Demontera airbag på ford focus 03

carismagdi
9 juli 2011 · 20 Inlägg

Som topic lyder...
Kan man demontera airbagen på en ford focus ghia  kombi 03:a.
Vi har fått en liten knatte och vi vill att han skall sitta fram i bilen.
Eller är det så att man får byta bil för att ha lillen fram?
Tacksam för alla svar.
Mvh
Fidde.

carismagdi
15 juli 2011 · 20 Inlägg

carismagdi skrev:
Som topic lyder...
Kan man demontera airbagen på en ford focus ghia  kombi 03:a.
Vi har fått en liten knatte och vi vill att han skall sitta fram i bilen.
Eller är det så att man får byta bil för att ha lillen fram?
Tacksam för alla svar.
Mvh
Fidde.

Ingen som vet????

NIzmO Ollikkala Racing
15 juli 2011 · 1 724 Inlägg

Enligt Ford så får du inte göra det och därför finns ingen orginal urkopplingssats som senare modeller har (Ford kom på att efterfrågan var stor till slut).

Annars är det bara att koppla ur sladden till airbagen så är den ju ur kopplad men lampan i panelen kommer givetvis att lysa, sitter precis ovanför handskfacket och ganska lätt att komma åt.

Kan ju även gå att koppla ett motstånd att sätta i kontakten för att lura bilen att airbagen fortfarande är inkopplad men kommer inte ihåg exakt vilket motstånd det skulle vara (skulle koppla ur en kompis airbag men kom aldrig längre än att dra ur sladden).

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
carismagdi
15 juli 2011 · 20 Inlägg

Tackar smile
Kan man mäta sig till detta motstånd?

NIzmO Ollikkala Racing
15 juli 2011 · 1 724 Inlägg

Lite osäker på om man får mäta på airbagen, tror man ska vara lite försiktig med sånt.

Jag mätte ett motstånd ur en simulatorsats vi har på jobbet men var ju ett tag sen så kommer inte ihåg värdet, kan ju kolla upp det åt dig om du inte har för bråttom då jag har semester nu och inte är på jobbet varje dag wink .

- Time Attack -
carismagdi
20 juli 2011 · 20 Inlägg

Låter kanon big_smile
Har själv semester  nu..

carismagdi
10 augusti 2011 · 20 Inlägg

NIzmO skrev:
Lite osäker på om man får mäta på airbagen, tror man ska vara lite försiktig med sånt.

Jag mätte ett motstånd ur en simulatorsats vi har på jobbet men var ju ett tag sen så kommer inte ihåg värdet, kan ju kolla upp det åt dig om du inte har för bråttom då jag har semester nu och inte är på jobbet varje dag wink .

Hejsan..
Undrar om du kommit fram till något ang motståndet?
Hoppas det ;-)
Mvh
Fredrik

NIzmO Ollikkala Racing
10 augusti 2011 · 1 724 Inlägg

Oj det hade jag glömt bort, bra att du påminde mig så ska se till att kolla det innan helgen.

- Time Attack -
NIzmO Ollikkala Racing
13 augusti 2011 · 1 724 Inlägg

Mätte en airbag simulator motstånd nu och fick fram 2,2 ohm vilket bör vara det motstånd du bör sätta dit istället för airbagen.

Finns ju inga färdiga kit för dessa hos Ford så vågar inte säga till 100% att detta släcker lampan men kan funka, nyare modeller måste man ändra i datorn för att det ska bli bra.

- Time Attack -
carismagdi
13 augusti 2011 · 20 Inlägg

Ok smile
Skall testa detta..
Återkommer med resultatet sedan.
Tackar ödmjukast tongue

killercow
13 augusti 2011 ·

har du ringt ford verkstad å kollat detta med airbag.

99% säker på att dom kan ta bort airbagen å släcka lampan. dock kopplar dom inte ur airbagen å släcker lampan utan tar bort den helt.

har för mej man måste ha nått papper till bes eller regga den utan airbag sen. minns in riktigt.
Smidigast är väl ringa ford

NIzmO Ollikkala Racing
13 augusti 2011 · 1 724 Inlägg

killercow skrev:
har du ringt ford verkstad å kollat detta med airbag.

99% säker på att dom kan ta bort airbagen å släcka lampan. dock kopplar dom inte ur airbagen å släcker lampan utan tar bort den helt.

har för mej man måste ha nått papper till bes eller regga den utan airbag sen. minns in riktigt.
Smidigast är väl ringa ford

Ford erbjuder inte detta för denna generation av focus, på senare modeller går det dock.

- Time Attack -
volvonisse440 yrkeschaufför
13 augusti 2011 · 709 Inlägg

i regel får man inte pyssla med airbagen, pgr att det är extremt kännslig för stötar alltså elektriska,statska stötar kan få den att utlösa, och tro mig den räddar liv, men om den smäller och du har trynet 3dm från den så ligger med största sannolikhet huvet dit i baksätet. men andra brukar säga att man ska plocka bort + polen och vänta ex antal timmar,
men jag skulle personligen råda dig till en verkstad,

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang