tanke på min budget + utrymme.. men spelar 2x magnat ad300 bättre än en GZRW 30spl?

TT-Avant
7 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Magnaten spelar bättre ljudmässigt. jag skulle tro att du kan spela högre med två magnat än en GZ bas. Men allt beror som vanligt på hur man bygger och vad för steg man kommer använda.


Som liten extra grej så spelar jag ofta högre med de 1x12" jag har haft en vad jag gör idag med mina dubbla 15". Detta har inte med sakerna i sig att göra, utan hur jag har byggt allt.

Senast redigerat av TT-Avant (7 juli 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jocki_
7 juli 2011 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:
Magnaten spelar bättre ljudmässigt. jag skulle tro att du kan spela högre med två magnat än en GZ bas. Men allt beror som vanligt på hur man bygger och vad för steg man kommer använda.


Som liten extra grej så spelar jag ofta högre med de 1x12" jag har haft en vad jag gör idag med mina dubbla 15". Detta har inte med sakerna i sig att göra, utan hur jag har byggt allt.

något bra tips på hur jag ska laga lådan?

vw_performance Greve
7 juli 2011 · 1 058 Inlägg

har en liten polo själv smile imorgon ska jag hämta basen och sen är det bara att smacka in skiten. har redan allt annat klart. återkommer med resultat!

grejerna är iaf i din prisklass, och har samma syfte. att spela mkt bas!

Audioque HDC318 och Hollywood digital HXA 3K. landar på ca 5500kr.  smile

PoLoud =D
jocki_
7 juli 2011 · 124 Inlägg

vw_performance skrev:
har en liten polo själv smile imorgon ska jag hämta basen och sen är det bara att smacka in skiten. har redan allt annat klart. återkommer med resultat!

grejerna är iaf i din prisklass, och har samma syfte. att spela mkt bas!

Audioque HDC318 och Hollywood digital HXA 3K. landar på ca 5500kr.  smile

aha okej bra! smile

TT-Avant
7 juli 2011 · 6 851 Inlägg

jocki_ skrev:

TT-Avant skrev:
Magnaten spelar bättre ljudmässigt. jag skulle tro att du kan spela högre med två magnat än en GZ bas. Men allt beror som vanligt på hur man bygger och vad för steg man kommer använda.


Som liten extra grej så spelar jag ofta högre med de 1x12" jag har haft en vad jag gör idag med mina dubbla 15". Detta har inte med sakerna i sig att göra, utan hur jag har byggt allt.

något bra tips på hur jag ska laga lådan?

Hur menar du nu? hur stor en låda ska vara till två Magnat basar?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jocki_
7 juli 2011 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:

jocki_ skrev:

TT-Avant skrev:
Magnaten spelar bättre ljudmässigt. jag skulle tro att du kan spela högre med två magnat än en GZ bas. Men allt beror som vanligt på hur man bygger och vad för steg man kommer använda.


Som liten extra grej så spelar jag ofta högre med de 1x12" jag har haft en vad jag gör idag med mina dubbla 15". Detta har inte med sakerna i sig att göra, utan hur jag har byggt allt.

något bra tips på hur jag ska laga lådan?

Hur menar du nu? hur stor en låda ska vara till två Magnat basar?

hur bygger man en bass låda för bäst ljud?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Det beror på bil och vad man ska stoppa i för bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
vw_performance Greve
8 juli 2011 · 1 058 Inlägg

jocki_ skrev:

vw_performance skrev:
har en liten polo själv smile imorgon ska jag hämta basen och sen är det bara att smacka in skiten. har redan allt annat klart. återkommer med resultat!

grejerna är iaf i din prisklass, och har samma syfte. att spela mkt bas!

Audioque HDC318 och Hollywood digital HXA 3K. landar på ca 5500kr.  smile

aha okej bra! smile

okej.. säger bara en sak.. jag offrade hela jävla bagaget. får inte ens in en serietidning, men det var värt det! det spelar göööttt.. kan bara rekomendera! steget var helt sjukt för ynkliga 2000kr.. sjukt ...

PoLoud =D
jocki_
12 juli 2011 · 124 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det beror på bil och vad man ska stoppa i för bas.

men jag har förstått att man kan välja vilka hertz det spelar bäst på med att ändra lådan? hur? och vad betyder qtc? (Total Q of the speaker and box)

jocki_
12 juli 2011 · 124 Inlägg

vw_performance skrev:

jocki_ skrev:

vw_performance skrev:
har en liten polo själv smile imorgon ska jag hämta basen och sen är det bara att smacka in skiten. har redan allt annat klart. återkommer med resultat!

grejerna är iaf i din prisklass, och har samma syfte. att spela mkt bas!

Audioque HDC318 och Hollywood digital HXA 3K. landar på ca 5500kr.  smile

aha okej bra! smile

okej.. säger bara en sak.. jag offrade hela jävla bagaget. får inte ens in en serietidning, men det var värt det! det spelar göööttt.. kan bara rekomendera! steget var helt sjukt för ynkliga 2000kr.. sjukt ...

såg din video, såg ut att spela sjukt bra för att kosta 5500kr.. var köpte du basen och slutsteget?

vw_performance Greve
12 juli 2011 · 1 058 Inlägg

jocki_ skrev:

vw_performance skrev:

jocki_ skrev:

aha okej bra! smile

okej.. säger bara en sak.. jag offrade hela jävla bagaget. får inte ens in en serietidning, men det var värt det! det spelar göööttt.. kan bara rekomendera! steget var helt sjukt för ynkliga 2000kr.. sjukt ...

såg din video, såg ut att spela sjukt bra för att kosta 5500kr.. var köpte du basen och slutsteget?

hehe wink tackar! och jotack, det tycker båda jag och alla andra som åkt med i bilen! big_smile

Basen köpte jag här, HDC3 18" , http://www.soundpressure.com/shop/produ … og.php?c=1

slutsteget, http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … -3k?stat=1

PoLoud =D
jocki_
12 juli 2011 · 124 Inlägg

vw_performance skrev:

jocki_ skrev:

vw_performance skrev:

okej.. säger bara en sak.. jag offrade hela jävla bagaget. får inte ens in en serietidning, men det var värt det! det spelar göööttt.. kan bara rekomendera! steget var helt sjukt för ynkliga 2000kr.. sjukt ...

såg din video, såg ut att spela sjukt bra för att kosta 5500kr.. var köpte du basen och slutsteget?

hehe wink tackar! och jotack, det tycker båda jag och alla andra som åkt med i bilen! big_smile

Basen köpte jag här, HDC3 18" , http://www.soundpressure.com/shop/produ … og.php?c=1

slutsteget, http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … -3k?stat=1

vad har du för volym på lådan? kan du ge mej lite mått på lådan? köper garanterat det slutsteget och basen smile (Y)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 juli 2011 · 8 744 Inlägg

jocki_ skrev:

ChriZtoffer skrev:
Det beror på bil och vad man ska stoppa i för bas.

men jag har förstått att man kan välja vilka hertz det spelar bäst på med att ändra lådan? hur? och vad betyder qtc? (Total Q of the speaker and box)

Ja man kan tweaka en låda till att låta så som man vill, om det är en sluten låda så kan man experimentera med volym och dämpull. Om det är en portad låda så kan man även experimentera med portlängden. Om jag nu inte mins fel så anger QTC i princip hur lådan låter, 0.707 brukar vara det man siktar på för att få en jämn frekvensgång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
12 juli 2011 · 16 195 Inlägg

jocki_ skrev:

vw_performance skrev:

jocki_ skrev:

såg din video, såg ut att spela sjukt bra för att kosta 5500kr.. var köpte du basen och slutsteget?

hehe wink tackar! och jotack, det tycker båda jag och alla andra som åkt med i bilen! big_smile

Basen köpte jag här, HDC3 18" , http://www.soundpressure.com/shop/produ … og.php?c=1

slutsteget, http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … -3k?stat=1

vad har du för volym på lådan? kan du ge mej lite mått på lådan? köper garanterat det slutsteget och basen smile (Y)

kan säga att de steget e för klent för den basen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
vw_performance Greve
12 juli 2011 · 1 058 Inlägg

tror jag fick 162l eller nåt sånt.. så stor du bara kan få plats med i din polo! har sned "rygg" på lådan för att få ut ytterligare några liter. 89cm går PRECIS imellan fjäderbenen bak iaf. sen får du mäta och ta så mkt du bara kan. gärna 200l! sen behöver du nån som räknar ut en bra port åt dig.

men kolla först med soundpressure när du kan få din bas. skulle själv ha en 15" först, men allt förutom en 18" var slut pga leveransproblem från en fabrik. men nu ska det rulla och så, men kolla bara så det inte blir allt för lång frakt. eller du kanske inte har bråttom smile

har du

PoLoud =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang