Hjälp med att sätta ihop ett ljudpaket som spelar högt!

Sandegren
8 juli 2011 · 309 Inlägg

Tjena, är så att jag säljer iväg mitt gamla billjud då vill jag vill ha något värre!
Har i dagens läge ett sinus live - sla1500 samt 3 kicker 10", har även haft 1 sr 12" dls bas.  Driver allt med 50mm2 kablar osvosv..

Men nu vill jag alltså ha något som spelar högre och bättre! Basen får gärna vara färdigbyggt/begagnad då jag hatar att snickra smile

Steget kan vara nytt men gör inget om det också är begagnat.
Prisklass är väll ca: 4000kr för steget och lika mycket för basen.

Finns en del som ligger på blocket men där blir allt sålt direkt, samt att jag inte vill ha något skräp.
( aktuella län på blocket är örebro/västmanland och kringläggande. )

Så om ljudkillarna här på forumet kunde ge förslag på grejer begagnade/nya så vore det grymt! smile

Tack på förhand

Senast redigerat av Sandegren (8 juli 2011)

Sandegren
8 juli 2011 · 309 Inlägg

Kan detta vara något att ha?
: http://www.blocket.se/stockholm/Kicker_ … =9&w=2

Annars hittar inte jag något mer som ser bra ut..

Sandegren
8 juli 2011 · 309 Inlägg

Dåligt med svar, ljudkillar vart är ni!?

fcm
8 juli 2011 · 147 Inlägg

steget är väl nog okej skall du kicker basar med det bästa är om man kan se prylarna fysiskt och lyssna på dem

TT-Avant
8 juli 2011 · 6 851 Inlägg

svårt när man inte vet hur kunnig du är på att bygga? Har du drivet alla 3 kickerbasarna och den 12" DLS basen samtidigt med samma steg?

Sedan är det ju ofta så, att köper man en färdigbyggd låda, då sitter stor del av begränsningen där oxå..blir ofta inte bra och högt, hur mycke man en vill.

Senast redigerat av TT-Avant (8 juli 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sandegren
8 juli 2011 · 309 Inlägg

TT-Avant skrev:
svårt när man inte vet hur kunnig du är på att bygga? Har du drivet alla 3 kickerbasarna och den 12" DLS basen samtidigt med samma steg?

Sedan är det ju ofta så, att köper man en färdigbyggd låda, då sitter stor del av begränsningen där oxå..blir ofta inte bra och högt, hur mycke man en vill.

nejnej, DLS hade jag innan, sen bytte jag till kickerlådan. Så lite koll har jag wink

Hur menar du med att bygga? är det baslåda du pratar om då? Jag har ganska stor erfarenhet av att "bygga", är i garaget varje dag och bygger bilar osvosv. Är väll mest så att det är inom billjud jag inte är så kunnig.

Nej jag har förstått det, därför jag hoppas på att hitta någon som säljer en låda han själv har byggt, har hittat några på blocket. Men som sagt försvinner dom innan man hinner blinka.

Har hört vissa som lämnar in färdiga lådritningar till byggföretag, så fixar de lådan för en billig peng. Kan även tänka mig att göra detta.

TT-Avant
8 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Men det är även svårt att veta inna om det kommer spela högre med det nya en det du har idag, då det troligen inte är många som har hört det du har idag..eller hur?
Är det din 850 som allt ska sitta i?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sandegren
8 juli 2011 · 309 Inlägg

TT-Avant skrev:
Men det är även svårt att veta inna om det kommer spela högre med det nya en det du har idag, då det troligen inte är många som har hört det du har idag..eller hur?
Är det din 850 som allt ska sitta i?

Ja det är helt sant. Nej jag ska ha det i en Bmw Touring. Och när jag flyttade över grejerna från 850in till Bmwn blev det genast mkt bättre, vilket jag redan hade förstått eftersom att det är en kombi smile

TT-Avant
8 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Vad är det för kicker 10or? sitter de i sluten eller portad låda?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sandegren
8 juli 2011 · 309 Inlägg

TT-Avant skrev:
Vad är det för kicker 10or? sitter de i sluten eller portad låda?

Alltså det är några väldigt gamla kicker 10or" Heter något annat men han jag köpte dem av sa att de var de gammla kicker. De har rostiga koner samt att en bas nu har gått sönder. Därför jag nu letar efter något nytt.

Mitt steg säljs även idag. Så är på jakt efter nya!

fcm
8 juli 2011 · 147 Inlägg

det är oftast som tt säger det finns begränsningar med färdig byggda lådor men köpa beg högtalare det hade jag aldrig gjort man vet aldrig hur de har blivit behandlade och  kvalitet steg håller bra eller bättre när det gäller  beg

Sandegren
9 juli 2011 · 309 Inlägg

Sant  så Sant. Men har hört en hel del gott av att köpa begagnat. Har iaf funderat på att köpa en baslåda som är "hemmabyggd" av folk som vet vad de håller på med alltså. Då vet man att den är rätt avstämt osv. Då är det endast ett kraffullt steg som krävs efter det för att driva det smile

TT-Avant
9 juli 2011 · 6 851 Inlägg

jag råkar ha en 15" bas och färdig låda till den liggandes wink Då behöver du enbart ett kraftigt steg och det måste isf. driva på bra i 4ohm, då basen har singel talspole på detta. Men med rätt steg, då spelar det på bra högt och djupt, samtidigt som det låter väldigt bra..hehe

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sandegren
9 juli 2011 · 309 Inlägg

TT-Avant skrev:
jag råkar ha en 15" bas och färdig låda till den liggandes wink Då behöver du enbart ett kraftigt steg och det måste isf. driva på bra i 4ohm, då basen har singel talspole på detta. Men med rätt steg, då spelar det på bra högt och djupt, samtidigt som det låter väldigt bra..hehe

Nejmen! smile vad är det för bas då? storlek på lådan? Kanske du till och med kan rekomendera ett bra steg till den?

TT-Avant
9 juli 2011 · 6 851 Inlägg

du har PM

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Rickard-v
9 juli 2011 · 2 665 Inlägg

Men vad för framsystem har du då? Ska inte det spela högt?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Sandegren
9 juli 2011 · 309 Inlägg

Rickard-v skrev:
Men vad för framsystem har du då? Ska inte det spela högt?

Jo självklart ska jag även fixa till framsystemet, Men nu har jag sålt bas och steg och är i störst behov av det nu smile

vw_performance Greve
11 juli 2011 · 1 058 Inlägg

Två hxa 3K landar på 4000kr. Då har du över 3kw till dittförfogande sen! Finns billigast på fyndbörsen.

(en kille här på garaget har mätt steget o det lämnar inte långt efter sla 3000 i effekt, och ljudet kan jag säga är bra mkt bättre då jag ägt båda. Sinussteget gjorde ju att basarna lukta bränt efter en halv låt dessutom men med mitt hxa 3K kan jag ösa fullt tillräckligt länge för att det ska bli jobbigt.. Och ännu ingen bränd lukt från basen wink )

PoLoud =D
BJonsson
11 juli 2011 · 4 074 Inlägg

vw_performance skrev:
Två hxa 3K landar på 4000kr. Då har du över 3kw till dittförfogande sen! Finns billigast på fyndbörsen.

(en kille här på garaget har mätt steget o det lämnar inte långt efter sla 3000 i effekt, och ljudet kan jag säga är bra mkt bättre då jag ägt båda. Sinussteget gjorde ju att basarna lukta bränt efter en halv låt dessutom men med mitt hxa 3K kan jag ösa fullt tillräckligt länge för att det ska bli jobbigt.. Och ännu ingen bränd lukt från basen wink )

Hmm.......

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
vw_performance Greve
11 juli 2011 · 1 058 Inlägg

BJonsson skrev:

vw_performance skrev:
Två hxa 3K landar på 4000kr. Då har du över 3kw till dittförfogande sen! Finns billigast på fyndbörsen.

(en kille här på garaget har mätt steget o det lämnar inte långt efter sla 3000 i effekt, och ljudet kan jag säga är bra mkt bättre då jag ägt båda. Sinussteget gjorde ju att basarna lukta bränt efter en halv låt dessutom men med mitt hxa 3K kan jag ösa fullt tillräckligt länge för att det ska bli jobbigt.. Och ännu ingen bränd lukt från basen wink )

Hmm.......

Vad?

PoLoud =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang